Gå til innhold
Hundesonen.no

Tamrotte

mowgli

Recommended Posts

Skrevet

Har to gutter her som maser og maser dag ut og dag inn om å få hver sin tamrotte (hetterotte). Jeg har selv hatt 4 rotter i min tid før barna ble født, så kompetansen om rotter er ikke helt ajour for å si det sånn...

De ønsker seg hver sin jenterotte som skal bo i samme bur. I garasjen har jeg et hamsterbur og et marsvinbur, så det er vel eventuelt marsvinburet som passer best tenker jeg.

På butikken her nede har de rotter men det er to ting jeg lurer på:

1) de ser ganske svære ut (på størrelse med en marsvinunge) og da er de vel nærmest voksne?

2) mange av de har bare halestumper igjen eller halve haler og det tyder vel på at alt ikke er som det skal?

Skrevet

Rotter er råe dyr :ermm:

Et lite tips.. Er det mulig å sette sammen de to bura? Rottene bruker hvert eneste hjørne i buret!

Jeg ville ikke ha kjøpt fra dyrebutikk, og jeg hadde kjøpt små rottonger. Det kan være innavl i dyrebutikker! Ikke alle vet hvoran de driver når de kjøper dyr. En veninne av meg solgte marsvin til dyrebutikken. De spurte hvilket kjønn det var, og så på de, og der var de solgt! Hos oppdrettere kan du faktisk få stamtavle!

Jeg har hatt en rottunge med stump hale, og det var en ulykke som hadde skjedd.. Jeg har ikke hørt om andre stomp rotter. Mulig den ikke er helt go nei..

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Tror ikke det går å sette de bura sammen for marsvin buret er sånn standard kvadratisk plastbur med topplokk av gitter, mens hamsterburet er relativt høyt i forhold til marsvinburet og av gitter.

Det med dyrebutikker og innavl har du nok så absolut rett i - jobba i dyrebutikk selv for noen år siden og vet at det kan være mye "rart" der. Men har du ei nettside eller link av noe slag hvor man finner rotteoppdrettere?

Skrevet

Det er jo flere dyrebutikker som tar inn rotter fra oppdrettere da.

Jeg har selv ønsket meg hetterotte i aldri så lang tid. Vi to små hetterotter i dyrebutikken nå, og jeg er helt betatt av dem. Men desverre nekter min mor på å ta inn hetterotte i huset, derfor må jeg nok vente til sommeren ..

Skrevet
Det er jo flere dyrebutikker som tar inn rotter fra oppdrettere da.

Jeg har selv ønsket meg hetterotte i aldri så lang tid. Vi to små hetterotter i dyrebutikken nå, og jeg er helt betatt av dem. Men desverre nekter min mor på å ta inn hetterotte i huset, derfor må jeg nok vente til sommeren ..

Ja, det er sant det, men jeg hadde ikke kjøpt fra dyrebutikk. Selv om noen få kjøper fra oppdretter (tror ikke de fleste seiøse oppdrettere selger til dyrebutikker) så blir ikke alle de rottene håndtert skikkelig som hos en seriøs oppdretter.

Skrevet

Hva er det som er gale med å kjøpe dem fra dyrebutikken egentlig?

Har de avlet dem slik at de har det ondt eller en det inavl uten at dem har vondt?

Skrevet
Hva er det som er gale med å kjøpe dem fra dyrebutikken egentlig?

Har de avlet dem slik at de har det ondt eller en det inavl uten at dem har vondt?

De kjøper dem fra privat personer der de ikke vet hva som er bra avl. De kan få unger på agressive rotter, rotter med luftveisproblemer og andre sykdommer. Det er veldig viktig å vite at rotta har gode foreldre. En syk rotte har det vondt. De fleste dyr som er syke har det ikke godt hvis de ikke får behandling.

Skrevet
De kjøper dem fra privat personer der de ikke vet hva som er bra avl. De kan få unger på agressive rotter, rotter med luftveisproblemer og andre sykdommer. Det er veldig viktig å vite at rotta har gode foreldre. En syk rotte har det vondt. De fleste dyr som er syke har det ikke godt hvis de ikke får behandling.

Det der skriver jeg under på!

3 av mine tidligere rotter var rolige og alle tiders, men den 4. var IKKE god og kjøpt i dyrebutikk. Han ble ganske fort sint som en lemen etter noen få dager, beit og var spinn vill - og etter ei drøy uke døde han på disken i butikken mens jeg skulle reklamere på han.

Han var nok syk, men det skremte meg såpass at det tok noen år før jeg kjøpte ny.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg jobber i dyrebutikk. Vi tar inn rotter fra oppdretter og alle rottene vi har hatt har vært kjempetamme. :twitch:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...