Gå til innhold
Hundesonen.no

Debut på jaktprøve

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Vi har som kjent tidligere stilt på working test og norsk lagmesterskap i retrieverarbeid (NLM). Nå har jeg meldt oss på jaktprøve (ordinær B-prøve for retrievere), og skal for første gang stille på noe som er offisielt. Hjelpes...

Noen råd til hvordan man takler prestasjonsangst? Jeg tror bikkja er klar, og har sikkert vært det en stund også, er bare jeg som henger igjen. Prøven vil foregå med dummy og forhåpentligvis er det svært få deltakere der.

Skrevet

Jeg har vært på jaktprøve for retrievere en gang, stilte ikke selv, men var å så på for erfaringensskyld. På den jakprøven jeg var på var det iallefall veldig stille og rolig. Tror ikke det er noe å grue seg til, av det jeg har lest om deg virker du ganske så erfaren, så det kommer nok til å gå veldig bra! :icon_redface:

Men noe lurer jeg på hva er en B - prøve? Hva er drivende (vet ikke om det er hva det kalles) jakt prøve og kvalifiseringsprøve?

Skrevet
Jeg har vært på jaktprøve for retrievere en gang, stilte ikke selv, men var å så på for erfaringensskyld. På den jakprøven jeg var på var det iallefall veldig stille og rolig. Tror ikke det er noe å grue seg til, av det jeg har lest om deg virker du ganske så erfaren, så det kommer nok til å gå veldig bra! :icon_redface:

Men noe lurer jeg på hva er en B - prøve? Hva er drivende (vet ikke om det er hva det kalles) jakt prøve og kvalifiseringsprøve?

B-prøve er det som før har vært kaldtvilts prøve, dvs bruk av kaldt vilt i alle klasser. Nå har reglene endret seg slik at BK (begynnerklasse) får dummy, AK får kaldt vilt og EK får dummy. A-prøve foregår med varmt vilt (skyting på stedet) og praktisk jaktprøve foregår så nærme praktisk jakt som mulig, hvor alt kan skje. På praktisk er det enten godkjent eller ikke godkjent. De to sistnevnte prøvetypene blir ikke arrangert så ofte som B-prøve. Så har du working test (som de i Sverige kaller C-prøve), den er uoffisiell og så har du kvalifiseringsprøve som er en offisiell prøve man får enten bestått eller ikke bestått på. Man må ha bestått for å kunne stille på B-prøve. Man blir bedømt individuelt og man kan få 0. premie, 3., 2. og 1. premie med eller uten HP. Tror det er 2 x 1BK så kan du stille i AK. Så 2 x 1AK så kan du stille i EK. Og har du 3 x 1EK med forskjellige dommere, godkjent praktisk jaktprøve (evt tilsvarende prøve i SE eller DK) og 3AK eller bedre på utstilling (før var det 2AK) så har du NJCH.

Skrevet
B-prøve er det som før har vært kaldtvilts prøve, dvs bruk av kaldt vilt i alle klasser. Nå har reglene endret seg slik at BK (begynnerklasse) får dummy, AK får kaldt vilt og EK får dummy. A-prøve foregår med varmt vilt (skyting på stedet) og praktisk jaktprøve foregår så nærme praktisk jakt som mulig, hvor alt kan skje. På praktisk er det enten godkjent eller ikke godkjent. De to sistnevnte prøvetypene blir ikke arrangert så ofte som B-prøve. Så har du working test (som de i Sverige kaller C-prøve), den er uoffisiell og så har du kvalifiseringsprøve som er en offisiell prøve man får enten bestått eller ikke bestått på. Man må ha bestått for å kunne stille på B-prøve. Man blir bedømt individuelt og man kan få 0. premie, 3., 2. og 1. premie med eller uten HP. Tror det er 2 x 1BK så kan du stille i AK. Så 2 x 1AK så kan du stille i EK. Og har du 3 x 1EK med forskjellige dommere, godkjent praktisk jaktprøve (evt tilsvarende prøve i SE eller DK) og 3AK eller bedre på utstilling (før var det 2AK) så har du NJCH.

Tusen takk.. Jeg skjønte veldig mye mer nå :icon_redface: Så det deles ikke ut i cert?

Skrevet
Tusen takk.. Jeg skjønte veldig mye mer nå :icon_redface: Så det deles ikke ut i cert?

Nei, ikke cert :) Men det er noe CACIT greier på A-prøve tror jeg, har ikke kommet så langt ennå :)

Skrevet
*Klippet*

Noen råd til hvordan man takler prestasjonsangst? Jeg tror bikkja er klar, og har sikkert vært det en stund også, er bare jeg som henger igjen. Prøven vil foregå med dummy og forhåpentligvis er det svært få deltakere der.

Dere er kjempe gode, tenk på det! Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempe fint. Så mye som dere trener, og så flink hundefører som du virker å være, så kan ikke dette gå dårlig ;)

Tenk positivt! Dette klarer dere fint :D

• 1 month later...
Skrevet

Vi fikk 1.premie og 3.plass på pallen :icon_fun:

premiehunder2.JPG

Bak fra venstre: Prøveleder, dommer, meg. Foran: Ragnhild som fikk 1. og 2.plass på pallen med sine to 1.premiehunder.

Skrevet

Tusen takk for det, nå er det bare snaue to uker til neste jaktprøve. Har begynt med vilttrening nå, for å kunne rykke opp til AK med en gang jeg føler vi er klare. Kan rykke opp nå med en gang, men det vil jeg ikke. ( i BK -begynnerklasse- er det dummy og AK er det kaldt vilt, EK er det dummy igjen)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...