Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva **** ?


Jane

Recommended Posts

Litt OT kanskje, men stadig hører jeg det nevnes at folk har problemer med at folk er redde/skeptiske til enkelte raser(og AB er ofte nevnt)

Dette problemet er så og si ikke eksisterende der jeg bor,og folk stopper gjerne med sine hunder for å prate,og å la hundene hilse :ahappy:

Den vanligste reaksjonen blandt folk jeg møter er gjerne nysgjerrighet...og at de syns han er kjempefin.

Dette gjelder både unger og voksne,og også eldre :ahappy:

Godt mulig at folk i byene er mer skeptiske enn på landet...eller?

Det kan godt hende at de er mer skeptiske i byer enn på landet, men dette gjelder ikke kun AB altså.

Bestevennina mi har en dobermantispe, ho fikk spørsmål av en på treninga hva hun syns om ørekupering ? Hun svarte ; folk er REDDE nok fra FØR for min rase uten at hun er ørekupert, så hvorfor gjøre rasen skumlere ? Fordet er vel ingen tvil på at ørekuperte hunder ser tøffere og kanskje litt mere skumlere ut.

Så det er jeg etterlyser litt her er avstand fra rasens gamle historie, hvorfor gjøre rasen skumlere eller farligere med å støtte slike filmsnutter der hundene flyr rett på villsvina ? Nå har jeg ikke lest alle innlegg så kan ikke si at du har støttet det eller ei, men når folk har disse rasene som lett kan få rykte på seg for å være en skumlere enn det de kanskje er, så hvorfor ikke ta avstand fra det ? Som sagt det er rasens gamle historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar
Det kan godt hende at de er mer skeptiske i byer enn på landet, men dette gjelder ikke kun AB altså.

Bestevennina mi har en dobermantispe, ho fikk spørsmål av en på treninga hva hun syns om ørekupering ? Hun svarte ; folk er REDDE nok fra FØR for min rase uten at hun er ørekupert, så hvorfor gjøre rasen skumlere ? Fordet er vel ingen tvil på at ørekuperte hunder ser tøffere og kanskje litt mere skumlere ut.

Så det er jeg etterlyser litt her er avstand fra rasens gamle historie, hvorfor gjøre rasen skumlere eller farligere med å støtte slike filmsnutter der hundene flyr rett på villsvina ? Nå har jeg ikke lest alle innlegg så kan ikke si at du har støttet det eller ei, men når folk har disse rasene som lett kan få rykte på seg for å være en skumlere enn det de kanskje er, så hvorfor ikke ta avstand fra det ? Som sagt det er rasens gamle historie.

Om noen spør(og det skjer jo relativt ofte)forteller jeg jo hva som er/har vært rasens bruksområde :ahappy:

Har faktisk enda tilgode å oppleve noen negativ reaksjon på dette...

Ingen jeg har pratet med anser en jakthund for å være noe"skumlere"enn en hvilken som helst annen hund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg ønsker heller ikke at disse menneskene skal ha seg hund! Verken AB, Schæfer, Rottwiler, Dobermann, Puddel, Basset, Cairn terrier, osv osv osv..

Dessverre finnes det ingen lov om sertifisering eller særlig kontroll av disse eierne. Det er kjempesynd!

Nei, nemlig! Man ønsker ikke at disse skal ha hund i det hele tatt! MEN! Man veit at disse har hund av EN grunn, og det er for å fremstå som et tøffing sjøl, eller ha til beskyttelse.. Man veit at disse er ganske ensidige når de velger vilken rase de skal ha - det som er tøffest og barskest på "gata" for øyeblikket, sant? Og da legger man ikke ut sånne filmsnutter og forsvarer det med sånt som dette:

Jeg ser ingen problem med at hunder brukes til jakt, disse rasene, dogo argentino, dogo canario, cane corso, amerikanske bulldoger har blitt brukt til dette i flere hundre år, de var "bygd" for å jakte (Ikke alle liker eller har råd til skytevåpen, eller har lov til å ha det), og de trives godt med det. Å sammenligne dette med hundekamper blir feil, dette blir gjort med et formål: Skaffe mat. Hundekamper ble brukt/blir brukt som underholdning og en måte å avgjøre "Hvem som er best" og før i tiden hvem som eide jordstykker bla.

Å ikke se noe problem med at disse rasene brukes til den slags jakt fordi at det har blitt gjort sånn i 100vis av år og ikke alle liker eller har råd til skytevåpen blir nesten litt på det hakket som å si at kvinner ikke trenger å ha stemmerett, for de var uten i mange flere år enn de har vært med, og det er ikke alle som syns at kvinner bør tale i forsamlinger engang.. Syns jeg!

Men værsåsnill å ikke døm meg og en hel haug med andre som liker rasen basert på en håndfull idioter. Ja, jeg skjønner at disse idiotene er veldig synlige, men vi andre finnes også! Og vi er ikke unntakene.

Så langt har jeg forresten heller ikke sett noen REKLAMERE for at AB brukes i villsvinjakt, det er da en forskjell mellom å INFORMERE og REKLAMERE. Det er kjempeviktig med slik informasjon, man bør jo kjenne rasen best mulig hvis man vil skaffe en selv.

Youtube er neppe et sted JEG ville søkt etter informasjon på.. Og det er neppe for å informere de vidoene ligger på youtube heller, tror du?

Og jeg beklager, men du kommer til å bli dømt basert på denne håndfullen av idioter - og vi er flere som veit hvordan det er, faktisk.. Det er ikke noe gøy i det hele tatt, men sånn er det å ha en hund folk blir skremt av - særlig når det forsvares sånn bruk av hund i Norge i dag..

Og jeg prøver faktisk å ha åpent sinn, jeg sa nemlig ikke, hvis dere har åpent sinn så har jeg. Nei, jeg sa hvis dere argumenterer basert på kunnskap og lærdom, så vil jeg absolutt høre hva dere har å si.

Men ikke en her inne har uttalt seg mot villsvinjakt basert på annet enn disse videoene!

Fortell meg at det ikke er nødvendig basert på hva slags funksjon villsvin har der dette skjer, hvilken rolle spiller den i naturen, hvor stor skade den IKKE gjør, eller hvordan man kunne bli kvitt villsvin på en bedre måte FORDI vegetasjonen gjør det faktisk mulig i disse og disse områdene. PLEASE GI MEG NOE FAKTA! Mer emosjonelt tårevått piss gidder jeg ikke...

(og jeg som gråter av ingenting og ikke dreper edderkopper engang, er lei av disse dakkar dakkar uten kunnskap holdningenen...)

Veit du hva? Jeg tror alle her forstår at man må jakte villsvin.. Det ikke alle forstår - deriblant meg - er hvorfor man må gjøre det med catchdog? Hvorfor må man lære hunden å gå på villsvinet? Hvorfor må man trene hunden i en innhegning med et halvvilts svin - og være tåpelig nok til å filme det OG la det bli publisert på et fjortissted som youtube?

Og igjen - det er ikke først og fremst det at rasen har vært BRUKT til den type jakt som bekymrer meg.. Det er hva slags hundekjøpere sånt appelerer til (og da snakker jeg fortsatt om de som vi helst ikke vil at skal ha hund i det hele tatt), hva slags grums de hundekjøperene klarer å få bikkjene sine til å gjøre, fordi de er avlet som de er.. Samt den totale mangelen på forståelsen av NETTOPP dette hos oppdrettere av disse rasene.. Det er DET som bekymrer meg!

For igjen - jeg er imot raseforbud, jeg mener at rett hund hos rett eier er veien å gå, men det er ikke veldig lett å forsvare DET synspunktet, når det avles uvettig på raser som allerede står på nippet til å bli forbudt, og som selges til ignorante drittunger som etterhvert tror de har sett lyset fordi bikkja deres er så ****** fin og flott (og da er gjerne ikke første hunden blitt voksen enda engang) men som har null peiling på hva som faktisk bor i dyret de har i båndet, og som ikke kan håndtere det den dagen det dukker opp..

Og ja, he he litt irritert jeg også nå... Gir meg derfor og leser mer med åpnere sinn i morra...

Vel, jeg er ikke irritert, jeg er bare oppgitt.. Vi ignorante her, skjønner du, har diskutert det her før.. Men da handlet det om amstaff, ikke ambull..

Men for all del.. Fortsett å reklamere for rasene deres med diskusjoner ala dette.. Det hjelper nok, det er bare vi andre her som er for uvitende og fordomsfulle til å se det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nemlig! Man ønsker ikke at disse skal ha hund i det hele tatt! MEN! Man veit at disse har hund av EN grunn, og det er for å fremstå som et tøffing sjøl, eller ha til beskyttelse.. Man veit at disse er ganske ensidige når de velger vilken rase de skal ha - det som er tøffest og barskest på "gata" for øyeblikket, sant? Og da legger man ikke ut sånne filmsnutter og forsvarer det med sånt som dette:

Å ikke se noe problem med at disse rasene brukes til den slags jakt fordi at det har blitt gjort sånn i 100vis av år og ikke alle liker eller har råd til skytevåpen blir nesten litt på det hakket som å si at kvinner ikke trenger å ha stemmerett, for de var uten i mange flere år enn de har vært med, og det er ikke alle som syns at kvinner bør tale i forsamlinger engang.. Syns jeg!

Youtube er neppe et sted JEG ville søkt etter informasjon på.. Og det er neppe for å informere de vidoene ligger på youtube heller, tror du?

Og jeg beklager, men du kommer til å bli dømt basert på denne håndfullen av idioter - og vi er flere som veit hvordan det er, faktisk.. Det er ikke noe gøy i det hele tatt, men sånn er det å ha en hund folk blir skremt av - særlig når det forsvares sånn bruk av hund i Norge i dag..

Veit du hva? Jeg tror alle her forstår at man må jakte villsvin.. Det ikke alle forstår - deriblant meg - er hvorfor man må gjøre det med catchdog? Hvorfor må man lære hunden å gå på villsvinet? Hvorfor må man trene hunden i en innhegning med et halvvilts svin - og være tåpelig nok til å filme det OG la det bli publisert på et fjortissted som youtube?

Og igjen - det er ikke først og fremst det at rasen har vært BRUKT til den type jakt som bekymrer meg.. Det er hva slags hundekjøpere sånt appelerer til (og da snakker jeg fortsatt om de som vi helst ikke vil at skal ha hund i det hele tatt), hva slags grums de hundekjøperene klarer å få bikkjene sine til å gjøre, fordi de er avlet som de er.. Samt den totale mangelen på forståelsen av NETTOPP dette hos oppdrettere av disse rasene.. Det er DET som bekymrer meg!

For igjen - jeg er imot raseforbud, jeg mener at rett hund hos rett eier er veien å gå, men det er ikke veldig lett å forsvare DET synspunktet, når det avles uvettig på raser som allerede står på nippet til å bli forbudt, og som selges til ignorante drittunger som etterhvert tror de har sett lyset fordi bikkja deres er så ****** fin og flott (og da er gjerne ikke første hunden blitt voksen enda engang) men som har null peiling på hva som faktisk bor i dyret de har i båndet, og som ikke kan håndtere det den dagen det dukker opp..

Vel, jeg er ikke irritert, jeg er bare oppgitt.. Vi ignorante her, skjønner du, har diskutert det her før.. Men da handlet det om amstaff, ikke ambull..

Men for all del.. Fortsett å reklamere for rasene deres med diskusjoner ala dette.. Det hjelper nok, det er bare vi andre her som er for uvitende og fordomsfulle til å se det..

Og atter en gang bruker "dere" samme taktikken for å spre frykt og hat mot en rase dere vet lite om :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dette. Lenge siden eg har postet noe ja. Bruker mer tid på vofsen og andre ting enn å sitte på disse foraene og irritere meg over enkelte brukere som ikke har noe bedre å gjøre enn å kverulere om diverse "muskel" raser.

Koser meg og lever livet med vofsen rett og slett. :ahappy:

Hehe, kanskje jeg skal bruke enda mer tid på hunden istedet for å sitte her å irritere meg over dobbeltmoral og andre useriøse ting:)

- - -

2ne: Såpass useriøst skrever fortjener ikke engang et svar, og om du faktisk tar deg tid til å lese det som er skrevet hadde det vært fint.

- - -

Edit:

Jeg spurte forresten endel jeg kjenner som driver med jakt og et par andre folk om hva de syntes om denne typen jakt, sjokkerende nok sa det at dette var helt OK i deres øyene. Og dette er snakk om folk som driver med mye jakt og vet masse om det, i motsettning til alle/de fleste her inne.

En annen ting jeg finner pussig er at det ikke er så alt for mye motstand i virkligheten ovenfor min rase, men når man kommer på nettet blusser det opp med useriøse uvitende nisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Tillegg: Forkjemperne for jakt med mynder på småvilt argumenterer med at hundene hjelper til med den naturlige seleksjonen gjennom å ta ut de svakeste og syke (myxamotose - om det staves sånn?) av individene, og sørger for en sunnere bestand av kaniner (og tidligere harer). Høres ikke helt på jordet ut for meg.
Sånn OT:

Man kan sikkert finne argumenter både for og mot bruk av hund til denne typen jakt. Hvordan man jakter kaniner på andre måter vet jeg ingen ting om, men bruk av losende hund (heter det losende hund?) sammen med jeger gir vel det samme resultatet m h t redusering av harebestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Joda - at noen av oss er fundamentalt uenige i denne saken.... :ahappy:

Susanne

Fundamentalt uenige i hva? At "catchwork" på villsvin (aner ikke om jeg bruker riktig terminologi) er uakseptabelt, eller at rasene bør forbys fordi et mindretall utenlandske jegere avler på hunder hvor denne atferden ønskes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og atter en gang bruker "dere" samme taktikken for å spre frykt og hat mot en rase dere vet lite om :icon_redface:

Jeg er ikke ute etter å spre frykt og hat mot en rase jeg vet lite om - hvis du gidder å lese det jeg skriver, så ser du at jeg nevner at jeg har hatt en sånn hund sjøl, og veit litt om hvordan det er? Det jeg prøver å si, er at debatter som denne, og videoer som de på youtube, kjapt setter raser i et uønsket søkelys, både hos folk som ikke burde hatt hund i det hele tatt, og hos folk som er livredd alle hunder over knehøyde..

2ne: Såpass useriøst skrever fortjener ikke engang et svar, og om du faktisk tar deg tid til å lese det som er skrevet hadde det vært fint.

Ja? Right back at ya :)

Jeg tror ikke at det hjelper det grann at man går i skyttergravene og fyrer løs på hverandre. Er det noe man kan enes om i denne diskusjonen?

Vi kan være enige om at diskusjonen er håpløs, tenker jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å spre frykt og hat mot en rase jeg vet lite om - hvis du gidder å lese det jeg skriver, så ser du at jeg nevner at jeg har hatt en sånn hund sjøl, og veit litt om hvordan det er? Det jeg prøver å si, er at debatter som denne, og videoer som de på youtube, kjapt setter raser i et uønsket søkelys, både hos folk som ikke burde hatt hund i det hele tatt, og hos folk som er livredd alle hunder over knehøyde..

Ja? Right back at ya :icon_redface:

Vi kan være enige om at diskusjonen er håpløs, tenker jeg.. :)

Så du har hatt en Amerikansk Bulldog?

Nå blir jeg litt nysgjerrig her...

Kom den fra Norsk oppdretter?

Det er bare 1 oppdretter av denne rasen i Norge,så isåfall kom den fra oppdretteren som ble forsøkt uthengt tidligere i denne tråden.

Om den kom fra derfra, hvilket kull?

Om den ble tatt inn fra Sverige,Danmark eller tyskland...isåfall fra hvor,og hvilke foreldredyr?

Og sist men ikke minst...hva skjedde med den siden du ikke har den lengre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har hatt en Amerikansk Bulldog?

Nå blir jeg litt nysgjerrig her...

Kom den fra Norsk oppdretter?

Det er bare 1 oppdretter av denne rasen i Norge,så isåfall kom den fra oppdretteren som ble forsøkt uthengt tidligere i denne tråden.

Om den kom fra derfra, hvilket kull?

Om den ble tatt inn fra Sverige,Danmark eller tyskland...isåfall fra hvor,og hvilke foreldredyr?

Og sist men ikke minst...hva skjedde med den siden du ikke har den lengre??

Eh nei? Jeg sa ikke at jeg hadde hatt AB jeg? Jeg sa jeg har hatt hund folk frykter og hater fordi de er de hundene de er..

Jeg hadde en alaska husky, norskoppdrettet, og han døde for 2 år siden av alderdom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah :icon_redface: både chihuahua eller mynder under 30 cm er vel blandt de rasene som forhåpentligvis blir igjen i Norge etter at alle de andre større raser er blitt forbudt. Såvidt jeg husker fortalte den svenske genetikeren Per Erik Sundgren at det fanns få andre raser med så utaggerende atferd som chihuahua, hadde den hatt "normalstørrelse" ville den blitt forbudt tvert. M h t mynder så finns det jo (som for cane corso og noen andre raser) et fåtalll eiere i utlandet som mener at gammel jakttradisjon bør håndheves i form av jakt på blandt annet levende kaniner "siden det finns så mange av dem". En annen sak som ikke er blitt berørt i denne debatten er den norske hijakten på rev i yngleperioden hvor terrierer jager revetispa ut av hiet for å bli skutt mens ungene enten rives ihjel inne i hiet eller sulter ihjel fordi moren er død.

Justisdepartementet spiller en sentral rolle i hunderelaterte spørsmål. Som du kanskje kjenner til har Stortinget delegert Justisdepartementet å avgjøre hvilke raser som kan forbys i fremtiden.

Jeg frykter ikke forbud mot de aktuelle rasene du nevnte, men jeg tillater meg å betvile at nettopp Justisdepartementet innehar den fornødne kunnskap, når det gjelder hvilke raser som eventuellt skal forbys, og på hvilken måte denne loven skal håndheves..

Når det gjelder coursing etter kanin, så må vel det være blandt de aller mest humane jaktformene som finnes. Enten får hunden (mynden) tak i kaninen eller ei, med andre ord, ingen skadeskyting eller seig pining i felle. I tillegg skal en coursinghund kjapt avlive byttet selv, med nakkeknekk.

Når det gjelder hijakt, så er det bare å si at det er noe svineri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei? Jeg sa ikke at jeg hadde hatt AB jeg? Jeg sa jeg har hatt hund folk frykter og hater fordi de er de hundene de er..

Jeg hadde en alaska husky, norskoppdrettet, og han døde for 2 år siden av alderdom..

Litt forskjell er det nok...

Alaska Husky er ikke offer for trakassering rundt på nettet, og får vel derfor heller ikke et ufortjent dårlig rykte?

Som jeg nevnte tidligere har jeg heldigvis ikke problemer med folk som er redde for mine hunder...så det er mulig det trengs litt selektiv avl der du bor,for å avle bort nervøsitet på menneskene :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg frykter ikke forbud mot de aktuelle rasene du nevnte, men jeg tillater meg å betvile at nettopp Justisdepartementet innehar den fornødne kunnskap, når det gjelder hvilke raser som eventuellt skal forbys, og på hvilken måte denne loven skal håndheves..
Med mindre det skulle skje et under tror jeg det samme som deg m h t forbud av små raser. Justisdepartementets manglende kunnskap var et av ankepunktene fra Dyrebeskyttelsen Norge som var klar i uttalelsen til Stortingets justiskomite om at lovforslaget måtte returneres og behandles på nytt av kompetente fagfolk. Kennelklubben skrev at lovforslaget måtte trekkes tilbake og behandles av fagmiljø utenfor departementet. NOAH - for dyrs rettigheter med flere hadde samme kommentar. Ingen av de forannevnte ble hørt.
Når det gjelder coursing etter kanin, så må vel det være blandt de aller mest humane jaktformene som finnes. Enten får hunden (mynden) tak i kaninen eller ei, med andre ord, ingen skadeskyting eller seig pining i felle. I tillegg skal en coursinghund kjapt avlive byttet selv, med nakkeknekk.
I f t lovverket er det vel ikke jaktformen i seg selv som er utslagsgivende, men at det avles på hunder med høy jaktlyst.

Når det gjelder hijakt, så er det bare å si at det er noe svineri!
Jeg aner ingen ting om jakt så jeg avstår fra å ha noen meninger i så måte :icon_redface:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell er det nok...

Alaska Husky er ikke offer for trakassering rundt på nettet, og får vel derfor heller ikke et ufortjent dårlig rykte?

Øh? Så når folk rygger unna en hyggelig hund de akkurat har klappet og sier den er farlig og bør avlives, så er det ikke fordi de har et ufortjent dårlig rykte?

Som jeg nevnte tidligere har jeg heldigvis ikke problemer med folk som er redde for mine hunder...så det er mulig det trengs litt selektiv avl der du bor,for å avle bort nervøsitet på menneskene :Laugh:

Åja? Du burde nesten være litt stolt av deg selv du, som klarer å holde deg så saklig i diskusjoner *klapper hodet* :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere har jeg heldigvis ikke problemer med folk som er redde for mine hunder...så det er mulig det trengs litt selektiv avl der du bor,for å avle bort nervøsitet på menneskene

Har gitt opp denne diskusjonen, men det der var en hysterisk morsom kommentar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig bilde... men det "beviser" jo ikke noe annet enn hvor viktig det er at hunder havner i rette hender?

Det er som det berømte bildet av en rad med politischäfere som sitter på rekke og nistirrer på en katt som spankulerer forbi - det viser hvor godt man kan trene en hund hvis man evner... og innser hva man har fått i hendene.

Samtidig vet jeg om hunder som godt kan rive naboens katt i filler, men la husets egne i fred. Eller som kan spasere rundt med sauer rundt seg hvis sauene ikke er redde, men som vil prøve å sette etter det sekundet sauene skvetter eller løper panisk.

En bekjent skulle i sin tid vise frem sin nye hund, som gikk godt overens med hans egne smådyr - veldig godt. Men på besøk et nytt sted tok den kaninen i uteburet (som var lett å velte) bokstavelig talt i egne tenner - og kom tilbake med hodet...

Ingenting er jo et problem dersom det blir kontrollert godt av en samvittighetsfull og "riktig" eier som er realist i forhold til det som er der inne et sted, i større eller mindre grad :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slettes ikke uenig med deg, Akela. :whistle:

Men jeg måtte jo bare legge ut bildet, ikke sant?

Forøvrig skal jeg ærlig innrømme at Moshi helt klart ville gjort et tappert forsøk på å knærte naboens katt om hun fikk muligheten. Hun har alltfor mye læringhistorie til at jeg kommer til å klare noe annet tror jeg. No biggie.

Uansett. Selv om jeg jobber veldig hardt for at ABer skal havne i nettopp riktige hender, så mener jeg bestemt at man hverken trenger å være ekspert i hund eller i trening av hund for å eie og håndtere en AB på ansvarlig vis. De er ikke såååå ville og gale. :twitch: Derimot gjelder akkurat det du sier:

Ingenting er jo et problem dersom det blir kontrollert godt av en samvittighetsfull og "riktig" eier som er realist i forhold til det som er der inne et sted, i større eller mindre grad ;)

Og det synes jeg gjelder for alle raser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slettes ikke uenig med deg, Akela. :)

Men jeg måtte jo bare legge ut bildet, ikke sant?

Forøvrig skal jeg ærlig innrømme at Moshi helt klart ville gjort et tappert forsøk på å knærte naboens katt om hun fikk muligheten. Hun har alltfor mye læringhistorie til at jeg kommer til å klare noe annet tror jeg. No biggie.

Uansett. Selv om jeg jobber veldig hardt for at ABer skal havne i nettopp riktige hender, så mener jeg bestemt at man hverken trenger å være ekspert i hund eller i trening av hund for å eie og håndtere en AB på ansvarlig vis. De er ikke såååå ville og gale. :) Derimot gjelder akkurat det du sier:

Og det synes jeg gjelder for alle raser. :)

Helt enig!

Og ikke minst er det viktig med rett hund til rett eier!

Det er stor individuell forskjell innenfor rasen.

Det ser jeg bare på den lille sløvingen jeg har nå...i forhold til min forrige AB som måtte avlives grunnet HD

Bandit hadde neppe egnet seg hos en person på 50-60 kilo i en storby, men Elling er så enkel at han hadde glidd inn stort sett hvor som helst hos(nesten)hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

The issue at debate is whether or not wildboar should be hunted with catchdogs.

In my opinion, yes they should with certain criteria.

i) The dogs used are the right types of dogs to do the job (there are several breeds renowned for the task and several spin-off types and crosses).

ii) Hunting Monteria style should be undertaken only by hunters who show respect for their prey in life and in death and even more respect for their dogs.

I hunt wildboar with my dogs and the dogs of my fellow hunters.

I think it no surprise that people react in a disgusted manner to such videos; I do too but for more reasons than they portray a lack of respect for the prey.

These videos are generated by ‘tourists’ who feel it necessary to present themselves as ‘hunters’. Clearly they are not and they show even poorer judgment in making the video public.

For whichever reason that these people do what they do, they do not represent the ‘boar-hunting’ community.

It doesn’t matter which pursuit anyone chooses for their dogs, there will always be someone doing a bad job whether it be hunting or training.

As for such hunting in Norway…..Well it’s illegal so not sure what is being debated with respect to Little Norway. That said, so is driving over the speed limit only that act carries much more responsibility and potentially more serious consequences than the other.

Today, sus scrofa is not a problem in Norway, but it is a big problem in Sweden and the numbers will not be controlled by weekend warrior Elmer Fudd types. It will not be long before there are increased numbers of road accidents with injured people and animals and consequently higher insurance premiums in some areas. Livestock and property will be damaged and ‘quietly’ these animals will be poisoned to suffer less than comfortable deaths. As was pointed out earlier, there is also high likelihood for wounding animals with non kill-shot ‘civilsed(?)’ hunting.

So for me, you have an argument against Monteria hunting if you are a Vegan who has also an abject desire to turn every working breed into an impotent, neurotic ‘pet’.

Otherwise, you need to do a little more research.

I agree in with anyone who reacts to these day-tripper videos….Piss poor performance all around.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...