Gå til innhold
Hundesonen.no

Du må jo ha bur....


Tore

Recommended Posts

Var en tur i dyrebutikken i dag, skulle kjøpte seng til valpen...

Mens jeg sto å kikket (& luktet) på get-off spray, så kom ekpeditøren å det ble snakk om valp og det som hører med, å da kom det...

Du må jo ha bur, det er jo praktisk, både for ledningspising (pga jeg holdt get-off flaska) å mens jeg var borte på jobb, og hunden måtte ha et eget friområde...

Måtte jeg det jeg..? Javell... :rolleyes:

Jeg lirket nå av meg min mening om VÅRT behov for bur inne, å ble nok sett på som litt rar som absolutt ikke ville høre på deres råd, å ble bedt om å ta med meg en brosjyre om å ha valp etter jeg hadde betalt for senga, noe jeg også takket nei til, da vi har fått en tykk lefse som omhandler dette og spesielt for rasen, av oppdretteren vår alt...

Snakker om umulig kunde.... :)

Poenget være seg, forumet har enkelte som vil ha bukt med burbruk i norge, de bør så absolutt starte med dyrebutikkene som sier Ola Normann MÅ ha bur, gjør noe prevantivt i stede for etterpåklokskap på et forum...

Bare en tanke, ikke en oppfordring til NOK EN burtråd.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget være seg, forumet har enkelte som vil ha bukt med burbruk i norge, de bør så absolutt starte med dyrebutikkene som sier Ola Normann MÅ ha bur, gjør noe prevantivt i stede for etterpåklokskap på et forum...

Bare en tanke, ikke en oppfordring til NOK EN burtråd.... :)

Og om man vil ha bukt med pigghalsbånd, bør man klage til produsenten? :rolleyes:

De lever av å selge disse burene, og salget går så det suser.

Det er kundene som må læres opp.

Et forbud mot å selge bur hadde jo også vært fint, men det er litt mindre realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg opplevd og :) Både når jeg skulle ha meg liten tollervalp (da kjøpte jeg faktisk bur, men det var fordi jeg ikke eide et eneste bur fra før..hverken til bil eller stevner og han måtte bruk bur når han var med på jobb første tiden) og når jeg kikket på babyting til Lyradillen her.. Jonas var valp for 10 år siden, altså på den tiden valper fortsatt fikk herje fritt og rive ned hus og hjem :rolleyes: Tror knapt det fantes bur i butikken på den tiden..husker ikke å ha sett de ihvertfall.

Siste gangen påpekte jeg at jeg underlig nok aldri har hatt behov for bur hjemme på noen av mine hunder, men det virket som om selgeren var sterkt tvilende til at dette kunne gå bra gitt.

Min erfaring er at det er svært få folk i en dyrebutikk som har mer enn gjennomsnittelig peiling på hund og trening, det er mest akvariefantaster som står bak der. Desverre er det de nybakte hunde eiere hører på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det fra andre siden: jeg har jobbet i dyrebutikk, og har aldri foreslått bur (bortsett fra til bil, selvsagt). MEN det er en drøss av vordende valpekjøpere som sier at oppdretter har sagt at de MÅ ha bur.. Så jeg vet ikke helt hva som kom først, høna eller egget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd å bli prakket på et bur, kjøpte frivillig :)

Har hatt hunden i bur mens jeg har vært på skolen, men nå er det helt slutt på burbruk!

Har bare positive opplevelser med det å slutte med bur, men i bilen kan det jo være greit da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det er synd at de prøver å prakke bur på ferske hundeeiere. De vet jo ofte ikke bedre, så hvorfor skal ikke de høre på de tilsynelatende erfarne butikkfolkene?

Har bare positive opplevelser med det å slutte med bur, men i bilen kan det jo være greit da :)

Jeg blir så glad når jeg hører slike setninger :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Selv kommer jeg til å bruke bur på mallevalpen min. Jeg er ofte hjemme på besøk hos mine foreldre, og der må jeg bruke bur. Med en lillebror som slipper ut hundene i tide og utide (for å så sette seg ner i sofaen i 1-2 timer...), og ei mor som er redd hunder, så må jeg ta hensyn. Derfor kommer jeg til å starte med bur treningen tidlig.

Når jeg er hjemme hos meg selv, og er på skolen så har jeg "barnepike" til de hele dagen. Jeg vet at de hadde klart seg fint fra 08:00-16:00, men det er ikke det hundeholdet jeg ønsker å ha :)

Jeg er ikke i mot selve buret, men jeg er sterkt i mot at hunden må ligge i et lite bur 8-12 timer per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet i dyrebutikk i noen år tidligere, og vi anbefalte ikke bur til annet en bilen. Vi solgte det jo med glede, men det var aldri noen som prøvde å prakke på kundene bur. (Som om det var like viktig som et godt fôr liksom!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur er jo veldig greit å ha til stevner o.l, men det farlige med å prakke det på nybakte hundeeiere er jo at de ikke vet hvordan de skal trene det inn. For mange hunder er det et fristed, for andre er det et såkalt hellhole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo med alt. Folk sier: ikke bruk ditt og ikke bruk datt, du må jo bruke ditt, og du må jo bruke datt. Alltid noen som må prakke på deg meningene sine. Og i en dyrebutikk er det jo et perfekt sted å gjøre dette på. Nei, de må bare prate så mye de vil og jeg jatter gjerne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart at man absolutt burde hatt bur i bil (men da må man ha bil til dette), å for veldig mange er bur praktisk og nødvendig...

Men at dyrebutikkene (nå var det bare en person, men tipper det er MANGE) sier du MÅ ha bur, så kommer usikkre valpeeiere til å kjøpe bur uten å nøle, for det er, i følge dyrebutikken, en nødvendighet...

Det er sikkert også veldig greit å ha et bur i boden som man kan dra frem om eneller annen situasjon krever det, men jeg har aldri tengt "nå hadde det vært greit å hatt et bur"...

Men det var som nevnt i første post, en tanke som slo meg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et par har sagt oppi her, jeg tror ikke ansatte i dyreforretninger prakker bur på folk fordi de er burforkjempere og mener det er en ok måte å oppbevare valp/hund på, men fordi de har god, veldig god fortjeneste på å selge dem. Går igjen i det meste de selger, de vil vel som regel anbefale det de har best fortjeneste på, ikke som nødvendigvis har best kvalitet.

Om man skal forhindre salg av bur til hverdagsbruk må man begynne i en annen ende tror jeg, valpekjøperen feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo å nå valpekjøperne "i tide", eller hvordan jeg skal si det.. Hvor mange er det ikke som begynner å lese ETTER at hunden er i hus, eller finner ut når den er ett år at, oi, kanskje bur ikke var så smart og lettvint løsning som de trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt: jeg har jobbet i mange år som selger jeg og selgere har faktisk skrupler.. Jeg tror neppe en dyrekjær selger ville ha anbefalt bur mot sitt eget bedre vitende bare for at butikken skal tjene penger liksom..ville dere gjort det? Siden det liksom er en selvfølge at de gjør det for å tjene penger? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel at de som står i dyrebutikk som regel ikke er hundemennesker, og de som er det har i såfall ikke så store motforestillinger mot bur som mange her på sonen, og dermed behøver de ikke mangle skrupler for å anbefale noe som de tjener mye penger på... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre at det er en kombinasjon av grådighet, bevisstløshet og uvitenhet (farlig blanding, det der) som gjør at zoo-butikkene anbefaler bur til nye hundeeiere.

Dessverre blir inntrykket av at bur er et "must" forsterket av at ikke atferdseksperter, hundeskoleeiere og veterinærer aktivt TAR AVSTAND fra bruken. Jeg har sett og deltatt i uttallige debatter om burbruk, også med ledende norske hundefolk, og det er dessverre kul, kav, skvett umulig å få dem til å si hvor forkastelig dette er. Jeg velger å tro det er fordi de ikke enda har skjønt hvor stort problem det er blitt, og at de ikke innser hvor mange hunder som tilbringer sine liv, helt fra 8-ukersalder i bur, i time etter time hver eneste dag...

Kanskje er også kursvirksomheten deres langt på vei basert på at folk skal oppbevare hundene i bur hos dem i løpet av dagen - og da er det muligens vanskelig å fraråde folk å bruke dette hjelpemiddelet hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt: jeg har jobbet i mange år som selger jeg og selgere har faktisk skrupler.. Jeg tror neppe en dyrekjær selger ville ha anbefalt bur mot sitt eget bedre vitende bare for at butikken skal tjene penger liksom..ville dere gjort det? Siden det liksom er en selvfølge at de gjør det for å tjene penger? :rolleyes:

Jeg har og jobbet som selger - men jeg ER ikke en av den grunn.. For de selgerene som ER selgere, har ikke rare skrupler, de pusher varene sine de, og føler ikke et veldig stort ansvar for hva og hvordan det brukes (ærlig talt, da ville det vel vært vanskelig å selge sportstbiler, f.eks?)

At folk som jobber i dyrebutikk nødvendigvis har stor interesse for hund, eller en bevisst holdning til dette med det økende burbruket, er en søt tanke.. Men jeg tror kanskje ikke de tenker stort over det jeg.. Ikke alle sammen ihvertfall - akkurat som her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om å selge mest MULIG til en kunde kanskje...

... slik det handler om for en del selgere, noe som vel dels nærmest er pålagt dem av butikkledelsen? I klesbutikker starter du med en bukse, men ender - hvis du ikke passer deg - opp med både belte og topp og annet tilbehør, som bare er "såååå fantastisk" til denne buksa. Men som sagt, det er en del av salgspolicyen hos noen. Vet ikke om det er tilfelle i dyrebutikker.

Men kjenner jo noen butikkselgere, eller kjenner til dem, og vet at de like gjerne kan være høyst ordinære hundeeiere som har minst like mange problemer og tull som skyldes dem sjøl, som sikkert mange av kundene har. Det kommer helt an på den enkelte, og det er jo ingen krav... til kunnskap etc. Alle gjør sikkert sitt beste, men derfra til å gi råd...?

...og så gjelder det å selge mest mulig til nye eiere FØR de rekker å bli så drevne <_<

For da slutter man gjerne å kjøpe vilt og hemningsløst! Skal jeg ha valp nå, så kjøper jeg billige, enkle seler (hehe, er selefanatiker) helt til valpen er utvokst, jeg kjøper ikke noen liggeplass til den, men bruker kanskje en pappkasse i første tiden, eller en billig, vaskbar liten madrass med avtagbart trekk hvis jeg ikke mekker en sjøl, bånd kjøper jeg like gjerne i hestebutikk eller rimelige og enkle, siden jeg vet hvor møkkete og slitt de likevel blir.

Ser hvordan noen valpekjøpere, FØR de har fått valp i hus, går amok på handletur og kjøper dyre senger, dyre halsbånd og seler, uten at de aner hvor mye tissing, gnaging og ikke minst voksing som lille valpen skal gjennom.

Men det er kanskje ikke så lett å stå imot heller, når det er valpekjøpere som har fått beskjed om at de må ha bur. Husker jeg var innom en dyrebutikk og overhørte en jente som skulle få kanin, og hvordan hennes far spurte ut betjeningen om passende bur. Butikkjenta viste frem et passelig stort bur (som virkelig bare er et sørgelig minimum, tatt i betraktning hvordan slike kjælekaniner tilbringer 23 timer i døgnet i dem), hvorpå far sier "jeg vil ha noe mindre, det der blir for stort". Butikkjenta stod på sitt, sa at dette var minimum, og at det far sjøl så på ikke var beregnet til kanin. Han og datteren gikk uten å kjøpe, tror jeg... kanskje til en annen butikk hvor han ikke ble motsagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får beskjed at jeg MÅ ha eller SKAL ha, så snur jeg å går. Uansett hva det gjelder.

Å bli pusha på noe er no ejeg misliker svært. Er det noe jeg lurer på så spør jeg. de skal ikke prakke på meg det og det og det.

Beklager, men der er jeg sær. Selvom jeg skal inn i butikken å kjøpe bur, og det første de sier når jeg nevner valp er "du må jo ha bur". Da kjøper jeg ikke noe i den butikken. Selvom de prøver å selge. Greit nok det, men kan heller anbefale ting om man spør om noe spesifikk.

Ofte er det ikke hundevandte personer som jobber i dyrebutikken (virker ikke sånn her jeg bor hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...