Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva **** ?


Jane

Recommended Posts

Jeg synes det er viktigere å lese HVA som folk som av ulike årsaker velger å bruke nickname gjør, enn om de gjør det under fullt navn - for jeg synes ikke det å "stå frem" under fullt navn gjorde så mye for innholdet, for å si det slik ;)

Man kan ikke KREVE å oppfattes som seriøs, det er noe man gjør seg FORTJENT til - også sett med omverdenens øyne. Det er jo for det øvrige hundemiljøet man har mest å bevise, siden egne valpekjøpere ofte er lojale - nær sagt uansett.

Nå var ikke dette en diskusjon om amerikansk bulldog og din kennel, selv om en valpekjøper trakk deg anonymt inn i dette gjennom å nevne en hund. Før det, var vel diskusjonen mer generell på egenskaper i rasene - og hvor ønsket det var. Jeg var faktisk ikke klar over at jaktlysten var så sterkt betont på rasen, og for å være ærlig, så gjorde det meg faktisk litt mer betenkt - nettopp fordi det jeg har lært omkring den rollen jaktlyst spiller i forhold til angrep på andre hunder og mennesker.

At en rase skal betegnes som "fluffet til" eller noe slikt, fordi man har nedtonet en jaktlyst, det synes jeg er et litt pussig utsagn (fra din valpekjøper) som gjør meg litt betenkt over "imaget" til disse rasene. Jeg hører nok omkring hva det er folk som kjøper seg presa/dogo, CC etc har som "bilde" av sine hunder - og at enkelte nærmest har vært misfornøyde fordi de har vært for "snille" - til at dette virker særlig beroligende. Og jeg er bekymret for hele "hundesaken". Jeg endte med å gå i demonstrasjonstog, jeg også - fordi jeg, selv med betenkninger rundt det miljøet som ble skapt rundt amstaffene (der har Lotta et godt poeng, at det ikke er hundene i seg selv som er problemet, men hvem de tiltrekker), ser at det nå er blitt MYE lettere å få forbudt stadig nye raser i kjølvannet av eventuelle episoder.

Jeg bet meg merke i et utsagn:

"Det er masse som kan gjøres, men å tro at man bare kan avle vekk egenskaper i en fei er etter min mening og erfaring rimelig naivt" skrives det.

Eh... gode oppdrettere som kan det de skal om for eksempel mentalitet, kan komme LANGT når det gjelder å få frem ønskede sider av hundene dersom man bruker beinhard seleksjon, vet hva man vil ha og hvordan det bør kombineres, og - ikke minst - er BEVISST på hva man vil ha.

Ser det på kenneler som oppdretter gode sports/tjenestehunder, og som kan sin hundeatferd/mentalitet og testmåter og hvordan det skal leses/avl. I løpet av noen generasjoner kan de få ganske så mye til, fordi de VIL det og er interessert.

Derfor er det litt pussig også, den måten det virker som du tar avstand fra det etablerte hundemiljøet? For det er jo nettopp der at hele apparatet for mentaltester (FA/KT/MH) finnes, og utrolig mye kunnskap i NKKs svenske kollega, SKK. For det gjelder jo å finne noen målestokk på dette - annet enn personlig synsing om at "dette er en kjempehund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Jeg har absolutt ingen ting imot rasen Am.Bulldog, kunne gjerne tenkt meg en selv dersom jeg ikke var en såpass stor ihugget Boxerfan. DC og CC hadde jeg styrt meget lett unna, men Am.Bulldoggen har sjarmert meg for lenge siden.

Men skulle jeg valgt en Am.Bulldog hadde jeg utelukket valper fra gener som var gode på villsvinjakt, hva har det med bruksområdene til hunden i dag ? Hadde oppdretterene skrytet at mor eller far til valpene var testet på villsvin og hadde de jaktegenskapene i seg fremdeles, hadde det virket mot sin hensikt dersom oppdretteren ville at jeg skulle bli imponert av dette.

For å gå tilbake til topicen her, så må jeg nok engang få si at det er helt grusomt at både hunder og villsvin skal utsettes for dette KUN for fornøyelsen sin skyld.

Er det ikke bedre å bruke det gamle urinstinktet til hunden på en bedre måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk ingenting med at jeg ikke kan svare for meg ;)

Det er jeg forholdsvis god på, men ser ingen grunn til å svar folk på spørsmål da de tilsynelatende ikke engang ønsker rasen i Norge. Kan jo si at det har jeg dårlig erfaring med, akkurat som du har med å komme med hvem du er. Svarer deg gjerne på alt mulig om vi treffes en dag. Største problemet ditt slik jeg ser det er at du liker og tror du alltid har rett ;) Den dagen jeg tror det samme så slutter jeg tvert det jeg holder på med. Vi lærer alle noe hver dag er ett godt motto(muligens noe for deg) ;)

Virker mer som du er ute etter å vite mest mulig for så å kunne vri på det, hadde nok gjort deg godt i politikk. Jeg vet, har drevet med det i 12 år, og alt er "hestehandel"(altså bytte, bytte, bytte ;) )

Nei du får nok holde på med "web-fightinga" di god på det du ;)

Finner sikkert noen andre du kan prøve å hisse opp, er nok litt mer "bulldog-typen" og laidback jeg.

Ha det morro på nett :P

Snorre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk ingenting med at jeg ikke kan svare for meg ;)

Det er like godt dokumentert som temperamentet på hundene dine, det.

Det er jeg forholdsvis god på, men ser ingen grunn til å svar folk på spørsmål da de tilsynelatende ikke engang ønsker rasen i Norge. Kan jo si at det har jeg dårlig erfaring med, akkurat som du har med å komme med hvem du er.

Du har dårlig erfaring med å komme med saklig og god informasjon om avlsarbeidet ditt? Og du synes det har slått negativt ut at du forteller om din rases gode egenskaper? Jaha? For min del spiller det ingen rolle om ambull, cc, dc og hele bøtteballeten blir forbudt - intet stort tap for hunderiet i Norge, spør du meg - men - jeg synes det er utrolig merkelig at dere som faktisk ØNSKER at disse hundene IKKE skal bli forbudt ikke hverken er villige til å høre på folk som STØTTER dere og ber dere være aktive, informative og positive - ei heller vil bruke et stort nettsted som dette til å promotere egen rase..

At framferden din i denne tråden atter en gang underbygger min oppfatning av "dere" er vel nokså åpenbart, skulle man tro?

Svarer deg gjerne på alt mulig om vi treffes en dag.

Jeg vil gjerne vite nå jeg, hva som skjer om en ambull blir "angrepet i parken"...

Største problemet ditt slik jeg ser det er at du liker og tror du alltid har rett ;)

Skjønner at du ikke vil svare for deg hvis du ikke selv engang mener du har rett :rolleyes:

(forøvrig er vi visst enige om at du ikke kjenner meg, og at det er problemet ditt, var det ikke sånn?)

Den dagen jeg tror det samme så slutter jeg tvert det jeg holder på med. Vi lærer alle noe hver dag er ett godt motto(muligens noe for deg) ;)

Hvordan kan det være et godt motto for meg hvis jeg allerede mener at jeg kan og vet alt?

Virker mer som du er ute etter å vite mest mulig for så å kunne vri på det, hadde nok gjort deg godt i politikk. Jeg vet, har drevet med det i 12 år, og alt er "hestehandel"(altså bytte, bytte, bytte ;) )

Jeg er ute etter å vite mest mulig for å kunne ta kvalifiserte beslutninger og veloverveide valg. At din innfallsvinkel er en annen, betviles ikke et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter å vite mest mulig for å kunne ta kvalifiserte beslutninger og veloverveide valg. At din innfallsvinkel er en annen, betviles ikke et sekund.

Men altså å møte disse rasene du villig vekk kritiserer faller ikke inn under dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvilken erfaring har du med disse rasene? Sett dem på gata med noen skumle eiere?

Mmm... Siste eksempel var f eks en cane corso med en drittskummel 7 åringer på slep, hun hadde rosa kjole og matchende sko (jentungen, altså). Holdt på å tisse i buksa, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm... Siste eksempel var f eks en cane corso med en drittskummel 7 åringer på slep, hun hadde rosa kjole og matchende sko (jentungen, altså). Holdt på å tisse i buksa, jeg.

Og med dette grunnlaget kan du komme med ganske så bastante meninger om disse hundene og hvordan de oppfører seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med dette grunnlaget kan du komme med ganske så bastante meninger om disse hundene og hvordan de oppfører seg??

Ja, holder ikke det, altså? ;)

(For du vil vel ikke høre at jeg heller mer og mer til oppfatningen til tilhengerne av disse rasene, vel? Som jo er at det ikke er hundene det er noe galt med, men alle tullingene som holder på med dem?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, holder ikke det, altså? ;)

(For du vil vel ikke høre at jeg heller mer og mer til oppfatningen til tilhengerne av disse rasene, vel? Som jo er at det ikke er hundene det er noe galt med, men alle tullingene som holder på med dem?)

OK! Men istedenfor å gjøre noe med alle tullingene vil du heller hunderasene til livs. Kan du komme med en liste over raser vi bør forby slik at det blir utenklig for tullinger å skaffe seg hunder eller blandinger som kan appellere til tullinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fjernet linken og puttet inn en eller annen form for humor link, men antar at dette er en av de filmene hvor Dogo Argentino'en jakter i skogen.

Jeg ser ingen problem med at hunder brukes til jakt, disse rasene, dogo argentino, dogo canario, cane corso, amerikanske bulldoger har blitt brukt til dette i flere hundre år, de var "bygd" for å jakte (Ikke alle liker eller har råd til skytevåpen, eller har lov til å ha det), og de trives godt med det. Å sammenligne dette med hundekamper blir feil, dette blir gjort med et formål: Skaffe mat. Hundekamper ble brukt/blir brukt som underholdning og en måte å avgjøre "Hvem som er best" og før i tiden hvem som eide jordstykker bla.

Denne typen jakt er uansett ikke lov i Norge.

Og om noen lurer på hva det er snakk om så er dette en video som illustrerer.

De ble gså brukt til å forsvare gårder og drepe rovdyr som tar sauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problem med at hunder brukes til jakt, disse rasene, dogo argentino, dogo canario, cane corso, amerikanske bulldoger har blitt brukt til dette i flere hundre år, de var "bygd" for å jakte (Ikke alle liker eller har råd til skytevåpen, eller har lov til å ha det), og de trives godt med det.

Ja, og grisene synes antagelig det er kjempefestlig de også.

Å sammenligne dette med hundekamper blir feil, dette blir gjort med et formål: Skaffe mat.

Jeg visste det var dårlig stelt mange steder i USA, men at det skulle være økonomisk forsvarlig å holde en grisehund i kosten for å skaffe mat selv, det var nytt for meg...

Hundekamper ble brukt/blir brukt som underholdning og en måte å avgjøre "Hvem som er best" og før i tiden hvem som eide jordstykker bla.

Og grisefanging i innhegning gjøres, fordi?

Denne typen jakt er uansett ikke lov i Norge.

Da er det kanskje snodig å promotere hundene som utmerkede "catch dogs"?

Og om noen lurer på hva det er snakk om så er dette en video som illustrerer.

De ble gså brukt til å forsvare gårder og drepe rovdyr som tar sauer.

Da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fjernet linken og puttet inn en eller annen form for humor link, men antar at dette er en av de filmene hvor Dogo Argentino'en jakter i skogen.

Jeg ser ingen problem med at hunder brukes til jakt, disse rasene, dogo argentino, dogo canario, cane corso, amerikanske bulldoger har blitt brukt til dette i flere hundre år, de var "bygd" for å jakte (Ikke alle liker eller har råd til skytevåpen, eller har lov til å ha det), og de trives godt med det. Å sammenligne dette med hundekamper blir feil, dette blir gjort med et formål: Skaffe mat. Hundekamper ble brukt/blir brukt som underholdning og en måte å avgjøre "Hvem som er best" og før i tiden hvem som eide jordstykker bla.

Denne typen jakt er uansett ikke lov i Norge.

Jeg legger ut filmene her så kan du jo selv se, jeg fjernet det i det første innlegget fordi jeg syns det var så grusomt å se, men syns det er på tide at folk ser dem igjen da det blir snakket om at dette er jakt og bare instinkter!

Sier bare en ting jeg : Takk gud for at dette ikke er lov i Norge ja !

http://youtube.com/watch?v=VMtQMPE3hkM

http://youtube.com/watch?v=P_6x1A_rm0w&amp...ted&search=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut filmene her så kan du jo selv se, jeg fjernet det i det første innlegget fordi jeg syns det var så grusomt å se, men syns det er på tide at folk ser dem igjen da det blir snakket om at dette er jakt og bare instinkter!

Sier bare en ting jeg : Takk gud for at dette ikke er lov i Norge ja !

http://youtube.com/watch?v=VMtQMPE3hkM

http://youtube.com/watch?v=P_6x1A_rm0w&amp...ted&search=

Jeg er 100% enig med deg Jane, dette er barbari av verste sort.

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fjernet linken og puttet inn en eller annen form for humor link, men antar at dette er en av de filmene hvor Dogo Argentino'en jakter i skogen.

Jeg ser ingen problem med at hunder brukes til jakt, disse rasene, dogo argentino, dogo canario, cane corso, amerikanske bulldoger har blitt brukt til dette i flere hundre år, de var "bygd" for å jakte (Ikke alle liker eller har råd til skytevåpen, eller har lov til å ha det), og de trives godt med det. Å sammenligne dette med hundekamper blir feil, dette blir gjort med et formål: Skaffe mat. Hundekamper ble brukt/blir brukt som underholdning og en måte å avgjøre "Hvem som er best" og før i tiden hvem som eide jordstykker bla.

Denne typen jakt er uansett ikke lov i Norge.

Og om noen lurer på hva det er snakk om så er dette en video som illustrerer.

De ble gså brukt til å forsvare gårder og drepe rovdyr som tar sauer.

Er du seriøs nå? Synes du virkelig denne formen for jakting er greit? Eier du ingen som helst etiske prinsipper om at slaktedyr skal avlives så fort og humant som mulig? Dette er bare grusomt, og dersom du ikke vil sammenligne med hundekamper, så kan jeg sammenligne det med tyrefekting.. OK? Nei! Dette er bare grusomt.. Om man vil jakte med hund og utnytte instinktene finnes det SÅ mange andre muligheter enn å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seriøs. Har du sett hvordan katter dreper mus? De skremmer livet av dem , setter klørn'a i dem og kaster dem i lufta slik at de tømmer seg for avføring, ikke stort mer humant det heller. Eller hva med hyeener, løver, edderkopper, kveler slanger, andre dyr?

Jeg støtter selvfølgelig at kniven skal brukes så fort som mulig, og inngjæring av dyrene blir litt feil da det ikke blir jakt, mulig dette brukes til å trene hundene med, men jeg vet ikke helt.

Jakt ute i skogen som i min video er det jeg mener er ok.

Jakt av denne typen utnytter urinstinkter fra ulver, og det er det hundene våres er, tam-ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seriøs. Har du sett hvordan katter dreper mus? De skremmer livet av dem , setter klørn'a i dem og kaster dem i lufta slik at de tømmer seg for avføring, ikke stort mer humant det heller. Eller hva med hyeener, løver, edderkopper, kveler slanger, andre dyr?

Jeg støtter selvfølgelig at kniven skal brukes så fort som mulig, og inngjæring av dyrene blir litt feil da det ikke blir jakt, mulig dette brukes til å trene hundene med, men jeg vet ikke helt.

Jakt ute i skogen som i min video er det jeg mener er ok.

Jakt av denne typen utnytter urinstinkter fra ulver, og det er det hundene våres er, tam-ulv.

Vi stammer fra apene, det er ikke dermed sagt at vi klør oss i rumpa i all offentlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og grisene synes antagelig det er kjempefestlig de også.

Jeg visste det var dårlig stelt mange steder i USA, men at det skulle være økonomisk forsvarlig å holde en grisehund i kosten for å skaffe mat selv, det var nytt for meg...

Og grisefanging i innhegning gjøres, fordi?

Da er det kanskje snodig å promotere hundene som utmerkede "catch dogs"?

Da så.

Om grisene syntes det er "kjempefestlig" eller ikke har ikke noe å si, tviler at det er veldig festlig å bli spist av en løve eller edderkopp , kvelerslange heller.

- - -

Det er sikkert like økonomisk forsvarlig som norsk elgejakt, som er svindyrt, rifle, lisens, ammo, timer, klær. utstyr, jaktkvoter, frakt, bensin, mat på jakt, ikke akkurat billig det heller.

- - -

Vet ikke helt hvorfor de driver griseganging i innhegning, men antar at dette er for å trene hundene, om ikke så er det litt negativt.

- - -

Vel, nå er Dogo Argentino ulovilig i Norge uansett, så det er ikke noe problem. Om de blir promotert slik i utlandet eller ikke har ikke noe å si, men klart, om de er gode catch dogs så burde det også promoteres. Det sier litt om psyken til hundene.

- - -

Slik er det.

Vi stammer fra apene, det er ikke dermed sagt at vi klør oss i rumpa i all offentlighet.

Da har du ikke vært mye ute å sett rundt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om grisene syntes det er "kjempefestlig" eller ikke har ikke noe å si, tviler at det er veldig festlig å bli spist av en løve eller edderkopp , kvelerslange heller.

Nå er det ikke spisinga jeg har problemer med, det er unødvendig lidelse og blodsport.

- - -

Det er sikkert like økonomisk forsvarlig som norsk elgejakt, som er svindyrt, rifle, lisens, ammo, timer, klær. utstyr, jaktkvoter, frakt, bensin, mat på jakt, ikke akkurat billig det heller.

Nå er det vel ingen som påstår at folk må drive med elgjakt for mataukens skyld heller - men du hevder at denne måten å fange villsvin på er nødvendig fordi folk har så dårlig økonomi...

- - -

Vet ikke helt hvorfor de driver griseganging i innhegning, men antar at dette er for å trene hundene, om ikke så er det litt negativt.

Men det er positivt hvis de gjør det for å "trene" catch dogs?

- - -

Vel, nå er Dogo Argentino ulovilig i Norge uansett, så det er ikke noe problem. Om de blir promotert slik i utlandet eller ikke har ikke noe å si, men klart, om de er gode catch dogs så burde det også promoteres. Det sier litt om psyken til hundene.

Nå er det flere raser enn dogo argentino som brukes som catch dogs, og alle er ikke forbudt i Norge enda, kan du forklare meg hva som er så positivt med å promotere slike egenskaper her til lands? Jeg er veldig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om grisene syntes det er "kjempefestlig" eller ikke har ikke noe å si, tviler at det er veldig festlig å bli spist av en løve eller edderkopp , kvelerslange heller.

Forferdelig dårlig sammenligning da dem gjør det for å leve...

- - -

Det er sikkert like økonomisk forsvarlig som norsk elgejakt, som er svindyrt, rifle, lisens, ammo, timer, klær. utstyr, jaktkvoter, frakt, bensin, mat på jakt, ikke akkurat billig det heller.

Ønsker du virkelig å sammenligne denne grise jakten med elgjakt?? Jeg har faktisk vært med på endel jakt både fugl/elg/hjort med hund. Har enda ikke vært med på at ett dyr har blitt skadeskutt. Kan være jeg er heldig med jaktlagene jeg har vært med på som ikke har bestått av skyteglade jegere eller dårlige skyttere.

Men når dyr bites i både 10 og 20 ganger... nei jeg syns ikke noe om den lange lidelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart vi har forskjellige syn på ting. Personlig nekter jeg å være naiv og tro at alt er blomster og at alle skal ha det bra.

Det er nesten (men bare nesten, i disse dager) utrolig hva man skal høre av enkelte folk.

Nettopp fordi "alt ikke er blomster" og "alle ikke har det bra" så har man en fordømt plikt til å forhindre at noen lider i uttrengsmål - det handler om etikk og verdier, det handler om moral, kunnskap og empati.

Det er nok lidelse, sorg og smerte i verden, om vi ikke skal gjøre bikkjene våre til blodtørstige beist som piner livet av andre dyr. Enten så fatter man det, eller så gjør man det ikke, jeg noterer at du tilhører kategorien som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke spisinga jeg har problemer med, det er unødvendig lidelse og blodsport.

- - -

Nå er det vel ingen som påstår at folk må drive med elgjakt for mataukens skyld heller - men du hevder at denne måten å fange villsvin på er nødvendig fordi folk har så dårlig økonomi...

- - -

Men det er positivt hvis de gjør det for å "trene" catch dogs?

- - -

Nå er det flere raser enn dogo argentino som brukes som catch dogs, og alle er ikke forbudt i Norge enda, kan du forklare meg hva som er så positivt med å promotere slike egenskaper her til lands? Jeg er veldig interessert.

Forferdelig dårlig sammenligning da dem gjør det for å leve...

- - -

Ønsker du virkelig å sammenligne denne grise jakten med elgjakt?? Jeg har faktisk vært med på endel jakt både fugl/elg/hjort med hund. Har enda ikke vært med på at ett dyr har blitt skadeskutt. Kan være jeg er heldig med jaktlagene jeg har vært med på som ikke har bestått av skyteglade jegere eller dårlige skyttere.

Men når dyr bites i både 10 og 20 ganger... nei jeg syns ikke noe om den lange lidelsen...

Det er nesten (men bare nesten, i disse dager) utrolig hva man skal høre av enkelte folk.

Nettopp fordi "alt ikke er blomster" og "alle ikke har det bra" så har man en fordømt plikt til å forhindre at noen lider i uttrengsmål - det handler om etikk og verdier, det handler om moral, kunnskap og empati.

Det er nok lidelse, sorg og smerte i verden, om vi ikke skal gjøre bikkjene våre til blodtørstige beist som piner livet av andre dyr. Enten så fatter man det, eller så gjør man det ikke, jeg noterer at du tilhører kategorien som ikke gjør det.

------------------------------

Man ser i uland at man kanskje ikke har råd til å drive slik jakt med våpen. Og i USA er det , mot hva man skulle tro, ikke alle som liker skytevåpen osv, det er mange måter å rettferdiggjøre denne type jakt på.

- - -

Det er ikke positivt, men nødvendig.

- - -

Som sagt så forteller det endel om psyken til hunden, en catch-dog vil nødvendigvis ha større jakt drift enn en lat St.Bernardshund:)

--------------------------------

JeanetteH:

Det gjør jegerne også, gjør dette for å få mat til å leve av. Om folk gjør det for sporten har jeg heller ikke noe problem med det sålenge de spiser det opp, man skal ikke ta noe man ikke bruker.

--------------------------------

Ser ikke helt forskjellen, jakt er drap uansett på dyr uansett, hvorvidt det gjør mer vondt å bli bitt enn skutt får så være, etisk og moralsk forpliktet, sier hvem? Naturen er tydligvis ikke enig. Jeg sier ikke at man skal la dyr lide, man skal avlive så raskt som mulig med kniv, men, man skal ikke sette bedøvelse sprøyter på elgen før man skyter den heller.

Det er nesten (men bare nesten, i disse dager) utrolig hva man skal høre av enkelte folk.

Nettopp fordi "alt ikke er blomster" og "alle ikke har det bra" så har man en fordømt plikt til å forhindre at noen lider i uttrengsmål - det handler om etikk og verdier, det handler om moral, kunnskap og empati.

Det er nok lidelse, sorg og smerte i verden, om vi ikke skal gjøre bikkjene våre til blodtørstige beist som piner livet av andre dyr. Enten så fatter man det, eller så gjør man det ikke, jeg noterer at du tilhører kategorien som ikke gjør det.

Hundene gjør det ikke for å pine andre dyr, men for å skaffe mat til flokken.

Nettopp fordi "alt ikke er blomster" og "alle ikke har det bra" så har man en fordømt plikt til å forhindre at noen lider i uttrengsmål - det handler om etikk og verdier, det handler om moral, kunnskap og empati.
Uenig, hver mann for seg selv og sin omkrets/familie/flokk. (inkl. venner, bekjente).

F.eks. Skal man ikke lastes pga. at en som brukte narkotika og ble rusmissbruker har det vondt, det er hans feil at han tok det dumme steget i første omgang, sagt på fint engelsk "Get over it". Men det er et annet tema egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...