Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskuterer hundedressur på nrk


Wanderlust

Recommended Posts

Siden rykking i båndet og all annen straff er dyreplageri (lol. :rolleyes: ) regner jeg ikke med at hun mener noe annet om oppdragelse av unger heller, så ja... hvis oppdragelse uten straff og gjensidig respekt er greia er det klart det kan beskrives som dulling.

Men om du hadde hørt hva hun sa, og leser hva jeg skriver, så forespråker hun ikke noen oppdragelse uten straff og gjensidig respekt! Hun er mot POSITIV straff, slik jeg forstår henne, men at det i seg selv er dulling skjønner jeg ikke bæra av. Mener du at alle som ikke slår barna sine duller med dem, du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Nå er ikke rykking i bånd helt uproblematisk da... Anders Hallgren har visst gjort en studie rundt akkurat dette som ikke var helt oppløftende. Du vet: det er ikke du som avgjør hva som er mishandling..det er konsekvensen det har for hunden din.

Veldig bra sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest debatten var rotete, og hadde problemer med å følge poenget. Vi fikk ikke høre så mye om positiv trening, mer hva som er riktig med straff. Skulle ønske det positive kom mer frem. Jeg hadde ikke sakt til folk at man skal behandle hunder på samme måte som barn, men jeg forstår hva som menes med det. De skal få oppmuntring og positiv oppmerksomhet. fysisk straff fører som sakt til agressivitet. Det har jeg selv desverre erfart. Man skaper ikke trygghet for hunden når man straffer den med å rive den i fx nakken. men jeg her helt enig at hunden må ha grenser! men det betyr ikke at man må straffe den så mye forde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden rykking i båndet og all annen straff er dyreplageri (lol. :rolleyes: ) regner jeg ikke med at hun mener noe annet om oppdragelse av unger heller, så ja... hvis oppdragelse uten straff og gjensidig respekt er greia er det klart det kan beskrives som dulling.

Tenk deg at noen gikk med et bånd rundt halsen din.. En hundenakke er ikke særlig mye sterkere og mer stabil enn en menneskenakke. Hver gang du snudde deg for å se på noen som gikk forbi, for å lukte på en blomst eller for å se i et butikkvindu rykket noen i båndet så nakken din fikk en kraftig trøkk. Mishandling? Neida.. Men om dette skjer tre ganger om dagen, i ca to år, så kan jeg love deg at nakken din ville blitt RIMELIG stiv og sår etterhvert. Som Loke så ypperlig sier; det er ikke DU som avgjør hva som er mishandling, det er konsekvensene det har for hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det sånn hunden min utagerer i bånd men det er bare når jeg ser hun er på vei til og brøle knurre og hva en hu gjør når hun først begyner, at jeg gir et lite rykk i båndet og får henne til og konsentrere seg på meg. ... min mening er at og rykke litt i båndet er værken straff eller misshandling hvis jeg fårstår meg rett.

men dette skjer nå kanskje en noen fåganger.. og ikke om dagen^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det sånn hunden min utagerer i bånd men det er bare når jeg ser hun er på vei til og brøle knurre og hva en hu gjør når hun først begyner, at jeg gir et lite rykk i båndet og får henne til og konsentrere seg på meg. ... min mening er at og rykke litt i båndet er værken straff eller misshandling hvis jeg fårstår meg rett.

Men det er jo en ubehagelighet for hunden! Da er det straff! Jeg mener at tilfører en hunden ubehag, straffer man den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må du kanskje tenke litt på hvor hard den personen som nøkker i bånde tar i!

for og si det sånn så tar ikke jeg i så hele bikkja rister.. det er bare riste litt i bånde " hallo her er jeg".. kanke akkurat si at det og nøkke bitte litt er så VELDIG farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke "hunder skal oppdras som barn" er så dumt jeg - man kommer utrolig langt med klare grenser, konsekventhet, positive tilbakemeldinger og mye kjærlighet.

Misset akkurat programmet <_<

Enig i den der, en fin miks!

Det var helt tåpelig hvordan hun rosa kozemozedama påstår at hunder skal oppdras som unger og at rykking i båndet er dyreplageri. (!) Snakk om å overdrive... :shocked: Men i det minste er ingen av de uenige i at det eksisterer en rangstige mellom hund og eier, det hadde jeg nesten trodd denne dama ville ment var feil, men .. =)

De snakka litt forbi hverandre og jeg tror de slet med å få frem poengene sine iblant. Synes begge "parter" hadde mye klokt å si, men hundekjøreren virka som den med beina best planta på jorda.

Enig der og.

Syntes det var en ganske interessant debatt, jeg :)

Men det med at hunder skal oppdras som menneskebarn syntes jeg ble litt teit...

Dessuten var jeg ganske enig av noe det han NKK-mannen sa; håper virkelig ikke at folk, som ikke vet noe om trening av hund fra før, tar med hunden ut for å trene etter å ha sett dette "Jeppe-programmet".

Nettopp det som er problemet, uansett om det er snakk om å nappe i båndet når hunden drar, eller å gå ut å kozemoze med den (herlig ord:P) er like ille om den norske vanlige hundeir gjør dersom personen ikke har peiling på det den driver med!

Men ærlig talt, det er dyreplageri og nappe en hund i båndet! Beste!

Dette er jo kakesprøtt! Bite hunden sin i øret? Å nøkke bikkja overende med båndet er ikke straff? Godt at Geir Ottesen er der og snakker litt logikk. Han Giertsenfyren skulle fått kjenne nøkk i nakken selv han.. <_<

Har ikke sett hele, men å bite hunden i øret? :S

DOBBELTPOST; BAre post sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må du kanskje tenke litt på hvor hard den personen som nøkker i bånde tar i!

for og si det sånn så tar ikke jeg i så hele bikkja rister.. det er bare riste litt i bånde " hallo her er jeg".. kanke akkurat si at det og nøkke bitte litt er så VELDIG farlig.

Først sier du at du rykker i båndet, og nå sier du at du bare rister litt i det.. Å bare riste litt i det er jo greit, men først sier du en ting, så noe annet...?

Å nøkke bitte litt, er kanskje ikke så veldig farlig, men nå var det ikke det jeg påstod heller. Det er fremdeles straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe, akkurat det han nevnte om å bite i øret. Hadde jeg aldri gjort. Men det er meg, og hva jeg står for. Ja jeg har fått det tipset av hundefolk, men det valgte jeg å ikke gjøre. Jeg gjør det som føles riktig for meg, og hva jeg står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe, akkurat det han nevnte om å bite i øret. Hadde jeg aldri gjort. Men det er meg, og hva jeg står for. Ja jeg har fått det tipset av hundefolk, men det valgte jeg å ikke gjøre. Jeg gjør det som føles riktig for meg, og hva jeg står for.

Hva var saken om akk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sier du at du rykker i båndet, og nå sier du at du bare rister litt i det.. Å bare riste litt i det er jo greit, men først sier du en ting, så noe annet...?

Å nøkke bitte litt, er kanskje ikke så veldig farlig, men nå var det ikke det jeg påstod heller. Det er fremdeles straff.

ja det var vell feil av meg og si Nøkke i bånde på det jeg skrev først... ^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hundekjøreren nevnte noe om at han hadde biti hunden i øret. Det hadde hvert 4 (?!) episoder det hadde hendt.

Tenkte mer på i hvilken situasjon?

Kan like gjerne innvolvere meg her, laang natt foran meg med lekser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på i hvilken situasjon?

Hundene hadde visst ikke respektert han som leder... er veldig glad jeg ikke er så fryktelig opptatt av sånt som rang og sånt jeg for jeg synes jeg får nok hundehår i kjeften om jeg ikke skal begynne å tygge på dyra og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene hadde visst ikke respektert han som leder... er veldig glad jeg ikke er så fryktelig opptatt av sånt som rang og sånt jeg for jeg synes jeg får nok hundehår i kjeften om jeg ikke skal begynne å tygge på dyra og...

haha, sikkert det personen tenkte, fyti så godt litt mer hundehår hadde vært :)

Åja, men for en metode da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var vell feil av meg og si Nøkke i bånde på det jeg skrev først... ^^

Men da er vi enige da! :) Litt risting i båndet for å få oppmerksomhet er jo ikke skadelig.

Tenkte mer på i hvilken situasjon?

Kan like gjerne innvolvere meg her, laang natt foran meg med lekser :)

Hihi, jeg kan ikke gjøre lekser på dataen uten å ta noen (ehm - mange!) svippturer innom sonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...