Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har/hadde du på russefrakken?

Monab88

Recommended Posts

Skrevet
Og grønne da, som går natur... Men de fleste der kjøper også røde klær :yes:

Grønnruss gikk ut i fjor, de er røde de og, så lenge de får en kompetanse. Alle som går ut i læra etter to år er svarte, økonomi og administrasjon er blå, og resten er røde. Det er de "offisielle" reglene. Flere steder i landet er det andre, lokale tradisjoner, men de er "feil".

Skrevet
Grønnruss gikk ut i fjor, de er røde de og, så lenge de får en kompetanse. Alle som går ut i læra etter to år er svarte, økonomi og administrasjon er blå, og resten er røde. Det er de "offisielle" reglene. Flere steder i landet er det andre, lokale tradisjoner, men de er "feil".

Men nå med den nye reformen og blabla, er det jo ikke noen egen økonomi og administrasjon (eller? hehe), så blir det bare rød og svart da?

Ikke at jeg egentlig bryr meg, jeg har ingen planer om å markere russetida på noen måte.

Skrevet
Og grønne da, som går natur... Men de fleste der kjøper også røde klær :)

Hjemme i Sogn er grønnruss ungdomsskole-russ :)

Skrevet
Men nå med den nye reformen og blabla, er det jo ikke noen egen økonomi og administrasjon (eller? hehe), så blir det bare rød og svart da?

Ikke at jeg egentlig bryr meg, jeg har ingen planer om å markere russetida på noen måte.

Men man kan velge økonomiske fag fremfor språk/realfag på vgs fremdeles? Isåfall er det vel ut i fra det.. Hmm.

Skrevet
Men man kan velge økonomiske fag fremfor språk/realfag på vgs fremdeles? Isåfall er det vel ut i fra det.. Hmm.

Man kan velge mellom programområdene samfunnsfag og økonomi, realfag og språkfag. Jeg tar det første, men har ingen økonomifag...

Skrevet

Aha, det har jeg ikke fått med meg. Takk for opplysningen :) Følger ikke med på sånt lenger, ikke etter at man er ferdig med russetiden selv.

Mye rare lokale tradisjoner ja, har såvidt sett et par hvitruss og rosaruss også...

• 3 years later...
Skrevet

Jeg drar opp denne tråden igjen! Noen flere med forslag, bilder?

Jeg må begynne og tenke på hva jeg vill ha bak på min nå..

Er det virkelig ikke vanlig det russefrakk? Trodde alle hadde det jeg :)

Skrevet

Jeg drar opp denne tråden igjen! Noen flere med forslag, bilder?

Jeg må begynne og tenke på hva jeg vill ha bak på min nå..

Er det virkelig ikke vanlig det russefrakk? Trodde alle hadde det jeg :)

Hvertfall ikke vanlig her på østlandet. Aldri sett en sånn en før.

Skrevet

:) :)

Eh, ja. To år etter at jeg skrev dette var jeg russ, og sånn så frakken min ut! Tegningen er egentlig Banksy sin. Jeg syns den er helt fantastisk passende på en russefrakk.

CIMG1902.jpg

Og på framsiden hadde jeg logoene til favorittølene mine + Tinka sine potespor.

Russefrakk er trønderfenomen, og kjempeherlig! Russefeiringa blir mye mer jordnær og trivelig når man rusler rundt i frakk, tar masse artige og relativt snille knuter, drikker øl på Marinen og sniker seg inn på skolen om natta, framfor å bruke tusenvis av kroner på en russebuss. Tre måneder senere har man uansett lagt alt bak seg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...