Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva **** ?


Jane

Recommended Posts

Og i tillegg ditto for alle raser/blandinger med ekstraordinær sterk jaktlyst. Raser som ikke har noen åpenbar nyttefunksjon i dagens samfunn. Mynderasene f eks?

Interessant tanke men hvem skulle i så fall definere hva som er nytteraser? Nyttig, når det gjelder hund, er jo et relativt subjektivt begrep..

Jeg f.eks. anser de aller fleste typiske jakthunder som unyttige, men jeg går utfra at en hel del vil ha et annet syn på den saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Hehe...tror innlegget mitt ble misforstått ....men det var ikke noe nytt...jeg sier ikke at sånt er greit..jeg bare sier at noen gjør det og at vi ikke kan tvinge folk som synes det er okei til å ikke gjøre det..

Jeg sier bare at rasene som kan benyttes til slikt ikke nødvendigvis har boende en oksespiser og villsvinknasker inne i seg.Det er mennesket som ser at hunden kan bygges til dette,med noen av de egenskapene hunden har.Så blir hunden istand til å møte de største dyr med blod på tann om det var det.

MEn det skal vi da ikke gjøre...hvorfor har vi behov for det?

Altså jeg sa at jeg selv som eier kunne tatt med meg hunden/hundene og fått dem lært opp til og blitt tøffe mot store dyr.Men det har jeg da ingen glede av.

De har møtt store dyr som hester,kyr..og mindre som sau og geit og gjess.På en rolig og normal måte.

Ingen av disse har dem villet spise på i ettertid...

Vi traff også rådyr i skogen,men faktisk så gidder ikke hundene løpe etter de..

og rådyra gadd ikke reise seg opp engang..

Det opplevde jeg tilfeldig en sen natt på tur der jeg gikk med maglighten i skogen.

Pluselig lyste jeg inn i 4 øyne.

Jeg skvatt litt og trodde det var rev,for de så så små ut.Men det var Rådyr som lå i gresset på marken.

Hundene var ca 25 meter fra dem..de så dem,men de stod bare å kikket og viftet med halen..så begynte de å leke videre med hverandre..mens rådyra bare lå der å slappet av videre(!??)

Poenget er jo som det blir sagt om EIER...det var jo det jeg mente.

EIER skaper hunden til dette.EIER former hunden utifra hva den kan brukes til.

Det at hunden kan brukes til dette kommer rett og slett av at det er en lettlært hund,som har kroppslig styrke nok til å gjøre slikt.Om hunden er psykisk sterk til det blir vel opp til eier å fremprovosere/bygge..å trene på..Tror ikke alle hunder har mot nok til å gå imot et dyr de ikke vet hva er.Da må de være kjent med det gjenom mennesket og ha lært av mennesket hva som skal gjøres med det.

Med mindre det gjelder katter eller mindre dyr,som enhver hund kan bli fristet til å spise på..

I den situasjonen med rådyrene kunne jeg sagt.."TJAH TJAH,GÅ GÅ..ta dem!"men jeg sel løp mot dem og ropte masse sånne oppgirende ord,slik at hundene bli giret på å løpe for å plage/ta rådyrene...

Det gjør jeg da selvsagt ikke.Er jo ikke vits i det!

Jeg sier heller :kom an,med en rolig stemme..så går jeg bare noen meter tilbake..så leker vi oss bort i fra rådyrene for ikke å plage dem til å reise seg og føle seg truet.

Sånn reklame vil ikke jeg at folk skal se på rasen hvertfall.At folk her tror at jeg er enig i at sånt er greit fatter ikke jeg.

Jeg sier bare fra dersom noen peker på rasene som kamphunder,og blodtørstige monstre da det faktisk er eierne som gjør dem slik.

En Corso vokst opp i Norge blandt kyr på en gård ville nok gå å ha respekt for kyrne og gå å logre med halen å slikke snått fra dem og spise bæsjen dems...Kyrne ville tidsnok funnet ut at den karen der er da ikke farlig.Om den var vokst opp uten og bli lært å ta kyrne da vel å merke.

En Corso i Italia ville sikkert hunget i nesen og beina til kyrne,da den var giret opp til det.

Det er samme rasen med de samme egenskaper men den blir rett og slett preget forskjellig fra den andre og vil derfor ha et annet mål for øyet.

Forresten så bodde jeg på ei øy i Ryfylke.Her har de flere hønsehus med tusener av høns.

Dette jeg beskriver er HELT vanlig prosedyre for å fange høns...Jeg tuller ikke.

Jeg har sett det flere ganger og det er motbydelig..Men nei..det betyr ikke at man skal lære "bulldogs" og ta dyr.Det rettferdig gjør ikke det.Jeg sier da ikke det.

Det bare understreker at det er så mye drit her i verden at det blir umulig å diskutere hva som er rett og galt,når vi ikke kan styre det likevel.Vi kan mene og føle at sånt er galt,men kan aldri gjøre noe med det.

Hver enkelt får sørge for å holde sin hund på matta.Enten det er en sånn eller sånn hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tanke men hvem skulle i så fall definere hva som er nytteraser? Nyttig, når det gjelder hund, er jo et relativt subjektivt begrep..

Jeg f.eks. anser de aller fleste typiske jakthunder som unyttige, men jeg går utfra at en hel del vil ha et annet syn på den saken..

Kunne ikke vært mere enig, går ikke ann å definere hva en nytterase er, for meg er også jakthunder veldig utnyttige, samt de fleste utstillingsraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Susanne, for at du skrev et fantastisk godt innlegg.

Jeg må bare skrive under på at eiere som deg Lockheed, IKKE gjør det noe lettere for rasen din å "overleve" i dette landet. Jeg har møtt mange fantastiske eksemplarer av både ambuller og staffehunder, og er ikke udelt positiv når det kommer til forbud- jeg tror ikke det er den beste løsningen (sertifikat, godkjenning osv- men det er en annen diskusjon). Problemet er at du ødelegger såå mye for din egen hjertesak når du går ut og sier at "ja, sånn er disse hundene, og JA, jeg synes denne typen jakt er helt greit". Mennesker som ser disse videoene vil synes at dette er en grusom og barbarisk måte å jakte på, og det er vel ikke den beste måten å drive reklame for sin egen rase, og prøve å forbedre den gjengse nordmanns inntrykk av hundetypen du eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt lei meg av å lese denne tråden jeg... :ahappy:

Nå har ikke jeg sett den omtalte videoen, det orker jeg ikke, men som tidligere amstaff-eier vet jeg hvor kjip denne generaliseringen av hundeeiere er, at seriøse hundeeiere velger en rase som "visse typer" liker, og må stå til ansvar for hva disse eierene mener, sier og gjør.

Jeg har selv kjent på kroppen hvordan det er å bli møtt med forutinntatte meninger og et nedlatende syn på både valg av rase og på meg som person, og det er j****lig irriterende, og ikke minst sårende å bli sett på som en kriminell f**n med en drapsmaskin av en kamphund.

Jeg har alltid vært for å være åpen om rasens egenskaper, både gode OG dårlige, det blir møtt med mer respekt når man faktisk står frem som en som VET hva som bor i hunden sin, og viser ansvar i forhold til dette. Men jeg ville jo ALDRI gått ut og forsvart at noen med min rase driver med hundekamper, eller "reklamerer" med at hunden har egenskaper i den retningen...

Jeg er helt sikker på at flertallet av eiere av også "deres raser" er av den seriøse typen, men dessverre, det er lenge siden noen av de har skrevet innlegg i denne tråden. Dette her er ingenting annet enn dårlig reklame for både rasene og eierene, og veien til nye forbud er kort hvis dette er fremgangsmåten for å "vise frem" rasen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gir opp denne tråden snart, her oser det av dobbelt moral og folk som er blinde på seg selv, sjangsløst å nå igjennom. Folk trekker også paralleler som ikke eksisterer og bruker stereotyper som hører stenalderen til. "Blondiner er dumme". Folk som nekter å innse at det skurrer i egens moral og skal hakke på andres. Siri, du er et prakt eksemplar av det steinalders hundenorge:

... og dette sier vel nok om denne type hundeeiere vil jeg tro...

Denne diskusjonen er ikke relevant i norge da denne formen for jakt er forbudt (og det er jeg glad for, faktisk), den kommer aldri til å bli lovlig, og har sålangt jeg vet aldri vært brukt i norge heller. Det eneste som er relevant og intressant er det moralske og etiske. Og man kan ikke rive istykker sauer og si at det å rive istykker geiter er umoralsk (For ørtne gang), det kalles dobbelt moral. Og det burde folk kunne forstå, ellers er det ikke rart i at det går skeis.

- - -

... og dette sier vel nok om denne type hundeeiere vil jeg tro...

Fantastisk mener jeg, at det engang går ann å si noe så steinalder i dagens samfunn er skremmende, nei, det er kanskje ikke rart i at det finnes feminist grupper rundt om fremdeles, om det virklig finnes flere som dette her til lands.

Jeg har alltid vært for å være åpen om rasens egenskaper, både gode OG dårlige, det blir møtt med mer respekt når man faktisk står frem som en som VET hva som bor i hunden sin, og viser ansvar i forhold til dette. Men jeg ville jo ALDRI gått ut og forsvart at noen med min rase driver med hundekamper, eller "reklamerer" med at hunden har egenskaper i den retningen...

Nå er det vel ingen her som har promotert eller reklamert for slike egenskaper på noen som helst måte. Og forhåpentligvis så er ingen så useriøse at de gjør det heller.

- - -

At du prøver å kalle meg en useriøse hundeeier pga. at jeg anser denne typen jakt som "Helt ok" syntes jeg nesten er morsomt, dette har ingenting med meg som hundeeier å gjøre, det forteller ingenting om hundeholdet mitt, om det sier noe som helst så er det om mine moralske verdier, og de kan du like eller mislike så mye du vil, men sålenge maten min er død og spislig så spiser jeg den, uansett hvordan den ble slaktet. Mat er mat og dødt er dødt, maten smaker ikke bedre om den blir slakta med hagle enn med pil og bue. Og mennesker må ha mat.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Susanne, for at du skrev et fantastisk godt innlegg.

Jeg må bare skrive under på at eiere som deg Lockheed, IKKE gjør det noe lettere for rasen din å "overleve" i dette landet. Jeg har møtt mange fantastiske eksemplarer av både ambuller og staffehunder, og er ikke udelt positiv når det kommer til forbud- jeg tror ikke det er den beste løsningen (sertifikat, godkjenning osv- men det er en annen diskusjon). Problemet er at du ødelegger såå mye for din egen hjertesak når du går ut og sier at "ja, sånn er disse hundene, og JA, jeg synes denne typen jakt er helt greit". Mennesker som ser disse videoene vil synes at dette er en grusom og barbarisk måte å jakte på, og det er vel ikke den beste måten å drive reklame for sin egen rase, og prøve å forbedre den gjengse nordmanns inntrykk av hundetypen du eier.

Og en takk til Aya, for et også flott innlegg og som klarte å sette ord på det mange av oss som har lest denne tråden tenker og føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du prøver å kalle meg en useriøse hundeeier pga. at jeg anser denne typen jakt som "Helt ok" syntes jeg nesten er morsomt, dette har ingenting med meg som hundeeier å gjøre, det forteller ingenting om hundeholdet mitt, om det sier noe som helst så er det om mine moralske verdier, og de kan du like eller mislike så mye du vil, men sålenge maten min er død og spislig så spiser jeg den, uansett hvordan den ble slaktet. Mat er mat og dødt er dødt, maten smaker ikke bedre om den blir slakta med hagle enn med pil og bue. Og mennesker må ha mat.

Nei - vi aner ikke hvordan ditt hundehold er basert på dine holdninger/utsagn her inne, men det sier ganske mye om hvilken mennesketype du er som faktisk synes slik jakt er ok. For å si det sånn: jeg misliker sterk dine moralske synspunkter som du tilkjennegir i denne debatten - og du er jo heller ikke alene tilsynelatende... Fellesnevneren for dere som har dette moralsk - for meg FORKASTELIGE - synet er at dere har "muskelhunder". ER det rart man generaliserer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ingen her som har promotert eller reklamert for slike egenskaper på noen som helst måte. Og forhåpentligvis så er ingen så useriøse at de gjør det heller.

Var det ikke nettopp det som var noe av tema i tråden her da, at en oppdretter annonserte hunder med gode egenskaper innen denne type jakt...?

At du prøver å kalle meg en useriøse hundeeier pga. at jeg anser denne typen jakt som "Helt ok" syntes jeg nesten er morsomt, dette har ingenting med meg som hundeeier å gjøre, det forteller ingenting om hundeholdet mitt, om det sier noe som helst så er det om mine moralske verdier, og de kan du like eller mislike så mye du vil, men sålenge maten min er død og spislig så spiser jeg den, uansett hvordan den ble slaktet. Mat er mat og dødt er dødt, maten smaker ikke bedre om den blir slakta med hagle enn med pil og bue. Og mennesker må ha mat.

Vel, det var litt av poenget jeg prøvde å få frem... Har man en viss type hund har man allerde fått et "stempel". Om man i tillegg forsvarer visse "skumle" hundeaktiviteter er liksom løpet litt kjørt.. Og jo, jeg synes det sier en del om deg både som menneske og hundeeier, hvis du synes slik jakt er ok å bruke hunder til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Interessant tanke men hvem skulle i så fall definere hva som er nytteraser? Nyttig, når det gjelder hund, er jo et relativt subjektivt begrep..

Jeg f.eks. anser de aller fleste typiske jakthunder som unyttige, men jeg går utfra at en hel del vil ha et annet syn på den saken..

Æh... flir... jeg antar at alle raser som har en bruksmessig nyttefunksjon kan ansees som "nytteraser" uavhengig av type og antall. Justisdepartementets vurdering av et forbud av schäferhund, som iflg departementet var blandt rasene som ble vurdert forbudt p g a et uforholdsmessig høyt antall bittskader, var at siden rasen hadde en samfunnsmessig nyttefunksjon var bittskader fra schäferhund ikke et relevant moment ift vurdering av rasens framtid i Norge. Elghund er vel en rase med typisk nyttefunksjon ift skogforvaltning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ironisk nok så er det ingen av dere eierene i denne tråden som gjør inntrykket vi ignorante, uvitende sitter med noe bedre

Bara de som uttalar sig om en jagt form de icke vet något om, pekar ut AB ägare som en specific grupp og försöker vara nedlåtande, de som icke kan se sin egna dubbelmoral og "live as the preach" då det gäller djurplågeri och uttalar sig om en ras de icke vet något om.

Men annars så nej.

2. Argumenter som at "dem er slemmere enn oss" holder ikke

Stämmer bra.

Precis som att stödja livslånga djurplågeri ( köttindustri ) og aktivt förstöra hundar ( extrem showavel ) og sedan klaga på att en jagt form grymt, är ikke ett trovärdigt sätt att föra ett argument på.

3. Å ta til seg saklig informasjon samt å sette dette i perspektiv er tydeligvis et problem for dere "opplyste og reflekterte" også..

Inte det minsta.

För jeg vet hur catch jagt fungerar.

Jeg vet hur kött industrin fungerar.

Jeg vet hur show aveln fungerar.

Jeg vet hur rasen fungerar.

Jeg vet hur jagt fungerar.

Dvs alla de ämnen jeg berör.

Jeg tar åt mig allt som du skriver og läser det.

Men det är svårt att ta något seriöst om det kommer från någon som ikke vet något om det dem angriper, försöker göra det personligt med att sätta ord i mun "leka gud kommentarer" eller som vägrar se sina egna dubbelmoraler i det hela.

Det är ingen som vill sätta saker i perspektiv här, för det är helt plötsligt "irrelevant" då det man sätter i perspektiv är saker som folk gör själva.

Medans denna jagt og ras är okänd.

(ej räknat veganen som har all rätt att tycka att det är hemskt och förespråka mot all form av jagt. )

1. Hvis det er så uvanlig med catchavlede AB'er, hvorfor reklamere med at det er sånne i linjene til hunder som avles i et land hvor catchjakt er forbudt?

Jeg har aldrig gjort reklam för rasen i huvudtaget.

Så kan ikke svara på det.

Men det jeg kan svara på att catchavel ( den selektiva ) för med sig mye positivt mer än att de kan ankra ett vildsvin.

2. Hvorfor tror du at det perspektivet DU ser ting i, er det eneste riktige i denne saken?

Det har jeg aldrig sagt, utan nu sätter du ord i mun.

Jeg utgår från de saker vi faktsikt vet, dvs fakta.

Som tex;

Fakta 1: Catch jagt är ovanligt og avel för det ändå ovanligare

Fakta 2: Köttindustrin är mye grymmare än vilt jagt og att det är ett av de minst plågsamma sätten att skaffa föda på för djuren.

Fakta 3: Catch jagt är ikke så hemskt som många vill få det att se ut i förhållande till andra jagt former.

Fakta 4: Det är dubbelmoral att hävda att vildsvinsjakt är moraliskt fel pga av att djuret lider om man själv är köttätare

Er det argumentet ditt FOR villsvinjakt? At villsvin lever et bedre liv enn dyr "vi" spiser? Ser du ikke hvor tynt det argumentet er?

Nej det ser jag inte alls.

Om du jagar för föda så är det mindre lidande för djuret i frihet än det fött på en köttfabrik.

Det är ett fakta og inte tynt.

Nettopp, catchjakt er ikke tillatt i norden.. Så hvorfor reklamere med rasens fantastiske egenskaper som catchdogs da?

Jeg har aldrig gjort reklam för rasen för deras "fantastiska catch egenskaper".

Tvärtom. Sagt att det är ovanligt og sällan förekommer.

Däremot så talar jag mot att folk med en dubbelmoral talar mot catchjagt utan att se på seg själva og hur de lever, samt för att förståelsen för jagt formen og rasen är liten.

Hvilke andre jaktformer som er tillatt i Norden mener du er like ille som villsvinjakt, forresten?

Grytjagt till att börja med. Det är en regelrätt fight i många fall.

Vanlig vildsvins jagt utgör mer plåga för vildsvinen med i många fall eftersom ikke dödande skott ( ej ovanligt ) ofta försluts (dvs de lämnar ej blodspår) og är svåra att spåra og dräpa snabbt.

Det gör processen mye lång og plågsam.

Spørsmålet mitt blir da.. Hvordan veit du at villsvinet ikke blir stressa i >20 sekunder innen det dør? Er jegeren alltid så nære at han rekker å avlive svinet innen 20sekunder etter at hunden har tatt grep? Eller hender det at hunden får tak i villsvin lenge før jegeren er klar for å avlive? Klarer hunden ALLTID å holde villsvinet til jegeren får avlivet det? Eller hender det at hunden glipper taket, og må jage opp og gripe villsvinet igjen?

Nej. Därför jeg skrev allt fra 20 sec og mer ( tecknet = > ).

Selvklart icke.

Men det är fortfarande en triljon bedre än det kött du äter om du är köttätare og lika nödvändigt.

Igjen.. Hvorfor mener du at det er ditt perspektiv som er det riktige? Hvorfor kan du få leke gud og peke på alt?

Jeg leker ikke gud.

Sätt inte ord i mun på mig.

Däremot säger jeg saker som jeg är säker på som det jeg tidigare listat.

Jeg tycker dock att det är mer att leka gud att man själv får välja vad som är grymt og inte.

Antingen är allt eller inget.

Skall man då mäta hur hemskt något är, så får man sätta det i relation till varandra.

Og att lyssna på en köttätare som sysslar med en extrem showras som klagar på en jagtform som de sett 2 ggr på youtube, är lite som att lyssna på en crackaddict som säger "socker borde förbjudas. Det är farligt."

(ett typ exempel, ej personlig pik )

Og vi som klarer å ha to tanker i hodet samtidig, er enige med deg her selv om vi syns at villsvinjakt er en barbarisk jaktform som med god grunn er forbudt i f.eks. Norge..

Og vi som klarer å ha to tanker i hodet samtidigt, er enige om att allt som är lovligt icke alltid är det bästa og det som är olovligt ikke det sämsta.

Framför allt så vet jeg att fler är enige om att folk som stödjer extrem show avel og äter kött ikke kan komma og "leka gud" och välja "vad som är ok og inte" så länge det inte är något de själva gör.

Relevansen - siden det er vanskelig å se DET perspektivet selv for en som vissnok er reflektert og har lov til å peke og leke gud - er at i Norge har vi en forkjærlighet for å forby raser som kan virke småskumle.

DET är ett relevant fakta.

Det är også därför som jeg understryker betydelsen utav att de är så ovanliga og att det icke är så hemskt som många vill få det att se ut.

Medans andra istället skriker att det är så hemskt og associerar rasen med det utan att sätta saker i perspektiv eller egentligen veta något om det ?

Fear the unknown osv...

Så vad är värst ?

Att skrika hysteriskt över något man ikke förstår som catchjagt samt AB:n...

eller att klargöra og informera om att det är något ovanligt och ej rastypiskt som jeg tjatar om, og istället lägga energin på det som verkligen är farligt/djurplågeri på hög nivå ?

Så.. Når det kommer en hel liten haug av nyfrelste "vi har funnet den mest fantastiske rasen i hele verden"-eiere, som prøver å gjøre barbariske jaktformer som dette til en "cool" greie som er mye bedre enn alle andre jaktformer i hele verden og ihvertfall mye bedre enn industrielt husdyrhold, og ser man ikke det så er man hyklersk, ureflektert og uvitende.. Så prøver vi uvitende, hyklerske og ureflekterte å si at SÅNNE videoer er IKKE god reklame for rasene deres, fordi at SÅNN jakt er barbarisk, ulovlig i dette landet OG det skremmer folk (ærlig talt, folk syns det er fysj og æsj og ekkelt og sånt når bikkja jakter og dreper rotter, hvor ***** naive er dere egentlig?)

Sarkasm hjälper ikke att föra fram en poäng.

Fakta gör.

Jeg skall vara ärlig.

Catch jagt skrämmer meg inte.

Gryt jagt skrämmer mig, dvs den regelrätta fight som kan uppstå i de utrymmen som de används i.

Den extrema show aveln skrämmer meg, dvs att aktivt förstöra hund raser.

Okunskap skrämmer meg, dvs som att hetsa mot något man ikke förstår baserat på en youtube film.

Men mest av allt, blir jeg skrämd av folk som själva kan avgöra vad som är rätt/fel oavsett hur de lever själva og alltid väljer det som de själva inte förstår/gör som fel medans allt de själva gör är rätt.

Kan vi nu vara överens om att det viktigaste är;

* Rasförståelse - Som vad är en AB og en DC. Är de mer än de youtube filmer ?

* Förståelse för jagtformen - Är den så hemsk eller gör vi en för stor sak av något okänt ?

* Prioritering och relevans av "djur som far illa" - Borde vi titta på oss själva, den extrema showaveln og köttindustrin vi stödjer, istället för att whinea över en youtube film på internet om vi nu verkligen bryr oss om djur så mye ?

<3

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - vi aner ikke hvordan ditt hundehold er basert på dine holdninger/utsagn her inne, men det sier ganske mye om hvilken mennesketype du er som faktisk synes slik jakt er ok. For å si det sånn: jeg misliker sterk dine moralske synspunkter som du tilkjennegir i denne debatten - og du er jo heller ikke alene tilsynelatende... Fellesnevneren for dere som har dette moralsk - for meg FORKASTELIGE - synet er at dere har "muskelhunder". ER det rart man generaliserer ?

Spør ett antall jegere hva de syns om denne jaktformen...og i 90% av tilfellene vil du nok få svaret at de syns dette er helt ok :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden vår svenske bidragsyter ifølge sitt eget bidrag kan alt og vet alt, og alle vi andre er fullkomne tullinger som ikke skjønner noen ting, så blir det igrunnen ikke noen vits i å diskutere mer.

Med sånne "venner" trenger ikke en rase fiender. Dette begynner i sterk grad å ligne amstaff"debatten" for noen år siden her i Norge, og da viste den rasens forkjempere - med unntak av selve raseklubbmiljøets valgte representanter (som kjempet en tapper kamp) - seg å være sin kjære rases verste fiender nettopp gjennom å være så unyanserte og nedlatende som denne svensken er nå.

For VI kan ikke noe - men han kan ALT, inklusive å dømme mange svært godt funderte meninger fra dyktige debattanter og hundefolk nord og ned? Hva slags "debatt" er det? Nei, dette var overbevisende - veldig overbevisende - om at visse rasemiljøer er selvforherligende til det latterlige, men dessverre også til skade for sin rase.

Og jepp, dessverre bekrefter "dere" at dere er nøyaktig midt i det dere gjerne kaller fordommer - men som vi som har hengt med noen tiår og sett ulike eiere av ulike raser i fleng, inklusive det som skjedde med muskelhundoppblomstringen, heller vil kalle hverdagsobservasjoner...

Nei, jeg er jaggu glad jeg ikke trenger hund å tøffe meg med lenger, da slipper jeg å havne i samme bås, og også måtte bekymre meg om at i utgangspunktet greie raser - i rette hender - skal komme ut og kjøre og risikere forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke være så snille å slutte med å rettferdiggjøre en urett med å peke på andre ting som er værre?

Hvis ikke så kan vi bare avslutte hele Hundesonen umiddelbart - for vi mennesker er alltid VÆRST.

Det finnes alltid noen som har gjort noe værre enn det noen av oss kan finne på å gjøre - så vi behøver jo egentlig ikke å diskutere noe som helst da..

Nå har vi vel også diskutert lenge nok om å stampe ihjel høns, dyreplageri på slakterier, utstillingsavl, dobbeltmoral, hvem som gjør hva og får lov til å uttale seg eller ikke - og kanskje også Am.bull.

Dette burde vel egentlig snart komme tilbake til en diskusjon om villsvinsjakt ved hjelp av såkalte "catch hunder", synes jeg. Og deres iboende egenskaper, deres rolle i samfunnet, og hvordan man kan rettferdiggjøre å ha slike hunder i samfunnet i Norge i dag.

Tydeligvis oppfattes det her, for mange, som rent dyreplageri å bruke en måte som i beste fall "bare" tar 20 sekunder (iflg. Blocky Bulldogs) med hunder som anfaller, biter og holder fast svinet til "jegeren" kommer og avliver det med en kniv.

Men alle hundene er neppe like flinke til dette, så hvor lenge denne "jaktformen" kan pågå med hvert enkelt svin, under f.eks. trening og hvor mye skader svinet får er da tydeligvis også uinteressant for enkelte. Så lenge den dør til slutt og blir til mat - så spiller det ingen rolle hvordan man tar livet av det, er altså greit.

OK at noen synes dette, men for endel av oss andre så er dette en fryktelig innstilling til dyrevelferd. Men dette er tydelivis helt uforståelig for andre debattanter da "andre dyr har det sååå mye værre" - ergo får man ikke uttale seg om akkurat DENNE jaktformen.

Jave, tilbake til denne "catch" jobben, da.

Dette er altså en GOD egenskap hos enkelte raser ("catchavel ( den selektiva ) för med sig mye positivt mer än att de kan ankra ett vildsvin").

Kan da noen være så snille og forklare meg på en saklig måte hvilke positive egenskaper dyktige catchhunder har å tilføre det norske samfunnet?

Og hvis det er så positivt at de har disse egenskapene, hvorfor nevnes det da nesten i samme åndedrag at det ikke avles aktivt på disse? ("Catch jagt är ovanligt og avel för det ändå ovanligare")

Etter noen års erfaring med hunder så VET vi jo at det er endel hunder med iboende sterke instinkter som kanskje i perioder i oppveksten, kjønnsmodning, etc faktisk retter disse instinktene mot "feil" bytte. F.eks. stående fuglehunder som tar stand på toppluene til ungene utenfor hekken, gjeterhunden som jager (gjeter) alle ungene inn i et hjøre av stua' eller klyper syklister eller unger i rumpa', polarhundblandingene som plutselig bestemmer seg for at naboungen er et byttedyr, ulvehundene som bestemmer seg for at familiens kattunge er et lett bytte, etc, etc..

Dette er selvsagt helt utenkelig for deres hundetype, skjønner jeg. Og det er akkurat HER mange av oss tydeligvis faller litt av lasset.

Og for ikke å snakke om den vantro at ALLE hunder kan trenes opp til dette... Mulig jeg ikke skjønner meg på hunder, men jeg trodde faktisk at man trenger visse iboende egenskaper for å få en hund til å gjøre sine fremavlede jobber, jeg. At det er liksom litt av "clou'et" med selektiv hundeavl, utvalg av avlsdyr etter egenskaper, etc. Psykisk styrke, mot, pågangsvilje, iver, jaktlyst, f.eks. - er slikt altså helt irrelevant for akkurat denne jobben?

Dvs dere mener faktisk at at ALLE kan få sine hunder til å gjøre dette med et annet dyr?

Er det da på samme måte som at enhver mynde kan bli akkurat like dyktig på gjeting som en border collie, eller en st.bernhardshund fungerer akkurat like bra som stående fuglehund som en engelsk setter - hvis man bare trener dem til det. Tror dere virkelig på dette?

Og dere, denne hønseslaktingen som her fortalt ER vel ingen god unnskyldning for å gjøre det samme med valper som skal avlives, eller?

Eller at naboen banker ungene sine hver dag rettferdiggjør vel IKKE at du slår dine bare en gang i uka' - selv om man med hånden på hjertet kan si at dine unger i alle fall har det bedre enn naboens?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnowDog_ :

Endrer seg nok ikke med det første heller, hvordan har kamphunden din det forresten? Lenge siden jeg har sett noen bilder nå.

Skjønner dette. Lenge siden eg har postet noe ja. Bruker mer tid på vofsen og andre ting enn å sitte på disse foraene og irritere meg over enkelte brukere som ikke har noe bedre å gjøre enn å kverulere om diverse "muskel" raser.

Koser meg og lever livet med vofsen rett og slett. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh... flir... jeg antar at alle raser som har en bruksmessig nyttefunksjon kan ansees som "nytteraser" uavhengig av type og antall. Justisdepartementets vurdering av et forbud av schäferhund, som iflg departementet var blandt rasene som ble vurdert forbudt p g a et uforholdsmessig høyt antall bittskader, var at siden rasen hadde en samfunnsmessig nyttefunksjon var bittskader fra schäferhund ikke et relevant moment ift vurdering av rasens framtid i Norge. Elghund er vel en rase med typisk nyttefunksjon ift skogforvaltning.

En nokså snever definisjon på "nytteraser" mao.. Hva med den samfunnsøkonomiske nytten diverse "unyttige" raser har? En chihuahua eller en mynde f.eks. kan være det som gir eieren det minimum av mosjon vedkommende trenger, for å holde seg frisk og arbeidsfør. De "unyttige " raser kan også bety mye for den mentale helse hos folk. Forøvrig så får vi håpe at nettopp Justisdepartementet aldri blir den "avgjørende" part i nettopp dette eller andre hunderelaterte spørsmål..

Fortsetter de i samme lei som tidligere, så trøste og bære.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* En av mine tidligere raser nedla byttet helt selv. Knakk nakken på de. Dette er en svært populær selskapsrase i dag og det er mange på dette forumet som har samme rase. Oppdrettere av denne rasen skryter gjerne av jaktinstinktet og motet til rasen. Rasen blir fortsatt ofte brukt til å jakte og nedlegge bytte selv, også her i Norge. Men selvfølgelig..dette blir jo helt anderledes da denne rasen er liten og da dyrene den jakter på er et dyr som blir betraktet som skadedyr her i Norge. Da er det helt greit og humant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* En av mine tidligere raser nedla byttet helt selv. Knakk nakken på de. Dette er en svært populær selskapsrase i dag og det er mange på dette forumet som har samme rase. Oppdrettere av denne rasen skryter gjerne av jaktinstinktet og motet til rasen. Rasen blir fortsatt ofte brukt til å jakte og nedlegge bytte selv, også her i Norge. Men selvfølgelig..dette blir jo helt anderledes da denne rasen er liten og da dyrene den jakter på er et dyr som blir betraktet som skadedyr her i Norge. Da er det helt greit og humant.

Tipper det her er snakk om en lang og lav hund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har vi iallefall fått bekreftet fordommene mot eierne klart og tydelig.

Jeg ønsker igjen å spørre hva disse fordommene bygger på? Eller kanskje jeg ikke trenger det, uvitenhet vil vel konklusjonen bli uansett.

Jeg kan kun svare for meg selv, men mine "fordommer" er bygget på erfaringer jeg har (og stadig får flere av) av en viss type mennesker som tiltrekkes en viss type hund, fordi det überkult om den skremmer folk og gjerne også har et litt "lumsk" temperament og en blodig rasehistorikk..

Ellers vil jeg påpeke at det ble gitt noen perspektiver her i diskusjonen, ikke som det ENESTE perspektivet, men ett av mange som absolutt passer inn her. At flere nekter totalt å ta høyde for et perspektiv ser ut som redsel for meg.

Vel.. Eneste perspektivet jeg ser folk nekter å ta høyde for her, er at villsvinjakt med catchdogs er supernødvendig for de sultne barna i villsvinland.. For catchdogjakt er mye mindre stressende for byttedyr enn all tradisjonell jakt i Norge, samt mye mer humant enn industrielt husdyrhold.. Har du sett noe annet enn meg?

Hvor forbanna er dere forresten? Jeg synes så mange her høres illsint og på tampen av å koke over når de taler mot villsvinjakt, AB og dens eiere. Det preger innleggene deres iallfall. Så lurer jeg hvor mye informasjon man kan ta inn og hvor reflektert man egentlig blir når man er så illsint. Lite tror jeg.

Jeg tror ikke noen her er forbanna jeg? Oppgitt er nok mer riktig enn forbanna..

- Og bare for å ha sagt det, det er flere av oss som sier at denne type villsvinjakt som var/er i mot raseforbud.. Deriblant meg - jeg mener at raseforbud ikke løser problemet med de såkalte "farlige" rasene.. Jeg har heller ikke noe i mot AB - hadde det vært belgere (som er min rase) som var vist på disse filmene, ville jeg syns det var like barbarisk.. Så reflektert er det og lov å være, skjønner du :ahappy:

Vis at dere har kunnskap om tema, og argumenter utifra dette! Så skal jeg høre på dere med et åpent sinn.

Åh, er det sånn det funker? Du har åpent sinn hvis vi har åpent sinn? :rolleyes:

Det du egentlig mener, er vel at vi må si at vi liker AB veldig godt, og må være helt enige i at villsvinjakt er en lur ting, og alle som eier en AB helt sikker er en kjernekar vi digger vilt og hemningsløst for at du skal gidde å høre på "oss", kanskje?

Og man kan ikke rive istykker sauer og si at det å rive istykker geiter er umoralsk (For ørtne gang), det kalles dobbelt moral. Og det burde folk kunne forstå, ellers er det ikke rart i at det går skeis.

Okay, nå skal jeg forklare noe for deg, og jeg skal ta det skikkelig sakte..

Det er IKKE lov å la hunder jakte sau eller geiter eller kuer eller griser i Norge på denne måten. Det er derfor vi har f.eks båndtvang så lenge bufe beiter, og man strømmer bl.a. jakthunder som må slippes når bufe beiter, for å få de sauereine (dvs at de ikke jakter sau). OM man har en hund som jager sau - og da trenger den strengt tatt ikke å bite (rive ihjel) de engang - så kan hunden forlanges avlivet.

Hvis du med "rive istykker sauer og geiter" mener å avlive, så vil jeg bare spørre deg om en ting.. Den dagen du må avlive hunden din pga alder/sykdom.. Ville du da syns det var helt greit om den ble revet ihjel av en 2-3 hunder?

- Hvorfor ikke det?

Bara de som uttalar sig om en jagt form de icke vet något om, pekar ut AB ägare som en specific grupp og försöker vara nedlåtande, de som icke kan se sin egna dubbelmoral og "live as the preach" då det gäller djurplågeri och uttalar sig om en ras de icke vet något om.

Men annars så nej.

Stämmer bra.

Precis som att stödja livslånga djurplågeri ( köttindustri ) og aktivt förstöra hundar ( extrem showavel ) og sedan klaga på att en jagt form grymt, är ikke ett trovärdigt sätt att föra ett argument på.

Inte det minsta.

För jeg vet hur catch jagt fungerar.

Jeg vet hur kött industrin fungerar.

Jeg vet hur show aveln fungerar.

Jeg vet hur rasen fungerar.

Jeg vet hur jagt fungerar.

Dvs alla de ämnen jeg berör.

Jeg tar åt mig allt som du skriver og läser det.

Men det är svårt att ta något seriöst om det kommer från någon som ikke vet något om det dem angriper, försöker göra det personligt med att sätta ord i mun "leka gud kommentarer" eller som vägrar se sina egna dubbelmoraler i det hela.

Det är ingen som vill sätta saker i perspektiv här, för det är helt plötsligt "irrelevant" då det man sätter i perspektiv är saker som folk gör själva.

Medans denna jagt og ras är okänd.

(ej räknat veganen som har all rätt att tycka att det är hemskt och förespråka mot all form av jagt. )

Jeg har aldrig gjort reklam för rasen i huvudtaget.

Så kan ikke svara på det.

Men det jeg kan svara på att catchavel ( den selektiva ) för med sig mye positivt mer än att de kan ankra ett vildsvin.

Det har jeg aldrig sagt, utan nu sätter du ord i mun.

Jeg utgår från de saker vi faktsikt vet, dvs fakta.

Som tex;

Fakta 1: Catch jagt är ovanligt og avel för det ändå ovanligare

Fakta 2: Köttindustrin är mye grymmare än vilt jagt og att det är ett av de minst plågsamma sätten att skaffa föda på för djuren.

Fakta 3: Catch jagt är ikke så hemskt som många vill få det att se ut i förhållande till andra jagt former.

Fakta 4: Det är dubbelmoral att hävda att vildsvinsjakt är moraliskt fel pga av att djuret lider om man själv är köttätare

Nej det ser jag inte alls.

Om du jagar för föda så är det mindre lidande för djuret i frihet än det fött på en köttfabrik.

Det är ett fakta og inte tynt.

Jeg har aldrig gjort reklam för rasen för deras "fantastiska catch egenskaper".

Tvärtom. Sagt att det är ovanligt og sällan förekommer.

Däremot så talar jag mot att folk med en dubbelmoral talar mot catchjagt utan att se på seg själva og hur de lever, samt för att förståelsen för jagt formen og rasen är liten.

Grytjagt till att börja med. Det är en regelrätt fight i många fall.

Vanlig vildsvins jagt utgör mer plåga för vildsvinen med i många fall eftersom ikke dödande skott ( ej ovanligt ) ofta försluts (dvs de lämnar ej blodspår) og är svåra att spåra og dräpa snabbt.

Det gör processen mye lång og plågsam.

Nej. Därför jeg skrev allt fra 20 sec og mer ( tecknet = > ).

Selvklart icke.

Men det är fortfarande en triljon bedre än det kött du äter om du är köttätare og lika nödvändigt.

Jeg leker ikke gud.

Sätt inte ord i mun på mig.

Däremot säger jeg saker som jeg är säker på som det jeg tidigare listat.

Jeg tycker dock att det är mer att leka gud att man själv får välja vad som är grymt og inte.

Antingen är allt eller inget.

Skall man då mäta hur hemskt något är, så får man sätta det i relation till varandra.

Og att lyssna på en köttätare som sysslar med en extrem showras som klagar på en jagtform som de sett 2 ggr på youtube, är lite som att lyssna på en crackaddict som säger "socker borde förbjudas. Det är farligt."

(ett typ exempel, ej personlig pik )

Og vi som klarer å ha to tanker i hodet samtidigt, er enige om att allt som är lovligt icke alltid är det bästa og det som är olovligt ikke det sämsta.

Framför allt så vet jeg att fler är enige om att folk som stödjer extrem show avel og äter kött ikke kan komma og "leka gud" och välja "vad som är ok og inte" så länge det inte är något de själva gör.

DET är ett relevant fakta.

Det är også därför som jeg understryker betydelsen utav att de är så ovanliga og att det icke är så hemskt som många vill få det att se ut.

Medans andra istället skriker att det är så hemskt og associerar rasen med det utan att sätta saker i perspektiv eller egentligen veta något om det ?

Fear the unknown osv...

Så vad är värst ?

Att skrika hysteriskt över något man ikke förstår som catchjagt samt AB:n...

eller att klargöra og informera om att det är något ovanligt och ej rastypiskt som jeg tjatar om, og istället lägga energin på det som verkligen är farligt/djurplågeri på hög nivå ?

Sarkasm hjälper ikke att föra fram en poäng.

Fakta gör.

Jeg skall vara ärlig.

Catch jagt skrämmer meg inte.

Gryt jagt skrämmer mig, dvs den regelrätta fight som kan uppstå i de utrymmen som de används i.

Den extrema show aveln skrämmer meg, dvs att aktivt förstöra hund raser.

Okunskap skrämmer meg, dvs som att hetsa mot något man ikke förstår baserat på en youtube film.

Men mest av allt, blir jeg skrämd av folk som själva kan avgöra vad som är rätt/fel oavsett hur de lever själva og alltid väljer det som de själva inte förstår/gör som fel medans allt de själva gör är rätt.

Kan vi nu vara överens om att det viktigaste är;

* Rasförståelse - Som vad är en AB og en DC. Är de mer än de youtube filmer ?

* Förståelse för jagtformen - Är den så hemsk eller gör vi en för stor sak av något okänt ?

* Prioritering och relevans av "djur som far illa" - Borde vi titta på oss själva, den extrema showaveln og köttindustrin vi stödjer, istället för att whinea över en youtube film på internet om vi nu verkligen bryr oss om djur så mye ?

<3

M

Jeg beklager, jeg syns innlegget ditt er en smule rotete, så jeg velger å la det stå i sin helhet, og svarer ut fra det jeg tror du skriver..

For det første, jeg er utdannet agronom, så jeg veit ett og annet om den norske matindustrien. Ja, den kan helt klart bli bedre på flere punkter, MEN - så var det dette med to tanker i hodet allikevel - at jeg mener DETTE, og allikevel spiser kjøtt, fratar meg ikke retten til å kalle villsvinjakt med catchdogs for barbarisk..

For det andre, det er mange raser med "grusom" opprinnelse, men det er et fåtall det blir reklamert for at har denne opprinnelsen. Det som skjer når det blir lagt ut filmer som disse på f.eks youtube, er at folk man egentlig ikke ønsker at skal ha hund, begynner å interessere seg for DENNE type hund - og det er IKKE din rase tjent med i det hele tatt!

- Med "folk man ikke egentlig ønsker at skal ha hund", mener jeg - og her snakker jeg av erfaring - forholdsvis unge voksne av begge kjønn som vil ha hund som ser skummel ut for å skremme andre - enten for å fremstå som rå og tøffe, eller å ha hunden som beskyttelse. Disse unge voksne har gjerne lite erfaring med hund, veit ikke helt hva for slags atferder som kommer ut fra hva slags påvirkinger, og de hauser gjerne opp atferder som å knurre på mørkhudede, angripe ting de sparker i, yppe seg med andre hunder - noe hundene ofte gjør av usikkerhet, men som eieren tar for å være dominans, og som til slutt ender opp med at hunden blir en slosskjempe som flyr på alt den ser.. Sånne folk har det vært så lenge jeg kan huske, da jeg var ung, var det rottweiler som var det store blant de kule gutta her jeg bor - og det var skremmende å se hva for slags oppdragelse de ga hundene sine.. En med doberman lappa til hunden sin hver gang han så en mørkhudet person og sa "pakkis", og den hunden knurra tilslutt så fort han så en mørkhudet person eller hørte noen si "pakkis". Og sånne folk, kjære Martin, liker hunder som dine.. Korthåra, muskelsatte, ser litt skumle ut, OG man kan hoste opp en og annen "reklamesnutt" hvor man får demonstrert hvor "tøffe" de er.. Sånt imponerer resten av gutta vøtt, og da er man sjef da..

.. Og når mange nok av DE får seg AB, så blir AB'en også forbudt i Norge.. Det er sånn vi håndterer ting her..

Forresten - hijakt (grytjakt?) er så vidt jeg veit forbudt i Norge, det og.. Og som jeg skreiv litt lenger opp her, det er flere raser som har "grusom" opprinnelse - en opprinnelse som var nødvendig DA.. Men ikke nå i dag, hvor vi har andre, mer humane, mer effektive måter å løse ting på.. Man trenger ikke å være veldig reflektert for å se det, vel?

*sukk* En av mine tidligere raser nedla byttet helt selv. Knakk nakken på de. Dette er en svært populær selskapsrase i dag og det er mange på dette forumet som har samme rase. Oppdrettere av denne rasen skryter gjerne av jaktinstinktet og motet til rasen. Rasen blir fortsatt ofte brukt til å jakte og nedlegge bytte selv, også her i Norge. Men selvfølgelig..dette blir jo helt anderledes da denne rasen er liten og da dyrene den jakter på er et dyr som blir betraktet som skadedyr her i Norge. Da er det helt greit og humant.

Ærlig talt? Jeg har hatt bikkje som har tatt kloakrotte jeg og - og NEI, jeg syns IKKE det var kult i det hele tatt - men det er en ørliten forskjell på DET, og organisert rotte- eller villsvin-jakt med hetshunder, syns du ikke?

Og man bør vel være glad at Jack'en ikke er større enn den er, så unngår den antageligvis å havne på ei forbudsliste ene og alene av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
En nokså snever definisjon på "nytteraser" mao.. Hva med den samfunnsøkonomiske nytten diverse "unyttige" raser har? En chihuahua eller en mynde f.eks. kan være det som gir eieren det minimum av mosjon vedkommende trenger, for å holde seg frisk og arbeidsfør. De "unyttige " raser kan også bety mye for den mentale helse hos folk. Forøvrig så får vi håpe at nettopp Justisdepartementet aldri blir den "avgjørende" part i nettopp dette eller andre hunderelaterte spørsmål..

Fortsetter de i samme lei som tidligere, så trøste og bære..

Tjah :ahappy: både chihuahua eller mynder under 30 cm er vel blandt de rasene som forhåpentligvis blir igjen i Norge etter at alle de andre større raser er blitt forbudt. Såvidt jeg husker fortalte den svenske genetikeren Per Erik Sundgren at det fanns få andre raser med så utaggerende atferd som chihuahua, hadde den hatt "normalstørrelse" ville den blitt forbudt tvert. M h t mynder så finns det jo (som for cane corso og noen andre raser) et fåtalll eiere i utlandet som mener at gammel jakttradisjon bør håndheves i form av jakt på blandt annet levende kaniner "siden det finns så mange av dem". En annen sak som ikke er blitt berørt i denne debatten er den norske hijakten på rev i yngleperioden hvor terrierer jager revetispa ut av hiet for å bli skutt mens ungene enten rives ihjel inne i hiet eller sulter ihjel fordi moren er død.

Justisdepartementet spiller en sentral rolle i hunderelaterte spørsmål. Som du kanskje kjenner til har Stortinget delegert Justisdepartementet å avgjøre hvilke raser som kan forbys i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M h t mynder så finns det jo (som for cane corso og noen andre raser) et fåtalll eiere i utlandet som mener at gammel jakttradisjon bør håndheves i form av jakt på blandt annet levende kaniner "siden det finns så mange av dem".

I Storbritannia er det fortsatt lov å drive hetsjakt på kaniner (med mynder, lurchere, terriere eller hva det måtte være), selv om coursing (som i første rekke betegner jaktkonkurranser med hare som bytte) er forbudt.

Jeg personlig mener det er vesentlige forskjeller mellom denne type jakt og villsvinplagingen som youtube-videoene her viser. For det første skjer drapet atskillig raskere, for det andre er kaniner et atskillig mer naturlig bytte for en hund, og for det tredje har kaninen en absolutt fair sjans å slippe unna.

Nei, denne type jakt er ikke tillatt, og heller knappest mulig i Norge, heller ikke på hare, så dette er ikke noe innlegg for å forsvare en fortsatt fokus på jaktegenskaper hos mynder som i første rekke oppdrettes til selskap her til lands. Bare en konstantering av at jeg ikke klarer å bli like moralsk indignert over kaninjakt med mynder som å slippe en aggressiv hund inn til halvtamme svin i en innhegning for å rive den i filler.

Tillegg: Forkjemperne for jakt med mynder på småvilt argumenterer med at hundene hjelper til med den naturlige seleksjonen gjennom å ta ut de svakeste og syke (myxamotose - om det staves sånn?) av individene, og sørger for en sunnere bestand av kaniner (og tidligere harer). Høres ikke helt på jordet ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig mener, er vel at vi må si at vi liker AB veldig godt, og må være helt enige i at villsvinjakt er en lur ting, og alle som eier en AB helt sikker er en kjernekar vi digger vilt og hemningsløst for at du skal gidde å høre på "oss", kanskje?

Jeg digger AB kjempe godt, de jeg har møtt og kjenner er noen skikkelig ålrighte hunder, og hadde AB hatt en litt kjappere fart og lekelyst kunne jeg seriøst tenkt meg en slik rase. Jeg vil trene lydighet og konkurere i dette så det var en av grunnene for at valget ikke falt på en AB, men på en Boxer. Men dersom jeg hadde hatt en AB så hadde jeg fremdeles syns at den form for jakt ernoe som hører urtiden til og som jeg ser på som noe helt forferdelig og barbarisk.

Jeg pleier ikke å diskutere saker på hundesonen med så mange av mine hundevenner som ikke bruker dette forumet, men i denne saken klarte jeg bare ikke å dy meg. Har ei vennine som har en herlig AB som jeg tilfeldig møtte i går og fortalte henne om denne diskusjonen. Ho var rett og slett skremt at noen kunne godta en slik jaktform som ble vist på de filmsnuttene og syns det var forkastelig at hennes rase skulle bli trekt frem i den slags dyremishandling, men som hun sa ; det er alltid noen som skal ødelegge for alle oss andre, vi møter hele tiden folk som frykter rasen vår pga utseendet og dårlige rykter og da er det leit å høre at noen er villig til å kaste seg inn i en slik debatt som bare kan skade omdømme til rasen vår mere.

Jeg er overhodet ikke for noe raseforbud, men syns det er rart dere ikke forstår at slike holdninger og bortforklaringer kan gi rasen deres dårligere omdømme, dere burde ta avstand fra dette da dere tydligvis er veldig glade i rasen deres og sansynligvis vil rasen det beste.

Som sagt så liker jeg AB utrolig godt så dette er ikke ment som noe drittkasting eller useriøse komentarer fra en som driter en lang masj i AB.

Og jeg er ikke forbannet, men utrolig oppgitt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til villsvinjakta.... Så langt har jeg hørt to argument i mot denne typen jakt: 1. moralsk forkastelig/dyremishandling - denne er basert på en subjektiv oppfatning fordi moral kan neppe være noe annet. Min moral er sterkt knyttet til kunnskap (jepp, tilbake dit jeg) og når jeg vet hvorfor folk gjør som de gjør, og hva det vil si, så kan min moral endres. Ikke alltid, noen ganger velger jeg å holde fast mine synspunkt, andre ganger blir jeg beroliget av informasjonen. Ang. villsvinjakt blir jeg beroliget av å høre både at det er nødvendig for de som gjør dette (det er stor skade pga villsvin), det er ikke alltid mulig å gjøre det på en annen måte (tett busk/kratt) og kanskje er det faktisk ikke en gang mer humant å gjøre det på en annen måte (istedetfor å skadeskyte, catch hunder - det skjer relativt fort, lite lidelse). Og villsvina Må tas for de det gjelder (kan da ikke regne med at folk bare skal snu det andre kinn når det skader så mye). (Dette var da motsvar til argument 2 jeg har hørt; at det er unødvendig) Jeg blir også beroliget av at dette IKKE er for underholdning. Og at når det gjøres i innhegning er det for trening. DERFOR etter all denne kunnskapen servert så å si på første side i denne diskusjonen av mari, dømmer jeg ikke disse folka moralsk.

Når det kommer til Amerikansk bulldog sine egenskaper og rolle i samfunnet og rettferdiggjøring av dette i Norge i dag, så må jeg neste bare snakke for meg selv og hvorfor jeg faktisk ønsker å anskaffe meg en amerikansk bulldog:

- Jeg anser meg selv som kapabel og dyktig nok til å ta på meg en slik hund. Den er slett ikke for hvermansen, og jeg har vurdert meg selv med et svært kritisk blikk for om jeg egentlig er flink nok, men har faktisk kommet fram til at det er jeg. Dette er ikke så mye en årsak for valget mitt, som det er et nødvendig utgangspunkt for å hele tatt se på rasen.

- Annen årsak er trygg mentalitet. Den er en stabil og trygg hund, som man faktisk kan feile med uten at det klikker for den pga utrygghet og nervøsitet (nå vil jeg gjerne ikke feile, men jeg er ikke perfekt og jeg kan ikke kontrollere alt som skjer).

- At den er god med unger er faktisk et must, da jeg sikkert vil skvise fram en jypling etterhvert...

- Det jeg virkelig digger med rasen er dens fantastiske av og på knapp!! Jeg lengter sånn etter en hund jeg kan skru på, som bare virkelig ønsker å jobbe, jobbe, jobbe! Her er det lydighetkonkurranse jeg først og fremst tenker, men slett ikke dum egenskap generelt. Og minst like viktig, ha en hund man enkelt kan skru AV.

- I sammenheng med det, den lærer passe fort. Bikkja er god til å samarbeide med sin eier, og veldig lærenem.

- Igjen i sammenheng med det, så er den ofte gjenstandsfokusert, og det er jo en fordel innen lydighet generelt (jepp, prøv å trene en sporhund i lydighet dere... da hjelper det mye å komme med kongen... særlig...). Og hvis jeg ikke tar helt feil så kan det henge sammen med en viss jaktinteresse...kremt.

- Jeg er også veldig glad for at den ikke er en utpreget vakthund. Jeg kan sikkert hanskes med noe vakt og lære av en del atferd jeg ikke ønsker, men jeg er ikke på jakt etter en bjeffende alarmklokke.

- Enda en årsak er at den er utrolig hengiven og god mot mennesker. Samboern vil helst bare ha en hund som vil kose dagen lang.

- At den har mot, henger sammen med stabilitet og trygg mentalitet. Men det er faktisk svært viktig for meg at denne hunden ikke er nervøs og usikker av natur. Nervøs og usikker for meg gjør det til en potensiell farlig hund, ikke mot. (Så når folk er inne skryter av hundens MOT, så er det forståelig. Det motsatte, en redd hund er farlig den!.)

- Årsaker basert på utseende: at den er forholdsvis stor. (nå kan ingen våge her inne å si at dette fordi stor og tøff og jeg er umoden, hallo! jeg er stolt eier av basset bretagne!) Men ja, jeg ønsket meg en større hund, både fordi store hunder er knall å kose med og herje med, men også fordi de kan brukes på andre ting enn små (trekke, bære, lengre turer, jogge langt osv).

Ok, nå har jeg helt sikkert glemt masse årsaker, men jeg kjenner at jeg ikke gidder, dette er da for f** godt nok? Jeg er også inneforstått at ikke absolutt alle AB vil ha disse egenskapene, men dette er noe av det jeg har hørt og lest og tror kan passe meg og mitt hundebruk utmerket. Det å få frem det beste i hunden er selvsagt avhengig av EIER. Men jeg synes det er direkte frekt at folk ikke skal la folk som kan nok til å ha slike hunder, bli straffet for at det finnes noen idioter ute og går som er mer synlige enn vi andre. Og slike eier finnes da blant alle raser!!

Og en ting til faktisk! Hah!

Jeg kjenner folk som driver på med rasen som er så knakende dyktig i hund og som kjenner denne rasen inn og ut, at det er en enorm trygghet og fantastisk kilde til lærdom jeg kan dra nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger AB kjempe godt, de jeg har møtt og kjenner er noen skikkelig ålrighte hunder, og hadde AB hatt en litt kjappere fart og lekelyst kunne jeg seriøst tenkt meg en slik rase. Jeg vil trene lydighet og konkurere i dette så det var en av grunnene for at valget ikke falt på en AB, men på en Boxer. Men dersom jeg hadde hatt en AB så hadde jeg fremdeles syns at den form for jakt ernoe som hører urtiden til og som jeg ser på som noe helt forferdelig og barbarisk.

Jeg pleier ikke å diskutere saker på hundesonen med så mange av mine hundevenner som ikke bruker dette forumet, men i denne saken klarte jeg bare ikke å dy meg. Har ei vennine som har en herlig AB som jeg tilfeldig møtte i går og fortalte henne om denne diskusjonen. Ho var rett og slett skremt at noen kunne godta en slik jaktform som ble vist på de filmsnuttene og syns det var forkastelig at hennes rase skulle bli trekt frem i den slags dyremishandling, men som hun sa ; det er alltid noen som skal ødelegge for alle oss andre, vi møter hele tiden folk som frykter rasen vår pga utseendet og dårlige rykter og da er det leit å høre at noen er villig til å kaste seg inn i en slik debatt som bare kan skade omdømme til rasen vår mere.

Jeg er overhodet ikke for noe raseforbud, men syns det er rart dere ikke forstår at slike holdninger og bortforklaringer kan gi rasen deres dårligere omdømme, dere burde ta avstand fra dette da dere tydligvis er veldig glade i rasen deres og sansynligvis vil rasen det beste.

Som sagt så liker jeg AB utrolig godt så dette er ikke ment som noe drittkasting eller useriøse komentarer fra en som driter en lang masj i AB.

Og jeg er ikke forbannet, men utrolig oppgitt ...

Litt OT kanskje, men stadig hører jeg det nevnes at folk har problemer med at folk er redde/skeptiske til enkelte raser(og AB er ofte nevnt)

Dette problemet er så og si ikke eksisterende der jeg bor,og folk stopper gjerne med sine hunder for å prate,og å la hundene hilse :ahappy:

Den vanligste reaksjonen blandt folk jeg møter er gjerne nysgjerrighet...og at de syns han er kjempefin.

Dette gjelder både unger og voksne,og også eldre :ahappy:

Godt mulig at folk i byene er mer skeptiske enn på landet...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Med "folk man ikke egentlig ønsker at skal ha hund", mener jeg - og her snakker jeg av erfaring - forholdsvis unge voksne av begge kjønn som vil ha hund som ser skummel ut for å skremme andre - enten for å fremstå som rå og tøffe, eller å ha hunden som beskyttelse. Disse unge voksne har gjerne lite erfaring med hund, veit ikke helt hva for slags atferder som kommer ut fra hva slags påvirkinger, og de hauser gjerne opp atferder som å knurre på mørkhudede, angripe ting de sparker i, yppe seg med andre hunder - noe hundene ofte gjør av usikkerhet, men som eieren tar for å være dominans, og som til slutt ender opp med at hunden blir en slosskjempe som flyr på alt den ser.. Sånne folk har det vært så lenge jeg kan huske, da jeg var ung, var det rottweiler som var det store blant de kule gutta her jeg bor - og det var skremmende å se hva for slags oppdragelse de ga hundene sine.. En med doberman lappa til hunden sin hver gang han så en mørkhudet person og sa "pakkis", og den hunden knurra tilslutt så fort han så en mørkhudet person eller hørte noen si "pakkis". Og sånne folk, kjære Martin, liker hunder som dine.. Korthåra, muskelsatte, ser litt skumle ut, OG man kan hoste opp en og annen "reklamesnutt" hvor man får demonstrert hvor "tøffe" de er.. Sånt imponerer resten av gutta vøtt, og da er man sjef da..

.. Og når mange nok av DE får seg AB, så blir AB'en også forbudt i Norge.. Det er sånn vi håndterer ting her..

Helt enig, jeg ønsker heller ikke at disse menneskene skal ha seg hund!! Verken AB, Schæfer, Rottwiler, Dobermann, Puddel, Basset, Cairn terrier, osv osv osv..

Dessverre finnes det ingen lov om sertifisering eller særlig kontroll av disse eierne. Det er kjempesynd!

Men værsåsnill å ikke døm meg og en hel haug med andre som liker rasen basert på en håndfull idioter. Ja, jeg skjønner at disse idiotene er veldig synlige, men vi andre finnes også!! Og vi er ikke unntakene.

Så langt har jeg forresten heller ikke sett noen REKLAMERE for at AB brukes i villsvinjakt, det er da en forskjell mellom å INFORMERE og REKLAMERE. Det er kjempeviktig med slik informasjon, man bør jo kjenne rasen best mulig hvis man vil skaffe en selv.

Og jeg prøver faktisk å ha åpent sinn, jeg sa nemlig ikke, hvis dere har åpent sinn så har jeg. Nei, jeg sa hvis dere argumenterer basert på kunnskap og lærdom, så vil jeg absolutt høre hva dere har å si.

Men ikke en her inne har uttalt seg mot villsvinjakt basert på annet enn disse videoene!

Fortell meg at det ikke er nødvendig basert på hva slags funksjon villsvin har der dette skjer, hvilken rolle spiller den i naturen, hvor stor skade den IKKE gjør, eller hvordan man kunne bli kvitt villsvin på en bedre måte FORDI vegetasjonen gjør det faktisk mulig i disse og disse områdene. PLEASE GI MEG NOE FAKTA!! Mer emosjonelt tårevått piss gidder jeg ikke...

(og jeg som gråter av ingenting og ikke dreper edderkopper engang, er lei av disse dakkar dakkar uten kunnskap holdningenen...)

Og ja, he he litt irritert jeg også nå... Gir meg derfor og leser mer med åpnere sinn i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...