Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshundklasse...


Carina

Recommended Posts

Ja, jeg har altså tenkt meg på utstilling i regi av fuglehundklubben med Willisen min. Det jeg lurer på er om han skal stilles i brukshundklassen? Han har 2 x 2.premie på jaktprøve, men han oppfyller ikke rasens krav på jaktprøve til å kunne bli champion.

Jeg skjønner så lite av akkurat dette, for jeg var ikke akkurat inne i utstillingsverdenen før disse endringene kom.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe i NKK's regler?

Hos oss er det vel "bare" jaktpremiert så vidt jeg vet...

Mener jeg hørte noe nettopp om at de kun må ha premiering på jaktprøve, men mulig det var for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NKKs utstillingsregler står det følgende:

11.7 Brukshundklasse (fra 9 mnd). Klassen er åpen for: 11.7.1: Alt I: Jaktprøvepremierte hunder

av følgende raser:

Gruppe 5: Hälleforshund, jämthund, karelsk bjørnhund, laika-rasene, norsk elghund grå og sort, svensk hvit elghund. Finsk spets og norrbottenspets.

Gruppe 6: Beagle, drever, dunker, finsk støver, haldenstøver, hammiltonstøver, hygenhund, istarski støver, luzernstøver, schillerstøver, schweizerstøver, smålandsstøver

Gruppe 7 Samtlige raser untatt: bracco italiano, drentsche patrijshond, gammel dansk hønsehund, italiensk spinone, stabyhoun, ungarsk vizsla.

Videre står det:

Certifikatet kan deles ut i denne klassen til beste hund som ikke er fullcertet.

Fullcertet er hund som er tildelt nødvendig antall certifikater for oppnåelse av utstillingschampionat, men som ikke oppfyller prøvekravene til championatet.

Pointeren går jo i gruppe 7, og ut fra dette ser det ut som om den kun skal være jaktprøvepremiert for å gå i bruksklassen - uansett premiering den da har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pointeren går jo i gruppe 7, og ut fra dette ser det ut som om den kun skal være jaktprøvepremiert for å gå i bruksklassen - uansett premiering den da har fått.

Ja, det er sånn jeg også har forstått det. Men på den påmeldingsblanketten så skal man først merke av for brukshundklasse, også er det et spørsmål om 'Oppfyller krav til jakt/brukspremiering' som man skal svare ja eller nei på..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sånn jeg også har forstått det. Men på den påmeldingsblanketten så skal man først merke av for brukshundklasse, også er det et spørsmål om 'Oppfyller krav til jakt/brukspremiering' som man skal svare ja eller nei på..?

Hvis du får melde på i brukshundklasse, så ville jeg svart NEI på Oppfyller... Vil tro det der handler om rasespesifikke krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt ute på tynn is her, men det er i hvert fall som regel forskjell på kravene til deltakelse i brukshundklasse og til championat. Det vil si, hunden kan vinne de certene den trenger for championat (bli fullcertet) med en hvilken som helst jaktpremiering, men blir ikke champion før den har oppfylt de strengere jaktpremieringskravene for championat.

Skal man kanskje krysse av om hunden oppfyller jaktpremieringskravene til championat? Siden jeg ikke har noen rase med slike krav selv, har jeg ikke satt meg så inn i det, men holder på med ringsekretærutdannelse, og vil tro det er noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt ute på tynn is her, men det er i hvert fall som regel forskjell på kravene til deltakelse i brukshundklasse og til championat. Det vil si, hunden kan vinne de certene den trenger for championat (bli fullcertet) med en hvilken som helst jaktpremiering, men blir ikke champion før den har oppfylt de strengere jaktpremieringskravene for championat.

Skal man kanskje krysse av om hunden oppfyller jaktpremieringskravene til championat? Siden jeg ikke har noen rase med slike krav selv, har jeg ikke satt meg så inn i det, men holder på med ringsekretærutdannelse, og vil tro det er noe sånt.

Du bør/må stille i Brukshundklassen, ellers får du ikke ( muligheten til ) Cert

Så lenge han er premiert så oppfyller han alle krav. Så svar ja.

Det er kun til champion han må ha 1 AK jakt.

Tusen takk for svar! Men hvem har rett?

Mitt resonnement: Det er jo merkelig at de skal ha et spørsmål om hunden er premiert. For hadde den ikke vært premiert så hadde man jo ikke stilt i brukshundklassen? Da høres det kanskje mer ut som et spørsmål om hunden har oppnådd det den må for å kunne bli champion?

Hva skjer om jeg krysser feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukspremierte hunder i gruppe 10 kan stille i brukshundklasse, kan de ikke det da?

Ikke slik jeg forsto det. For det står jo "11.7 Brukshundklasse (fra 9 mnd). Klassen er åpen for: 11.7.1: Alt I: Jaktprøvepremierte hunder av følgende raser". Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om jeg krysser feil?

Om du melder deg på i AK og ikke BK så skjer det ikke noe annet enn at du ikke får Cert.

Jeg sitter i utstillingskomiteen på Østlandet og har bla ansvaret for felles utstillingen som er i dag.

For å oppnå Cert må hunden være jaktpremiert og Cert deles kun ut i Brukshund klassen.

Så når hunden er jaktpremiert så bør man stille i BK, slik at man ikke mister muligheten til Cert.

Alle som er jaktpremiert bør derfor melde seg på i BK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slik jeg forsto det. For det står jo "11.7 Brukshundklasse (fra 9 mnd). Klassen er åpen for: 11.7.1: Alt I: Jaktprøvepremierte hunder av følgende raser". Noen som vet?

Ja, men alternativ II er at alle brukspremierte hunder av andre raser enn de som er nevnt i alt. I, kan stille i brukshundklasse. Da har det ikke noen annen funksjon enn å vise at hunden har noe mellom ørene også, ikke bare utseende.

Pkt 11.7.2 Brukshundklasse alt II. Kravet er lagt for høyt ved at kun det internasjonale prøvekravet til championat gir rett til deltakelse og dette differer også i forhold til de andre nordiske landene. Det er derfor vedtatt: Hund (også NUCH) som er premiert eller har bestått rasespesifikk bruks-/jaktprøve kan delta i klassen.

Dette innebærer at flere raser nå kan delta i Brukshundklasse alt II:

Gruppe 2: Newfoundlandshund, leonberger, landseer (vannprøver)

Gruppe 3: Lavbente terriere (kunsthiprøver)

Gruppe 5: Alaskan malamute, grønlandshund, samojedhund, siberian husky (trekkprøve), Etnahund, faraohund, podengo portuguese, podenco ibicenco (lure coursing)

Gruppe 10: Samtlige raser (lure coursing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du melder deg på i AK og ikke BK så skjer det ikke noe annet enn at du ikke får Cert.

Jeg sitter i utstillingskomiteen på Østlandet og har bla ansvaret for felles utstillingen som er i dag.

For å oppnå Cert må hunden være jaktpremiert og Cert deles kun ut i Brukshund klassen.

Så når hunden er jaktpremiert så bør man stille i BK, slik at man ikke mister muligheten til Cert.

Alle som er jaktpremiert bør derfor melde seg på i BK.

Jo, men altså den delen er grei - jeg skal melde på i BK. Spørsmålet er vel heller om jeg skal krysse ja eller nei under 'Oppfyller krav til jakt/bruks premiering' - for det er nemlig en egen boks som man skal krysse ja eller nei etter at man har krysset for BK.. Så derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg krysser feil her siden alle her er i tvil om hva jeg skal krysse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men altså den delen er grei - jeg skal melde på i BK. Spørsmålet er vel heller om jeg skal krysse ja eller nei under 'Oppfyller krav til jakt/bruks premiering' - for det er nemlig en egen boks som man skal krysse ja eller nei etter at man har krysset for BK.. Så derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg krysser feil her siden alle her er i tvil om hva jeg skal krysse?

Da tenker du på det feltet som er i boksen hvor du melder på Brukshundklasse ? Der setter du JA ( fordi han er premiert og derfor melder du på i BK ). Det er en slags kontroll, for at folk ikke krysser av for BK, uten å være premiert/klar over at hunden må være premiert.

Krysser du nei her, blir du nok flyttet over til AK

En del hunder ( eks harehunder ) har ulike krav for premiering ( eks må ha 2 AK for å være med i BK )

Derfor er boksen slik, kan være forvirrende, men når det er mange hunder med ulike krav - så blir det forvirrende okkesom.

Vi med fuglehunder er "heldige" siden alle premier er godkjente og man dermed kan kjempe om cert'et

Denne boksen har ingenting med championatet å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker du på det feltet som er i boksen hvor du melder på Brukshundklasse ? Der setter du JA ( fordi han er premiert og derfor melder du på i BK ). Det er en slags kontroll, for at folk ikke krysser av for BK, uten å være premiert/klar over at hunden må være premiert.

Krysser du nei her, blir du nok flyttet over til AK

Denne boksen har ingenting med championatet å gjøre

Ooookey, men da tester vi det da. Tusen takk for (tålmodige) svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for (tålmodige) svar. :)

Ikke noe problem. Hadde alle vært like flink som deg og spurt på forhånd så hadde verden vært fin. Nok av folk som ikke har fått med seg at det er nye regler og kjefter på oss som arrg. utstillingen ( veldig koselig ....not )

Lykke til, skal krysse fingrene for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men alternativ II er at alle brukspremierte hunder av andre raser enn de som er nevnt i alt. I, kan stille i brukshundklasse. Da har det ikke noen annen funksjon enn å vise at hunden har noe mellom ørene også, ikke bare utseende.

Nå vet jeg ikke om jeg helt kan være enig i at Lure Coursing-lisens sier så mye om hva hunden har mellom ørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg helt kan være enig i at Lure Coursing-lisens sier så mye om hva hunden har mellom ørene...

Jeg mente at det at man kan delta i brukshundklasse viser at hunden faktisk er brukanes utenfor utstillingsringen også, og at den ikke har mistet instinktene sine. Dessverre kan jeg ikke nok om Lure Coursing til å være enig eller uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...