Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie!

Mud

Recommended Posts

Jeg sier det på den måten jeg sier BEAR + slutten da :icon_confused:

Så jeg har alltid sagt Berded kålli (med en liten krøll på tunga på R`en). Har ikkek vist om jeg har sagt det rett, men har bare dannet den måten å si det på, fordi det begynner med ordet BEAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bcRex - jeg er enig med deg der.

Pointerguri - nei, man sier ikke ER for EAR, men man sier jo ikke IR, heller. Så ja, noe midt i mellom, og ordet BEAR var nok ikke så dumt å tenke på i denne sammenhengen.

Men tenk dere alle de andre rasenavnene som har vannvittig uttale - da blir akkurat denne rasen ikke så ille i hvertfall..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det som jeg ville uttalt det hvis jeg skulle si "skjegget collie" til en engelskmann. Altså : bierded kålli.

Uansett: dumme Pappa må tenke veldig lenge på om hun kanskje muligens er for stor. Han har funnet ut at han har plass til buret til Pan i baksetet på bilen (stor toller hannhund), men han er veldig usikker på om skjønne frøkna får plass i det buret. Dette bekymrer han veldig.. Jeg på min side håper han tar seg sammen og heller kjøper seg ny bil hvis det skulle bli et problem som normale folk :rolleyes:

Så kryss fingrene folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det som jeg ville uttalt det hvis jeg skulle si "skjegget collie" til en engelskmann. Altså : bierded kålli.

Uansett: dumme Pappa må tenke veldig lenge på om hun kanskje muligens er for stor. Han har funnet ut at han har plass til buret til Pan i baksetet på bilen (stor toller hannhund), men han er veldig usikker på om skjønne frøkna får plass i det buret. Dette bekymrer han veldig.. Jeg på min side håper han tar seg sammen og heller kjøper seg ny bil hvis det skulle bli et problem som normale folk :rolleyes:

Så kryss fingrene folkens!

Selvfølgelig må han tilpasse bilen etter hunden og ikke motsatt :shocked: Men beardistisper er da ikke noe særlig større enn tollerhanner? Er de det? Jeg kjenner i hvertfall en beardistispe som er ganske liten - og helt herlig :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må han tilpasse bilen etter hunden og ikke motsatt :shocked: Men beardistisper er da ikke noe særlig større enn tollerhanner? Er de det? Jeg kjenner i hvertfall en beardistispe som er ganske liten - og helt herlig :(

Denne tispen har nesten hannhundstørrelse..som en liten hannhund kanskje? jeg vet ærlig talt ikke om buret passer jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler så jeg griner! Tenk - det ER mulig å krangle med et leksikon (særlig når man ikke kan lese lydskrift!)...

Jippi!

(Bearded uttales altså med samme type i som "ship") - Men, man blir selvsagt ikke arrestert om man heller til den litt mer oscholoøstkantske "schjepp åhåi", heller - altså) (Jeg spurte min østlandske tremenningsfirlingsnevø om det :( )

Eeeh.. Nei? Bortsett fra d-lyden på slutten så uttaler jeg dem helt likt..

Da så :icon_confused: (Det er ganske mange som uttaler "aunt" og "ant" likt også - det blir ikke mer korrekt av den grunn...)

Og det er littegranne forskjell på "beer" og "bear", alle som skal til Crufts i helga (som jeg!!), kan jo prøve å bestille en "bear" i baren - sorry - puben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppned baklengs e'en uttales jo ikke e - rett frem. Den er vel mer en mellomting mellom i/e/a eller noe sånt? Man sier jo ikke 'ER' til EAR heller da?

- neida, du har helt rett oppned-e er en kort æ-lyd som kommer ETTER den korte i-lyden i "beard" (altså den korte i-lyden som er lik den som brukes i "ship" - pluss en kort/flat æ-lyd). Den korte i-lyden i ship/beard skiller seg fra den laaange i-lyden i f eks "sheep" (for alle hører forskjell på ship og sheep, forhåpentligvis?)

Og ja, "ear" uttales som regel med en i- pluss en æ/e-lignende lyd (sjekk Cambridge) og en "todelt"/"totrinns" vokal (altså i stedet for en vokal pluss en konsonant som man bruker på amerikansk engelsk "biededd kålli" kontra birdedd kålli, liksom...) :icon_confused:

(Og plutselig så husket jeg hvorfor jeg har sluttet å undervise!!) Sænk ju ænn gudd nait!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... siden vi er i Norge og snakker norsk, så er det vel greit å si "berdedkålli" siden VI ikke har disse "mellomtinglydene" i våre dialekter ??? Det synes ikke riktig verken å si biiiirdedkålli eller bøøørdedkolli uansett, så da må det vel være greit nok med det fornorska berdedkålli ? Sånn egentlig ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... siden vi er i Norge og snakker norsk, så er det vel greit å si "berdedkålli" siden VI ikke har disse "mellomtinglydene" i våre dialekter ??? Det synes ikke riktig verken å si biiiirdedkålli eller bøøørdedkolli uansett, så da må det vel være greit nok med det fornorska berdedkålli ? Sånn egentlig ? :P

Nettopp. Tipper britene ikke gidder å anstrenge seg så veldig for å uttale Norsk Lundehund eller Haldenstøver på perfekt norsk heller! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet med talespråk pleier å være å bli forstått/kunne gjøre seg forstått - men hvis noen spør hva som er KORREKT uttale, så synes jeg det må være fornuftig å svare riktig på det også...

Altså, bearded collie, skal uttales med en kort i-lyd på engelsk, selv om den som bruker ordet hverken er flink i engelsk eller kan lese fonetisk skrift. Og visst har "vi" "mellomlyder" på norske dialekter - men det er ikke alle som har alle eller bruker dem likt, er det vel?

Øh?, er for meg veldig lik oppned-e-en i beard, f eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet med talespråk pleier å være å bli forstått/kunne gjøre seg forstått - men hvis noen spør hva som er KORREKT uttale, så synes jeg det må være fornuftig å svare riktig på det også...

Altså, bearded collie, skal uttales med en kort i-lyd på engelsk, selv om den som bruker ordet hverken er flink i engelsk eller kan lese fonetisk skrift. Og visst har "vi" "mellomlyder" på norske dialekter - men det er ikke alle som har alle eller bruker dem likt, er det vel?

Øh?, er for meg veldig lik oppned-e-en i beard, f eks...

Dersom jeg nå skal kverulere litt, så kan man jo spørre seg hva som er korrekt uttale PÅ NORSK - siden vi jo fortsatt befinner oss i Norge liksom ??? Jeg håper forresten aldri noen spør meg om å uttale rasenavnet på min rase på korrekt fransk... :rolleyes:

Min dialekt inneholder ikke de lydene som skal til for å uttale bearded collie korrekt på engelsk, så jeg forholder meg fortsatt til det norske språket jeg. For det er jo ikke sånn at vi må uttale alle fremmedord ihht opprinnelseslandets talemåte heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg nå skal kverulere litt, så kan man jo spørre seg hva som er korrekt uttale PÅ NORSK - siden vi jo fortsatt befinner oss i Norge liksom ??? Jeg håper forresten aldri noen spør meg om å uttale rasenavnet på min rase på korrekt fransk... :rolleyes:

Min dialekt inneholder ikke de lydene som skal til for å uttale bearded collie korrekt på engelsk, så jeg forholder meg fortsatt til det norske språket jeg. For det er jo ikke sånn at vi må uttale alle fremmedord ihht opprinnelseslandets talemåte heller ?

Som sagt - når man SPØR hva som er KORREKT uttale så antar jeg at man spør om hva som gjelder på det språket man lurer på? Meg bekjent finnes det ingen standardisert uttalenorm for engelske ord brukt på norsk, selv om endel låneord er blitt så vanlige i vårt språk at de etterhvert til og med har fått fornorskede former (tape - teip, f eks). Så svaret er, fortsatt, nei, man kan jo snakke akkurat som man vil, men hvis man spør om hva som er korrekt, så finnes svaret på slikt bl a i ulike leksika, i dette tilfellet er Cambridge's brukt som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Det blir ingen labbetuss :P teite pappaen min beholder heller bilen... <_<

Huffa, så kjipt. Men hvis du vil ha en wannabee-labbetuss for en stund er det bare å låne Archie vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...