Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

En kamerat av meg har kjøpt en skikkelig flott Dogo Canario hannhund av ei dame på Jessheim.

Hun tok full pris for hunden,og det skulle selfølgelig medfølge papirer på denne hunden etter avtalen.

Kameraten min er interessert i å stille hunden,som er kjempeflott og snill.

Han har hatt mulighet til å stille denne hunden som valp,men nå er hunden 12 mndr...nøyaktig igår.Så nå går ikke det lengre...

Eieren har mast på denne oppdretteren flere ganger,og siste halve året har hun bare byttet på telefoner,ikke tatt tlf da han ringte,eller bare slått av.

Da han endelig fikk tak i henne på enda et nytt nr, etter at hun annonserte nytt kull for litt siden ble hun å bortforklare at hun ikke hadde hatt penger og bla bla...

Så sa hun at hun skulle sende inn papirene nå...så etter å ha ventet enda lengre og får tak i henne sier hun at faren aldri har vert hos veterinær for å få sjekket testikler o.l. og at det ikke kan registreres valper etter ham...og at nå har hun avlivet ham.

Hun har altså lurt 12-eller 13 valpekjøpere(husker ikke,men det var 12-13 han sa de var)

Ingen av dem får papirer og hun driter bare i og ta telefonen...men nye kull skal hun ha?!

Jeg er så varm i toppen at jeg er fristet til å reise dit som "liksom valpekjøper " og lure henne tilbake..

Hva er det med folk som gjør sånt?Eier de ikke skamvett?

Nå gidder hun ikke ta tlf igjen...og flere av nr han prøver er av...

Advarer mot oppdrettere av Dogo i dette området...tilfelle det er henne!!

Dersom noen kjenner noen med en Dogo på 12 mndr som er gul/tigret som kanskje kommer fra henne...så kommer det ikke papirer.ALlle er rundlurt...og hun ser ut til å ville lure flere.

Grr..

Hva skal han gjøre?

Han vet jo hvor hun bor,men hun har kjøpskontrakten hans...så man kunne tro det var planlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
En kamerat av meg har kjøpt en skikkelig flott Dogo Canario hannhund av ei dame på Jessheim.

Hun tok full pris for hunden,og det skulle selfølgelig medfølge papirer på denne hunden etter avtalen.

Kameraten min er interessert i å stille hunden,som er kjempeflott og snill.

Han har hatt mulighet til å stille denne hunden som valp,men nå er hunden 12 mndr...nøyaktig igår.Så nå går ikke det lengre...

Eieren har mast på denne oppdretteren flere ganger,og siste halve året har hun bare byttet på telefoner,ikke tatt tlf da han ringte,eller bare slått av.

Da han endelig fikk tak i henne på enda et nytt nr, etter at hun annonserte nytt kull for litt siden ble hun å bortforklare at hun ikke hadde hatt penger og bla bla...

Så sa hun at hun skulle sende inn papirene nå...så etter å ha ventet enda lengre og får tak i henne sier hun at faren aldri har vert hos veterinær for å få sjekket testikler o.l. og at det ikke kan registreres valper etter ham...og at nå har hun avlivet ham.

Hun har altså lurt 12-eller 13 valpekjøpere(husker ikke,men det var 12-13 han sa de var)

Ingen av dem får papirer og hun driter bare i og ta telefonen...men nye kull skal hun ha?!

Jeg er så varm i toppen at jeg er fristet til å reise dit som "liksom valpekjøper " og lure henne tilbake..

Hva er det med folk som gjør sånt?Eier de ikke skamvett?

Nå gidder hun ikke ta tlf igjen...og flere av nr han prøver er av...

Advarer mot oppdrettere av Dogo i dette området...tilfelle det er henne!

Dersom noen kjenner noen med en Dogo på 12 mndr som er gul/tigret som kanskje kommer fra henne...så kommer det ikke papirer.ALlle er rundlurt...og hun ser ut til å ville lure flere.

Grr..

Hva skal han gjøre?

Han vet jo hvor hun bor,men hun har kjøpskontrakten hans...så man kunne tro det var planlagt...

Jeg synes han skal innrapportere damen og oppdrettet hennes til NKK Disiplinærkomiteen. Skrive en klage å legge ved kopi av kjøpekontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han skal innrapportere damen og oppdrettet hennes til NKK Disiplinærkomiteen. Skrive en klage å legge ved kopi av kjøpekontrakten.

Helt enig i dette. Han får nok hverken papirer eller pengene tilbake, men hun kan få forbud mot å drive avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, hvorfor sørger man ikke for at man får alle papirene når man henter valpen?

Skjønner at det er veldig frustrerende å bli lurt, hvis det er mulig å gjøre noen oppmerksom på det, så syntes jeg det er en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette. Han får nok hverken papirer eller pengene tilbake, men hun kan få forbud mot å drive avl.

Høyst tvilsomt.

Fra NKKs standard kjøpekontrakt:

"Norsk Kennel Klub har ingen myndighet eller ansvar i

forholdet mellom kjøper og selger. Eventuelle tvister mellom partene er Norsk Kennel Klub uvedkommende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Lurer på en ting, hvorfor sørger man ikke for at man får alle papirene når man henter valpen?

Skjønner at det er veldig frustrerende å bli lurt, hvis det er mulig å gjøre noen oppmerksom på det, så syntes jeg det er en god idé.

Det er faktisk ikke alltid NKK har ferdig behandlet papirene som skal leveres med valpene. OM man feks ikke forhåndsregistrerer så tar papirene lengre tid.

Eller som det hendte med en vennine av meg som valpene ble 6 mnd gammel før papirene kom. Selv om hun purret 4-5 ganger.... (men det hører til skjeldenheten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Lurer på en ting, hvorfor sørger man ikke for at man får alle papirene når man henter valpen?

Skjønner at det er veldig frustrerende å bli lurt, hvis det er mulig å gjøre noen oppmerksom på det, så syntes jeg det er en god idé.

Fordi svært få oppdrettere har registrert valpene før de leveres?

Hvorfor? Fordi det er klønete å registrere en valp på en person når valpen kanskje ikke er betalt, og kjøper kanskje ombestemmer seg. Og fordi det koster uforholdsmessig mye å registrere en og en valp.

De fleste oppdrettere registrerer valpene når alle er solgt, behandlingen hos NKK tar etter min erfaring en snau uke før man har papirene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner at man ikke kan få med alle papirer når man kjøper en hund. Men som jeg forstod er det selgeren som har kjøpekontrakten, bør ikke eier også få dette?

Jeg hadde hvert svært mistenksom om jeg ikke fikk kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner at man ikke kan få med alle papirer når man kjøper en hund. Men som jeg forstod er det selgeren som har kjøpekontrakten, bør ikke eier også få dette?

Jeg hadde hvert svært mistenksom om jeg ikke fikk kontrakten.

Når man skriver under på noe skal man alltid skrive på to eksepmplarer eller ha en kopi/kvittering på det man har skrevet under på. Jeg hadde ihvertfall ikke betalt og dratt uten bevis på at jeg hadde betalt, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
jeg skjønner at man ikke kan få med alle papirer når man kjøper en hund. Men som jeg forstod er det selgeren som har kjøpekontrakten, bør ikke eier også få dette?

Jeg hadde hvert svært mistenksom om jeg ikke fikk kontrakten.

Nå er vel ikke kontrakten problemet her da... men registreringspapirene fra NKK.

Og igjen (det er jo barnslig å lese øvrige svar før man svarer liksom) - det er ikke vanlig i Norge at valper er registrert FØR levering, dette fordi hunder i Norge registreres på PERSON/KJØPER - sånn at dersom kjøper trekker seg dagen før valpen hentes så er det jo ikke spesielt lurt å ha en valp som er registrert på vedkommede liksom...

Ei heller er det særlig økonomisk gunstig å registrere valper før de er betalt, ei heller er det økonomisk smart å registrere en og en valp...

I Norge er normalen at valper registreres når ALLE valpene er solgt og levert.

En kontrakt har altså ingenting med NKK papirer å gjøre.

Folka her har blitt lurt, hannen er avliva (uvisst av hvilken grunn, men den burde kanskje ikke gått i avl) - sånn at man ikke får testikkelattest.

Jeg ville tatt saken til forbrukerrådet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke kontrakten problemet her da... men registreringspapirene fra NKK.

Og igjen (det er jo barnslig å lese øvrige svar før man svarer liksom) - det er ikke vanlig i Norge at valper er registrert FØR levering, dette fordi hunder i Norge registreres på PERSON/KJØPER - sånn at dersom kjøper trekker seg dagen før valpen hentes så er det jo ikke spesielt lurt å ha en valp som er registrert på vedkommede liksom...

Ei heller er det særlig økonomisk gunstig å registrere valper før de er betalt, ei heller er det økonomisk smart å registrere en og en valp...

I Norge er normalen at valper registreres når ALLE valpene er solgt og levert.

En kontrakt har altså ingenting med NKK papirer å gjøre.

Folka her har blitt lurt, hannen er avliva (uvisst av hvilken grunn, men den burde kanskje ikke gått i avl) - sånn at man ikke får testikkelattest.

Jeg ville tatt saken til forbrukerrådet

Helt enig - dette er en sak for Forbrukerrådet. Samtidig ville jeg kontaktet NKK og gjort dem oppmerksom på at de blant sine oppdrettere (altså oppdrettere som bruker deres kjøpsavtaler og registrerer (noen) kull/valper i NKKs register) er svindlere som seiler under falskt flagg.

Jeg mener at NKK er alt for defensive i forhold til uhumskehter i eget system, og tror hver enkelt av oss må purre om slike saker HVER gang det skjer.

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke alltid NKK har ferdig behandlet papirene som skal leveres med valpene. OM man feks ikke forhåndsregistrerer så tar papirene lengre tid.

Eller som det hendte med en vennine av meg som valpene ble 6 mnd gammel før papirene kom. Selv om hun purret 4-5 ganger.... (men det hører til skjeldenheten)

Det er nokk ikke så sjelden at NKK er treig med å få sendt ut papirene, jeg har selv som oppdretter måttet vente så lenge på å få papirene på valpene og jeg skal love dere at det ikke er noe som heelst gøyt å si når valpekjøperene etterlyser stamtavlene at joda jeg bare venter på at nkk skal sende meg dem.

I mitt syn så burde vell egentlig papirene på valper som er forhåndsregistrert ta mindre tid enn de som ikke er det, da nkk allarede har alle opplysninger om kullet som trengs, kan ikke fatte at det skal ta lengre tid en å måtte legge til alle opplysningene og sjekke at alt stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver under på noe skal man alltid skrive på to eksepmplarer eller ha en kopi/kvittering på det man har skrevet under på. Jeg hadde ihvertfall ikke betalt og dratt uten bevis på at jeg hadde betalt, for å si det sånn.

Ja det er det jeg mente, jeg ville nok aldri dratt derifra uten et eksemplar av kontrakten.

Nå er vel ikke kontrakten problemet her da... men registreringspapirene fra NKK.

Nei jeg skjønner det, men man bør jo være litt mistenksom om man skriver under en kontrakt og ikke selv får et eksemplar. Det var det jeg skulle frem til...

Og JA jeg vet at man ikke får med seg stamtavle og alt sånt fra valpekjøperen, dette er vanlig å få i posten senere. (her tok det ett par mnd eller tre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er nokk ikke så sjelden at NKK er treig med å få sendt ut papirene, jeg har selv som oppdretter måttet vente så lenge på å få papirene på valpene og jeg skal love dere at det ikke er noe som heelst gøyt å si når valpekjøperene etterlyser stamtavlene at joda jeg bare venter på at nkk skal sende meg dem.

I mitt syn så burde vell egentlig papirene på valper som er forhåndsregistrert ta mindre tid enn de som ikke er det, da nkk allarede har alle opplysninger om kullet som trengs, kan ikke fatte at det skal ta lengre tid en å måtte legge til alle opplysningene og sjekke at alt stemmer

Det er enkelt å løse - man ringer faktisk bare NKK og ber om en bekreftelse på at de har mottatt registreringspapirene og at de er under behandling på e-mail - og videresender. Kan være greit å bevise at man ikke farer med fanteri.

Når vi registrerte siste kull tok det 3 dager fra jeg sendte inn papirene til jeg hadde stamtavlene i posten - kullet var da forhåndsregistrert.

Med vårt kull som ikke kunne forhåndsregistreres tok det 5 dager... Jeg synes det er grei behandlingstid.

NKK hadde problemer i fjor grunnet omlegging av systemet - men ellers synes jeg ting har gått fort jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ok, kanskje det er forskjell mellom SKK og NKK? Har bare kjøpt hund i Sverige, og da har alle papirene vært i orden ved henting, begge gangene.

SKK registrer eier i etter tid (evt så kan mann velge å ikke registrere seg som eier. Man er åpen til å velge.

Demed får du papirene med en gang da bare hunden er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver under på noe skal man alltid skrive på to eksepmplarer eller ha en kopi/kvittering på det man har skrevet under på. Jeg hadde ihvertfall ikke betalt og dratt uten bevis på at jeg hadde betalt, for å si det sånn.

Helt enig!

Nå er vel ikke kontrakten problemet her da... men registreringspapirene fra NKK.

Og igjen (det er jo barnslig å lese øvrige svar før man svarer liksom) - det er ikke vanlig i Norge at valper er registrert FØR levering, dette fordi hunder i Norge registreres på PERSON/KJØPER - sånn at dersom kjøper trekker seg dagen før valpen hentes så er det jo ikke spesielt lurt å ha en valp som er registrert på vedkommede liksom...

Ei heller er det særlig økonomisk gunstig å registrere valper før de er betalt, ei heller er det økonomisk smart å registrere en og en valp...

I Norge er normalen at valper registreres når ALLE valpene er solgt og levert.

En kontrakt har altså ingenting med NKK papirer å gjøre.

Folka her har blitt lurt, hannen er avliva (uvisst av hvilken grunn, men den burde kanskje ikke gått i avl) - sånn at man ikke får testikkelattest.

Jeg ville tatt saken til forbrukerrådet

Helt enig her og!

Ut i fra den som ble sagt her tidligere ser det ikke ut som om NKK gjør så mye ved slike forhold.

Men de må da kunne gjøre noe i forhold til at oppdretteren har registrert hunder hos dem, og i utgangspunktet kan det nå når de vet om slike forhold.

TV 2 Hjelper deg husker jeg hadde en sak om en som hadde kjøpt Grand Danois (rett meg om feil) med allergi eller noe og fikk penger tilbake. Kan hende om hun blir kontaktet slik og kan bli satt i et meget dårlig lys (At det på TV2 sies omtrent "ikke kjøp av henne" må da være noe av det værste for en oppdretter?) og kanskje får noe form for penger tilbake etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirene til zelda var ferdig behandlet når vi hentet henne og abselutt alle papirer var i orden :)

Det er nok ikke annet å gjøre enn å advare folk mot henne som oppdretter..desverre fins det folk som ikke har vet nok til å selge valper med papirer som viser at valpens foreldre er friske ..eller å sende etter nkk papira.:/ desverre..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man ska aldrig köpa en valp eller en vuxen hund oasett ras utan att få alla hundens papper direkt i handen vid köpet !

då slipper man att bli lurad på detta vis.

har ej hunden papper klara vid köpet av hunden så ska man inte köpa denna hund,för då är det alla gånger en oregistrerad hund eller en blandras hund.även om hunden kanske säljes på en kennel. det är ingen garanti för det.

man ska be att få hundens eller hundens mor & fars regnummer så att man kan kolla upp dom själv på kennel klubben osv. där kan man då se hundens föräldras hd status m.m. då har man ett säkert bevis på om hunden är regad eller inte & dessutom om att föräldrarna till hunden eller hundens föräldrar också är goskända i kennel klubben.

dom flesta hundskojare brukar säga att dom ska skicka alla papper till hunden till den som köper den.

eller så säger dom att dom inte hunnit fått papprena till hunden. att köparen ska få dom senare.

men alla hundens papper som tex reg.bevis,stamtavla vet.besiktningsintyg & vaccinationsintyg ska alltid följa med hundvalpen när den köps vid 8 veckors ålder.

finns det inga papper då,kan du vara säker på att denna lilla valp är en oregistrerad hund eller en blandrashund. som säljaren kallar för rasren hund !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også ha vært noen problemer med faren til disse valpene.

Har han ingen valper etter seg fra før? Eller vært utstilt? Kan dette sjekkes?

For hvis han ikke har vært utstilt, ikke vært brukt i avl, og ingen veterinær har gitt noen attest på ham...så ligger man tynt an.

NKK har jo en advokat de anbefaler. Forbrukerrådet er også en god ide.

Men jeg synes også at man skal skrive inn en formell klage til NKK, gjerne sammen med flere av de andre valpekjøperne, og be om at NKK følger med på denne oppdretteren - som kanskje registrerer andre valpekull der? Det finnes vel ingen raseklubb ennå, men raseklubben for gamlerasen utelukket en slik "cowboyoppdretter" fra medlemskap og valpeanbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man ska aldrig köpa en valp eller en vuxen hund oasett ras utan att få alla hundens papper direkt i handen vid köpet !

då slipper man att bli lurad på detta vis.

har ej hunden papper klara vid köpet av hunden så ska man inte köpa denna hund,för då är det alla gånger en oregistrerad hund eller en blandras hund.även om hunden kanske säljes på en kennel. det är ingen garanti för det.

man ska be att få hundens eller hundens mor & fars regnummer så att man kan kolla upp dom själv på kennel klubben osv. där kan man då se hundens föräldras hd status m.m. då har man ett säkert bevis på om hunden är regad eller inte & dessutom om att föräldrarna till hunden eller hundens föräldrar också är goskända i kennel klubben.

dom flesta hundskojare brukar säga att dom ska skicka alla papper till hunden till den som köper den.

eller så säger dom att dom inte hunnit fått papprena till hunden. att köparen ska få dom senare.

men alla hundens papper som tex reg.bevis,stamtavla vet.besiktningsintyg & vaccinationsintyg ska alltid följa med hundvalpen när den köps vid 8 veckors ålder.

finns det inga papper då,kan du vara säker på att denna lilla valp är en oregistrerad hund eller en blandrashund. som säljaren kallar för rasren hund !

Dette er noe som kan være vanskelig her i norge, da ofte stamtavlen komme noen uker etter man har overtatt valpen. man må utelukke mange oppdrettere om man skal kreve stamtamtavle i hånda ved kjøp. Må evt dra til sverige for å kjøpe da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
man ska aldrig köpa en valp eller en vuxen hund oasett ras utan att få alla hundens papper direkt i handen vid köpet !

då slipper man att bli lurad på detta vis.

har ej hunden papper klara vid köpet av hunden så ska man inte köpa denna hund,för då är det alla gånger en oregistrerad hund eller en blandras hund.även om hunden kanske säljes på en kennel. det är ingen garanti för det.

man ska be att få hundens eller hundens mor & fars regnummer så att man kan kolla upp dom själv på kennel klubben osv. där kan man då se hundens föräldras hd status m.m. då har man ett säkert bevis på om hunden är regad eller inte & dessutom om att föräldrarna till hunden eller hundens föräldrar också är goskända i kennel klubben.

dom flesta hundskojare brukar säga att dom ska skicka alla papper till hunden till den som köper den.

eller så säger dom att dom inte hunnit fått papprena till hunden. att köparen ska få dom senare.

men alla hundens papper som tex reg.bevis,stamtavla vet.besiktningsintyg & vaccinationsintyg ska alltid följa med hundvalpen när den köps vid 8 veckors ålder.

finns det inga papper då,kan du vara säker på att denna lilla valp är en oregistrerad hund eller en blandrashund. som säljaren kallar för rasren hund !

Jeg forstår jo at du er svensk, og da forholder deg til SKK sin praksis. SKK registrerer ikke eier på stamtavlen, det får eier selv gjøre etter at man har hentet hunden. I Norge - NKK - få man ikke registrert valper uten å ha navn og adresse på eier - og det er jo ingen oppdrettere som registrerer valper før valpene er betalt - dvs. ved avhenting - ergo så får man automatisk ikke papirer den dagen man henter valpen, men gjerne når alle valpene i ett kull er solgt.

Normalt sett så er ikke det noe problem - ikke slik jeg erfarer det i alle fall - men det kan ta en tre til fire måneder. De fleste oppdrettere velger imidlertid å forhåndsregistrere valpene - og da betaler man jo registreringsavgift osv. på forhånd og dette kan jo bevises for valpekjøperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han glemte kontrakten på bordet da han var opptatt av valpene...jeg spurte ham hvordan i all verden han klarte det...og han svarte bare" jeg vet ihvertfall hvor hun bor,hehehe"

Tror ikke det hjelper...hun ble omtalt som ei mannedame som man ikke herser med...så han vet ikke helt hva han skal gjøre.Han klager over dette og er selfølgelig skuffet.Problemet er at han ikke kjenner til andre kjøpere og derfor ikke får alliert seg med noen av dem.

Jeg håpte kanskje noen her inne kjente/visste hvem noen var...som har denne rasen fra denne oppdretteren på Jessheim.

Syns det er utrolig feigt av henne og operere slik,og at hun nettopp hadde nytt kull på Finn.

Dette må vi komme til bunns i og jeg vil gjerne hjelpe kompisen min,da han ikke har så mye peiling.Dette er hans første hund...så han har gjort noen feil.Han har mange kompiser med rasehunder,og hadde fått litt innføring i kjøp av hund...

Men som han selv sa virket dette seriøst...og hun skulle sende papirer osv.

Jeg har selv snakket med NKK og begynner å få et inntrykk av at denne såkalte interesseorganisasjonen(som de selv kaller seg)er en stor vits.

De la seg ikke oppi slike saker,og kunne ikke gå hen og si noe som helst om oppdrettere.

Jeg skjønner ikke dette...

Er de bare interesse organisasjon for oppdrettere,fordi de tjener cash på registreringer?

Bør de ikke være interesse organisasjon også for kjøpere?

Jeg fatter ikke hva NKK egentlig står for når de svarer slik.Kanskje jeg snakket med feil person?

Noen som vet hvem man kan henvende seg til direkte?

Og hvordan går man fram i forbrukerrådet?

Takker for hjelp:)

Jeg vil til bunns i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...