Gå til innhold
Hundesonen.no

Lp Hund


BcChana

Recommended Posts

Det er flere hunderaser som egner seg godt til Lp. F.eks Border Collie, Diverse belgiske hunderaser, Sheltie, Australian Shepherd, Rottweiler..osv

Har ingen Kennler å annbefale, fordi det finnes mange egnende kennler innefor de forskjellige rasene. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt ikke at man trenger en BC for å komme høyt i LP! Som Labbis sa så må folk satse litt mer på det for å komme opp. Og det er ikke så mange folk som har andre raser som gjør det, dessverre... Men det finnes mange raser som passer bra til LP, du har jo feks. Schäferhund :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
det er litt overdrevet at man "må ha en bc" for å nå langt i lydighet. Man kan nå langt med mange flere raser. Hadde flere som satset høyt i lydighet brukt andre raser, så hadde vi sett andre raser i toppen også

Veldig enig!

Ta f.eks min rase n. Flere og flere åpner øynene for lp, og det blir flere settere i ringen. Få i trøndelag enda, men syns ei fra Gauldal HK snakka om at hu hadde sett flere i lp og ag-ringen lengre sør i landet.

Får man øynene opp for LP, og begynner å trene målbevisst, så klart andre raser enn BC kan bli gode i lp-ringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig!

Ta f.eks min rase n. Flere og flere åpner øynene for lp, og det blir flere settere i ringen. Få i trøndelag enda, men syns ei fra Gauldal HK snakka om at hu hadde sett flere i lp og ag-ringen lengre sør i landet.

Får man øynene opp for LP, og begynner å trene målbevisst, så klart andre raser enn BC kan bli gode i lp-ringen!

Veldig sant det du sier der :wub:

Men veldig mange av de som satser høyt velger den samme rasen om og om igjen, som i mange tilfeller er border collie..

Jeg har merket at det begynner å komme flere og flere raser inn i LP ringen, noe som er positivt ..

Om en del år kan det godt hende det er en annen rase som har "tatt over" for Border collie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PFFFFST! Man "må" ikke ha BC for å nå langt i LP! Overhoooode ikke!

Vi ser jo hvem som ble Norgesmestere i fjor, en Golden Retriever.

Bc-en egner seg selvsagt godt, men det gjør samtidig Groenendael, Tervuren, Schäfer, Aussie, Mallenois osv osv osv også! Vil påstå at ALLE raser kan nå langt i LP!

Så det så! :wub:

EDIT: Det er ikke hunden det kommer ann på, men eieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser topp10 ut for, si de fem siste årene, ut?

Mange svarte og hvite der, ja. Men betyr det at man MÅ ha BC for å nå langt? Jeg tror kanskje at de metodene som brukes mye nå passer veldig bra til å trene bordere, og at man må tenke litt utenfor boksen for å trene mange utradisjonelle raser? Borderen har endel egenskaper som kan være nyttige i jakten på eliten, men jeg belgere, bruksschæfere, jaktretrivere osv innehar mange av de samme.. Eller mener du at det kun er Border Collie som generelt sett har mulighetene for å komme langt i lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man MÅ ha bc for å nå langt. Men en fordel kan det virke som, (noe jeg syns er veldig synd).

De som vil satse skaffer bc (ikke alle, men de fleste), og kan virke som om dommere også forventer det samme en bc kan gi av alle andre hunder også. Og der er ikke alltid stoor fart noe som "ligger an".

Vi kan jo bare se på kvalifiseringa til NM i fjor, hvor mange andre rasen enn bc var det? (èn?)

For å være ærlig er det MYE MER imponerende å se en annen rase en bc i lp ringen. Border collie kan bli litt kjedelig å se på :wub:

men om jeg skal tenke andre raser enn border collie; kanskje de andre gjeterhundene? og evt retrieverne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunder sjenerelt har gode forutsetninger for å gjøre det godt i lydighet fordi de elsker å jobbe, har høyt aktivitetsnivå og er veldig fokuserte. Akkurat dette får du mer eller mindre gratis hos gjeterhundene, men det finnes massevis av andre raser som kan gjøre det bra. Med riktig trening vil jeg tro at de aller fleste fuglehundene kan gjøre det kjempe godt i lydighet! Myndene og! Egentlig alle hunder når jeg tenker etter...

Som andre har sagt her så kommer det mer ann på treneren enn på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhunder sjenerelt har gode forutsetninger for å gjøre det godt i lydighet fordi de elsker å jobbe, har høyt aktivitetsnivå og er veldig fokuserte. Akkurat dette får du mer eller mindre gratis hos gjeterhundene, men det finnes massevis av andre raser som kan gjøre det bra. Med riktig trening vil jeg tro at de aller fleste fuglehundene kan gjøre det kjempe godt i lydighet! Myndene og! Egentlig alle hunder når jeg tenker etter...

Som andre har sagt her så kommer det mer ann på treneren enn på hunden.

Enig med deg.. Men du ser såklart forskjell på rasene og. Jeg ser godt forskjell på min Elghund og min Aussie. De har jeg trent likt, men likevel så er elghunden mye vanskligere å trene.. Hu er så sjelvsikker og selvstendig, mens min Aussie gjør alt jeg sier uten å blunke nesten.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg unna jakthunder (fulgehunder og klovdyr-jakthunder), da disse her helt andre egenskaper enn å skulle ha fokus mot eier.

Apporterende hunder (retrivere, vannhunder o.l.) er veldig bra. Også de hundene som hører til i bruks-hyrde og gjeterhunder (gruppe 1). Her finner man f.eks schäfer, belgiske fårehunder (terv, malle osv.), sheltie, border, aussie og rottis.

Mange av selskapshundene einer seg også veldig bra. F.eks er puddeler veldig populære i lp.

En del terriere er også veldig fine :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Mange svarte og hvite der, ja. Men betyr det at man MÅ ha BC for å nå langt? Jeg tror kanskje at de metodene som brukes mye nå passer veldig bra til å trene bordere, og at man må tenke litt utenfor boksen for å trene mange utradisjonelle raser? Borderen har endel egenskaper som kan være nyttige i jakten på eliten, men jeg belgere, bruksschæfere, jaktretrivere osv innehar mange av de samme.. Eller mener du at det kun er Border Collie som generelt sett har mulighetene for å komme langt i lydighet?

Jeg er enig i det at man ikke MÅ ha bc for å nå langt. Men jeg tror mennesker er litt dårligere til å tenke annerledes idag. Måten man trener en bc er den mest A4, og det kan virke som det enkleste. Ikke at det er det, men folk TENKER at det er sånn siden de kun tenker den måten å trene på. Er man kreativ og tør å tenke i andre baner kan man få til masse med de fleste raser.

Jeg syns det blir feil å si at belgere, bruksschæfere og jaktretrievere blir det samme som en bc. Det er det ikke, man må tenke på en nokså annerledes måte enn med en bc. Men man kan oppnå like mye. Det handler om å se nyansene og tørre å tenke annerledes. Jeg har trent Border, Tervueren og Aussie. Og disse er forskjellige, selv om det ikke er noen enorm innelysende forskjell. Jeg tror nok mange kan skaffe seg en aussie etter å ha hatt bc og få seg et lite "sjokk". Det er ikke vanskeligere, men annerledes. Og mange mennesker har tendensen til å "låse" seg i en retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det at man ikke MÅ ha bc for å nå langt. Men jeg tror mennesker er litt dårligere til å tenke annerledes idag. Måten man trener en bc er den mest A4, og det kan virke som det enkleste. Ikke at det er det, men folk TENKER at det er sånn siden de kun tenker den måten å trene på. Er man kreativ og tør å tenke i andre baner kan man få til masse med de fleste raser.

Jeg syns det blir feil å si at belgere, bruksschæfere og jaktretrievere blir det samme som en bc. Det er det ikke, man må tenke på en nokså annerledes måte enn med en bc. Men man kan oppnå like mye. Det handler om å se nyansene og tørre å tenke annerledes. Jeg har trent Border, Tervueren og Aussie. Og disse er forskjellige, selv om det ikke er noen enorm innelysende forskjell. Jeg tror nok mange kan skaffe seg en aussie etter å ha hatt bc og få seg et lite "sjokk". Det er ikke vanskeligere, men annerledes. Og mange mennesker har tendensen til å "låse" seg i en retning.

Enig med deg. Jeg trener Cita og Tia etter samme prinsipper, men treningene foregår uansett på helt ulike måter. Med Tia, som er aussie, slipper jeg mange av problemene som jeg har med Cita, som er labrador. Og omvendt. Når jeg trener Tia slipper jeg å hele tiden trene på at hun skal holde seg til meg, jeg kan kjøre flere repetisjoner på veldig kraftanstrengende øvelser osv. Når jeg trener Cita har jeg derimot store fordeler på øvelser som apportering og øvelser som fellesdekk hvor hunden skal ligge helt rolig i flere minutter. Det jeg får gratis av den ene hunden får jeg som oftest ikke gratis av den andre.

Derfor kan det nok være vanskelig å bytte til en buhund f.eks, når du har trent bc i alle år. Plutselig må du legge all energien i å bygge opp en forsterker eller at hunden ikke skal stikke av fra deg under konkurranse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Helt riktig :wub: Med samme treningsprinsipper kan det fortsatt være store nyanser i treningen. Med tanke på hva hunden opprinnelig er avlet til. Sterke og svake sider for eksempel. Å putte bc, aussie, tervueren og bruks-schæfer i samme boks syns jeg blir litt naivt. Man har lett for å si at bc og aussie er samme greia. Men også hos en bruks-aussie vil du finne store forskjeller fra bc`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig :) Med samme treningsprinsipper kan det fortsatt være store nyanser i treningen. Med tanke på hva hunden opprinnelig er avlet til. Sterke og svake sider for eksempel. Å putte bc, aussie, tervueren og bruks-schæfer i samme boks syns jeg blir litt naivt.

Eh.. Nå har ikke jeg trent noen av mine hunder likt jeg da, de er ikke like selv om de er samme rase, liksom.. I prinsippet trener jeg de likt JA - men i praksis så er vi alle individa (tenke på Are og Odin.. hehe) - ikke engang mor og datter her trenes helt likt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Eh.. Nå har ikke jeg trent noen av mine hunder likt jeg da, de er ikke like selv om de er samme rase, liksom.. I prinsippet trener jeg de likt JA - men i praksis så er vi alle individa (tenke på Are og Odin.. hehe) - ikke engang mor og datter her trenes helt likt..

Selvsagt finner du individuelle forskjeller uansett rase. Husker jeg hadde to aussiesøstre i hus. Som dag og natt på enkelte områder i treningen. Men de hadde rasetypiske særtrekk. Som du finner hos alle rasene. Forskjellige egenskaper, forskjellige nyanser å jobbe utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...