Gå til innhold
Hundesonen.no

Blogg meg her og blogg meg der :)


Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav
Skrevet

Noen som kan forklare meg den åpenbare nytten av å bruke blogger for å legge ut helt ordinære hjemmesider. Slik jeg ser det er det vanlige htm(l) formatet på alle mulige måter overlegent m h t å legge ut vanlige, statiske hjemmesider - eller er det noe vesentlig som har gått meg hus forbi?

--

Per Olav

Skrevet

Tenker du på f. eks å bruke Wordpress som en hjemmeside med linker i toppmenyen, i stedet for å lage en hjemmeside selv?

Guest Per Olav
Skrevet
Tenker du på f. eks å bruke Wordpress som en hjemmeside med linker i toppmenyen, i stedet for å lage en hjemmeside selv?
Det jeg tenker på er at blogging spesielt er utviklet for kommunikasjon mellom flere mens en htm(l) hjemmeside er relativ statisk i formen. Man kan legge ut dagboknotater, legge ut ei gjestebok osv på ei ordinær hjemmeside på samme måte som på en blogg - men mangler muligheten for interaktiv kommunikasjon.

Hjemmesida er - slik jeg har forstått - på mange måter enklere å bygge opp m h t at man på et øyeblikk kan variere innholdet i hovedkolonnen og sidekolonnen(e) mens bloggen har færre muligheter for slik - dersom jeg har forstått det riktig?

--

Per Olav

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva dere snakker om, da jeg er veldig amatør. Men jeg har i hvertfall laget meg hjemmeside i wordpress, som egentlig er blogg... Ser ikke helt forskjellen jeg... Men mulighetene er nok ikke så mange som de er når man lager vanelig html hjemmeside...

Skrevet

Grunnen til at mange bruker blogg som hjemmeside (eller blogg som en del av hjemmesiden) er vel at de da slipper å tenke på hjemmesideprogram, vedlikehold og plassering av linker, opplasting osv. På bloggen er det bare å logge seg på og skrive, så faller alt (forhåpentligvis) på plass der det skal være. Det er jo veldig greit for mindre erfarne hjemmesidesnekrere ;)

Skrevet

Til Wordpress finnes det jo en haug med ferdige "maler" man kan bruke, og justere etter egent behov. Og mange av de layoutene gir ganske mange muligheter. Du vil jo alltid finne sider som bruker samme mal da, men man finner sider som likner som oftest når man lager sidene fra bunnen av selv (oppsettet). Om man ikke er er ekstremt kreativ, og klarer å komme opp med noe unikt noe hver gang da.

Skrevet

De fleste merker nok at når de har blogg, så er det det eneste som blir oppdatert på siden...

Så hvorfor ikke bare ha en hjemmeside som er blogg, som i WP så kan man skrive blogg som innlegg og man kan skrive faste sider med info om segselv osv...

Man kan også redigere koden på WP til sitt eget behov, men da i php..

Jeg synes gjerne det er like greit med en blogg som å ha 40sider med mere eller mindre interesangt innhold man ikke aner hvasom er oppdatert...

Guest Per Olav
Skrevet

Jada jeg vet alt det der :icon_redface:

Jeg tenkte i min enfold at jeg skulle legge den vanlige hjemmsida mi over på en blogg, men pr idag synes jeg at bloggformatet er for statisk i f t hva man får utrettet på ei vanlig hjemmeside. I dag betaler jeg for serverplass på to servere, - en ordinær MS-server og en med mySql. Håpet var å kunne overføre alt innholdet fra MS-serveren til mySql-serveren og beholde layout sånn noelunde inntakt men så enkelt er det visst ikke :P

--

PO

Skrevet
Håpet var å kunne overføre alt innholdet fra MS-serveren til mySql-serveren og beholde layout sånn noelunde inntakt men så enkelt er det visst ikke :icon_redface:

hvorfor ikke..?

Guest Per Olav
Skrevet
hvorfor ikke..?
Ja det er liksom det jeg lurer på, vettu :icon_redface: De bloggene jeg har sett (og som etterhvert er blitt ganske mange) er utrolig statiske m h t layout, stort sett har man inntil tre kolonner hvor innholdet endres bare i den ene. Det jeg ønsker er å kunne klikke opp ei ny side hvor innholdet av alle kolonnene er endret i f t den sida jeg befinner meg på. Jeg kan nok for lite om WP og php til å få det til på "ornt'lig", men bare jeg får lest litt og pusla litt fram og tilbake så årn'er det seg nok. Tror jeg :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...