Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegård


_aussie_

Recommended Posts

Hundegård er kjekt å ha det, vis eieren ikke bruker den som en enkel løsning for å slippe å lufte hunden. Her på Sokna og rundt omkring ser jeg alt for mange som bare har hunden sin der, vis de er heldig blir det en tur en gang iblant. Særlig jakthundene er ille utsatt å står der for det meste bortsett fra i jakt sesongen og før jaktsesongen, for da må den jo komme i form. Synes sånn bruk av hundegårder er helt forkastlig! Synes synd på hundene som bare står der hele dagen, uten å komme seg ut på en skikkelig tur.

Nå sier jeg ikke at alle er sånn, men de få som er sånn irriterer meg. Ellers kunne jeg godt tenkt meg hundegård jeg, som hundene kunne stått i når vi er på jobben/skolen.

Lurer på hva dere synes og mener?

Burde ikke hunden få trening og tur selv om den har en hundegård å gå i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegård er kjekt å ha det, vis eieren ikke bruker den som en enkel løsning for å slippe å lufte hunden. Her på Sokna og rundt omkring ser jeg alt for mange som bare har hunden sin der, vis de er heldig blir det en tur en gang iblant. Særlig jakthundene er ille utsatt å står der for det meste bortsett fra i jakt sesongen og før jaktsesongen, for da må den jo komme i form. Synes sånn bruk av hundegårder er helt forkastlig! Synes synd på hundene som bare står der hele dagen, uten å komme seg ut på en skikkelig tur.

Lurer på hva dere synes og mener?

Burde ikke hunden få trening og tur selv om den har en hundegård å gå i?

Tja...er det så mye bedre å holde hundene inne, de får ikke mer tur og trening av den grunn. På en annen side er det jo gjerne litt mer sosialt for dem da. Så sant det er noen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...er det så mye bedre å holde hundene inne, de får ikke mer tur og trening av den grunn. På en annen side er det jo gjerne litt mer sosialt for dem da. Så sant det er noen hjemme.

Nå snakker jeg om hunder som for det meste bare står der da, får en tur iblandt vis de er heldige. Synes ikke det er rettferdig å skaffe seg hund vis den bare skal stues bort i en hundegård for det meste av tiden. Alle hunder har da rett til mosjon og trening hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om hunder som for det meste bare står der da, får en tur iblandt vis de er heldige. Synes ikke det er rettferdig å skaffe seg hund vis den bare skal stues bort i en hundegård for det meste av tiden. Alle hunder har da rett til mosjon og trening hver dag!

Jeg mener ikke det er rettferdig at hunder blir stuet bort og inn i luftegårder. Men om eier ikke har tenkt å verken gå tur eller trene hunden, er det så mye bedre at de holder hunden inne istedet for å ha den ute, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegård bør ikke være en lettvintløsning for å slippe å gå tur. Vi skal sette opp hundegård nå, og ja, en gang i blant vil den kompansere for de små lufteturene om morgen og kveld hvertfall. Ask står utendørs mesteparten av døgnet nå også, men han i aktivitet sammen med meg tre - fire ganger om dagen uansett.

De jeg synns det er "greit" å sånnt for, er de som har polarhunder som husky og malamute og bruker dem aktivt til trekk om vinteren. Har hørt at de ikke skal mosjoneres om det er over 15 varmegrader? :) Og om det stemmer er jo en hundegård ideelt den perioden de ikke trenes osv osv.

Hunder har ikke vondt av et slikt liv i hundegård, selv om de nok ville trives bedre med mer turer, mosjon og samvær med flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder fortjener tur og trim, uansett rase eller boforhold.. Men en hundegård kan være helt fantastisk hvis hunden trives der.. Min gamle GS tispe nektet å være inne om dagen, hun bare stod ved døren og pep til hun kom seg ut i hundegården.. Hun elsket å ligge der hele dagen (nå skal det sies at nabolaget må taes i betraktning, jeg ville aldri gjort det her, f.eks..)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med hundegård er at den litt lett kan bli en "sovepute" og en beleilig unnskyldning for eier.... Særlig hvis det er snakk om hunder som ikke bare går og dilter i hæla mens man gjør andre ting ute, men som krever litt mer.

Noen bekjente bodde på gård, og det ble mye enklere å ha hundene i hundegården "så de fikk være ute" enn det var å ta på bånd og marsjere seg en tur på grusveien og hente posten - som var et godt stykke unna - eller lignende. De hundene fikk knapt tur i nærområdet, annet enn å stå i hundegård og være løs i den lille hagen. Så da folkene flyttet, til et mindre tilrettelagt sted og tilsynelatende ikke så hunde-vennlig, så fikk hundene mye mer tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En luftegård er jo en fin ting for hunden som gjør at den kan stå ute litt om dagene og ikke bare ligge inne. Vet at min hund hadde satt pris på det. (min hund bruker endel tid ved vinduet, og om sommeren ute på verandaen) Være ute og se i lufta. Dette er jo itillegg til de daglige turene selvfølgelig.

Vet feks på landet brukes løpestrenger og hundegårder aktivt, og dette fører til mindre aktivitet. Leste også om det hundesport. At generellt fikk hunder på landet midre aktivitet enn hunder i byen, netopp fordi på landet ofte ble stående ute i bånd. I bygda hjemme står det mange hunder ute hele dagen, og få en tur kanskje 2-3 ganger i uken eller noe. Og de påstår at hunder på landet har så mye bedre siden det er friere enn i byen, men jeg tviler på det når jeg ser at de ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selv planer om (pappa kom med idèen, selvom jeg har ønsket meg det lenge) å få en hundegård. Men dette skal ikke være en erstatning til tur, trening osv. Dette skal være en erstatning for at hunden(e) ikke skal få løp løs i hagen (pga unger, ja, man vet hva som kan skje), og det liker jeg ikke. Så derfor vil jeg gi han/dem sjangsen til å få være ute om de skulle ønske det.

Men om man bruker hundegård som erstatning for turer, trening og sånne ting, da burde du ikke ha hund. Syns det er feil å si,"bedre med hundegård enn å kun ha de inne". for da burde man ikke hatt hund, om du ikke kan gi den hva den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste her er enige i at man ikke skal bruke hundegård som erstatning for tur og trening :P

Hvis jeg kommer inn på Tomb med Phoebe til neste år så kommer hun til å bo på hundegård. Jeg vet ikke helt hvordan jeg liker det, men vi blir vel vandt med det begge to.

Men hvis jeg skulle satt henne der og ikke gått turer med henne osv kunne jeg jo like så godt latt henne bo hjemme mens jeg gikk på skolen. Jeg hadde aldri holdt ut å ha henne der uten å bruke henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegård er genialt,

Vi har jakt hund å gård, men våres hund er inne hund som får mer enn nok trim hver dag men som å står i gården om været tillater det.

menibgen med gården var at han skulle være der når vi var på jobb men det endte med at han ble med meg på jobb fordi jeg har en syk sammvittighet som gjorde at jeg innbilte meg at han ikke hadde det noe greit der :) noe han hadde...

nå er han der når vi skal på butikken eller får mye besøk.

når vi er hjemme å været er bra ligger han der å koser seg å sier i fra når han syns det er på tide å inn.

vi bruker ikke dette som en erstatning for noe, men det skal jo sies at vi får mye pes for at han er Ine bikkje fra andre jegere som mener at dette gjør bikkja for avhengi av oss å en dårligere jeger! dette stemmer over hodet ikke, vi har nå en sterk hund med mye kondis å jakt lyst.

Han skiller på en eller annen måte forskjellen på tur å jakt, lurer på om det er klærne å peileren som gjør det...

har mange i omgangs kretsen som har Gård hunder, dvs hunder som står bare der 24/7 for å ut i enten elg jakten eller bukke jakten, har også de som skyter hunden sin dersom den ike duger det ene året å skaffer seg ny for å behandle den på samme måte...

men har rett å slett gitt opp å kommentere eller sette de på plass da dette er sånn de har gjort i alle år...

Når jeg da sier at de ikke kan forvente at bikkja kommer tilbake eller yter 100% får jeg bare at når den står sånn så er det eneste som står i hodet på de jakt, noe ikke jeg er enig i men det er jo bare meg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet feks på landet brukes løpestrenger og hundegårder aktivt, og dette fører til mindre aktivitet. Leste også om det hundesport. At generellt fikk hunder på landet midre aktivitet enn hunder i byen, netopp fordi på landet ofte ble stående ute i bånd. I bygda hjemme står det mange hunder ute hele dagen, og få en tur kanskje 2-3 ganger i uken eller noe. Og de påstår at hunder på landet har så mye bedre siden det er friere enn i byen, men jeg tviler på det når jeg ser at de ikke blir brukt.

Huff, ja det er fælt at noen hunder må ha det sånn. Å skulle tro de som bodde på landet har masse fine turmuligheter i skog og mark, mens mange heller velger en hundegård eller løpestreng. Mange hunder rundt omkring her i bygda som også bare står der, selv om vi har masse fine plasser å gå tur på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundegård til hunden min, men den er ikke så veldig flittig brukt. Blir vell mere nå når været begynner å bli bedre. Hundegården er genial når jeg f.eks vasker huset, har besøk som ikke er så begeistret for hunder eller når jeg for en stund siden hadde influensa og han ble veldig masete. Men den er ikke noen erstatning for tur eller trening. Jeg tør ikke ha han ute når jeg er på jobb ( har hørt for mange skrekkhistorier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundegård er kjekt å ha det, vis eieren ikke bruker den som en enkel løsning for å slippe å lufte hunden. Her på Sokna og rundt omkring ser jeg alt for mange som bare har hunden sin der, vis de er heldig blir det en tur en gang iblant. Særlig jakthundene er ille utsatt å står der for det meste bortsett fra i jakt sesongen og før jaktsesongen, for da må den jo komme i form. Synes sånn bruk av hundegårder er helt forkastlig! Synes synd på hundene som bare står der hele dagen, uten å komme seg ut på en skikkelig tur.

Nå sier jeg ikke at alle er sånn, men de få som er sånn irriterer meg. Ellers kunne jeg godt tenkt meg hundegård jeg, som hundene kunne stått i når vi er på jobben/skolen.

Lurer på hva dere synes og mener?

Burde ikke hunden få trening og tur selv om den har en hundegård å gå i?

Hvordan kan du vite det? Holder du øye med de hele døgnet rundt?

Jeg ble nemlig beskylt for å gjøre det du beskriver her. At hunden bare lever i hundegården og sjeldent får være med på tur/trening. Dette var fordi hunden min står der hele skoledagen og mellom en tur midt på dagen til jeg skal på trening på kvelden. Tror det er få hunder som får så mye aktivitet som min, allikevel så det ut for noen at hunden min stod der hele dagen.

Synes det er flott at folk rundt om holder øye med andres hundehold, men man kan aldri være for sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er få hunder som får så mye aktivitet som min

UNNSKYLD meg. du aner ikke om hvor mange hunder det er som får sykt mye aktivitet du. Alle som bor borte her ved meg de er utrolig aktive med hundene sine, og det er mange hunder her. Unntak av en hund som står i luftegård hele tiden, utenom jaktsesong. Synes det er trist, og jeg gir den godbiter og slikt jeg. Den har faktisk turt å hilse på meg. Stakkars hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite det? Holder du øye med de hele døgnet rundt?

Jeg ble nemlig beskylt for å gjøre det du beskriver her. At hunden bare lever i hundegården og sjeldent får være med på tur/trening. Dette var fordi hunden min står der hele skoledagen og mellom en tur midt på dagen til jeg skal på trening på kvelden. Tror det er få hunder som får så mye aktivitet som min, allikevel så det ut for noen at hunden min stod der hele dagen.

Synes det er flott at folk rundt om holder øye med andres hundehold, men man kan aldri være for sikker.

Det er slikt man legger merke til da. Jeg både kjenner folk og hører ting her i bygda, lite sted der alle kjenner alle. Er ikke så vansklig å vite sånt da. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om. Tilogmed noen som har vært innblanda med dyrebeskyttelsen flere ganger.

Så slapp av, som sagt sier jeg ikke at alle er sånn. Men det er endel hunder som har det sånn, og det blir helt feil. Når man først skaffer seg en hund får man jammen meg ta ansvar å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Mine hunder blir helt sikkert beskylt for å være alt for lite aktive og bare stå i bånd siden jeg ikke har hundegård. Vi har nemlig en fin tur runde rett fra tunet hvor dem får svømmetrening også går vi gjennom skogen opp igjen. På disse turene er det ikke mange som har sjans til å se oss hvis ikke dem er av fugler katter eller rådyr eller fisk eller bever. Dem driver nemlig svømme trening året rundt. Så en bør faktisk være sikker i sin sak når man snakker om at hundene står mye i garde. Her kan hundene stå ute trygt når jeg er borte og jeg bruker det fordi hundene har mye heller lyst til å stå ute når jeg er borte enn å ligge inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i et halvt år som bodde ute i kennelanlegg. Han trivdes kjempegodt der, så lenge han fikk nok mosjon og trening.. Jeg synes allikevel ikke at det, over lang tid, er en OK løsning fordi jeg tror at menneskelig kontakt utenom treningsperiodene også er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder blir helt sikkert beskylt for å være alt for lite aktive og bare stå i bånd siden jeg ikke har hundegård. Vi har nemlig en fin tur runde rett fra tunet hvor dem får svømmetrening også går vi gjennom skogen opp igjen. På disse turene er det ikke mange som har sjans til å se oss hvis ikke dem er av fugler katter eller rådyr eller fisk eller bever. Dem driver nemlig svømme trening året rundt. Så en bør faktisk være sikker i sin sak når man snakker om at hundene står mye i garde. Her kan hundene stå ute trygt når jeg er borte og jeg bruker det fordi hundene har mye heller lyst til å stå ute når jeg er borte enn å ligge inne.

Så bra da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNNSKYLD meg. du aner ikke om hvor mange hunder det er som får sykt mye aktivitet du. Alle som bor borte her ved meg de er utrolig aktive med hundene sine, og det er mange hunder her. Unntak av en hund som står i luftegård hele tiden, utenom jaktsesong. Synes det er trist, og jeg gir den godbiter og slikt jeg. Den har faktisk turt å hilse på meg. Stakkars hund.

Øh.... ja, men blandt snittet snakker jeg om da... Hvis du tok det veldig persjonlig synes jeg du burde gå inn i deg selv å tenke litt.... Bare ønsket å presisere at det ikke alltid er å lett å se inn i andres hage og dermed dømme om den hunden får tur 3 ganger om dagen eller 1 gang i uka!

Men, jeg tror absolutt på at _aussie_ har rett! Det ER mange hunder som blir stående i hundegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener hundegårder er perfekt om man må sette bort hunden sin istedet for å la den være inne, i dag når jeg hentet den nye bilen min f.eks. puttet jeg ham der, og det er nok noe jeg kommer til å gjøre når jeg er på jobb også da jeg ikke kan ha ham med på Pizzabakere'n (selv om han sikkert hadde STORTRIVDES:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett bort streeten for Aussie (her på bøgda er alt som krever under 1 times kjøring rett borti streeten) og jeg ser det samme. Jeg har også hundegård, men mine hunder får både tur og trening utenom. Mange av de andre hundene får nok ikke altfor mye av det, dette "vet" jeg fordi jeg jobber skift og har byttet jobb slik at jeg stort sett har gått tur til alle døgnets tider her. Noen av hundene møter vi ofte, noen har vi bare sett ute på tur en gang på den stunden vi har bodd her, andre har jeg aldri opplevd at ikke har vært i hundegården når jeg har kjørt forbi. Jeg kjører forbi til alle døgnets tider. Dette er ikke noe nytt fenomen for bygdas hunder, slik var det når jeg var liten og vokste opp og slik vil det alltid være. Byfolk må på tur med hunden sin bare den skal på do, vi på bøgda har hage og gjerne langt i mellom naboer. Derfor må jeg alltid himle litt med øynene når jeg ser at folk helst selger valper eller omplasserer hunder til folk som har stor hage og bor landlig til. Som om det er noen garanti for noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...