Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva **** ?


Jane

Recommended Posts

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Fra Wikipedia:

EMPATI betyr evne til innlevelse og forståelse av andre mennesker. Det betyr ikke at man nødvendigvis er enig med andre mennesker, men at man kan forstå dem, hva gjelder følelser og handlinger; evnen til å se en situasjon fra et annet menneskes synsvinkel ut i fra dette menneskes forutsetninger og opphav.

JEG vil være den første til å innrømme at jeg mangler fullstendig empati for noen som synes en slik behandling av dyr er helt greit.

I alle fall hvis hovedargumentet er "andre har det værre".

Sett ut fra et rent overlevelsesstandpunkt hadde jeg nok hatt forståelse for en slik måte å jakte på - men på ingen som helst måte bedrevet i et samfunn som ellers har "funnet opp kruttet".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sukk* Lockheed, kjære deg, kan du ikke forstå at VI klarer å BÅDE synes at hetsjakt med hund er forkastelig, OG at matproduksjon mange steder OGSÅ er forkastelig? Jeg kan fint mislike flere ting på en gang. Derimot sier denne setningen: "Mat er Mat uansett hvordan det dør, empati?" så mye om deg og dine synspunkt at det kanskje ikke er noe poeng i å fortsette å diskutere? Hilsen forhenværende veggis, som dessverre fikk forbud av lege og andre mot å fortsette med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi skjønner jo svensk, så det er jo like enkelt?

Aye.

Jeg ska bara skriva på svensk fra og med nu ;)

.............

Lite OT

Jeg har ikke sagt at amerikansk bulldog er LIK boxeren, men at den kan minne, bortsett fra at den er kraftigere - akkurat som en boerboel også har en viss likhet og følgende appell som en bullmastiff, eller en greyhound med en galgo.

Forøvrig ser jeg på bilder på www.amerikanskbulldog.no, som dette: http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?...0til%20Champion, der en hund er utropt til champion, og den ser da ut som.... hehe, se selv.

Det är precis det jag menar med det du gör nu.

Man förmodar efter att ha sett ett exemplar av en typ.

De stora skillnaderna är ikke bara i utseendet utan avel och användnings områdena för hundarna.

En catchavlad standard hund ger i regel intrycket av en helt annan ras än en ren Johnson.

Den hunden du visa ( Malika som ägs av Hilde ) är en utav de fåtal AB:s som finns i Norge og är utav danska linjer.

Jeg skall visa hvad jeg menar ( pa ett informativt sätt, ikke nedvärderande eller något annat ).

Titta på henne og sen dessa en og en.

Låt oss börja med de två andra amerikanska bulldogarna som hun äger utav andra linjer.

norske10.jpgnorske11.jpg

Sen kan vi ta olika AB:s utav olika typer og avelsmål.

norske1.jpgnorske3.jpg

norske6.jpgnorske8.jpg

mufassa.jpg

Dem är alla klassade som Amerikanska Bulldogs.

Inte mye boxer där inte.

Förstår du hvad jeg menar ? Og detta är utan att peka på de mentala skillnaderna som kan vara enorma.

Og ja, det finns "brukslinjer".

De finns de som avlar för SCH, de som avlar för Catchwork, de som avlar för show, de som avlar för allround og så vidare. Dock är de ovanliga og oftast förekommande bland Standard og Hybrid type.

Iaf, detta är lit OT, så skall ikke spinna vidare på detta, ville bara informera om dessa saker då folk underförstått mycket :ahappy:

Dock så uttalar sig folk för lätt om saker de ikke vet något om, då det gäller en främmande ras.

Man får ikke glömma att det är en mye, mye liten del av de amerikanska bulldogarna som prestations avlas för Catch jagt.

Myyyyye liten i förhållande till de antal Amerikanska Bulldog som finns världen över.

Så för att få en större förståelse för rasen, börja med att se på de olika huvud typerna ( Classic / Standard og Hybrid ) og sedan alla subgrupper og linjer som finns og glöm att rasen är en catch-ras då det är en såpass liten del som avlas för det.

Sa jag att det är mye ovanligt med prestations catchavlade AB:s samt DC ? :ahappy:

Love

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sukk* Lockheed, kjære deg, kan du ikke forstå at VI klarer å BÅDE synes at hetsjakt med hund er forkastelig, OG at matproduksjon mange steder OGSÅ er forkastelig? Jeg kan fint mislike flere ting på en gang. Derimot sier denne setningen: "Mat er Mat uansett hvordan det dør, empati?" så mye om deg og dine synspunkt at det kanskje ikke er noe poeng i å fortsette å diskutere? Hilsen forhenværende veggis, som dessverre fikk forbud av lege og andre mot å fortsette med det..

Forstår at dere klarer å både syntes at hetsjakt med hund og matproduksjon er forkastlig samtidig, jeg påpeker bare at det er en stor dobbelt moral når man selv spiser kjøtt fra disse produksjonene og rakker ned på andre metoder.

Og nei, jeg har ingen empati for maten, empati for mat er noe mennesker har funnet opp for å prøve å virke bedre enn barbariske dyr i naturen, noe vi ikke er , enkelt og greit. Skulle man ha empati (og sympati som endel utstråler her) for alt mulig i verdenen, så hadde man blitt gal. Egentlig blir det feil å snakke om empati (forståelse) også, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremisshandlet mat??? Hva er det?

Det må vel være mat som er mishandlet av dyr ?? Som disse omtalte villsvina kanskje ? *flir*

- - -

Og den skal ingen ta ifra deg, men vi andre med litt sterkere mage har også den samme rett til å syntes at noe IKKE er grusomt, motbydelig, kvalmt, alt for langvarigt, useriøst og kaldt.

... og dette sier vel nok om denne type hundeeiere vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"denne typen hundeeiere" - hvem sikter du til?

Tror det jeg har blitt mest opprørt over i lesninga av denne tråden er de x-antall hentydninger til hvordan eierne av amerikansk bulldog er. Vennligst spesifiser neste gang noen henviser til "denne type eier".

Kan det være en del fordommer ute å går??? Helt ærlig, hvor mange kjenner dere som eier amerikansk bulldog?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle da?

Hvis man uttaler seg på generelt basis om en gruppe mennesker, ved å si "disse eierne" eller "den type eier", så må jeg få lov til å spørre på hvilket grunnlag de lager en slik samlebetegnelse. Det er jo ikke kun snakk om at de alle har til felles å eie amerikansk bulldog, de vises jo (og insinueres enda mer) til at det er andre fellestrekk som gjør det gyldig å lage en slik samlebetegnelse. En måte å skaffe seg et grunnlag for å uttale seg slik er nettopp ved å kjenne flere ABeier og derav trekke ut fellestrekk for å slik lage en generell samlebetegnelse. Så svaret er ja, det kan spille en stor rolle.

Og by the way, alle dere som snakker om manglende eller dårlig argumentasjon og logikk hos blocky og lockheed, vennligst les Robyn M. Dawes "Everyday irrationality. How pseudo-scientists, lunatics, and the rest of us systematically fail to think rationally", så vil dere kanskje innse at det er dere selv som gjør systematiske feil i resonnement og ikke disse andre to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man uttaler seg på generelt basis om en gruppe mennesker, ved å si "disse eierne" eller "den type eier", så må jeg få lov til å spørre på hvilket grunnlag de lager en slik samlebetegnelse. Det er jo ikke kun snakk om at de alle har til felles å eie amerikansk bulldog, de vises jo (og insinueres enda mer) til at det er andre fellestrekk som gjør det gyldig å lage en slik samlebetegnelse. En måte å skaffe seg et grunnlag for å uttale seg slik er nettopp ved å kjenne flere ABeier og derav trekke ut fellestrekk for å slik lage en generell samlebetegnelse. Så svaret er ja, det kan spille en stor rolle.

Og by the way, alle dere som snakker om manglende eller dårlig argumentasjon og logikk hos blocky og lockheed, vennligst les Robyn M. Dawes "Everyday irrationality. How pseudo-scientists, lunatics, and the rest of us systematically fail to think rationally", så vil dere kanskje innse at det er dere selv som gjør systematiske feil i resonnement og ikke disse andre to...

Tittelen sier vel sitt :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok den type eiere som er unge/dumme/uerfarne med tatoveringer og piercinger.

Eller den type eiere som er eldre med langt hår,eller helt skallet...bukkeskjegg og ølmage...pluss tatoveringer og muligens piercinger...Og kanskje til og med Harley...eller Chevy.

Eller "bolegutter med bolehunder",med caps på snei og sæggebukser..

For det er jo ikke normale familier med slike raser...Ingen i det hele tatt faktisk

Ikke vet jeg...

Bare gjetter utifra hva som før er blitt "antatt"...

Klart en "sånn type eier" også kan være kartlagt pga dens uttalelser og meninger,men her ser det ut til å gå i utseende og person...ganske ofte..

Jeg skal huske på å se etter hvem som har de ulike raser i all ettertid..

Som med bimboer med Chihuauaer eller Kinesiske nakenhunder.Det er jo bare dem som har slike..Eller?

Vi er visst skikkelig utstøtte og teite vi som har kamphunder...

Hørte en kommentar fra 2 mennekser i torgtrappene da jeg gikk i byen med samboer og hundene,og skulle følge barn til ferja..

"Typisk at sånne folk har sånne hunder"

Herlig!

Hva er "sånne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og..vi lever ikke i bushen...så det er egentlig ikke nødvendig å jakte med hund.

(La hunden tygge/hente dyret)

Hvorvidt dette er nødvendig å diskutere,vet jeg heller ikke.

Folk har forskjellige meninger uansett.Enten det gjelder testing på dyr..

Eller hvordan høns måtte ha det...blandt annet.

Jeg for min del har "plukket høner",der blir de blir trødd i hjel på gulvet så innvollene tyter,og de vrenger seg..Man skal klype 5 høneføtter mellom fingrene på ene hånda og 5 på andre...så trør man dem og vrenger vingene dems ned i en plastboks.

Helt forferdelig...Jeg ville ikke være med på det og mistet derfor penger til Praha turen med klassen.Jeg gjorde et forsøk og ble hentet hjem etterpå.D

ette var vanlig kost for bøndene,og de mente jeg var pyse...Alle skulle være med sa læreren.PØH.

Jeg trodde ikke de var riktig kloke!De brydde seg jo ikke..Hønene spillte jo også døde...for å slippe.

Det som er greit å være enige om er at folk faktisk ikke liker å se villdyret våkne i noen som helst hunderase...Man vil ikke vite av disse sidene,og alle ønsker en "menneskelig"og snill hund.

Om det er Greyhound,Dogo Argentino eller en Golden Retriever som fikk lysst å spise katten til naboen...så er det like ubehagelig og dyrisk.

Så lenge vi ikke oppmuntrer hundene våre til dette,og de ikke er blitt vist eller trent til dette,hvorfor skulle de da gjøre det?

For noen faller det seg naturlig å ta andre dyr...katter,jage hester,svin,sauer eller ender.

Er det virkelig helt naturlig for AB eller DA eller hva som helst av "kamphunder"og gå til angrep på okser,griser eller annet fe av egen vilje?

For å si det sånn ville ikke mine Corsoer løpt for å jage noe kyr noe sted.Eller hest eller sau...

At de kunne være i stand til det dersom jeg/eller noen andre "bygget" dem opp til det og ga dem selvtillit sammen med dette...De ble trenet og fyrt opp til dette fra tidlig av.Vokst opp med og vendt i mot dette.

Enkelt og greit lært til å håndtere disse dyrene av mennesket.

Klart ville de være skikkelig på hugget og sikkert slenge seg etter nesen på oksene...

Jeg har truffet sauer og kyr..det er ikke tegn til å ville spise eller tygge på dem..De viser respekt og nysgjerrighet.Thats it.

Men jeg vet at med min hund motor og lære evne...og ikke minst spenst...så kunne han blitt en fæl villsvin tygger.

Heldigvis er han ikke lært opp til dette,og det skal han ikke heller...

Han slikker heller snåtten til kua,og nyser og snøfter når kua slikker igjen...

Klart folk oppfatter rasen som fæl,blodtørstig og vill når slike videoer kommer opp.Men sånn er det bare...folk bruker bikkjene ulikt.Vi kan ikke kontrollere hva andre legger i bikkjene sine...og former dem til.Det vi kan er og sørge for at de våre hunder måtte ha av egenskaper blir formet til å bli slik vi ønsker og ha den.Fungerende,ufarlig og omgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sett so far är;

1. Folk som bashar på raser som de vet inget om.

2. Folk som generalliserar og dömmer ut ägare, som de vet inget om.

3. Folk som selektivt väljer vad som är grymt men själva stödjer saker som är en mycket värre form av sätt att tex skaffa föda på.

4. Folk som inte tar åt sig saklig information samt vägrar dra paralleler mellan "live as as you learn" og de alternativa sätt som du kan skaffa föda på ( vilket sätt som är det bedre för djuret ).

5. Folk som aldrig kommer att förändras og folk som aldrig kan ha feil.

6. Folk som inte vet något något om hur catchjagt ens utförs ( se punkt 4 ).

Ställ er frågan; Vet ni ens hur en vildsvinjagt går till og hur ovanligt det är med tex catchavlade AB:s ?

Hur kan man inte få reda på om något verkligen är så hemskt utan att sätta det i perspektiv med relaterade saker/alternativ ?

Har vi icke något annat som är mer utbrett och verkligen åsamkar riktigt lidande direkt på våra hundar att ta hand om som vi faktiskt vet mera om ?

Dvs de riktiga problemen og inte bytesdjur som lever og dör på ett bedre sätt än det djur du äter...

Jeg kan ikke se catchjagt som ett problem då det förkommer i mye liten skala, det är ikke tillåtet i Norden, det är ikke vanskligt hemskt för en gris jämför med andra jagt former/matindustri ( og ja, man kan jämföra med andra jagt former av jagt og andra sätt att skaffa föda det är relevatant och kan sätta saker i perspektiv.).

Dvs det är ett bedre alternativ jämför med många andra måltider eller nöjes jagter.

Og jeg ser det inte som ett problem om ett vildsvin blir stressat i >20 sec innan det dör snabbt i relation för ett livslångt liv i en fabrik ( andra sättet att skaffa föda ) eller skadeskjuten i flera timmar ( andra risken med den andra jagtformen ).

Utan perspektiv och att sätta saker i relation, så kan vem som helst leka gud och peka på allt som de inte tycker är ok för deras smak.

Men det blir ikke mer sant för det.

Og fakta är att det ikke är så hemskt utan snarare ett bedre alternativ i min mening än vad som finns att välja bland då det gäller;

A. Jagt

B. Att skaffa föda

------

Side Note:

Man får även skilja på Hund og Bytesdjur.

Dvs vad vi enligt vår kultur äter og vad vi har som companion.

För det låter som många vill rädda vad vi äter, medans de samtidigt stöjder misshandel av vad som står oss närmare... dvs hunden.

Riktig djurmisshandel ser jeg som ett allvarligt problem då människan avsiktligt utsätter hundarna för permanenta livsbundna handikapp som tex;

english_bulldog.jpg

Dock är catchwork ikke lovlig, så ikke så relevant i Norge.

Men denna mer rena form utav förvanskande är.

...og det inns många, många fler exempel

------

Love

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"denne typen hundeeiere" - hvem sikter du til?

Inustaff klarte dette helt av seg selv:

Er nok den type eiere som er unge/dumme/uerfarne med tatoveringer og piercinger.

Eller den type eiere som er eldre med langt hår,eller helt skallet...bukkeskjegg og ølmage...pluss tatoveringer og muligens piercinger...Og kanskje til og med Harley...eller Chevy.

Eller "bolegutter med bolehunder",med caps på snei og sæggebukser..

For det er jo ikke normale familier med slike raser...Ingen i det hele tatt faktisk

Nei det syntes jeg ikke, før jeg leste holdninger her i denne tråden. Dere forsvarer en jakt som ikke er helt etter våre normer pr i dag.

Du har jo nettopp gitt en slik beskrivelse :ahappy: Nå blir jeg skikkelig forvirret, men altså om noen sier det de sa bak ryggen på deg, så kanskje du bør se litt på beskrivelsen *dukker*

Hvorvidt dette er nødvendig å diskutere,vet jeg heller ikke.

Folk har forskjellige meninger uansett.Enten det gjelder testing på dyr..

Testen er fortsatt nødvendig for at du og jeg skal overleve en sykdom som trenger medisiner som er testet på OG på mennesker... Vi venter spent på at det skal komme ny teknologi slik at vi slipper dette.

Eller hvordan høns måtte ha det...blandt annet.

Jeg for min del har "plukket høner",der blir de blir trødd i hjel på gulvet så innvollene tyter,og de vrenger seg..Man skal klype 5 høneføtter mellom fingrene på ene hånda og 5 på andre...så trør man dem og vrenger vingene dems ned i en plastboks.

Helt forferdelig...Jeg ville ikke være med på det og mistet derfor penger til Praha turen med klassen.Jeg gjorde et forsøk og ble hentet hjem etterpå.D

ette var vanlig kost for bøndene,og de mente jeg var pyse...Alle skulle være med sa læreren.PØH.

Jeg trodde ikke de var riktig kloke!De brydde seg jo ikke..Hønene spillte jo også døde...for å slippe.

Ingen som har sagt at dette er greit, er det? Men villsvinjakt med løshund og video er vist greit.

Det som er greit å være enige om er at folk faktisk ikke liker å se villdyret våkne i noen som helst hunderase...Man vil ikke vite av disse sidene,og alle ønsker en "menneskelig"og snill hund.

For ørtene gang; Det er ikke dyrene som det er noe galt med, det er eierene Uthevet siden noen sliter litt med den delen. Hundene deres er vakre de, men de trenger å bli behandlet varsom og med stor kyndighet! Ikke en hund for hvermansen som er skallet, gått en gang eller 15 på helsestudio og med blondie på armen med sin lille chi :ahappy: Nå har jeg sett en kar med Dogo Argentino (?), som var riktig så flott i sin gappayvest, helt til han åpnet kjeften og ba meg banke bikkja mi!

Om det er Greyhound,Dogo Argentino eller en Golden Retriever som fikk lysst å spise katten til naboen...så er det like ubehagelig og dyrisk.

Svakt argument i og med at vi andre argumenter mot jakt påvirket av mennesket/eieren (gjenntar meg selv). Katte jakt er en frivillig sak, gjort på hundens eget iniativ og er ikke for matauke.

Så lenge vi ikke oppmuntrer hundene våre til dette,og de ikke er blitt vist eller trent til dette,hvorfor skulle de da gjøre det?

For noen faller det seg naturlig å ta andre dyr...katter,jage hester,svin,sauer eller ender.

Ja du har så rett, men tipper det er ett fåtall av eiere som oppfordrer til denne jakten.

Er det virkelig helt naturlig for AB eller DA eller hva som helst av "kamphunder"og gå til angrep på okser,griser eller annet fe av egen vilje?

Huff, det må være vansklig... igjen: mennesket/eieren

For å si det sånn ville ikke mine Corsoer løpt for å jage noe kyr noe sted.Eller hest eller sau...

Bra! Men det handler ikke rasene!! Det handler om mennesket/eieren

At de kunne være i stand til det dersom jeg/eller noen andre "bygget" dem opp til det og ga dem selvtillit sammen med dette...De ble trenet og fyrt opp til dette fra tidlig av.Vokst opp med og vendt i mot dette.

Og her nærmer vi oss kjernen: mennesket/eieren Det er faktisk noen som gjør dette for å fremprovosere dette. Vi har ett valg, det har ikke hunden.

Men jeg vet at med min hund motor og lære evne...og ikke minst spenst...så kunne han blitt en fæl villsvin tygger.

Så lenge du vet hva du driver med, så bør jo dette være greit. Men hold deg til elgjakt med hund som ikke går inn å behandler elgen stygt!

Klart folk oppfatter rasen som fæl,blodtørstig og vill når slike videoer kommer opp.Men sånn er det bare...folk bruker bikkjene ulikt.Vi kan ikke kontrollere hva andre legger i bikkjene sine...og former dem til.Det vi kan er og sørge for at de våre hunder måtte ha av egenskaper blir formet til å bli slik vi ønsker og ha den.Fungerende,ufarlig og omgjengelig.

Flott! Men dere har enda ikke fått med dere at det er dette vi prøver å si? Det er ikke rasen, men mennesket/eieren og måten disse hundene blir promotert på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvordan høns måtte ha det...blandt annet.

Jeg for min del har "plukket høner",der blir de blir trødd i hjel på gulvet så innvollene tyter,og de vrenger seg..Man skal klype 5 høneføtter mellom fingrene på ene hånda og 5 på andre...så trør man dem og vrenger vingene dems ned i en plastboks.

Helt forferdelig...Jeg ville ikke være med på det og mistet derfor penger til Praha turen med klassen.Jeg gjorde et forsøk og ble hentet hjem etterpå.D

ette var vanlig kost for bøndene,og de mente jeg var pyse...Alle skulle være med sa læreren.PØH.

Jeg trodde ikke de var riktig kloke!De brydde seg jo ikke..Hønene spillte jo også døde...for å slippe.

Høh.. Hvor hen bor du da?

Har vært med på å slakte høner (eller haner, for å være helt korrekt) - selvavlede, selvholdte haner (og kaniner - tenke seg til, søte nusselige kaninene :rolleyes: ) - jeg og, og det foregikk IKKE sånn i det hele tatt.. Hanene fikk seg et kakk i huet - og da spilte de ikke døde, de VAR døde - før vi kappa huet av de.. Og ja, for å få plukka av fjær, dyppes dyret i kokende vann ETTER at det er dødt, fordi at da slipper fjærene lettere.. Deretter blir det partert og tømt for innvoller.. (vi gjorde det samme med kaninene, minus å dyppe de i vann.. Skinnet flådd av da, med kniv.. Etter at dyret var dødt.. Vi spiste de og vi.. Var ikke så veldig godt, egentlig, men det var da mat).

Det jeg sett so far är;

1. Folk som bashar på raser som de vet inget om.

2. Folk som generalliserar og dömmer ut ägare, som de vet inget om.

3. Folk som selektivt väljer vad som är grymt men själva stödjer saker som är en mycket värre form av sätt att tex skaffa föda på.

4. Folk som inte tar åt sig saklig information samt vägrar dra paralleler mellan "live as as you learn" og de alternativa sätt som du kan skaffa föda på ( vilket sätt som är det bedre för djuret ).

5. Folk som aldrig kommer att förändras og folk som aldrig kan ha feil.

6. Folk som inte vet något något om hur catchjagt ens utförs ( se punkt 4 ).

1. Ironisk nok så er det ingen av dere eierene i denne tråden som gjør inntrykket vi ignorante, uvitende sitter med noe bedre

2. Argumenter som at "dem er slemmere enn oss" holder ikke

3. Å ta til seg saklig informasjon samt å sette dette i perspektiv er tydeligvis et problem for dere "opplyste og reflekterte" også..

Ställ er frågan; Vet ni ens hur en vildsvinjagt går till og hur ovanligt det är med tex catchavlade AB:s ?

Hur kan man inte få reda på om något verkligen är så hemskt utan att sätta det i perspektiv med relaterade saker/alternativ ?

To ting jeg lurer på nå..

1. Hvis det er så uvanlig med catchavlede AB'er, hvorfor reklamere med at det er sånne i linjene til hunder som avles i et land hvor catchjakt er forbudt?

2. Hvorfor tror du at det perspektivet DU ser ting i, er det eneste riktige i denne saken?

Har vi icke något annat som är mer utbrett och verkligen åsamkar riktigt lidande direkt på våra hundar att ta hand om som vi faktiskt vet mera om ?

Dvs de riktiga problemen og inte bytesdjur som lever og dör på ett bedre sätt än det djur du äter...

Er det argumentet ditt FOR villsvinjakt? At villsvin lever et bedre liv enn dyr "vi" spiser? Ser du ikke hvor tynt det argumentet er?

Jeg kan ikke se catchjagt som ett problem då det förkommer i mye liten skala, det är ikke tillåtet i Norden, det är ikke vanskligt hemskt för en gris jämför med andra jagt former/matindustri ( og ja, man kan jämföra med andra jagt former av jagt og andra sätt att skaffa föda det är relevatant och kan sätta saker i perspektiv.).

Dvs det är ett bedre alternativ jämför med många andra måltider eller nöjes jagter.

Nettopp, catchjakt er ikke tillatt i norden.. Så hvorfor reklamere med rasens fantastiske egenskaper som catchdogs da?

Hvilke andre jaktformer som er tillatt i Norden mener du er like ille som villsvinjakt, forresten?

Og jeg ser det inte som ett problem om ett vildsvin blir stressat i >20 sec innan det dör snabbt i relation för ett livslångt liv i en fabrik ( andra sättet att skaffa föda ) eller skadeskjuten i flera timmar ( andra risken med den andra jagtformen ).

Spørsmålet mitt blir da.. Hvordan veit du at villsvinet ikke blir stressa i >20 sekunder innen det dør? Er jegeren alltid så nære at han rekker å avlive svinet innen 20sekunder etter at hunden har tatt grep? Eller hender det at hunden får tak i villsvin lenge før jegeren er klar for å avlive? Klarer hunden ALLTID å holde villsvinet til jegeren får avlivet det? Eller hender det at hunden glipper taket, og må jage opp og gripe villsvinet igjen?

Utan perspektiv och att sätta saker i relation, så kan vem som helst leka gud och peka på allt som de inte tycker är ok för deras smak.

Men det blir ikke mer sant för det.

Og fakta är att det ikke är så hemskt utan snarare ett bedre alternativ i min mening än vad som finns att välja bland då det gäller;

A. Jagt

B. Att skaffa föda

Igjen.. Hvorfor mener du at det er ditt perspektiv som er det riktige? Hvorfor kan du få leke gud og peke på alt?

Side Note:

Man får även skilja på Hund og Bytesdjur.

Dvs vad vi enligt vår kultur äter og vad vi har som companion.

För det låter som många vill rädda vad vi äter, medans de samtidigt stöjder misshandel av vad som står oss närmare... dvs hunden.

Riktig djurmisshandel ser jeg som ett allvarligt problem då människan avsiktligt utsätter hundarna för permanenta livsbundna handikapp som tex;

>klippet ut bildet av bulldoggen<

Og vi som klarer å ha to tanker i hodet samtidig, er enige med deg her selv om vi syns at villsvinjakt er en barbarisk jaktform som med god grunn er forbudt i f.eks. Norge..

Dock är catchwork ikke lovlig, så ikke så relevant i Norge.

Men denna mer rena form utav förvanskande är.

...og det inns många, många fler exempel

------

Love

Martin

Relevansen - siden det er vanskelig å se DET perspektivet selv for en som vissnok er reflektert og har lov til å peke og leke gud - er at i Norge har vi en forkjærlighet for å forby raser som kan virke småskumle. Så.. Når det kommer en hel liten haug av nyfrelste "vi har funnet den mest fantastiske rasen i hele verden"-eiere, som prøver å gjøre barbariske jaktformer som dette til en "cool" greie som er mye bedre enn alle andre jaktformer i hele verden og ihvertfall mye bedre enn industrielt husdyrhold, og ser man ikke det så er man hyklersk, ureflektert og uvitende.. Så prøver vi uvitende, hyklerske og ureflekterte å si at SÅNNE videoer er IKKE god reklame for rasene deres, fordi at SÅNN jakt er barbarisk, ulovlig i dette landet OG det skremmer folk (ærlig talt, folk syns det er fysj og æsj og ekkelt og sånt når bikkja jakter og dreper rotter, hvor ***** naive er dere egentlig?)

Var det reflektert og relevant nok for deg, eller skal jeg forklare det en gang til? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har vi iallefall fått bekreftet fordommene mot eierne klart og tydelig.

Jeg ønsker igjen å spørre hva disse fordommene bygger på? Eller kanskje jeg ikke trenger det, uvitenhet vil vel konklusjonen bli uansett.

Ellers vil jeg påpeke at det ble gitt noen perspektiver her i diskusjonen, ikke som det ENESTE perspektivet, men ett av mange som absolutt passer inn her. At flere nekter totalt å ta høyde for et perspektiv ser ut som redsel for meg.

Hvor forbanna er dere forresten? Jeg synes så mange her høres illsint og på tampen av å koke over når de taler mot villsvinjakt, AB og dens eiere. Det preger innleggene deres iallfall. Så lurer jeg hvor mye informasjon man kan ta inn og hvor reflektert man egentlig blir når man er så illsint. Lite tror jeg.

Jeg skal gledelig innrømme at jeg er ganske ømfintelig og har "myk mage" når det kommer til blod, gørr, dyr som lider, og død. Jeg skjønner ikke hvordan noen makter å drepe et dyr. Uansett om det er med et skudd eller kniv eller i slakterommet. MEN, det er et stort MEN her. Jeg forstår at dette er MITT, MIN situasjon, oppvekst, kultur midt i byen som gjør at jeg tenker slik. Det betyr dermed IKKE at jeg kan dømme andre menneskers handlinger utifra dette som er MITT, uten å i det minste sette meg godt inn i det med kunnskap og et åpent sinn først.

Vis at dere har kunnskap om tema, og argumenter utifra dette! Så skal jeg høre på dere med et åpent sinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg skal gledelig innrømme at jeg er ganske ømfintelig og har "myk mage" når det kommer til blod, gørr, dyr som lider, og død. Jeg skjønner ikke hvordan noen makter å drepe et dyr. Uansett om det er med et skudd eller kniv eller i slakterommet. MEN, det er et stort MEN her. Jeg forstår at dette er MITT, MIN situasjon, oppvekst, kultur midt i byen som gjør at jeg tenker slik. Det betyr dermed IKKE at jeg kan dømme andre menneskers handlinger utifra dette som er MITT, uten å i det minste sette meg godt inn i det med kunnskap og et åpent sinn først.

Nei, så du ville selvsagt ta med deg helgen glorien din på markedet i Kina og smile til de som flår hunder levende, fordi det er deres kultur?

Hva slags kunnskap er det du mener man trenger for å mene at det ikke er ok at bikkjer river i filler ett villsvin mens folk står å godter seg å ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer en hel liten haug av nyfrelste "vi har funnet den mest fantastiske rasen i hele verden"-eiere, som prøver å gjøre barbariske jaktformer som dette til en "cool" greie som er mye bedre enn alle andre jaktformer i hele verden og ihvertfall mye bedre enn industrielt husdyrhold, og ser man ikke det så er man hyklersk, ureflektert og uvitende.. Så prøver vi uvitende, hyklerske og ureflekterte å si at SÅNNE videoer er IKKE god reklame for rasene deres, fordi at SÅNN jakt er barbarisk, ulovlig i dette landet OG det skremmer folk

Bra sagt.

Men dette at det er mulig med til og med FLERE tanker enn to i hodet samtidig - det er en pussig greie.

Og det er like pussig - over mot synske evner? - når vår svenske bidragsyter kategorisk fastslår en lang rekke ting om enhver som måtte motsi om, og gjør akkurat det han beskylder oss "protestanter" for... nemlig ikke ANE hva han snakker om... og gjøre det atskillig mer svart og hvitt.

Jeg har venner i en lang rekke ulike miljøer, jeg - og ja, det ER en del ting som ikke overrasker for eksempel når det gjelder rasevalg. Det ER ting som går igjen, og det er en forutsigbarhet i dette som det virkelig hadde vært artig å samlet dokumentasjon om - noe for en sosiolog, kanskje? For det nivået burde det vært gjort noe på. Joda, det kommer brått overraskelser også. Men de er sjeldnere, nærmest som unntaket som bekrefter regelen.

Kanskje er det også, hos noen, en alders- og erfaringsgreie.

For jeg husker at jeg også syntes visse ting var "tøft" i sin tid, at slike og slike hunder var "tøffe", men det vokser vel de fleste av oss fra - og noen er heller aldri der. Det er egentlig dårlig gjort mot både egen hund (hvor mange hunder er ikke blitt rotet til av usikre unge folk som vil at den skal være "tøff", har en jente i parken som synes rottis/pittblandingen hennes er for snill med andre hunder), mot de rundt og mot seriøse eiere av rasen.

Og personlig så synes jeg det er MYE kulere med en diger biker på to meter som faktisk synes den lille hunden min er steintøff og kunne tenkt seg maken, fordi han ikke "trenger" noen rottweiler eller presa eller lignende for å bygge seg opp. Men nå er han karen jeg tenker på også en voksen mann som kan tale sin egen sak - uten å trenge en bikkje for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastian - ditt "åpne sinn" klarer ikke å skjønne at endel synes det er grusomt å se på en slik video? (Uansett om det finnes massevis av annen dyremishandel i verden).

Tror det er få som er "illsinte" her, synes det heller er en mere forferdet, skremt og oppgitt følelse, jeg. Personlig er jeg aller mest forundret over at de som prøver å forsvare denne jaktformen faktisk ikke har antenner nok for å skjønne hvor ødeleggende en slik diskusjon er for et allerede voksende rasemotstand, jeg. At den bare legger på ennå mere kvist på "bålet"..

Jeg har sagt det før, og gjentar det til det kjedsommelige - NÅR neste korsvei kommer og rasediskusjonen kommer opp i stortinget, kommunestyret, e.l. - så er det neppe noe godt sjakktrekk å ha fremmedgjort "seg selv og sine" fra resten av hundeverden. Særlig ikke når dette gjøres på bagrunn av ting som kanskje ikke engang er noen vits å diskutere...

Men, vi har alle rett til en mening. Og MIN mening er at det er og forblir en stygg måte å avlive et dyr på. Og det spiller dessverre INGEN rolle hvor mange noen påpeker at kyllingene jeg har spist, kuene som måtte ofres for skinnmøblene mine, etc kanskje muligens ikke hadde det så bra de heller. Det har veldig lite med saken å gjøre, faktisk. "Two wrongs doesn't make a right!"

Det er slett IKKE greit at naboungene plager kattungen sin heller - selv om den sikkert både overlever og faktisk maler når den får kos av den samme ungen senere i kveld..

Det er MYE som absolutt ikke er greit - men hvis man skal sensurere alt med resonementet "det finnes noen som har det værre", så ville verken dyrevern, eller forsåvidt resten av verden bevege seg særlig fremover.

Ang. fordommer mot eiere så er vel dette mest en konsekvens av div utsagn av nettopp eiere av slike hunder, bl.a. i denne diskusjonen, tror dere ikke?

Husk at selv om vi jo egentlig bare snakker for oss selv her, så påvirkes likevel leserne av at noen innenfor visse interessegrupper, rasegrupper, e.l., "gjenger seg sammen" og er SÅ enige i visse standpunkt.

Da påvirkes folk faktisk til å tro at dette er en normal innstilling hos endel hundefolk, og det kanskje ikke bare er tilfeldig at disse også har sammenlignbare raser. Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

Som eksempel så holder det med bare et par Frp-politikere som går ut til pressen og sier at det burde vært mindre innvandring så er ALLE Frp'ere stemplet som rasister.

Men, men - fortsett gjerne å prøve å rettferdiggjøre EN mishandel med en annen. Det var ikke noe godt argument den første gangen, og det blir ikke noe bedre den 20. ganger heller..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...