Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva **** ?

Jane

Recommended Posts

Grunnen til at mange reagerer sterkt og emosjonelt på, eks villsvinjakt som det her snakkes om, er nettopp pga manglende kunnskap og viten om hva som faktisk foregår, hvordan det skjer, hvorfor det skjer og hvor mye lidelse det egentlig er snakk om for dyret. Med andre ord så dømmer man det med et blikk utenifra, og ting blir fort groteske og uforståelige og fryktelige med et slikt utenifra-blikk. Hvis man derimot skaffer seg kunnskap om tema, vil man kunne se det med andre øyne, og muligens innse at det ikke er så ille som man først trodde.

Flere her inne har blitt servert kunnskap og viten om villsvinjakta på sølvfat i denne tråden, men nekter å forsøke en gang å se dette med et annet blikk. Å fordømme noe man helt klart ikke kan noe om, er ikke riktig i mine øyne.

For å komme tilbake til trådens tema så trenger man ikke noe særlig mere kunnskap om det man ser for å se at dette er motbydelig og forkastelig, men for noen så er dette tydligvis noe de er stolte av at hundene deres fremdeles har innenbords av gener.

Min rase; Boxeren ble ikke avlet frem for å være lekne snille klovner, men heldigvis så har de avlet vekk det instinktet de engang hadde og det de ble engang brukt til. Jeg fatter ikke hvorfor man kan forsvare en slik form for jakt og skjønner heller ikke hvorfor man skal på død og liv ramse opp andre raser som er enda verre for å bortforklare visse trekk disse hundene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 248
  • Created
  • Siste svar
Jeg tillater meg - siden det nå er in i visse kretser - å trekke en litt større linje i denne diskusjonen. For det er ganske fornøyelig, nesten parodisk, faktisk - å se at politikk og politiske preferanser strekker seg helt inn i hunderasevalget...

All that constructive information and you choosed to react over someone making a informal joke outside of the topic itself ? :D

I guess that puts you in the "meat eatering category".

For the record for the sake of the "discussion".

Catchwork is conducted outside the states aswell.

Australia and so forth.

For example in Australia they primary use Dogo Argentinos and crosses between them, AB:s, APBT and bayhounds, while in the US for example the AB is more common.

Love

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
For å komme tilbake til trådens tema så trenger man ikke noe særlig mere kunnskap om det man ser for å se at dette er motbydelig og forkastelig, men for noen så er dette tydligvis noe de er stolte av at hundene deres fremdeles har innenbords av gener.
For noen er det faktisk greit å vite hvilke formål hundene deres ble "konstruert" for, hva de kan brukes til, hvilken atferd som ligger "innbakt" og i hvilken grad atferden er modifisert.

Min rase; Boxeren ble ikke avlet frem for å være lekne snille klovner, men heldigvis så har de avlet vekk det instinktet de engang hadde og det de ble engang brukt til. Jeg fatter ikke hvorfor man kan forsvare en slik form for jakt og skjønner heller ikke hvorfor man skal på død og liv ramse opp andre raser som er enda verre for å bortforklare visse trekk disse hundene har.
Siden jeg kjenner lite til den rasen du har gjorde jeg et søk på wikipedia.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda tilgode å se en Boxer oppdretter skryte av at rasen stammer fra Bullenbeiser som ble brukt til villsvinjakt.

Og jeg prøvde å finne filmsnutter ang. Boxeren og villsvin, men fant heldigvis ingen. Så bra at ingen praktiserer en slik form for jakt med min rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg som sagt synes diskusjonen er helt upassende.

Bet meg bare i en liten ting her, som Jane sa:

Jeg har enda tilgode å se en Boxer oppdretter skryte av at rasen stammer fra Bullenbeiser som ble brukt til villsvinjakt.

Har kun tatt med et eksempel, er også mange andre innlegg her jeg kunne plukket fra hverandre,men blir vel kastet ut :D

http://boxerinord.googlepages.com/historie

Snorre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg som sagt synes diskusjonen er helt upassende.

Bet meg bare i en liten ting her, som Jane sa:

Har kun tatt med et eksempel, er også mange andre innlegg her jeg kunne plukket fra hverandre,men blir vel kastet ut :D

http://boxerinord.googlepages.com/historie

Snorre

Det er ikke helt det samme, desverre... jeg kanskje formulerte meg feil, men det jeg mente var at det fins ingen Boxeropdretter som skryter av at Boxeren i dag har de egenskapene i dag og at noen har avlet videre på de genene, at det er skrevet at Boxeren er avlet fra Bullenbeiser som var en rase for mange hundre år siden bare viser at dette er veldig gammeldags og ikke praktiseres i dag.

Jeg ser at i et annet innlegg fra deg så prøver du å forklare hvorfor det hele begynte, greit nok det, men det mange av oss ikke forstår her helt tror jeg er hvorfor slikt fremdeles forekommer ? Det er synd at noen legger ut filmsnutter om det på nett, kan ikke se noe annet enn at de skader rasen, nå var det i utgangspunktet snakk om DC, har ikke sett noe med Am.Bulldog, men det er eiere av den rasen som har selv trekt seg inn i diskusjonen og nevnt Am.Bulldoggen som med skyldig.

Ingen vits å drive heksejakt på andre debutanter fordi man er uenige, er heller ingen grunn for å gå til personlig angrep slik at man får advarsler, istede for å jobbe fra hverandre burde hundeeiere jobbe for et felles mål.

Men som sagt, jeg har overhodet ikke noe imot din rase, syns bare det er synd at slik jakt som ble praktisert for mange hundre år siden skal noen forsøke å få frem så godt at det ligger fremdeles i hunden, noe som er skremmende sett ut ifra de filmsnuttene.

Og det er det jeg spørr om i det første innlegget i denne tråden , hva er det egentlig med DC og griser ? Dette skulle også vært en egenskap som hunden hadde for mange hundre år siden, nekter å tro at det er så veldig nødvendig nå i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten digresjon. Besteforeldrene mine hadde boxer da jeg var lita. Vi bodde på landet med kyr over alt. Jeg kan huske at Donna som hun het var rasende på kyrne. Var hun løs sprang hun i de og bet de i hasene. Hun hadde null respekt for disse dyra.

Jeg har ikke orket å kaste meg inn i denne diskusjonen. Syns villsvinjakt med hund bør høre fortiden til. Og mange raser, særlig fra molosserfamilien ble i tidlige tider brukt til jakt på store dyr. De fleste av disse rasene er videreutviklet slik at disse instinktene i dag er mindre eller borte.

Men jeg vet at jaktinstinkt fortsatt er til stede ved noen av disse rasene selv i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra logikk fra Sverige her: Siden det er så mange andre som er slemme mot dyr, så er det jo helt greit at villsvinjegere er slemme, de også?

Nei, det er nok den barnsligste måten å forsvare jakten hittil. Å si at "noen andre er slemmere" er jo en måte vi kan forsvare det meste av det gale menneskene gjør.

For å senke meg ned på det nivået: Det blir som å si at "det er greit at hunden min knapt får tur, ligger alene 23 timer etc, fordi hunder har det mye verre i andre deler av verden og blir både slått og torturert og flådd og spist"...

Nei, det får man dra lenger ut på landet - eventuelt utlandet, Sverige? - med.

Nei, jeg behøver ikke bli vegetarianer for å kunne snakke imot at machogutta liker å barske seg på villsvinjakt med ditto hunder, enten det er i Australia eller USA.

Ikke når det er en unødvendig (å drive på når det er snakk om MER enn bare å spore opp dyrene), marginal "jakt" som i de aller fleste andre land er forbudt. At man jaktet alt fra hjort til ulv slik i "gamle dager" er nå forlengst over - fordi det kom andre jaktformer, og ikke minst fordi det idag regnes som dyreplageri og er forbudt.

Ja, jeg er også kritisk til industrielt dyrehold og prøver å få handlet mest mulig etisk riktig, med økologiske egg og så lite kjøttinntak som mulig. Jeg kan også være kritisk til svenskehandelen, fordi det handler om å kjøpe inn billigst mulig kjøtt importert fra EU-land der dyr kan ha det atskillig verre, bli transportert over lange distanser under ekstremt kritikkverdige forhold, og fordi etiske produsenter (med frittgående dyr) sier at eneste grunnen til at industrielt dyrehold holder slik stand, er fordi folk ikke gidder betale mer.

Jeg bruker også norskprodusert hundefôr, etter at gamlefôret mitt viste seg å bli laget ved den amerikanske produsentens fabrikk i Spania - noe jeg fant ut rett etter å ha lest om nok en langtransport av dyrestakkarer med knekte bein. Her i Norge er det iallfall visse regler, og det velger jeg å forholde meg til.

Og jeg synes det er betenkelig når "raseentusiaster" romantiserer og får stjerner i øynene ved tanke på disse fantastiske hundene som river ørene av villsvin og viser null frykt, og mener at dette er strålende hunder med tanke på Norge også - hvor det, jfr. andre diskusjoner, later til å være mange som ikke overholder båndtvang etc til punkt og prikke, hvor vi forventer at hundene våre, uansett rase, skal være nusselige familiehunder som skal gå i parken og leke med alle de andre hundene etc. SLIKE forventninger har norske hundekjøpere, og da bør iallfall "oppdrettere" kjenne sin besøkelsestid.

Jepp, greit å kjenne historien - men det handler om å ta stilling til at vi er forbi der nå, og at man - ved å tviholde på enkelte egenskaper og ikke avle dem bort eller dempe dem - kan gjøre rasen skade. Det finnes andre måter å teste hunder på, slik lure coursing har vært nevnt for myndene - men det er altså et LANGT sprang derfra til hunder som faktisk lærer å sette tenna i et annet dyr, og få sansen for det. Ifølge de jeg har snakket med som har erfaring med slik praktisk jakt, fra et land der det er lov, så gir slik jakt ringvirkninger - og det er en stor terskel å krysse, som man ikke kan gå tilbake fra etterpå for hundens del.

Dogo Argentino ble jo raskt forbudt i Norge, dengang i forrige runde. Men jeg noterer meg at på verdensutstillingen ifjor eller forfjor så stilte det 400-500 stykker - og da lurer jeg på: Pussig at de er blitt så populære? De fleste land forbyr jakt med dem. Kan det være det tøffe og "blodtørstige" imaget fra nettopp slike filmsnutter, som gjør at tiltrekningen øker? Akkurat som det knapt fantes amstaffer i Norge, før pitbullskriveriene begynte - og rasen eksploderte. Da hadde både bullterrier og engelsk staff vært i Norge i mange år, men uten å bli særlig populære og utbredt.

Hadde jeg likt en rase for TOTALEN av egenskaper, så hadde jeg heller likt dårlig at de mer rå og tildels historiske, eller marginale (siden det bare er i noen få land) sidene blir brukt som reklame - nettopp fordi de verste hundekjøperne later til å dukke opp i kjølvannet av slik omtale/YouTube-snutter etc.

Forøvrig må jeg også smile litt når jeg ser de flotteste boxere, staselige, digre hunder - som fremdeles blir holdt av fullstendige "sivilister"... som liker dem som de lekne, artige, hundene de er. Og så kommer folket med amerikansk bulldog, som ikke er så veldig ulik i realiteten - og legger ut om hvor alldeles enestående disse hundene er. Ingen av dem later til engang å ha VURDERT boxer, man er opptatt av sin enestående rase - og det er litt pussig for meg; hvis det er et kraftfullt eksteriør man er ute etter. Hva er da så spesielt - historien kanskje? Og da bærer det rett ut i minefeltet i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg behøver ikke bli vegetarianer for å kunne snakke imot at machogutta liker å barske seg på villsvinjakt med ditto hunder, enten det er i Australia eller USA.

Poenget er vel at du ikke har rett til å kalle oss eller andre moralsk forkastlig når du er like ille selv på din egen måte.

Som sagt så kan man ikke sitte å rive istykker sauer og si at de som river istykker geiter er moralsk forkastlige og korrupte dyremishandlere.

Med mindre du ikke spiser kjøtt i det heletatt, så har du ikke noen som helst rett til å rakke med på andre former for jakt når din egen er like ille eller verre. "Holier than thou".

Nei, det er nok den barnsligste måten å forsvare jakten hittil. Å si at "noen andre er slemmere" er jo en måte vi kan forsvare det meste av det gale menneskene gjør.

Det er jo akkurat det dere gjør her, forsvarer kjøttdisk mat med at villsvin jakt angivlig er så mye verre.

Mot de dumme kjemper selv gudene forgjeves.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye text och ingenting av vad jeg skrev vart tolkat rätt.... :D:D

Jag ids inte att förklara allt ...igen.

Og så kommer folket med amerikansk bulldog, som ikke er så veldig ulik i realiteten

:D

Det är mye, mye stor skillnad.

Precis som det är mye, mye stor skillnad inom AB:ns olika linjer/familjer og typer.

Du kan ikke dömma ut rasen efter möte med en individ då de är såpass olika på grund av all de olika avelsmålen och linjerna.

Love

/M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig å forklare det på noe enklere vis, Lockheed - det er litt synd at det ikke later til å være MULIG å nå inn med det man kaller "nyanserte synspunkter"....

Verden er ikke svart-hvitt, den er det som kalles NYANSERT (dessverre, vil noen si, andre vil si heldigvis)... og det handler om å gjøre det best mulig ut av ting, og ikke noe enten eller.

At jeg har null sympati for mannfolk som trenger å barske seg ved å knive ihjel dyr som fra før av er blitt revet til blods av hundene deres, som også ofte blir skadet av denne unødvendige jakten, er fullt forenelig med at jeg ikke er fullstendig veganer.

Jeg har ikke kalt DEG noe som helst, annet enn unyansert nå muligens, fordi du faktisk ikke har lov å drive noe som helst jakt på denne måten her i Norge, og jeg antar at det ikke er denslags du drømmer om å bruke hunden du også IPO-trener, til?

Poenget er at villsvinjakten på denne måten er UNØDVENDIG, akkurat som revejakt i blodsportformen fra England også er UNØDVENDIG. Det handler om å minske lidelse for dyr der man kan, og da kan man forby gamle dagers jaktformer som av flertallet av moderne mennesker oppleves som barbariske - og altså UNØDVENDIGE.

Nei, industrielt dyrehold er ikke bra - men i vår del av verden så er det faktisk underlagt kontroll, og man diskuterer det kontinuerlig, selv om endringer kanskje er på mikronivå. Men så lenge mennesker flest ikke er villige til å bli vegetarianere, så må det bli disse små skrittene som gjør det kortvarige livet verdt å leve for produksjonsdyrene - at de får gå fritt, iallfall en liten del av året, at transporten gjøres minst mulig plagsom, slike ting. Dette er underlagt kontroller, som sikkert kunne vært bedre - men det monner muligens litt.

Selv i "overlevninger" fra gamle dager som Iditarodløpet, der hunder av idag liksom skal etterligne det som i sin tid var en livsnødvendig ferd for å bringe frem hjelp og drives tildels nokså hardt, så har man slike kontroller - som da kan garantere for at dyrene ikke lider noen nød. Det har man ved distanseritt også, for eksempel.

Det hjelper INGEN dyr, verken villsvin eller produksjonsdyr, at tilhengere av barbariske jaktformer sier "det er så mye annet som er enda verre asså, så da holder vi på en stund til, gutter".

Vår svenske venn sitter og er klarsynt og VET hvor mange amerikanske bulldoger jeg har sett? Ikke verst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med mindre du ikke spiser kjøtt i det heletatt, så har du ikke noen som helst rett til å rakke med på andre former for jakt når din egen er like ille eller verre. "

Dette gjelder selvsagt ALL jakt - ikke sant? Det kineserne gjorde mot hundene før OL, seljakt, hvalfangst, jakt på utryddningstruede dyrearter pga pelsen sin, etc, etc..

Snakk om å mangel argumenter - da.

Bare fordi noen gjør noe som er værre så kan vi ikke diskutere hva vi synes om det?

DA kan jo absolutt ALLE innlegg som kommer hit avsluttes på den samme måten måten - man klubber jo selunger, så det gjør selvsagt ikke noe om du bare slår hunden "litt"...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår svenske venn sitter og er klarsynt og VET hvor mange amerikanske bulldoger jeg har sett? Ikke verst :D

Jag förmodar det eftersom ditt uttalande pekar på att du inte träffat på så många med stor variations bredd.

För då skulle du ikke säga att den är snarlik boxern i realititen.

AB:n är ikke ens snarlik sig själv mellan de olika typerna.

Då de flesta ikke har träffat så många utanför sitt land, eller besökt prestations avlade AB:s så många gör det antagandet att de "vet" hur en AB är, medans det är som att träffa en ny ras då de träffar linjer med stora skillnader.

Men du får gärna berätta vilka du träffat og vart fra.

Det är ikke menat som något nedvärderande, utan ren nyfikenhet.

Love og kos

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye text och ingenting av vad jeg skrev vart tolkat rätt.... :D:D

Jag ids inte att förklara allt ...igen.

Eh.. Siste innlegget du skrev før dette var:

...editing...

Det er vel neppe så mye text, og kanskje ikke av det enkleste å tolke? Hva for slags svar forventer du forresten på "...editing..."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Siste innlegget du skrev før dette var:

Det er vel neppe så mye text, og kanskje ikke av det enkleste å tolke? Hva for slags svar forventer du forresten på "...editing..."?

Det var den post innan jeg syfta på som Akila mfl misstolka :D

*editing* står de bara för att jeg skrev ett meddelande og fick pm att jeg inte fick skriva på engelska här för att folk inte förstod det språket så jeg tog bort det innan jeg posta :D

Love

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det hjelper INGEN dyr, verken villsvin eller produksjonsdyr, at tilhengere av barbariske jaktformer sier "det er så mye annet som er enda verre asså, så da holder vi på en stund til, gutter".
Det er jeg fullstendig enig med deg i. Spørsmålet er muligens hva man anser som akseptabelt å avle vekk eller redusere av rasemessig arv og likevel beholde rasens atferdsmessige egenart? For dette er vel ikke et rent nasjonalt anliggende i og med at man også importerer avlsdyr?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med mindre du ikke spiser kjøtt i det heletatt, så har du ikke noen som helst rett til å rakke med på andre former for jakt når din egen er like ille eller verre. "

Dette gjelder selvsagt ALL jakt - ikke sant? Det kineserne gjorde mot hundene før OL, seljakt, hvalfangst, jakt på utryddningstruede dyrearter pga pelsen sin, etc, etc..

Snakk om å mangel argumenter - da.

Bare fordi noen gjør noe som er værre så kan vi ikke diskutere hva vi synes om det?

DA kan jo absolutt ALLE innlegg som kommer hit avsluttes på den samme måten måten - man klubber jo selunger, så det gjør selvsagt ikke noe om du bare slår hunden "litt"...

Susanne

Så du sier da altså at du vil gjerne leve i fangenskap i 5 år uten noe liv for å så bli drept på en potensielt voldlig måte fremfor å leve 5 år fritt i naturen og bli knivdrept?

Om du mener det er bedre å leve ulykklig enn lykklig så har vi ingenting å diskutere, da nytter det ikke.

Det er for meg totalt uforstålig at dere fremdeles kommer med

argumentet. Dette henger ikke på greip og har *ingen* gyldighet. En person som klubber ihjel selunger har *INGEN* rett til å rakke ned på noen som slår litt på hunden sin.

Edit:

For å mate det inn med te-skje metoden: *DERE SPISER* dyr som er misshandlet i industrien. Minst like ille om ikke verre enn det som angivlig er dyremisshandling under hundejakt.

Man kan ikke rive istykker sauer og si at folk som river istykker geiter er umoralske og forkastlige dyremisshandlere - Da man er like ille selv og dermed ikke har noen som helst ting man skulle ha sagt.

Og om man ikke forstår dette, da er vi på vei tilbake til apene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at amerikansk bulldog er LIK boxeren, men at den kan minne, bortsett fra at den er kraftigere - akkurat som en boerboel også har en viss likhet og følgende appell som en bullmastiff, eller en greyhound med en galgo.

Forøvrig ser jeg på bilder på www.amerikanskbulldog.no, som dette: http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?...0til%20Champion, der en hund er utropt til champion, og den ser da ut som.... hehe, se selv.

Men joda, de er kraftigere og så videre. Poenget er ikke noen punkt for punkt sammenligning, der det naturligvis er forskjell på raser, men å undres over hvorfor amerikanske bulldoger oppleves som "så spesielle" i forhold til mer utbredte raser her på berget - og hva som gjør appellen, om det ikke nettopp er den fortsatte "barskebruken" av dem i utlandet?

Eller hva? Er det fordi de er sjeldne? Er det derfor man går fra amstaff til american bulldog, for eksempel? Det er DEN appellen der jeg tror at ALLE eiere/entusiaster over "muskelhundaktige" raser som brått stiger i popularitet burde tenke hardt over - og være ekstremt påpasselige mot. Jeg har da ingenting i mot hunder av NOE slag, og ikke eierne deres heller - uansett tatoveringer og bakgrunn og alt det der, men jeg har noe imot voldsromantisering av ethvert slag, inklusive på hundesiden, når det kan gå utover meg, mine hunder og mitt hundehold....

Å snakke om rasers historie, ja - det er bra og helt vesentlig. Men ikke når det virker som om det er dette men nærmest setter høyest ved hele hunden. Da er det ville veier, og det er jo synd hvis det er snakk om flotte, dugelige hunder i de rette hendene - og der later det forøvrig til at amerikansk bulldog iallfall er litt heldigere stilt enn visse andre.

Per Olav, når det gjelder hva som man kan avle bort eller dempe: Snakker man om amerikansk bulldog, så er det jo allerede i utgangspunktet snakk om ulike linjer, der noen hevdes å være "brukslinjer" (selv om det i en Canis-diskusjon viste seg å koke ned til ikke så veldig mye bruk totalt sett spredt på stamtavlen) etc. Så der har man visst i rasens hjemland allerede gjort det man også gjorde med pitbull og amstaff, kan det virke som.

Og jo, dersom man lever i et land som Norge og med disse lovene, så bør man da lete etter hunder å importere som har egenskaper som passer inn her - og ikke lete etter de med full jaktdrift, når det finnes alternativer. Dette gjør man med andre raser og har gjort i alle år, så lenge det ikke er snakk om noen "reell" testing. Hunders gemytt kan variere nokså mye fra land til land, snakket med en hundedommer som nå har endel oppdrag i Øst-Europa - og der er det eier som må vise tenna til hunden, fordi det ikke er trygt for dommeren. Og det er raser som her hjemme MÅ kunne håndteres av en dommer, ikke sant.

Og ja, man kan snakke om miljøtrening/skarptrening/erfaring - at det er derfor disse hundene er skarpere ute enn hjemme. Men tjenestehundkenneler her på berget også har ikke så store problemer med å få opp skarphet relativt raskt, dersom man leter etter rette hundene, så den genetiske siden er også klar. Og jeg husker en meget dreven politimann som også mentaltestet hunder, som advarte en bruksoppdretter mot å bruke importhunder på sine linjer - fordi han var litt ute på siden med visse "sider" av sine hunder, som var akseptable, men som kanskje ikke ville "tåle" importlinjer som kunne "komplettere" hans linjer litt for negativt.

Lockheed, jeg kan ikke dy meg: Hvem av oss tror du raskest vil komme tilbake til apene? Lykke til, sier nå jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke engang skrive posten på nytt for dette blir for dumt, men Akela:

Hvordan kan du kalle 5 år fangenskap bedre enn 1 minuttes smerte og 5 års frihet, for min del vil jeg da ha kjøttet mitt fra skogen.

Jeg har ikke sagt at jeg skal drive med denne typen jakt, og hunden min skal heller ikke det, jeg ser heller ingen sammenheng mellom IPO og dette da IPO har ingenting med jakt på levende bytter å gjøre. Forøvrig skal vi nå fokusere mer på weight pulling trening da vi skal starte en klubb her i Telemark. (Og nei, vi begynner ikke på 1 år med 400 kg i vekter).

Hverken du eller jeg er umoralske Akela, vi er mennesker med forskjellige meninger og ingen av oss har mer rett enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Så du sier da altså at du vil gjerne leve i fangenskap i 5 år uten noe liv for å så bli drept på en potensielt voldlig måte fremfor å leve 5 år fritt i naturen og bli knivdrept?
Lockheed, argumentasjonen din fører ingensteds hen. Istedet for å forsvare noe som de fleste anser som barbarisk bør du lese akela og SusanneL's innlegg med åpent sinn.

M v h

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lockheed argumentasjonen din fører ingensteds hen. Istedet for å forsvare noe som de fleste anser som barbarisk bør du lese akela og SusanneL's innlegg med åpent sinn.

M v h

Per Olav

Argumentasjonen min ble slettet av moderator. Hva "de fleste anser som barbarisk" er likegyldig når "de fleste" er like barbariske på sin egen glorofiserte måte og har like store "Svin på skogen".

Men det nekter folk tydligvis å forstå her, det oser av dobbelt moral til de grader.

- - -

Villsvin jakt er ikke umoralsk eller uetisk, barbarisk - Det er helt vanlig jakt på en litt annen måte som hverken er mer eller mindre dyremisshandling en 5 års fangenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Per Olav, når det gjelder hva som man kan avle bort eller dempe: Snakker man om amerikansk bulldog, så er det jo allerede i utgangspunktet snakk om ulike linjer, der noen hevdes å være "brukslinjer" (selv om det i en Canis-diskusjon viste seg å koke ned til ikke så veldig mye bruk totalt sett spredt på stamtavlen) etc. Så der har man visst i rasens hjemland allerede gjort det man også gjorde med pitbull og amstaff, kan det virke som.

Og jo, dersom man lever i et land som Norge og med disse lovene, så bør man da lete etter hunder å importere som har egenskaper som passer inn her - og ikke lete etter de med full jaktdrift, når det finnes alternativer. Dette gjør man med andre raser og har gjort i alle år, så lenge det ikke er snakk om noen "reell" testing. Hunders gemytt kan variere nokså mye fra land til land, snakket med en hundedommer som nå har endel oppdrag i Øst-Europa - og der er det eier som må vise tenna til hunden, fordi det ikke er trygt for dommeren. Og det er raser som her hjemme MÅ kunne håndteres av en dommer, ikke sant.

Og ja, man kan snakke om miljøtrening/skarptrening/erfaring - at det er derfor disse hundene er skarpere ute enn hjemme. Men tjenestehundkenneler her på berget også har ikke så store problemer med å få opp skarphet relativt raskt, dersom man leter etter rette hundene, så den genetiske siden er også klar. Og jeg husker en meget dreven politimann som også mentaltestet hunder, som advarte en bruksoppdretter mot å bruke importhunder på sine linjer - fordi han var litt ute på siden med visse "sider" av sine hunder, som var akseptable, men som kanskje ikke ville "tåle" importlinjer som kunne "komplettere" hans linjer litt for negativt.

Puh og gudskjelov :D Dersom vi ser på andre raser finns det jo som du skriver ulike valg m h t avlsmateriale. Kanskje koker det ned til hvordan vi her til lands ønsker våre hunder skal være innenfor rammen av standard og finne høvelige avlsemner utenlands dersom det er ønskelig for fortsatt å kunne ha bikkjer som (i positiv forstand) kan vise dommeren tenner?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villsvin jakt er ikke umoralsk eller uetisk, barbarisk - Det er helt vanlig jakt på en litt annen måte som hverken er mer eller mindre dyremisshandling en 5 års fangenskap.

Helt seriøst, se på de filmsnuttene jeg la ut, syns du det du ser der er helt okei form for jakt ?

Og kom ikke her med å ro ro til fiskeskjær å utdyp en hel haug med andre ting og dra inn gammel urhistorie eller rams opp alle andre måter å dø på som ikke har en dritt med denne saken å gjøre, jeg vil bare vite en ting : syns du ikke det du så på filmsnuttene er dyremishandling og groteskt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villsvinjakta hadde vært grei for meg om den var JAKT, og ikke en halvveis lek for hundene som står og river og sliter svinet i trynet. Syns det var ubehagelig å se på. Jaktfolkene står der og ser på ganske lenge før de gjør noe for at svinet skal dø, enda det står der helt fast og har ingen mulighet til å angripe dem eller komme seg unna.

For øvrig syns jeg noe av argumentasjonen i denne tråden er på lik linje med noe av det i tråden om debattprogrammet på tv. "Det er alltid noen som gjør verre eller lignende, da kan du ikke kalle X for ille". Sånn kan man ikke argumentere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villsvinjakta hadde vært grei for meg om den var JAKT, og ikke en halvveis lek for hundene som står og river og sliter svinet i trynet. Syns det var ubehagelig å se på. Jaktfolkene står der og ser på ganske lenge før de gjør noe for at svinet skal dø, enda det står der helt fast og har ingen mulighet til å angripe dem eller komme seg unna.

For øvrig syns jeg noe av argumentasjonen i denne tråden er på lik linje med noe av det i tråden om debattprogrammet på tv. "Det er alltid noen som gjør verre eller lignende, da kan du ikke kalle X for ille". Sånn kan man ikke argumentere!

Enig, det er endel jegere som burde være raskere ute med kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...