Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Recommended Posts

Til alle som bor like ved Sverige :

Scalibour halsbånd får du kjøpt reseptfri på apotek og i dyrebutikker i Sverige til halveprisen av i Norge,

samme pakke og samme halsebånd.

Kr 150 ,- pr.stk betalte jeg for mine i Sverige.

Flåttbånd er det beste her i huset, ingen av hundene har fått flått på seg når de har på det og det er 3 året vi bruker de båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ett halsbånd som er verd å prøve; Scalibor. De som du får på dyrebutikken har ingen effekt. Du må ha resept, og fås på apoteket.

Ikke bare har de ingen effekt, de kan være giftige for hunden også. Leste i hvertfall et eller annet på nettet, om at nerveskader hadde oppstått på hunder som hadde brukt flåtthalsbånd fra dyrebutikk. Leste også at Scalibor er det eneste godkjente halbåndet i Norge, men dette var en gammel nyhet (-05?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg aldri bruker noe midler mot flått.. Underlig nok er det allikevel svært sjelden mine dyr får flått. Loke har vel aldri hatt det, Lotte har vel hatt det 1 gang. Selvfølgelig; disse to er begge langhåret og jeg går alltid over pelsen deres raskt når de har vært ute om sommeren. Ikke alltid jeg børster, men jeg rufser i de og stryker noen runder. Mulig det er det som hjelper? Hadde vært ekstremt plaget så ville jeg jo løpt å kjøpt noe kanskje, men så lite plaget som mine dyr er så er jeg faktisk mer skeptisk til preparatene. Jeg har hunder og katter som sover sammen og som vasker hverandre, jeg er lite keen på å spre gift i pelsen på noen av de. Det kan umulig være særlig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Det beste er om du tar det av når hunden bader, for at det skal virke lengst mulig.Det står vel på pakningen at det varer i ca 5 mnd, men da må du ta det av ved bading, det gjør jeg ihvertfall.

Du skal vaske deg på henda etter at du tar det på hunden og skal vel unngå at hundene sleiker på hverandre med engang, men jeg har jo 2 lekne Boxere som hopper og spretter på hverandre hele tiden og har aldri hatt noe problem med å bruke Scalibor.

Mange mener at man ikke skal bruke noen ting imot flått da alt som fins på markedet som er effektivt innholder en form for gift, men alle vetrinærer sier jo at Scalibor er den som er mest effektiv med de færreste bivirkningene, jeg har aldri hatt noen bivirkninger på mine hunder og tar heller sjansen med å sette på de flåttbånd enn at de skal få farlig flått på seg.

Flåtten kan utgjøre større skade på hunden enn et flåttbånd kan gjøre, men selvsagt er det helt opp til hver enkelt hund også da hvordan det takler det. Mitt råd er å kjøpe et flåttbånd og holde hunden under tilsyn de første dagene for å se om den får noe bivirkninger, får den det er det jo bare til å ta det av igjen.

Vennina mi sin Dobberman fikk en flått ifjor sommer som holdt på å slå henne helt ut, hun gikk lam i bakbeinet i 3 mnd før vetrinær konkluderte med at dette var pga flåttbitt. Så heller flåttbånd enn farlig flåttbitt sier jeg ihvertfall.

Kommer ann på hvor i landet du bor og om det er lite/mye flått der du bor, men her nede på østlandet kryr det av dem om dagen fordi det ikke lengre er lov til å brenne bråtebrann.

Dagen før jeg satte på Sara flåttbåndet plukket jeg av 6 flått på henne, heldigvis er hun hvit og korthåret så flåtten er lett å oppdage, men jeg føler med de som langhårede hunder nå, det er jo nesten umulig å få øye på de små ekle krypene! Så nei, jeg priser meg lykkelig for at Scalibor fins!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt scalibour halsbånd på lunah siden mars, men hun får fortsatt flått. Lurer på om jeg skal bytte til frontline, da expot ikke er å annbefale på min rase.

Kan det være at halsbåndet ikke funker pga all pelsen?

Jeg tror den vanligste årsaken til at Scalibor ikke fungerer, er nettopp at det ikke blir satt stramt nok på. Det må være i kontakt med huden om det skal fungere, siden pels ikke har noen evne til å suge opp middelet. Det er litt stretch i båndet, så det er ikke for ubehagelig for hunden om det sitter relativt stramt. To fingre, i hht pakningsvedlegget, skal du få plass til om det er riktig påsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...