Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva **** ?


Jane

Recommended Posts

Mye bra(og mindre bra)lesestoff her...

Selv er jeg lykkelig eier av en Amerikansk Bulldog,som mest sannsynig aldri vil bli brukt til grisejakt.

Likevel har jeg ingenting imot at andre driver denne jaktformen i land der det er lovlig/nødvendig.

Jakt er jakt,og det finnes mange jaktformer som er betydelig verre enn villsvinjakt med hund.

Hetsjakt på villsvin skulle vel ikke være verre enn hi-jakt med Dachs eller små illsinte Terriere? :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar
Mye bra(og mindre bra)lesestoff her...

Selv er jeg lykkelig eier av en Amerikansk Bulldog,som mest sannsynig aldri vil bli brukt til grisejakt.

Likevel har jeg ingenting imot at andre driver denne jaktformen i land der det er lovlig/nødvendig.

Jakt er jakt,og det finnes mange jaktformer som er betydelig verre enn villsvinjakt med hund.

Hetsjakt på villsvin skulle vel ikke være verre enn hi-jakt med Dachs eller små illsinte Terriere? :twitch:

Og fordi det er verre å ta narkotika foran barna dine er det greit å drikke seg dritings? At noe er verre betyr ikke at det andre gjør er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg faktisk slik at alkohol er mer skadlig enn en rekke narkotiske stoffer. Men det er en annen diskusjon. Og nei, jeg støtter _ikke_ narkotika, skikkelig søppel.

- - -

Det er greit at folk syntes dette er fælt og ikke vil drive med det, og ingen skal presses til det, selv kommer jeg ikke til å gjøre det heller. Men sporten syntes jeg er utrolig intressant å se på, hvordan dyrene fungerer i flokk for å ta bytter, men nå er jo jeg såpass gal at jeg ser på Animal Channel fra tid til annen også :twitch:

Uetisk og moralsk forkastlig kaller noen det, andre kaller det jakt. Forskjellige mennesker , forskjellige synspunkter, ingenting man kan gjøre med det ,og vi blir nok ikke enige her uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne jakt med rusmisbruk foran ungene blir vel litt bak mål?

Ikke denne typen jakt.. Og nei, jeg er ikke det minste imot annen form for jakt.. Men dette er ikke jakt, dette er fyremishandling- punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel?

Vil du vennligst fortelle litt om det du vet om"annen form for jakt"?

Iom at jeg har en aktiv jeger til sambo og mor vet jeg en del ja.. Under elgjakt sporer hunden elgen opp, og "fryser" elgen ved å løpe rundt den og bjeffe (elgjakt med løs hund), og at hunden ETTER at elgen er skutt får komme frem og ta tak i dyret. Stor forskjell fra å bite seg fast i trynet, halen, ryggen eller strupen til grisen og henge der. Jeg vet at under rypejakt skal hunden finne og støkke fuglen, men IKKE hente den før den er skutt. Jeg vet at hverken ved harejakt, rådyrjakt eller annen jakt som er vanlig i Norge skal ikke hunden ta tak i dyret før etter det er skutt på mest mulig human måte. Og når det skjer er det IKKE rutine, men et uhell. Dersom man skadeskyter dyret (elg) skal man ha ettersøkshund klar for å spore opp dyret så raskt som mulig, for å få avlivd dyret på en så human måte som mulig.

EDIT: Jeg må legge til at jeg er for strengere regler for jakting, mye mer skyteopplæring først, for selv EN skadeskyting er altfor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sporten syntes jeg er utrolig intressant å se på, hvordan dyrene fungerer i flokk for å ta bytter, men nå er jo jeg såpass gal at jeg ser på Animal Channel fra tid til annen også :twitch:

Uetisk og moralsk forkastlig kaller noen det, andre kaller det jakt. Forskjellige mennesker , forskjellige synspunkter, ingenting man kan gjøre med det ,og vi blir nok ikke enige her uansett:)

¨

Når er det Animal Planet har vist denne slags jakt i et tvprogram ? At ville dyr som ulver, tigre, løver osv jakter i flokk på byttet sitt for å overleve er en ting, men at folk ser underholdningsverdien med å se på villsvinjakt der hundene går til angrep på dyrene og mishandler de er en helt annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel knapt kalles misshandling og anskaffe mat til flokken;

Hadde det vært "for morro skyld" så hadde det vært en annen ting, men dette er legit jakt for mat. Hundene gjør ikke dette for å pine dyr, de gjør det for å skaffe mat til flokken og lederen.

Dessuten er de flinkeste jegerne som oftest veldig raske ut med kniven slik at dyret ikke pines i lange tider.

Hva med sportsfiske, der man fester en krok i kjeften til en svær fisk for å fiske den opp av det eneste stedet den kan puste: vannet , og kaste den utti igjen etterpå, bare for morro? For min del er dette minst like barbarisk om ikke mye værre. Uten at jeg har noe imot fiske for mat.

Hvor har jeg forresten sagt at jeg har sett hog-dogging på Animal Planet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel knapt kalles misshandling og anskaffe mat til flokken;

Hadde det vært "for morro skyld" så hadde det vært en annen ting, men dette er legit jakt for mat. Hundene gjør ikke dette for å pine dyr, de gjør det for å skaffe mat til flokken og lederen.

Dessuten er de flinkeste jegerne som oftest veldig raske ut med kniven slik at dyret ikke pines i lange tider.

Hva med sportsfiske, der man fester en krok i kjeften til en svær fisk for å fiske den opp av det eneste stedet den kan puste: vannet , og kaste den utti igjen etterpå, bare for morro? For min del er dette minst like barbarisk om ikke mye værre. Uten at jeg har noe imot fiske for mat.

Hvor har jeg forresten sagt at jeg har sett hog-dogging på Animal Planet?

Det er da ingen som tror at HUNDENE gjør dette for å pine villsvinet.. Men dette er IKKE en OK jaktform i vår tid, sorry, men det synes jeg på ingen måte ikke. Og hvorfor skal "dere" på død og liv trekke frem tilfeller og jaktmåter dere mener er verre enn dette? Hvis du ikke ser noen etiske problemstillinger i det hele tatt ved denne typen jaktform, so be it- da har ikke jeg noe mer i denne diskusjonen å gjøre iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevnte i innlegget ditt at du var såpas gal at du så på Animal Planet i sammenheng med at dette var jakt og en sport så trodde jeg du mente at du hadde sett det der. Og AKKURATT det syns jeg var veldig rart, for Animal Planet er veldig imot dyremishandling.

For det første, du skriver at det ikke er noe galt i å skaffe mat til flokken. Hva tenker du på da ?

tenker du på løvene og hyenene som lever i det fri i afrika ?

Eller tenker du på at disse hundene som jakter på griser ikke får mat av eieren sin så de må ut å lete etter mat selv ?

At du kan sammenligne sportsfiske med denne form for dyremishandling på høyt nivå overasker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at løpshunder også er kjent for å være kaninspisere og "småhundspisere"...

Vil si det er blodtørstige dyr dette også.

Stakkars lille Yorkshire,eller lille pus...

Jeg er redd for katten min og glad jeg ikke er nabo med noen sånne bikkjer som kan løpe etter hva som helst og drepe det...

De går med munnkurv av en grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at jeg har en aktiv jeger til sambo og mor vet jeg en del ja.. Under elgjakt sporer hunden elgen opp, og "fryser" elgen ved å løpe rundt den og bjeffe (elgjakt med løs hund), og at hunden ETTER at elgen er skutt får komme frem og ta tak i dyret. Stor forskjell fra å bite seg fast i trynet, halen, ryggen eller strupen til grisen og henge der. Jeg vet at under rypejakt skal hunden finne og støkke fuglen, men IKKE hente den før den er skutt. Jeg vet at hverken ved harejakt, rådyrjakt eller annen jakt som er vanlig i Norge skal ikke hunden ta tak i dyret før etter det er skutt på mest mulig human måte. Og når det skjer er det IKKE rutine, men et uhell. Dersom man skadeskyter dyret (elg) skal man ha ettersøkshund klar for å spore opp dyret så raskt som mulig, for å få avlivd dyret på en så human måte som mulig.

EDIT: Jeg må legge til at jeg er for strengere regler for jakting, mye mer skyteopplæring først, for selv EN skadeskyting er altfor mye.

Litt info om jakt har du tydligvis fått med deg

Siden du virker mottakelig for informasjon,vil jeg foreslå at du spør din samboer om følgende småting:

Hvor store dyr kan drepes av sjokkvirkningen av ett skudd?

Siden elgen er for stor til å dø momentant av sjokket...hva er det så den dør av?

Hvor lenge lever elgen vanligvis etter ett treff i hjertet? Lungene?

I tillegg kan du jo også spørre om hva som ofte skjer ved bruk av 180 grains kule i kaliber 7,62 (308) som er ett av de mest vanlige kaliber/kulevekt som brukes.

Om ikke din samboer har gode svar på dette kan du jo spørre jegere med mer erfaring,og etterpå skulle jeg likt og se om du fortsatt regner elgjakt for mer humant enn villsvinjakt med hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevnte i innlegget ditt at du var såpas gal at du så på Animal Planet i sammenheng med at dette var jakt og en sport så trodde jeg du mente at du hadde sett det der. Og AKKURATT det syns jeg var veldig rart, for Animal Planet er veldig imot dyremishandling.

For det første, du skriver at det ikke er noe galt i å skaffe mat til flokken. Hva tenker du på da ?

tenker du på løvene og hyenene som lever i det fri i afrika ?

Eller tenker du på at disse hundene som jakter på griser ikke får mat av eieren sin så de må ut å lete etter mat selv ?

At du kan sammenligne sportsfiske med denne form for dyremishandling på høyt nivå overasker meg.

Hehe :ahappy:

Jeg syntes det ikke er galt å sammenligne det å putte en krokk i kjeften på et dyr med å avlive de med et dyr etter å oppholde det med hunder.

For å sette det på spissen:

Ville du helst hatt noen som satt en krok i munnen din og ut haka/nesa/kinnet og dro alt de kunne slik at vev ble ødellagt og så bli dratt ut i et rom med mangel på oxygen for å så bli slått ihjel av en stokk eller hammer, eventuelt blitt forlat uten luft på land mens de målte og veide deg i 2 minutter og så kaster deg utti vannet med sår og alt som er, eller ville du blitt oppholdt av noen hunder i et minutt eller så for å så bli humant avlivet med kniv?

Skaffe mat til flokken, da mener jeg når eier og hunder går på jakt etter griser for å anskaffe mat, akkurat som elgejakt, bare med hund istedet for rifle. Som dessuten ikke er så "humant" som man skal ha det til det heller.

Nei, skal man se på dyremisshandling må man gå til Spania og se tyrfekting eller Kina for å se løshunder bli slått ihjel med 10 meter lange stokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel knapt kalles misshandling og anskaffe mat til flokken;

Hadde det vært "for morro skyld" så hadde det vært en annen ting, men dette er legit jakt for mat. Hundene gjør ikke dette for å pine dyr, de gjør det for å skaffe mat til flokken og lederen.

Skal forsøke å lage en enkel nok forklaring for deg:

På Agros slakterier så avliver slaktere hver eneste dag dyr for at vi (du og jeg) skal få kjøtt i butikken. Deres oppgave er med andre ord den samme som neandertalenes og steinaldermennenes jobb var da de jaget flokker med mammut utfor stup eller spiddet urokser i dype dyregraver hvor bunnen var dekket med spisse, oppadstående stokker (spyd). I steinalderen var det helt forståelig og akseptabelt å drepe dyr på den måten for å skaffe mat til "flokken" (også kalt familien, eller familiegruppen), mens vi nå (i det enkelte liker å kalle for den siviliserte verden) anser det som barbarisk og uetisk å utsette dyr (eller andre mennesker) for UNØDIG lidelse for å skaffe seg mat, for å underholde eller f eks forske.

I dag har de aller, aller fleste mennesker i vår del av verden et avklart og reflektert syn på dyreetikk og dyrevelferd (og de aller fleste av oss har et noenlunde gjengs syn på hva som er akseptabel atferd og folkeskikk oss i mellom også) og vi forsøker i størst mulig grad å forhindre lidelse og plager så langt våre kunnskaper, innsikt og kontroll kan forhindre det.

Men i alle samfunn og grupper vil noen skille seg ut med avvikende holdninger, oppfatninger og virkelighetsforståelse. Det kan gi seg ulike utslag, og i noen tilfeller være positivt. Verden kommer ikke videre om ingen er i opposisjon, stiller vanskelige og ubehagelige spørsmål eller blottlegger bakstrevere, løgnere og idioter.

I andre tilfeller, derimot, er avvik fra normen farlig og uønsket, fordi det promoterer verdier og praksis som vi ikke ønsker i samfunnet, og ikke rent sjelden er slike tendenser bakstreverske og uopplyste.

Personlig mener jeg det etterhvert er oppsiktsvekkende å se og høre at så mange med en bestemte typer hund (kamp-/bullehunder/vokterraser) er så til de grader ignorante i forhold til sine hunders opphav- og historie, deres iboende egenskaper, mentalt og fysisk, og at de til alt overmål ikke bare forsvarer disse egenskapene, men også glorifiserer dem.

Jeg synes det er skremmende å få bekreftet at en arrogant holdning til sine medskapninger følges i PRAKSIS av valg av hunderase og -historie, og jeg skulle ønske at jeg hadde tatt feil, at forkjemperne befant seg i samme virkelighet som oss andre, og hadde samme normer for hva som er rett og galt, verdt å ta vare på, normalt veloppdratte og -fungerende - men innser vel etterhvert at det er mye sant i det gamle ordtaket som sier at "alt fe er sin herre likt".

Jeg har sett at løpshunder også er kjent for å være kaninspisere og "småhundspisere"...

Vil si det er blodtørstige dyr dette også.

Da er du like kunnskapsløs som resten av gjengen her. "Løpshunder" er kjente for å løpe etter en tøyfille eller mekanisk hare (det er i utgangspunktet døde gjenstander som ikke kan fordøyes). Hunder som er trent for løp kan være lite hensiktsmessige å holde i et sivilisert, normalt nabolag i Norge, fordi de er trent til å jage "filla" og har en utpreget jaktlyst (hvilket er en av flere grunner til at jeg ikke ønsker slike til landet da jeg mener de er like "upraktiske" å holde i et samfunn som vårt - akkurat som kamphundene dine.)

Hvis du med "løpshund" mener "greyhound" (det er vel ikke usannsynlig?) - så bør du skaffe deg bedre kildemateriale. Coursinghunder - dvs raser som er designet og framstilt for å felle byttet uten hjelp av jeger eller våpen - spiser selvsagt ikke dyret de dreper, det er det jegeren som skal gjøre.

Stakkars lille Yorkshire,eller lille pus...

Jeg er redd for katten min og glad jeg ikke er nabo med noen sånne bikkjer som kan løpe etter hva som helst og drepe det...

De går med munnkurv av en grunn...

Gjør de det, du? Jeg kan ikke forstå annet enn at du er like dårlig informert som de andre debattantene i din leir.

Det er synd hver eneste tråd om dagen skal ende slik :ahappy:

Dette blir bare for dumt.

Helt enig.

EDIT: Når det er sagt, så vil jeg gjerne understreke at jeg er for en vid og tolerant praksis av ytringsfriheten, og enhvers fulle rett til å dumme seg ut og blottlegge sin manglende oppdragelse, folkeskikk, innsikt og aggresjonsmestring, nesten over alt. Jeg er blitt fortalt at det er enkelte fora som strekker denne praksisen veldig langt, og vil anbefale flere å utfolde seg der, hvis man ikke er så opptatt av å bli tatt på alvor, eller allerede har kastet bort enhver mulighet til å bli oppfattet som noenlunde i "vater". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare etpar enkle spørsmål til deg,Lotta..

Etter å ha lest igjennom endel av dine innlegg sitter jeg med inntrykk av at ditt"mål"her i livet hovedsakelig går ut på å avgjøre hva slags hunderaser som er hensiktsmessige og ikke,i ditt såkalte"moderne" samfunn.

Kan du gi en god grunn til at ikke folk selv skal kunne velge hvilken rase de vil ha?

Hvorfor plager det deg at andre foretrekker hunderaser du selv ikke liker??

Jeg spør bare av ren nysgjerrighet...for i min verden velger folk sin hund ut fra egne ønsker og behov,uten at andre bryr seg...bortsett fra at de gleder seg på andres vegne da,når noen en kjenner har en hund de stortrives med :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare etpar enkle spørsmål til deg,Lotta..

Etter å ha lest igjennom endel av dine innlegg sitter jeg med inntrykk av at ditt"mål"her i livet hovedsakelig går ut på å avgjøre hva slags hunderaser som er hensiktsmessige og ikke,i ditt såkalte"moderne" samfunn.

Kan du gi en god grunn til at ikke folk selv skal kunne velge hvilken rase de vil ha?

Hvorfor plager det deg at andre foretrekker hunderaser du selv ikke liker??

Jeg spør bare av ren nysgjerrighet...for i min verden velger folk sin hund ut fra egne ønsker og behov,uten at andre bryr seg...bortsett fra at de gleder seg på andres vegne da,når noen en kjenner har en hund de stortrives med :ahappy:

Trodde jeg hadde konstatert en gang for alle at vi helt tydelig ikke befinner oss på samme planet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du ønsker at alle skal ha det bra og alt skal være fint, si meg, hva er "normalen" som du snakker om avvik fra? Hva *ER* egentlig det siviliserte samfunn? Hva er snittet av alle mennesker på jorden, hva slags "normal" får man da? Jeg er *veldig* overbevist at vi IKKE ender opp med en normann, så vær så grei å ikke kom her og fortell oss hva som er riktig og ikke riktig, det er greit at du mener noe, men når du prøver å være moralen og etikkens vokter, da blir der rett og slett for dumt.

Jeg syntes det er

oppsiktsvekkende
at noen prøver å fremstille seg som bedre og siviliserte pga. de har et svakt hjerte ovenfor blod og gørr.

- - -

Nå syntes jeg du kan svare på Bully sitt innlegg.

- - -

En annen ting, Lotta: Hvordan forventer du at fattige jegere uten våpen skal anskaffe mat fra jakt om de ikke bruker kniv og hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda...og det har jeg heller ikke påstått,men siden du har tilgang på internett her hos oss på Jorda kunne du vel besvart mine enkle spørsmål? :rolleyes:

Jeg har besvart alle de enkle spørsmålene dere kommer med til det kjedsommelige, gang på gang, forsøksvis fra enhver vinkel og innfallsmåte, uten å høre det klirrer noe sted. Nøyaktig hva skulle poenget være med å gjøre det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klart det er. Og det beste er selvsagt et velplassert skudd som dreper umiddelbart!

Men i tykk skog er det vanskelig å bruke våpen f.eks. Skadeskyting av villsvin er veldig utbredt, og der er iallefall ikke bra! Jeg vet at i Øst-Europa sitter jegerne i tårn på åpne sletter og skyter villsvinene, men jeg vet ikke om det lar seg gjøre i all vegetasjon?

ehm`? Så du egentlig filmen, det ene villsvinet sto så stille at tom. jeg kunne skutt den død på stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besvart alle de enkle spørsmålene dere kommer med til det kjedsommelige, gang på gang, forsøksvis fra enhver vinkel og innfallsmåte, uten å høre det klirrer noe sted. Nøyaktig hva skulle poenget være med å gjøre det igjen?

Men å gi svar på hvorfor du opphøyer deg selv til å kunne avgjøre hva slags hunderaser andre ikke bør ha kan du ikke?

Poenget er vel at det hadde vært fint med en liten forklaring på din besettelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ihvertfall funnet ut at jeg ikke er den eneste som har "kamphunder"

må si jeg er rystet over det jeg har lest om en viss rase de siste ukene...

Jeg ville aldri hatt en så lite trenbar og primitiv skapning.

Det er nok ikke bare bulleraser som kan angripe andre dyr nei...eller slåss med andre hunder helt villt og hemningsløst.

For ikke å snakke om å avlive og slite i stykker andre dyr.

Huff,da vil jeg heller ha en "kamphund"som er høyst trenbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at folk som har hund faktisk VET hva hundene sine blir brukt til, jeg.

At folk som har en hunderase som er blitt brukt til hunde/oksekamper, etc faktisk er innsatt litt i det, og er klar over hvilke instinkter som ligger i hunden sin. På akkurat samme måte som de som har en hihund faktisk er nærmest forpliktet til å vite noe om hva som skjer der, eller hetsjakt med mynder, gjeterhunder, elghunder, drivende, etc, etc.

Dette gjør en faktisk mere skikket til å ha en slik hund (uansett bruksområde), og kanskje mere klar over hvilke krefter, instinkter og lyster hunden sin faktisk har!

Men - derifra til å akseptere, like, respektere, etc. jaktformer som innebærer unødig lidelse for dyret som blir jaktet på - DET er et langt steg.

Hvis man ikke har empati for grisen/svinet - så får man vel prøve å i alle fall prøve å finne fram noe respekt eller forståelse for de som faktisk har det.

DET har med dyrevern å gjøre (det er kanskje en grunn for at slik jakt ikke er lovlig endel steder i verden?)

Nå har jeg ikke sett akkurat DEN videoen (men har sett slik jakt på TV, ja) - og det er jo mulig dette var mennesker som absolutt MÅTTE ha denne grisen for at mormor og de 8 ungene i familien skulle overleve. Eller kanskje ikke - hva vet jeg, som ikke har sett akkurat den?

Men å skylde på at de eller de har det værre, de er slemmere, de lider mere - DET er vel ingen unnskyldning for noe som helst?

Eller, kanskje omvendt, i så fall er det jo faktisk en unnskyldning for ALT, da? Det er jo alltid noen der ute som har det værre, altså spiller det ingen rolle om JEG er slem...

Leste i dag at Al-Qaida har lovet en terroraksjon i samme skala som Hiroshima - troligvis i England i sommer. Og har man en sånn innstilling til alt så er DET også bare helt greit, da - bare de dreper LITT færre folk enn det amerikanerne gjorde med sin atombombe...

Og alle mord i verden er jo også greit - for det finnes noen som har drept flere...

Nei, såklart er det bare tøv å si slikt. En liten gris eller to - kontra en atombombe, liksom..

Men vær klar over hva som ligger i hundene man bor sammen med - og tenk på at selv etter generasjon på generasjon av avl uten tanke på bruksområde ikke fjerner instinktet som kan vekkes "anytime".

Når man så har gjort DET kan man ta en diskusjon på hvorfor mange synes at en engelsk setter kanskje ikke er et ideelt valg for en småbarnsfamilie midt i Oslo sentrum, eller forsåvidt en en komondor, kaukasisk ovtcharka eller norsk elghund grå.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...