Gå til innhold
Hundesonen.no

Tamrotte


mowgli

Recommended Posts

Har to gutter her som maser og maser dag ut og dag inn om å få hver sin tamrotte (hetterotte). Jeg har selv hatt 4 rotter i min tid før barna ble født, så kompetansen om rotter er ikke helt ajour for å si det sånn...

De ønsker seg hver sin jenterotte som skal bo i samme bur. I garasjen har jeg et hamsterbur og et marsvinbur, så det er vel eventuelt marsvinburet som passer best tenker jeg.

På butikken her nede har de rotter men det er to ting jeg lurer på:

1) de ser ganske svære ut (på størrelse med en marsvinunge) og da er de vel nærmest voksne?

2) mange av de har bare halestumper igjen eller halve haler og det tyder vel på at alt ikke er som det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter er råe dyr :ermm:

Et lite tips.. Er det mulig å sette sammen de to bura? Rottene bruker hvert eneste hjørne i buret!

Jeg ville ikke ha kjøpt fra dyrebutikk, og jeg hadde kjøpt små rottonger. Det kan være innavl i dyrebutikker! Ikke alle vet hvoran de driver når de kjøper dyr. En veninne av meg solgte marsvin til dyrebutikken. De spurte hvilket kjønn det var, og så på de, og der var de solgt! Hos oppdrettere kan du faktisk få stamtavle!

Jeg har hatt en rottunge med stump hale, og det var en ulykke som hadde skjedd.. Jeg har ikke hørt om andre stomp rotter. Mulig den ikke er helt go nei..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Tror ikke det går å sette de bura sammen for marsvin buret er sånn standard kvadratisk plastbur med topplokk av gitter, mens hamsterburet er relativt høyt i forhold til marsvinburet og av gitter.

Det med dyrebutikker og innavl har du nok så absolut rett i - jobba i dyrebutikk selv for noen år siden og vet at det kan være mye "rart" der. Men har du ei nettside eller link av noe slag hvor man finner rotteoppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere dyrebutikker som tar inn rotter fra oppdrettere da.

Jeg har selv ønsket meg hetterotte i aldri så lang tid. Vi to små hetterotter i dyrebutikken nå, og jeg er helt betatt av dem. Men desverre nekter min mor på å ta inn hetterotte i huset, derfor må jeg nok vente til sommeren ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere dyrebutikker som tar inn rotter fra oppdrettere da.

Jeg har selv ønsket meg hetterotte i aldri så lang tid. Vi to små hetterotter i dyrebutikken nå, og jeg er helt betatt av dem. Men desverre nekter min mor på å ta inn hetterotte i huset, derfor må jeg nok vente til sommeren ..

Ja, det er sant det, men jeg hadde ikke kjøpt fra dyrebutikk. Selv om noen få kjøper fra oppdretter (tror ikke de fleste seiøse oppdrettere selger til dyrebutikker) så blir ikke alle de rottene håndtert skikkelig som hos en seriøs oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er gale med å kjøpe dem fra dyrebutikken egentlig?

Har de avlet dem slik at de har det ondt eller en det inavl uten at dem har vondt?

De kjøper dem fra privat personer der de ikke vet hva som er bra avl. De kan få unger på agressive rotter, rotter med luftveisproblemer og andre sykdommer. Det er veldig viktig å vite at rotta har gode foreldre. En syk rotte har det vondt. De fleste dyr som er syke har det ikke godt hvis de ikke får behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjøper dem fra privat personer der de ikke vet hva som er bra avl. De kan få unger på agressive rotter, rotter med luftveisproblemer og andre sykdommer. Det er veldig viktig å vite at rotta har gode foreldre. En syk rotte har det vondt. De fleste dyr som er syke har det ikke godt hvis de ikke får behandling.

Det der skriver jeg under på!

3 av mine tidligere rotter var rolige og alle tiders, men den 4. var IKKE god og kjøpt i dyrebutikk. Han ble ganske fort sint som en lemen etter noen få dager, beit og var spinn vill - og etter ei drøy uke døde han på disken i butikken mens jeg skulle reklamere på han.

Han var nok syk, men det skremte meg såpass at det tok noen år før jeg kjøpte ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...