Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

Jeg vil gjerne møte en av de 7åringene med en Cane Corso valp i andre enden av snøret.

- - -

Du nekter fremdeles å besvare mitt spørsmål på om jeg er en useriøs hundeeier pga. mitt rasevalg, og om jeg skal likestilles med useriøse hundeeiere pga. at noen få ikke har peil og dummer seg ut med rasen. Og hvorfor jeg skal straffes for andre sine handlinger.

- - -

Jeg benekter ikke at Presa'en kan ha større konsekvens om den har feil eier enn en Chihauhau, men det virker som du nekter for at det finnes problemer med mindre raser, konsekvens har ikke noen ting med det å gjøre. At du nekter å se det, er for meg uforstålig.

- - -

Jeg tror ikke jeg er subjektet annet enn når det er svar til mine innlegg. Og når du angriper en hel hunderase pga. rasehat så blir alle presa eiere subjekt for dine utsagn.

- - -

Antar at du da ser hvordan jeg oppfatter din "Det jeg sier er alltid rett og ingenting annet betyr noe" væremåte. Det virker umulig å få svar på de vansklige spørsmålene fra deg.

- - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
Jeg vil gjerne møte en av de 7åringene med en Cane Corso valp i andre enden av snøret.

Scarlet forteller deg helt sikkert hvor det er store muligheter for å treffe slike. Så slipper du å forholde deg til meg.

Du nekter fremdeles å besvare mitt spørsmål på om jeg er en useriøs hundeeier pga. mitt rasevalg, og om jeg skal likestilles med useriøse hundeeiere pga. at noen få ikke har peil og dummer seg ut med rasen. Og hvorfor jeg skal straffes for andre sine handlinger.

Kanskje du skal lese hva jeg sier en gang til? Jeg ANER ikke om du er "useriøs hundeeier" - men jeg tør påstå at du er en rimelig useriøs og udyktig debattant som ikke klarer å unngå et par av de klassiske feilene i denne type diskusjoner. Molly gidder kanskje å forklare de finere detaljer for deg?

Jeg benekter ikke at Presa'en kan ha større konsekvens om den har feil eier enn en Chihauhau, men det virker som du nekter for at det finnes problemer med mindre raser, konsekvens har ikke noen ting med det å gjøre. At du nekter å se det, er for meg uforstålig.

Jeg har en hel haug med raser som jeg synes det er "problemer" med - av ulike sorter og alvorlighetsgrad. Akkurat DENNE tråden handlet om dogo canario - og jeg er nok engang i ferd med å få alle mine dystre oppfatninger om tilhengerne av denne type raser veldig grundig bekreftet. Det hadde jo vært hyggelig å ta feil.

Jeg tror ikke jeg er subjektet annet enn når det er svar til mine innlegg. Og når du angriper en hel hunderase pga. rasehat så blir alle presa eiere subjekt for dine utsagn.

Ikke bare 1 hunderase - faktisk en hel GRUPPE hunder, for å være korrekt... Dog handler det ikke om "rasehat" (selv om det nok hadde kledd referansene dine til Hitler litt bedre.) Det handler om skepsis til hundenes bakgrunn og egenskaper, kombinert med en gedigen porsjon skepsis til den kompetanse, kunnskap, innsikt og dyktighet EIERNE av disse HUNDENE har. Jeg blir veldig sjelden imponert av dere når dere uttaler dere i diskusjoner, for å si det veldig forsiktig.

Antar at du da ser hvordan jeg oppfatter din "Det jeg sier er alltid rett og ingenting annet betyr noe" væremåte. Det virker umulig å få svar på de vansklige spørsmålene fra deg.

Nok et utsøkt eksempel på hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et utsøkt eksempel på hva jeg mener.

Skummelt å få vite hvordan du blir oppfattet?

- - -

Men tilbake til hundene:

"Hva" er dine dystre oppfatninger om tilhengerne av denne rasen egentlig? Og hva er det du får bekreftet egentlig?

- - -

Har lest innleggene dine mange ganger og fremdeles finner jeg ikke noe ordentlig svar på spørsmålet hvorfor jeg skal straffes for andre sine handlinger, det virker som du prøver å unngå dette spørsmålet til det uendlige. Det er forøvrig veldig enkelt å påstå at en annen debatant er useriøs når man er uenig og mangler svar på spørsmål selv.

- - -

Man kan ikke diskutere raseforbud uten å tenke på andre hunderaser.

- - -

Scarlet forteller deg helt sikkert hvor det er store muligheter for å treffe slike. Så slipper du å forholde deg til meg.

Jeg liker ikke å forskyve ansvar og forholder meg til en enkelt person når jeg diskuterer direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å få vite hvordan du blir oppfattet?

Som sagt - du bekrefter enhver oppfatning og ide jeg har om folk som velger din type hund. Siden du er relativt ny her på forumet såvidt jeg kan se så får jeg heller informere deg om at "nei - er det noe jeg gir en veldig god-dag i så er det hvordan jeg blir oppfattet av folk som aldri har møtt meg."

Men tilbake til hundene:

"Hva" er dine dystre oppfatninger om tilhengerne av denne rasen egentlig? Og hva er det du får bekreftet egentlig?

DET er nå ikke tilbake til hundene akkurat - men siden du spør (moderator får heller slette hvis det blir for slemt) igjen, og igjen, og tydeligvis ikke skjønner forsiktige hint: Jeg synes de (dvs dere) ofte virker usedvanlig lite oppvakte. (Det er selvsagt min subjektive oppfatning og baserer seg i all hovedsak på en lang rad uttalelser som "dere" har kommet med i ulike diskusjoner på fora og på hjemmesider (som i denne tråden, f eks) - forøvrig er det hinsides meg at du skulle være mer interessert i hva jeg mener om deg, enn hva jeg er i hva du mener om meg...)

- - -

Har lest innleggene dine mange ganger og fremdeles finner jeg ikke noe ordentlig svar på spørsmålet hvorfor jeg skal straffes for andre sine handlinger, det virker som du prøver å unngå dette spørsmålet til det uendlige. Det er forøvrig veldig enkelt å påstå at en annen debatant er useriøs når man er uenig og mangler svar på spørsmål selv.

Det forundrer meg om du engang har klart å finne noe utsagn fra meg som tilsier at "du skal straffes" i det hele tatt. Meg bekjent er det ikke straffbart å være kort.

Man kan ikke diskutere raseforbud uten å tenke på andre hunderaser.

Neivel.

Jeg liker ikke å forskyve ansvar og forholder meg til en enkelt person når jeg diskuterer direkte.

"Forskyve ansvar"? Jeg forsøker å henvise deg til noen som du muligens kunne ha noe mer respekt for enn meg...

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles unngår du spørsmålet. Du vil forby hunderasen pga. useriøse eiere, dvs. at jeg straffes med at min hunderase blir forbudt. Hvorfor skal jeg straffes?

- - -

Såklart har du lov til å ha din subjektive mening Lotta, og jeg har min om deg, du oppfatter meg på din måte og jeg oppfatter deg på min (Som et troll). I det minste besvarer jeg spørsmål uten å gå 10 runder rundt grøten. Jeg finner det høyest useriøst at du uttaler deg om hunderaser du mest sansynlig ikke engang har møtt og vil forby dem uten noen erfaring.

- - -

Faktum er at rundt om i Norge finnes det flere hundre seriøse Dogo Canario, Cane Corso , American Bulldog og andre eiere som har flotte hunder, de bruker tid på dem, de trener dem og hundene er ikke til trussel for noen annen, desverre blir vi forsøkt korsfestet av folk som leser for mye på nett uten noen erfaring. Vi benekter ikke at det er hunder som krever ekstra arbeid, men det gjør ikke hundene våres til blodtørstige varulver. Og ja, det finnes useriøse eiere, men er det riktig at barnefamilier og hundeeiere skal bli kriminalisert pga. at de valgte en mentalt sterk hund litt større enn en Chihauhau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for raseforbud, men jeg er for at det settes strenge regler for oppdrettere av disse rasene som nå har erstattet am.staffen og pittene. Meget strenge regler oppdretterene må forholde seg til, samt å tvinne sine valpekjøpere gjennom et trangt nåløyet.

Skal man drive oppdrett på slike raser, bør man først og fremt være med på å få vekk alle useriøse som ødelegger for rasen. Og da tenker jeg på en slik useriøs oppdretter som trådstarter snakker om, det må gå ann å gå samlet sammen for å få vekk denne dama med rettslige krav ?

Får man ikke VEKK de som driver useriøst og selger til gud og hvermann er jeg redd om noen år vi vil få en ny "am.staff-lov" som forbyr de rasene som har erstattet de i de feile miljøene.

Men hvem blir da neste rase ut ?

Når am.bulldog, cc, dc, og presa blir ulovlige. Jeg frykter for de skal da begynne med rottweilere, dobermann, mastiffer og boxere - da alle de har et useendet som mange frykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt at et mindretall ødelegger for flertallet da? Spørsmålet er om de ødeleggelsene mindretallet gjør er så store at flertallet må "lide". Her da i form av raseforbud eller andre tiltak.

Selv tror jeg ikke raseforbud et godt tiltak. Vi ser jo det glimrende eksempelet nå på at problemene bare overføres til nye raser etter forbudet mot amstaff m fl trådde i kraft. Forbyr vi de som nå er i ferd med å blir problemraser forskyver vi igjen problemet over på nye raser. Kanskje er sertifisering av raser over en viss størrelse/visse rasegrupper eller lignende heller veien og gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for raseforbud, men jeg er for at det settes strenge regler for oppdrettere av disse rasene som nå har erstattet am.staffen og pittene. Meget strenge regler oppdretterene må forholde seg til, samt å tvinne sine valpekjøpere gjennom et trangt nåløyet.

Skal man drive oppdrett på slike raser, bør man først og fremt være med på å få vekk alle useriøse som ødelegger for rasen. Og da tenker jeg på en slik useriøs oppdretter som trådstarter snakker om, det må gå ann å gå samlet sammen for å få vekk denne dama med rettslige krav ?

Får man ikke VEKK de som driver useriøst og selger til gud og hvermann er jeg redd om noen år vi vil få en ny "am.staff-lov" som forbyr de rasene som har erstattet de i de feile miljøene.

Men hvem blir da neste rase ut ?

Når am.bulldog, cc, dc, og presa blir ulovlige. Jeg frykter for de skal da begynne med rottweilere, dobermann, mastiffer og boxere - da alle de har et useendet som mange frykter.

Desverre så er det ikke noe man kan gjøre med rettslige krav mot denne damen, Jeg trodde tidligere at søksmål kunne være tingen, men etter å ha forhørt meg endel, så sitter nok damen ganske trygt der hun er, urettferdig, men den norske lov beskytter idioter ,desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt at et mindretall ødelegger for flertallet da? Spørsmålet er om de ødeleggelsene mindretallet gjør er så store at flertallet må "lide". Her da i form av raseforbud eller andre tiltak.

Selv tror jeg ikke raseforbud et godt tiltak. Vi ser jo det glimrende eksempelet nå på at problemene bare overføres til nye raser etter forbudet mot amstaff m fl trådde i kraft. Forbyr vi de som nå er i ferd med å blir problemraser forskyver vi igjen problemet over på nye raser. Kanskje er sertifisering av raser over en viss størrelse/visse rasegrupper eller lignende heller veien og gå?

Her er jeg 100% enig, Sertfisering er noe jeg brenner for. Desverre ser endel folk det lettere å bare forby alt som er nytt og "skummelt". Mindretallet ødelegger, men i et demokrati burde man aldri bøye seg for mindretallet, om vi begynner å gjøre dette, så har vi allerede tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke presaen for eksempel verken "ny eller skummel", jeg er til og med så gammel at jeg møtte noen av de første pitbullene i landet :whistle:

Det jeg alltid synes er skummelt, er derimot når folk skaffer seg hunder de ikke behersker, og er opptatt av at det er tøft. Og at noen selger til dem.

Jeg leste akkurat på Canis om en som hadde overtatt en AB, som den forrige eieren beskrev som et mareritt på fire bein - men som den nye eieren hadde null problemer med å takle. Og siden flere er veldig opptatt av å beskrive AB-miljøet for eksempel som veldig seriøst... så har noen altså solgt "for mye hund" til en uopplyst førsteeier. Men han hadde nå vett til å omplassere, heldigvis, så hunden får et passe hjem - det hjemmet den burde hatt i utgangspunktet?

Når man får en ny hunderase, som allerede i utgangspunktet med sitt eksteriør vil få folk flest en smule på tærne, så BLIR man faktisk slått i hartkorn med det øvrige miljøet - til det motsatte er bevist. Jeg har aldri truffet Lockheed, men han gidder iallfall være "hundete" nok til å trene med hunden sin, til å være aktiv på et hundenettsted som er allment, og det synes jeg er flott - inkludering av eiere som er interessert, også i å lære mer, er alltid bra.

Men for å si det sånn... selv om det kom noen små drypp, så gjenspeilte for eksempel amstafføkningen seg ikke noe særlig på LP-kurs og lignende, eller deltagelse i andre aktiviteter. Og det er dumt - fordi jo mer folk er INTERESSERT i å lære og å være inkludert, jo mer vil de jobbe med hunden og lære om den og kanskje ville ha den som hund - og ikke "nøye seg med" en hund som må gå i bånd et helt liv. "Uorganiserte" eiere som er opptatt av "det tøffe" med hunden, fordi referansegruppen er venner som også synes det er tøft, er antagelig det verste.

Så ikke vær hårsår, Lockheed - du har valgt rase sjøl, du må tåle støyten, det tror jeg du gjør, bare se på hvordan Miss Vims fikk gjennomgå i den ene tråden, og hvordan hun holdt ut - og det kom noe positivt ut av det. Sånn er det bare, og sånn har vel eiere av alt fra schäfer og doberman til polarhundeiere hatt det i mange TIÅR, før andre raser ble skyteskive fordi de ble erklært de nye "tøffinghundene" (men også de førstnevnte får fremdeles gjennomgå med stor lyst av andre hundeeiere og ikke-hundeeiere).

Jeg snakket med en som hadde en cane corso-blanding, en 50-50 blanding med en ekstremt fredelig og lite vaktsom rase, som sa at maken til vakthund - det fikk henne til å være glad for at det ikke ble en renraset CC. Det stemmer liksom ikke helt med all "reklamen" som entusiastene kommer med. Det ville være som om myndeeiere benektet jakthangen til sine hunder, som har gått utover litt puser i årenes løp, eller som om schäfereiere sa at neida, dette var ingen bjeffete rase.

Ærlighet fra de gode og seriøse, koblet med en sterk innsats MOT de useriøse - gjerne med hjelp av NKK, kanskje disse ulike utsatte rasenes representanter burde ta et møte med NKK som forhåpentligvis er inne i nye spor etterhvert, om det finnes tiltak man kan iverksette, hvordan man kan gripe inn mot useriøse oppdrettere, fordi jeg tror flere har felles interesse av det. Bullterrierfolket var dyktige da raseforbudsloven kom, med å jobbe for sin rase, se og lær kanskje. Jeg vet det er veldig vanskelig, og sikkert føles tungt, men det er skumle tider:

For husk at det ikke behøver noe lovvedtak for å forby nye raser - jeg tror forskriften kan utvides til å gjelde flere i selve departementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg alltid synes er skummelt, er derimot når folk skaffer seg hunder de ikke behersker, og er opptatt av at det er tøft. Og at noen selger til dem.

Så sant, så sant!

Jeg leste akkurat på Canis om en som hadde overtatt en AB, som den forrige eieren beskrev som et mareritt på fire bein - men som den nye eieren hadde null problemer med å takle. Og siden flere er veldig opptatt av å beskrive AB-miljøet for eksempel som veldig seriøst... så har noen altså solgt "for mye hund" til en uopplyst førsteeier. Men han hadde nå vett til å omplassere, heldigvis, så hunden får et passe hjem - det hjemmet den burde hatt i utgangspunktet?

Ja, og nja. Har selv nylig overtatt en omplasserings DC. Det er ikke noe galt med hunden - et hyggelig eksemplar. Og det er ikke noe galt med eier nr. 1.heller... Fornuftige, hundevante folk, med erfaring fra mer krevende rase -faktisk! Folk kan nok, uavhengig av rase, oppleve at hundeholdet blir for mye- og da kan omplassering være det rette både for to og firbeint!

Men for å si det sånn... selv om det kom noen små drypp, så gjenspeilte for eksempel amstafføkningen seg ikke noe særlig på LP-kurs og lignende, eller deltagelse i andre aktiviteter. Og det er dumt - fordi jo mer folk er INTERESSERT i å lære og å være inkludert, jo mer vil de jobbe med hunden og lære om den og kanskje ville ha den som hund - og ikke "nøye seg med" en hund som må gå i bånd et helt liv. "Uorganiserte" eiere som er opptatt av "det tøffe" med hunden, fordi referansegruppen er venner som også synes det er tøft, er antagelig det verste.

Her ligger, såvidt jeg kan se, DC folket ganske bra ann:) Klubben arrangerer kurs både her og der, valpekjøperene møter opp, og er innteresserte og lærer:)

Ærlighet fra de gode og seriøse, koblet med en sterk innsats MOT de useriøse - gjerne med hjelp av NKK, kanskje disse ulike utsatte rasenes representanter burde ta et møte med NKK som forhåpentligvis er inne i nye spor etterhvert, om det finnes tiltak man kan iverksette, hvordan man kan gripe inn mot useriøse oppdrettere, fordi jeg tror flere har felles interesse av det. Bullterrierfolket var dyktige da raseforbudsloven kom, med å jobbe for sin rase, se og lær kanskje. Jeg vet det er veldig vanskelig, og sikkert føles tungt, men det er skumle tider:

For husk at det ikke behøver noe lovvedtak for å forby nye raser - jeg tror forskriften kan utvides til å gjelde flere i selve departementet.

Ja, vi jobber med saken! DC klubben er nå samarbeidende med NKK! Første skritt i riktig retning, hurra :icon_fun:

Viktige trinn på stigen framover er bla;

retningslinjer for avlsarbeidet

info.arbeid rettet mot potensielle valpekjøpere

utvide kurstilbud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Scarlet skulle være den som skulle svare på dette med 7 åring med Corsovalp i andre enden,må i grunnen dette si at det dreier seg og vårt område.

Ellers ville vel ikke Scarlet kunne uttale seg.

?Kanskje er det oss?

heheeh...

Vi har latt lille jente på 7 år få holde en valp og en voksen,til separate tider...kjempekoselig...

Hunden går som en drøm og er fryktelig i kontakt med "fører"....

Det var enklere for henne og prøve å holde den store og rolige,da valper har en mer ukontrollerbar gange..og har mye egne meninger der de valser i bånd.

Nå er jo vi 2 voksne og ei hundevandt på 13 som følger med her da.Så noen aleneturer med Corso på slep blir det da ikke.

Finnes det virkelig folk som sender 7 åringer på tur alene med Cane Corso?HÆ?

Eller er det bare fantasien som løper løpsk etter å ha sett familie på 8 hvor et av barna holder en "kjempefarlig hund" i bånd noen få meter...med pappa rett ved siden...

Bare lurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig folk som sender 7 åringer på tur alene med Cane Corso?HÆ?

Neida, det er sikkert jeg som ser syner

Eller er det bare fantasien som løper løpsk etter å ha sett familie på 8 hvor et av barna holder en "kjempefarlig hund" i bånd noen få meter...med pappa rett ved siden...

Eller kanskje jeg rett og slett led av delirium? HÆ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg alltid synes er skummelt, er derimot når folk skaffer seg hunder de ikke behersker, og er opptatt av at det er tøft. Og at noen selger til dem.

Enig:)

- - -

Har litt vansklig for å se for meg en 7åring med en Cane Corso alene selv for å være ærlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarlet forteller deg helt sikkert hvor det er store muligheter for å treffe slike. Så slipper du å forholde deg til meg.

Siden du "kaster" dette over på meg, så skal jeg svare :whistle: .Jeg har ingen kjennskap til om disse hundene blir luftet av 7-åringer, men de bor i samme bydel som deg Lotta. De bor ikke i min bydel.

Nå har både du og de andre fått svar på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker,

Godt å få klarhet i dette.

- - -

Lotta; som jeg sa tidligere anser jeg deg som et troll som sprer løgn om hunderaser og grupper for å styrke din sak og få med deg flere mennesker, for å ødelegge andre hunderaser sitt rykte, og jeg får inntrykk av at du mener kun din hunderase er den rette. Denne observasjonen blir forsterket når du kommer med løgner som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker,

Godt å få klarhet i dette.

- - -

Lotta; som jeg sa tidligere anser jeg deg som et troll som sprer løgn om hunderaser og grupper for å styrke din sak og få med deg flere mennesker, for å ødelegge andre hunderaser sitt rykte, og jeg får inntrykk av at du mener kun din hunderase er den rette. Denne observasjonen blir forsterket når du kommer med løgner som dette.

Løgner? Scarlet har nettopp bekreftet at jeg snakker sant, ved å bekrefte at de useriøse oppdretterne som hun har fått referert til FINNES, lille venn. (Og sånn for ordens skyld - det hender visst til og med i cane corso-kretser at en og annen "oppdretter" (les: produsent) klarer å selge hunder UTENFOR sin bydel.

- Og med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige - du bekrefter enhver oppfatning jeg har hatt av "dere" lenge. (Og siden du nå er så utsøkt usaklig - er du grei å vise meg et sted i denne tråden hvor jeg agiterer for MIN rase?)

For din rase er det ihvertfall såpass å si: Det er synd for dem at de ikke har mer klartenkte og ressurs-sterke forkjempere for sin sak. Så hvem vet, kanskje Inustaff får rett i at raseforbud blir løsningen... :whistle:

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest annonse som har stått ganske så mange ganger i avisa her lokalt om denne rasen. Synes det er ganske forunderlig da jeg har forstått at denne rasen er blitt ganske populær etterhvert. Nå mener jeg også at disse oppdretterne ikke på noen måte seriøse da. DET har jeg fra en helt lokal informant fra mitt område :whistle:

Tok du´n? (Forøvrig har jeg sagt at JEG har sett en 7 åring med en cane corso VALP på luftetur...) Men det er jo ikke så lett å lese, for alle, alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kjennskap til om disse hundene blir luftet av 7-åringer

Kan knapt kalles en bekreftelse?

- - -

Syntes det er morsomt å se når en debattant har gått tom for drivstoff at han/henne går over til person/gruppe-angrep mot det de er uenige med.

- - -

er du grei å vise meg et sted i denne tråden hvor jeg agiterer for MIN rase?

Din holdning og væremåte skaper et uttrykk for dette.

- - -

Syntes det er litt morsomt at en såpass "klartenkt og ressurssterk" person som deg selv ikke greier å svare på noen få enkle spørsmål :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du´n? (Forøvrig har jeg sagt at JEG har sett en 7 åring med en cane corso VALP på luftetur...) Men det er jo ikke så lett å lese, for alle, alltid...

Om DU har sett en 7åring med en cane corso valp på luftetur, hvorfor i all verdens dager blander du in Scarlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten avsporing tilbake til temaet er kanskje på sin plass...?

Hvordan går det med den opprinnelige saken - noe som har skjedd, noen som har foretatt seg noe, plan for hva man kan gjøre?

Og nå med en anerkjent raseklubb - hvilke ideer og planer har man for å unngå at slikt som dette ikke skjer i fremtiden?

Hvordan greier man å få oppdretterne OG valpekjøperne til å innse at de har en hunderase som ligger meget tynt an i hunde-Norge i forhold til "uheldige" episoder.

Og det er totalt uavhengig av hvor dustete, useriøse, gærne' eller uerfarne eierne til hunden er - det er rasen som helhet får lide, og hver eneste eier. Husk at selv de mest useriøse oppdretterne har faktisk kjøpt sin(e) hund(er) et eller annet sted... Og det hjelper ikke det minste å sette på seg skyggelapper store som dasslokk og si "DET har alle andre raser også problem med, så..."

Veien til å utøke raseforbudet med flere raser er ikke så lang - men steget er gigantisk til schäfer, rottweiler, dobermann blir "truet", dog kanskje bare et museskritt før raser som DC og CC får "fyken" fra samfunnet vi lever i.

Ta ansvar som klubb, krev bruksprøver, mental/karaktertesting for å få registrere avkom (hvis det går an).

Kom dere ut i pressen (f.eks. Hundesport) for å fortelle om rasen(e) på en saklig og fornuftig måte. Og prøv å ikke rakke ned på "alle andre minst like slemme" raser - i hverfall ikke hvis dere har problemer med at andre hundeeiere bruker samme taktikk tilbake.

Og kanksje ennå vanskeligere å argumentere når et enkelt google-søk resulterer i en million treff hvorav tre av de fire øverste forteller at rasen som har blitt brukt som kamphund..

Og igjen, vær så snill og slutt å bruke argumentasjonen om golden retriever som så livsfarlig. De aller, aller, aller fleste menneskene i vestlig verden er vokst opp med en eller annen dum-snill golden i familien, nabolaget eller vennekretsen. OK, endel har sikkert blitt bitt også, men hva har skjedd på forhånd, da. Hvor mange prosent av golden-bittene har ikke skjedd innenfor familien, unger som har plaget hunden, under en slosskamp med en annen hund, voldsom lek, matforsvar, etc..

Det kommer IKKE til å skje at lovgiverne, politikere, politi, etc kommer til å støtte et totalforbud av golden/lab's for å så beholde DC/CC-rasene på markedet i Norge...

Prøv å finne måter på å rydde opp i egne rekker først - SÅ kan dere etterpå komme og klage på "alle de andre" som faktisk heller ikke får til å BARE ha seriøse oppdretter som kan og vet alt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om DU har sett en 7åring med en cane corso valp på luftetur, hvorfor i all verdens dager blander du in Scarlet?

Tror du det blir klarere for deg hvis jeg skriver det en gang til? Kanskje med litt andre ord? Større bokstaver? Mer svada er kanskje mer i din gate?

Jeg henviste til Scarlet fordi hun (nå opptil 2 ggr) har bekreftet at det finnes useriøse oppdrettere av Cane Corso (også i nærheten av der JEG bor), og at de p.t spyr ut bikkjer i kreti og pleti.

Akkurat for øyeblikket er cane corso valper - samt unghunder til omplassering - DAGLIGE forteelser i distriktets største avis.

Jeg gjentar - om ikke med glede - at jeg har møtt 7 åringer på "tur" alene med en cane corso-valp (Og nei, resten av familien var ingensteds å se, de kan selvsagt ha lagt på lur bak hekken, uten å gi livstegn fra seg) - og jeg kan forsikre deg om at din framferd og stil i denne debatten bare har gjort 1 ting - nemlig å bekrefte til fulle det inntrykk jeg har av folk som velger "slike" raser. Synd for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt morsomt at en såpass "klartenkt og ressurssterk" person som deg selv ikke greier å svare på noen få enkle spørsmål :whistle:

Jeg synes bare det er sørgelig at du representerer en rase med så mange utfordringer og ikke engang SER at du har fått svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sitatene er fra Lockhead i denne diskusjonen. (dataen klikka, fikk derfor ikke quota)

”Syntes det er litt morsomt at en såpass "klartenkt og ressurssterk" person som deg selv ikke greier å svare på noen få enkle spørsmål ” – Jeg klarer ikke helt å se hvilke spørsmål som ikke er blitt besvart? Hvis du snakker om hvorfor du burde straffes, så kom jo LinKr med et bra svar.

”Syntes det er morsomt å se når en debattant har gått tom for drivstoff at han/henne går over til person/gruppe-angrep mot det de er uenige med.” – Klarer ikke helt å se hvor Lotta gjør dette?

”Skummelt å få vite hvordan du blir oppfattet?” – Sånne utsagn som dette kan du vel spare deg for? Tviler på at dette hjelper din sak. Men som du nevnte er det jo alltid morsomt å se når en debattant har gått tom for drivstoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...