Gå til innhold
Hundesonen.no

Triks


Ingvild

Recommended Posts

Usikker på om denne passer her, men dere får flytte den om den ikke gjør det.

Jeg har lyst til at både jeg og Tinka skal bli bedre på shaping, men jeg veit liksom ikke helt hva jeg kan lære henne... Har gått tom for ideer, uten at det betyr at hun kan så veldig mye. Rams opp alle de diverse triksene du kommer på, fremgangsmåte for innlæring er unødvendig da jeg som sagt har planer om å shape dem inn alle sammen. Tips til ulike freestyleøvelser mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurr! Jeg shapet inn snurr på Ask, det gikk relativt fort også. (det er shaping du har en frivillig bit av øvelsen og former den videre sant? Som og snu på hodet mot en snurr?)

Rygg, men det kan hun kanskje som grunnferdighet allerede?

Flau (poten over snuten) Kanskje vanskelig og shape den? :)

Et tips er jo og se feks. freestylevideoer, der er der jo en masse triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du tenker masse tulletriks sant? Litt brainstroming her...

- slalom mellom beina mens du går fremover både forlengs og rygging

- åttetall mellom beina dine mens du står stille, kan også rygge åttetall

- spille død

- hoppe gjennom armene dine

- sitte bamse/ekorn

- riste på hodet og nikke (ja/nei, enda morsommere med håndsignal)

- bukke

- danse på to, står på to og snurrer rundt. Ikke alle hunder klarer dette rent fysisk, men...

- give me five (bruke riktig labb i forhold til hvilken hånd du tar opp)

Æsj, kommer ikke på fler jeg.

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du trene litt kroppskontroll også med hunden. Balansere, bakpartskontroll mm.

Ellers noen tips:

- putte ting oppi en bøtte

- dytte på en ball med nesa

- lukke opp og igjen skuffer og skap

- hente ting i kjøleskapet

- hente posten

- stå på skateboard

- leke med ringspill (putte ringene oppå de "piggene")

- halte

- løfte på et bein (for og bakbein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • gi labb
  • give me five
  • hands up
  • sirkus/sitte bamse
  • rull rundt
  • spill død
  • adjø (vinke)
  • hopp (alle fire beina i lufta, rett opp)
  • dans (stå på to og gjerne snurre rundt)
  • forkjølet (nyse)
  • har du prompet? (snuse seg under halen)
  • skamme seg (gjemme snuten under labbene)
  • gå i fengsel (gå i buret)
  • kryp - ikke akkurat et triks, men..
  • dra av en hanske du har på hånden
  • shape frem en lyd (ikke bjeff)
  • nuss (Tulla-nuss)
  • strekke seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å låne tråden litt, i stedet for å starte ny: noen som har tips til hvordan jeg kan lære hunden å legge labben over snuten? Han lærer fort hvis han skjønner hva han skal gjøre, jeg er bare lit usikker på hva jeg skal gjøre for at at han skal forstå det.

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å låne tråden litt, i stedet for å starte ny: noen som har tips til hvordan jeg kan lære hunden å legge labben over snuten? Han lærer fort hvis han skjønner hva han skal gjøre, jeg er bare lit usikker på hva jeg skal gjøre for at at han skal forstå det.

Noen tips? :)

Noen hunder legger labben over snuten om man blåser på dem (min går til bjeffeangrep), andre gjør det om man setter en teipbit på nesa. I begge tilfeller må man belønne for at hunden utfører det, deretter så fort som mulig ta bort påvirkninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder legger labben over snuten om man blåser på dem (min går til bjeffeangrep), andre gjør det om man setter en teipbit på nesa. I begge tilfeller må man belønne for at hunden utfører det, deretter så fort som mulig ta bort påvirkninga.

Eller hvis du har en like dum springer som jeg har, så må du shape det inn, uten bruk av noe som helst. Aller helst bør man "fange" atferden (noe som har forekommet tre ganger om morgenen).. Prøvde teip over nesen til Tulla, først trodde hun at hun var kjeempeflink som lot den være der uten å gjøre noe, at hun var "tøff" som "tålte" en teipbit på nesen uten å bry seg, som om det var en slags test jeg satte henne på.. <_<

Etterhvert skjønte hun at hun skulle gjøre noe med den, og krafset den av. Klikket for det. Men når den var av, var den jo en target, så det endte opp med at hun trodde hun hadde en target på snuten (merkelig plass syns hun sikkert), og når den ikke var på snuten lenger, men på gulvet, var det fremdeles en target.. :closedeyes:

Ny metode: Jeg la noe oppå hodet hennes, da gikk alt så mye bedre. Helt til det også falt av, for da var det bare en target hun ikke nådde tak i selv om hun krafset på snuten sin.

Siste metode skjedde da jeg egentlig hadde gitt opp, men så en morgen kom hun til å "gni" seg i øynene mens hun lå og døste i sengen med meg. Jeg hylte og skreik og hoppet opp og roste (i halvsøvne jeg også), og Tulla skjønte ingenting. Dagen etter gjentok hun det, da hadde jeg sikret meg godis ved sengen, og da fikk hun klikk. Det var altså sånn det skjedde. En dag tilbød hun det under trening, så da klikket jeg for det også. Men en sinnsykt lang prosess var det..

For å sammenligne, så lærte den forrige hunden (bc-blandings seff), dette å "skamme seg" på fem minutter. Med teip over nesen. Liggende slik man skal (Tulla står eller strekker seg samtidig). Og med kommando.

Beklager å kapre tråden her, men jeg synes denne historien forteller ganske bra hva jeg har å stri med i forhold til før. Dumme dumme hunden jeg har nå! :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis du har en like dum springer som jeg har, så må du shape det inn, uten bruk av noe som helst. Aller helst bør man "fange" atferden (noe som har forekommet tre ganger om morgenen).. Prøvde teip over nesen til Tulla, først trodde hun at hun var kjeempeflink som lot den være der uten å gjøre noe, at hun var "tøff" som "tålte" en teipbit på nesen uten å bry seg, som om det var en slags test jeg satte henne på.. <_<

Etterhvert skjønte hun at hun skulle gjøre noe med den, og krafset den av. Klikket for det. Men når den var av, var den jo en target, så det endte opp med at hun trodde hun hadde en target på snuten (merkelig plass syns hun sikkert), og når den ikke var på snuten lenger, men på gulvet, var det fremdeles en target.. :closedeyes:

Ny metode: Jeg la noe oppå hodet hennes, da gikk alt så mye bedre. Helt til det også falt av, for da var det bare en target hun ikke nådde tak i selv om hun krafset på snuten sin.

Siste metode skjedde da jeg egentlig hadde gitt opp, men så en morgen kom hun til å "gni" seg i øynene mens hun lå og døste i sengen med meg. Jeg hylte og skreik og hoppet opp og roste (i halvsøvne jeg også), og Tulla skjønte ingenting. Dagen etter gjentok hun det, da hadde jeg sikret meg godis ved sengen, og da fikk hun klikk. Det var altså sånn det skjedde. En dag tilbød hun det under trening, så da klikket jeg for det også. Men en sinnsykt lang prosess var det..

For å sammenligne, så lærte den forrige hunden (bc-blandings seff), dette å "skamme seg" på fem minutter. Med teip over nesen. Liggende slik man skal (Tulla står eller strekker seg samtidig). Og med kommando.

Beklager å kapre tråden her, men jeg synes denne historien forteller ganske bra hva jeg har å stri med i forhold til før. Dumme dumme hunden jeg har nå! :wallbash:

Min springer er ikke den skarpeste kniven i skuffen for å si det mildt, så det blir nok en liten utfordring. Det er noe med disse springerhodene som ikke alltid fungerer som det skal :) men vi får prøve oss frem, tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis du har en like dum springer som jeg har, så må du shape det inn, uten bruk av noe som helst. Aller helst bør man "fange" atferden (noe som har forekommet tre ganger om morgenen).. Prøvde teip over nesen til Tulla, først trodde hun at hun var kjeempeflink som lot den være der uten å gjøre noe, at hun var "tøff" som "tålte" en teipbit på nesen uten å bry seg, som om det var en slags test jeg satte henne på.. <_<

Etterhvert skjønte hun at hun skulle gjøre noe med den, og krafset den av. Klikket for det. Men når den var av, var den jo en target, så det endte opp med at hun trodde hun hadde en target på snuten (merkelig plass syns hun sikkert), og når den ikke var på snuten lenger, men på gulvet, var det fremdeles en target.. :closedeyes:

Ny metode: Jeg la noe oppå hodet hennes, da gikk alt så mye bedre. Helt til det også falt av, for da var det bare en target hun ikke nådde tak i selv om hun krafset på snuten sin.

Siste metode skjedde da jeg egentlig hadde gitt opp, men så en morgen kom hun til å "gni" seg i øynene mens hun lå og døste i sengen med meg. Jeg hylte og skreik og hoppet opp og roste (i halvsøvne jeg også), og Tulla skjønte ingenting. Dagen etter gjentok hun det, da hadde jeg sikret meg godis ved sengen, og da fikk hun klikk. Det var altså sånn det skjedde. En dag tilbød hun det under trening, så da klikket jeg for det også. Men en sinnsykt lang prosess var det..

For å sammenligne, så lærte den forrige hunden (bc-blandings seff), dette å "skamme seg" på fem minutter. Med teip over nesen. Liggende slik man skal (Tulla står eller strekker seg samtidig). Og med kommando.

Beklager å kapre tråden her, men jeg synes denne historien forteller ganske bra hva jeg har å stri med i forhold til før. Dumme dumme hunden jeg har nå! :wallbash:

hahaha! Morsom hund.. Likte at hun trodde hu var tøff som tålte en teipbit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha! Morsom hund.. Likte at hun trodde hu var tøff som tålte en teipbit! :)

Hehe, ja hun er noe for seg selv. (Kan du forestille deg hva jeg måtte gjennom da jeg skulle lære henne agility-hindrene?? <_< ) Tøff er kanskje ikke rette ordet, men jeg finner ikke noe bedre. Hun trodde vel jeg skulle sette henne på en prøve og belønne henne for å ha teipen der, som en form for miljøtrening eller noe i den duren. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...