Gå til innhold
Hundesonen.no

Lp Hund


BcChana

Recommended Posts

For å lykkes i lydighet, så må man være en god hundetrener og hundefører, og ha en hund som takler nok trening og som er bra nok mentalt til å ikke falle ut i konkurranser pga ting som skjer rundt. Man må være litt mer enn gjennomsnittlig strukturert i treninga, og ikke bare troppe opp og gjøre noe halvhjerta forsøk på noen øvelser. Særlig før man starter å sukke om hvor vanskelig det er å nå opp med andre raser. Mye av presisjonen som kreves i lydighet kan de fleste raser klare. Og mange raser har mye fart. Det er fler enn BC som kan løpe liksom...

Dersom man ser på antall BCer som starter i klasse 1, og hvor mange av de man ser igjen i Eliten, så er det ikke "bare å kjøpe BC" for å bli god i LP. Og man kan lykkes med andre raser ja. Synnøve har jo gjort det bra med sine to jaktgoldens (Scar er vel eneste hund som har gått til 320 poeng i Norge?), og Trond Brustad har jo gjort det rimelig greit med sin Kaos. Emile hadde jo sine pudler, og gjorde det bra med de. Svenskene har vel hatt noen kelpier på sitt landslag? Det er et fåttalls i forhold til BCene, men de er et bevis om at det faktisk er mulig å nå opp med andre raser og. Bare man tør å velge litt anerledes, og er en dyktig nok trener til å kunne nå så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
For å lykkes i lydighet, så må man være en god hundetrener og hundefører, og ha en hund som takler nok trening og som er bra nok mentalt til å ikke falle ut i konkurranser pga ting som skjer rundt. Man må være litt mer enn gjennomsnittlig strukturert i treninga, og ikke bare troppe opp og gjøre noe halvhjerta forsøk på noen øvelser. Særlig før man starter å sukke om hvor vanskelig det er å nå opp med andre raser. Mye av presisjonen som kreves i lydighet kan de fleste raser klare. Og mange raser har mye fart. Det er fler enn BC som kan løpe liksom...

Helt riktig! Men alle rasene har sine særtrekk. Noen må man bruke andre måter for å få frem det man vil ha.

Dersom man ser på antall BCer som starter i klasse 1, og hvor mange av de man ser igjen i Eliten, så er det ikke "bare å kjøpe BC" for å bli god i LP. Og man kan lykkes med andre raser ja. Synnøve har jo gjort det bra med sine to jaktgoldens (Scar er vel eneste hund som har gått til 320 poeng i Norge?), og Trond Brustad har jo gjort det rimelig greit med sin Kaos. Emile hadde jo sine pudler, og gjorde det bra med de. Svenskene har vel hatt noen kelpier på sitt landslag? Det er et fåttalls i forhold til BCene, men de er et bevis om at det faktisk er mulig å nå opp med andre raser og. Bare man tør å velge litt anerledes, og er en dyktig nok trener til å kunne nå så langt.

Ja, det er helt riktig. Det er veldig mange som tror at det bare er å kjøpe seg en bc så er man på landslaget på null komma niks. Sånn er det jo ikke! En bc er ikke enklere, men det er rasen folk har "hengt seg opp i". Den har blitt populær, og da er det enkelt for folk å tenke hvis jeg kan kalle det "bc innlæring". En aussie, belger eller puddel kan være krutt så det holder. Men da må man i de fleste tilfeller tenke litt utenfor A4 verdenen. Og det er det mange har vanskelig for.

Jeg har jo f.eks hørt folk si at puddler er egenrådige, vanskelige å trene, osv. Det syns jeg er tull å si. Man må bare tørre å tenke litt nyansert. En dyktig hundefører vet hvordan han/hun skal tekke frem de positive sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Som jeg skrev, så tror jeg at man kanskje må tenke litt utenfor den boksen som passer veldig bra til å trene BC med, hvis man skal trene andre raser. Alle raser OG individer er forskjellige, man må legge opp til individsbasert trening. Det jeg mente var at hunder som jaktretrivere, belgere, aussies osv. har mange av de samme egenskapene som BC'en har og som verdsettes når man trener aktivt for konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Er det noen her som vet hvordan en Australsk kelipie eller Australsk Cattledog er innen for lydighet og hvilket gemytt de har?

Jeg har 2 kelpier i min hundeklubb. Hannhunden er i Elite og tispa klasse 2.

De er forskjellig i treningen, det ser både vi og eieren lett.

Tispa er utrolig sosial og kan bli litt for opphengt i andre hunder og mennesker, mens hannen

fokuserer mer på eier og sin oppgave..

Gemyttet på begge er veldig bra, og de er flotte hunder å jobbe med.. Har bare sett de 2 kelpiene på nært hold, og man ser det er store forskjeller mellom innvid, selv om de er samme rase, blir trent likt og av samme person ;)

Australsk Cattledog har jeg kjent 2 invid av. De var også veldig forskjellige.

Den ene tispa var kjempe sosial, kontakt søkende og ikke så konsentrert..

Den andre tispa voktet mye, var "hardere", mer fokusert på sin oppgave..

Disse hundene ble aldri trent i lp, så er usikker hvordan de var/er der :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ja, nettopp. Som jeg skrev, så tror jeg at man kanskje må tenke litt utenfor den boksen som passer veldig bra til å trene BC med, hvis man skal trene andre raser. Alle raser OG individer er forskjellige, man må legge opp til individsbasert trening. Det jeg mente var at hunder som jaktretrivere, belgere, aussies osv. har mange av de samme egenskapene som BC'en har og som verdsettes når man trener aktivt for konkurranse.

Alle hunder har felles egenskaper. Men likevel er det store forskjeller mellom en Aussie, BC, jaktretriever og en bruks-schæfer når det kommer til de sterke og svake sidene. Men jeg skjønner hva du mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skaffer man seg ikke en cairn terrier om du vil bli norgesmester i lydighet. Men om du har en cairn terrier må du gjerne prøve! Men det er liten tvil om at man må legger mer tid og krefter i det enn om man hadde en BC.

Altså: har du planer om å bli verdensmester i lydighet kjøper du deg en border collie. De har hurtigheten, arbeidslysten og utholdenheten.

Har du planer om å bli verdensmester i formel 1, kjøper du ikke en 81 modell golf... Litt samme greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir veldig trangsynt å si at man MÅ ha bc. Hvis ikke man klarer å tenke utenfor A4 boksen, ja. Hvis man har tid til det. Men er man litt mer nyansert så kan man fint klare det med en annen rase :) Det er bare sånn at de fleste tenker "the bc way", siden det stort sett er slik trening som presenteres i blandt annet media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke man klarer å tenke utenfor A4 boksen, ja.

For det må man ikke med en border? Haha.... må jo bytte metoder på hvert enkelt moment 5-6 ganger i uken jo! Trener man rottis har jeg erfart at hvis man finner "nøkkelen", kan man bruke den ut hundens liv omtrent. De fleste bordere krever variasjon i belønningsform og på den måten vil også treningsmetoder variere opptil flere ganger samme dag. Borderen "tar" ting litt lettere enn andre hunder. Den vil dermed vite nøyaktig hva som skal skje (når belønningen kommer, hvor den kommer fra og dermed hvor den "trekker" og blir iveri - dette var forøverig veldig vanskelig å forklare, men regner med at dere med border og kanskje aussie og forstår hva jeg mener). Det er nettopp DET jeg synes gjør det vanskelig med border - at man HELE tiden må tenke nytt og kreativt for å ha en 5-6 gode forskjellige meteroder på hvert moment og kunne variere mellom disse til rett tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Amira! Det er godt å høre at det er flere som forstår at man ikke bare klapper i hendene så har man en flott border som kommer til eliten. Det krever MASSE tenking og motivering, og gjør man en liten ting feil, tar det gjerne flere år å trene det vekk igjen. Men hunden er villig til å jobbe!

Jeg tror alle som vil bli "verdensmestere" i LP må tenke utenfor boksen uansett rase. Og jeg tror ikke du kan bli god med alle raser. Jeg tror aldri vi kommer til å se en borboel i verdenseliten i LP. Kall meg gjerne trangsynt Vicky, men jeg tror det er nesten likt umulig. Å få en slik hund rask nok og motivert nok til å gjøre de samme øvelsene dag ut og dag inn...? Vel, jeg tror aldri jeg får se det. Men jeg håper at noen beviser at det går an en dag. Det tar jeg av meg hatten for.

Skjønner liksom ikke helt problemet med å si at "skal du bli god i LP, kjøp deg border". Har dere andre like vanskelig for å svelge "skal du bli god i gjeting, kjøp deg border"?

Det er ikke det at borderen er så mye bedre enn andre raser, gud bedre det finnes mange hakkandes gale bordere, men det er det at de egner seg bedre til et par ting i denne verden enn andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder har felles egenskaper. Men likevel er det store forskjeller mellom en Aussie, BC, jaktretriever og en bruks-schæfer når det kommer til de sterke og svake sidene. Men jeg skjønner hva du mener :icon_confused:

Gjør du egentlig det? :icon_redface: Jeg mener at disse rasene har et vidt spekter av egenskaper som de ikke deler. Men noen egenskaper man verdsetter i aktiv trening for lp (f.eks) kan være blant annet førerorientasjon, lett å forsterke, hurtighet osv. Og flere av disse egenskapene mener jeg at mange av "bruksrasene" deler. Phu. Sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det må man ikke med en border? Haha.... må jo bytte metoder på hvert enkelt moment 5-6 ganger i uken jo! Trener man rottis har jeg erfart at hvis man finner "nøkkelen", kan man bruke den ut hundens liv omtrent. De fleste bordere krever variasjon i belønningsform og på den måten vil også treningsmetoder variere opptil flere ganger samme dag. Borderen "tar" ting litt lettere enn andre hunder. Den vil dermed vite nøyaktig hva som skal skje (når belønningen kommer, hvor den kommer fra og dermed hvor den "trekker" og blir iveri - dette var forøverig veldig vanskelig å forklare, men regner med at dere med border og kanskje aussie og forstår hva jeg mener). Det er nettopp DET jeg synes gjør det vanskelig med border - at man HELE tiden må tenke nytt og kreativt for å ha en 5-6 gode forskjellige meteroder på hvert moment og kunne variere mellom disse til rett tidspunkt.

Godt å høre at fler som har "problemer" med belønning på sin BC. :icon_confused: Nirm må ha mye variasjon i belønningene, ellers blir det for rutinepreget og kjedelig for ham. Vida derimot, repeterer gjerne en ting ufattelig mange ganger for en tørrforkule, eller litt drakamp...

Skjønner liksom ikke helt problemet med å si at "skal du bli god i LP, kjøp deg border". Har dere andre like vanskelig for å svelge "skal du bli god i gjeting, kjøp deg border"?

Men hva er god i LP? Kun verdensmester? NM vinner? Gera vinner? Eller å holde seg på et jamnt høyt nivå i Eliteklassen? Jeg regner sistnevnte som god i LP da, siden det er ekstremt få som klarer å nå helt til tops. Og på det skal det være mulig med andre raser enn BC også.

Skal man bli verdensmester, er vel det egentlig et fåtallsraser å velge mellom. Men siden det er så ekstremt få som er dyktige nok til å komme så langt, så det er ikke så enkelt at å kjøpe BC = god i lydighet. Fordi de det hele og store faller på fører. Det er faktisk førere som var veldig gode med sin rase for en del år tilbake som har kjøpt seg BC nå, og som jeg ikke synes har innfridd med sine nye BCer. Om det er hundematerialet, eller fører som ikke når like langt med ny rase, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det må man ikke med en border? Haha.... må jo bytte metoder på hvert enkelt moment 5-6 ganger i uken jo! Trener man rottis har jeg erfart at hvis man finner "nøkkelen", kan man bruke den ut hundens liv omtrent. De fleste bordere krever variasjon i belønningsform og på den måten vil også treningsmetoder variere opptil flere ganger samme dag. Borderen "tar" ting litt lettere enn andre hunder. Den vil dermed vite nøyaktig hva som skal skje (når belønningen kommer, hvor den kommer fra og dermed hvor den "trekker" og blir iveri - dette var forøverig veldig vanskelig å forklare, men regner med at dere med border og kanskje aussie og forstår hva jeg mener). Det er nettopp DET jeg synes gjør det vanskelig med border - at man HELE tiden må tenke nytt og kreativt for å ha en 5-6 gode forskjellige meteroder på hvert moment og kunne variere mellom disse til rett tidspunkt.

Selvsagt må man tenke nyansert også med border, og de fleste andre vanlige raser. Men nå tenkte jeg på sammenligningen mellom en terrier og bc :icon_redface:

Gjør du egentlig det? :lol: Jeg mener at disse rasene har et vidt spekter av egenskaper som de ikke deler. Men noen egenskaper man verdsetter i aktiv trening for lp (f.eks) kan være blant annet førerorientasjon, lett å forsterke, hurtighet osv. Og flere av disse egenskapene mener jeg at mange av "bruksrasene" deler. Phu. Sånn!

Ja, jeg skjønte fortsatt hva du mente :ahappy: Dette er raser som har en del ting felles. F.eks god fysikk, førerorientasjon(som du nevner), de kan være greie å forsterke. Men nå tenker jeg på de forskjellige tingene man må vektlegge. Man må som oftest vektlegge ganske forskjellige ting på disse rasene. Men missforstå meg ikke, man må tenke nyansert også innenfor en og samme rase. Men nå var det jo de "rasetypiske" forskjellene jeg var innpå :icon_confused:

og la meg bare understreke, for dem som ikke klarer å skjønne det heller: Jeg har aldri sagt at det er lett å trene en Border Collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...