Gå til innhold
Hundesonen.no

Rådyrdressur ? ?


Tina&Ella

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er så heldig at jeg bor på landet, vegg i vegg med skogens dyr. Møter nesten dagelig rådyr når jeg er ute på tur med vofsen min, og han har nå desverre utviklet en veeeldig stor interesse for disse vakre dyra. Så nå tørr jeg ikke å ha han løs verken på tur eller i vår egen hage (rådyra krysser hagen vår hver dag) da jeg er livredd for at han skal begynne å jage de, og det som verre er! Han mister fullstendig hodet når han ser et rådyr, er umulig å få kontakt med han ;)

Så nå må vi finne noe som driver med Rådyr-dressur, i håp om at det kan få han til å forstå at rådyr er NEI NEI. Er det noen som vet hvordan jeg finne frem til noen som driver med dette så tar jeg gjerne imot tips, :icon_fun:

Hilsen fra Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du skulle begynne å dressere rådyr jeg ;)

Jeg har også rådyr i hagen, i perioder er de her hver dag. Jeg vet ikke om noen som driver med slikt, men du kan jo sjekke litt med viltnemnda i kommunen, brukshundklubber etc. Hvis det ikke finnes noen som jobber med å trene hunder til å bli "rådyrrene", kan du kanskje få hjelp til å lage en gruppe som jobber med saken. Dette tror jeg kan være interessant for flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Hi - ja kanskje det er rådyra jeg burde begynne å dressere isteden for bikkja, det hadde kanskje vært lettere ;)

Da skal jeg ta kontakt med jakt og fiskeforeninga i nærheten, så får vi håpe det bringer meg et skritt nærmere. ;);):whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med Buskerud harehundklubb jeg. De drev med rådyrdressur før, men det ble avviklet for 10år siden. Men ble henvist til en mann som har startet med rådyrdressur under egen regi. Han holder til i Sande i Vestfold, så jeg skal dit til uka med bikkja :) Så håper det har den effekten jeg håper på!

Hvis det er flere som er interesert i/har behov for rådyrdressur så kan dere sende meg en melding, så kan jeg sende dere navn og tlf nummer til vedkommende som driver med dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget "dummy" selv jeg, tok 4 store batterier som jeg festet to og to på et halsbånd. Han går med dette halsbåndet kun når jeg er tilstede, han har det aldri på seg når han er alene eller om natten (kan ikke stole helt på batterier). Strammer dette halsbåndet innimellom i løpet av dagen (aldri noe fast mønster på når jeg gjør det). Er veldig spent på hvordan dette her kommer til å bli, håper det har ønsket effekt, at han en gang for alle skjønner at det ikke er lov å jage rådyr... sukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Dette gikk jo over alle forventninger.

Theodor måtte strømmes tre ganger før han ga seg. Den første og andre gangen satte han avgårde etter rådyret uten å nøle, men tredje gangen var han tydelig i tvil om han skulle jage det eller ikke. Han valgte allikevel å prøve seg denne gangen også, men var veldig nølende. Han fikk jo selvsagt strøm da også, og etter det ønsket han ikke å ha noe mer med rådyret å gjøre. Han valgte å søke inn til meg og satte seg med ryggen til rådyret. Når jeg da beveget meg nærmere rådyret valgte Theodor å løpe i motsatt retning, han ønsket overhode ikke å nærme seg dette skumle dyret mer. Dere kan tro jeg ble glad da :twitch: Så nå får vi håpe at det fungerer ute i det fri også. Fikk beskjed om å skrike NEEEEI idet hunden fikk strøm, slik at han kan koble dette ordet til denne opplevelsen, forhåpentligvis så vil han da stoppe når jeg roper NEI hvis han skulle finne på å løpe etter et rådyr igjen.

Kan anbefale denne mannen på det sterkeste, han veit absolutt hva han driver med og har lang erfaring med dette !

Hilsen fra Tina & Theodor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Dette gikk jo over alle forventninger.

Theodor måtte strømmes tre ganger før han ga seg. Den første og andre gangen satte han avgårde etter rådyret uten å nøle, men tredje gangen var han tydelig i tvil om han skulle jage det eller ikke. Han valgte allikevel å prøve seg denne gangen også, men var veldig nølende. Han fikk jo selvsagt strøm da også, og etter det ønsket han ikke å ha noe mer med rådyret å gjøre. Han valgte å søke inn til meg og satte seg med ryggen til rådyret. Når jeg da beveget meg nærmere rådyret valgte Theodor å løpe i motsatt retning, han ønsket overhode ikke å nærme seg dette skumle dyret mer. Dere kan tro jeg ble glad da :twitch: Så nå får vi håpe at det fungerer ute i det fri også. Fikk beskjed om å skrike NEEEEI idet hunden fikk strøm, slik at han kan koble dette ordet til denne opplevelsen, forhåpentligvis så vil han da stoppe når jeg roper NEI hvis han skulle finne på å løpe etter et rådyr igjen.

Kan anbefale denne mannen på det sterkeste, han veit absolutt hva han driver med og har lang erfaring med dette !

Hilsen fra Tina & Theodor

Så bra, da håper jeg det virkelig funker :P

Fungerer dette på stikking også eller :P Neida, jeg tuller...

Men du for holde oss oppdatert, og fortelle hvordan det har gått om dere møter et rådyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Tok kontakt med Buskerud harehundklubb jeg. De drev med rådyrdressur før, men det ble avviklet for 10år siden. Men ble henvist til en mann som har startet med rådyrdressur under egen regi. Han holder til i Sande i Vestfold, så jeg skal dit til uka med bikkja :) Så håper det har den effekten jeg håper på!

Hvis det er flere som er interesert i/har behov for rådyrdressur så kan dere sende meg en melding, så kan jeg sende dere navn og tlf nummer til vedkommende som driver med dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm?? :blink:

Regner med at du vet at sauedressur for jakthunder er med strømhalsbånd :) Og at det er obligatorisk på for å jakte, samt jaktprøver. De hadde nok klart å finne en annen metode som var like effektiv, dersom den fantes, men det kan jo hende det kommer :)

Jeg kan også være interessert dersom dette mennesket fremdeles holder på, Yaris'en har visst utviklet et visst instinkt på rådyr, jeg bestilte fuglehund, ikke rådyrhund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader altså.. "bikkja snuser etter rådyr - den må strømmes!"

Sorry.. men jeg vil minne om FOR 2008-03-14 nr 256: Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund - og oppfordrer på det aller sterkeste til å ta tak i, og anmelde, eventuelle brudd på denne.

Jeg vil også ha pm med navn og nummer, så jeg kan sjekke om vedkommende har den riktige kompetanse og dokumentasjon på dette :whistle:

Og så, dere som "sliter" med at bikkja vil løpe etter rådyr. Vær så snill, prøv å ha i bakhodet at denne strømminga har potensiale til å ødelegge bikkja fullstendig, og TENK etter om det finnes andre måter å løse dette på.

Hete stikkord kan være langline, sladretrening, kinderegg. Bare for å starte et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som forventer at hundene mine skal løpe etter rådyr dersom disse skulle dukke opp, og som synes det er bra med viltinteresse mtp ettersøk og spor? :icon_confused: Kunne ikke falle meg inn å strømme dem for det, men så har jeg ikke hunder jeg vil at skal fokusere på annet vilt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er det bare jeg som forventer at hundene mine skal løpe etter rådyr dersom disse skulle dukke opp, og som synes det er bra med viltinteresse mtp ettersøk og spor? :icon_confused: Kunne ikke falle meg inn å strømme dem for det, men så har jeg ikke hunder jeg vil at skal fokusere på annet vilt heller.

Nå har jeg såpass god innkalling at jeg ikke har behov for noen strømming mot rådyr, og hadde jeg ikke hatt god nok innkalling hadde jeg ikke hatt han løs (så ingen strømming her i gården). Men nei, jeg forventer ikke at hunden min skal løpe etter rådyr. Selvfølgelig er det ikke unaturlig for en hund å være interessert i vilt, men det betyr da ikke at det er greit at de løper etter det? Det er jo direkte plaging av rådyrene! Og med en såpass stor og kjapp hund som jeg har utgjør det en direkte fare for rådyrenes liv. Ikke at jeg tror han klarer å ta voksne rådyr, men det hadde blitt en voldsom jakt i høyt tempo som hadde tappa dem for mye energi. Her snakker vi om at det er ille å strømme hundene en gang eller to for at de ikke skal løpe etter rådyr (eller sau), men det er jo enda mer plaging av rådyrene at hundene løper etter dem.

Jeg kan forstå at man ikke vil strømme hundene mot rådyr om man skal bruke dem i jakt eller ettersøk, men da må man enten ha god nok innkalling til å kunne stoppe dem når de får lyst til å løpe etter rådyr utenom jakt, eller rett og slett ha dem i bånd. Det er uansett ikke greit med hunder som raser rundt etter vilt på egenhånd, selv utenom båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som forventer at hundene mine skal løpe etter rådyr dersom disse skulle dukke opp, og som synes det er bra med viltinteresse mtp ettersøk og spor? :icon_confused: Kunne ikke falle meg inn å strømme dem for det, men så har jeg ikke hunder jeg vil at skal fokusere på annet vilt heller.

Hund mot rådyr er urettferdig. Får de tak i dyret, er det en grusom seigpining, der rådyret er dømt til å tape. Uansett er løping etter rådyr en traumatisk opplevelse for rådyret. Du risikerer også at bikkja di stikker langt avgårde og det er ganske skummelt å stå igjen og høre losen langt pokkerivold. Jeg er ikke imot jakt på vilt, men det er ikke slik man feller rådyr i jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder jager rådyr og det er noe forbanna drit. Toya orker ikke løpe langt etter men verre med Amigo. Jeg har prøvd å finne autr person som strømmer mot rådyr men ikke klart å finne noen.

Mitt problem er at man går i skogen og ikke alltid man ser rådyret eller når bikkja begynner å løpe etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke unaturlig for en hund å være interessert i vilt, men det betyr da ikke at det er greit at de løper etter det? Det er jo direkte plaging av rådyrene!

Ja, har jeg sagt noe annet?

Jeg er ikke imot jakt på vilt, men det er ikke slik man feller rådyr i jakta.

Virkelig ikke? :icon_confused::lol:

Haha, nå får dere jaggu gi dere! Jeg vurderte for meg sjøl om jeg skulle legge til nederst at det selvsagt aldri er GREIT for meg at hundene mine jager noe som helst (det være seg katter, fugler, ekorn, rådyr, løpende småbarn) og at jeg derfor tar mine forhåndsregler og unngår å ha dem løse der de kan finne ting å jage, men antok at dere ga meg såpass tillit til at det var unødvendig.

Det var åpenbart dumt av meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fader altså.. "bikkja snuser etter rådyr - den må strømmes!"

Sorry.. men jeg vil minne om FOR 2008-03-14 nr 256: Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund - og oppfordrer på det aller sterkeste til å ta tak i, og anmelde, eventuelle brudd på denne.

Jeg vil også ha pm med navn og nummer, så jeg kan sjekke om vedkommende har den riktige kompetanse og dokumentasjon på dette :whistle:

Og så, dere som "sliter" med at bikkja vil løpe etter rådyr. Vær så snill, prøv å ha i bakhodet at denne strømminga har potensiale til å ødelegge bikkja fullstendig, og TENK etter om det finnes andre måter å løse dette på.

Hete stikkord kan være langline, sladretrening, kinderegg. Bare for å starte et sted.

TS sin hund ble strømmet i 2007, da var ikke forskriften du linker til iverksatt engang, så hva du skal ha PM for slik at du kan "sjekke opp" vedkommende er jo da relativt utdatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...