Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie!


Mud

Recommended Posts

Jeg sier det på den måten jeg sier BEAR + slutten da :icon_confused:

Så jeg har alltid sagt Berded kålli (med en liten krøll på tunga på R`en). Har ikkek vist om jeg har sagt det rett, men har bare dannet den måten å si det på, fordi det begynner med ordet BEAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bcRex - jeg er enig med deg der.

Pointerguri - nei, man sier ikke ER for EAR, men man sier jo ikke IR, heller. Så ja, noe midt i mellom, og ordet BEAR var nok ikke så dumt å tenke på i denne sammenhengen.

Men tenk dere alle de andre rasenavnene som har vannvittig uttale - da blir akkurat denne rasen ikke så ille i hvertfall..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det som jeg ville uttalt det hvis jeg skulle si "skjegget collie" til en engelskmann. Altså : bierded kålli.

Uansett: dumme Pappa må tenke veldig lenge på om hun kanskje muligens er for stor. Han har funnet ut at han har plass til buret til Pan i baksetet på bilen (stor toller hannhund), men han er veldig usikker på om skjønne frøkna får plass i det buret. Dette bekymrer han veldig.. Jeg på min side håper han tar seg sammen og heller kjøper seg ny bil hvis det skulle bli et problem som normale folk :rolleyes:

Så kryss fingrene folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det som jeg ville uttalt det hvis jeg skulle si "skjegget collie" til en engelskmann. Altså : bierded kålli.

Uansett: dumme Pappa må tenke veldig lenge på om hun kanskje muligens er for stor. Han har funnet ut at han har plass til buret til Pan i baksetet på bilen (stor toller hannhund), men han er veldig usikker på om skjønne frøkna får plass i det buret. Dette bekymrer han veldig.. Jeg på min side håper han tar seg sammen og heller kjøper seg ny bil hvis det skulle bli et problem som normale folk :rolleyes:

Så kryss fingrene folkens!

Selvfølgelig må han tilpasse bilen etter hunden og ikke motsatt :shocked: Men beardistisper er da ikke noe særlig større enn tollerhanner? Er de det? Jeg kjenner i hvertfall en beardistispe som er ganske liten - og helt herlig :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må han tilpasse bilen etter hunden og ikke motsatt :shocked: Men beardistisper er da ikke noe særlig større enn tollerhanner? Er de det? Jeg kjenner i hvertfall en beardistispe som er ganske liten - og helt herlig :(

Denne tispen har nesten hannhundstørrelse..som en liten hannhund kanskje? jeg vet ærlig talt ikke om buret passer jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler så jeg griner! Tenk - det ER mulig å krangle med et leksikon (særlig når man ikke kan lese lydskrift!)...

Jippi!

(Bearded uttales altså med samme type i som "ship") - Men, man blir selvsagt ikke arrestert om man heller til den litt mer oscholoøstkantske "schjepp åhåi", heller - altså) (Jeg spurte min østlandske tremenningsfirlingsnevø om det :( )

Eeeh.. Nei? Bortsett fra d-lyden på slutten så uttaler jeg dem helt likt..

Da så :icon_confused: (Det er ganske mange som uttaler "aunt" og "ant" likt også - det blir ikke mer korrekt av den grunn...)

Og det er littegranne forskjell på "beer" og "bear", alle som skal til Crufts i helga (som jeg!!), kan jo prøve å bestille en "bear" i baren - sorry - puben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppned baklengs e'en uttales jo ikke e - rett frem. Den er vel mer en mellomting mellom i/e/a eller noe sånt? Man sier jo ikke 'ER' til EAR heller da?

- neida, du har helt rett oppned-e er en kort æ-lyd som kommer ETTER den korte i-lyden i "beard" (altså den korte i-lyden som er lik den som brukes i "ship" - pluss en kort/flat æ-lyd). Den korte i-lyden i ship/beard skiller seg fra den laaange i-lyden i f eks "sheep" (for alle hører forskjell på ship og sheep, forhåpentligvis?)

Og ja, "ear" uttales som regel med en i- pluss en æ/e-lignende lyd (sjekk Cambridge) og en "todelt"/"totrinns" vokal (altså i stedet for en vokal pluss en konsonant som man bruker på amerikansk engelsk "biededd kålli" kontra birdedd kålli, liksom...) :icon_confused:

(Og plutselig så husket jeg hvorfor jeg har sluttet å undervise!!) Sænk ju ænn gudd nait!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... siden vi er i Norge og snakker norsk, så er det vel greit å si "berdedkålli" siden VI ikke har disse "mellomtinglydene" i våre dialekter ??? Det synes ikke riktig verken å si biiiirdedkålli eller bøøørdedkolli uansett, så da må det vel være greit nok med det fornorska berdedkålli ? Sånn egentlig ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... siden vi er i Norge og snakker norsk, så er det vel greit å si "berdedkålli" siden VI ikke har disse "mellomtinglydene" i våre dialekter ??? Det synes ikke riktig verken å si biiiirdedkålli eller bøøørdedkolli uansett, så da må det vel være greit nok med det fornorska berdedkålli ? Sånn egentlig ? :P

Nettopp. Tipper britene ikke gidder å anstrenge seg så veldig for å uttale Norsk Lundehund eller Haldenstøver på perfekt norsk heller! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... siden vi er i Norge og snakker norsk, så er det vel greit å si "berdedkålli" siden VI ikke har disse "mellomtinglydene" i våre dialekter ??? Det synes ikke riktig verken å si biiiirdedkålli eller bøøørdedkolli uansett, så da må det vel være greit nok med det fornorska berdedkålli ? Sånn egentlig ? :P

Hovedmålet med talespråk pleier å være å bli forstått/kunne gjøre seg forstått - men hvis noen spør hva som er KORREKT uttale, så synes jeg det må være fornuftig å svare riktig på det også...

Altså, bearded collie, skal uttales med en kort i-lyd på engelsk, selv om den som bruker ordet hverken er flink i engelsk eller kan lese fonetisk skrift. Og visst har "vi" "mellomlyder" på norske dialekter - men det er ikke alle som har alle eller bruker dem likt, er det vel?

Øh?, er for meg veldig lik oppned-e-en i beard, f eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet med talespråk pleier å være å bli forstått/kunne gjøre seg forstått - men hvis noen spør hva som er KORREKT uttale, så synes jeg det må være fornuftig å svare riktig på det også...

Altså, bearded collie, skal uttales med en kort i-lyd på engelsk, selv om den som bruker ordet hverken er flink i engelsk eller kan lese fonetisk skrift. Og visst har "vi" "mellomlyder" på norske dialekter - men det er ikke alle som har alle eller bruker dem likt, er det vel?

Øh?, er for meg veldig lik oppned-e-en i beard, f eks...

Dersom jeg nå skal kverulere litt, så kan man jo spørre seg hva som er korrekt uttale PÅ NORSK - siden vi jo fortsatt befinner oss i Norge liksom ??? Jeg håper forresten aldri noen spør meg om å uttale rasenavnet på min rase på korrekt fransk... :rolleyes:

Min dialekt inneholder ikke de lydene som skal til for å uttale bearded collie korrekt på engelsk, så jeg forholder meg fortsatt til det norske språket jeg. For det er jo ikke sånn at vi må uttale alle fremmedord ihht opprinnelseslandets talemåte heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg nå skal kverulere litt, så kan man jo spørre seg hva som er korrekt uttale PÅ NORSK - siden vi jo fortsatt befinner oss i Norge liksom ??? Jeg håper forresten aldri noen spør meg om å uttale rasenavnet på min rase på korrekt fransk... :rolleyes:

Min dialekt inneholder ikke de lydene som skal til for å uttale bearded collie korrekt på engelsk, så jeg forholder meg fortsatt til det norske språket jeg. For det er jo ikke sånn at vi må uttale alle fremmedord ihht opprinnelseslandets talemåte heller ?

Som sagt - når man SPØR hva som er KORREKT uttale så antar jeg at man spør om hva som gjelder på det språket man lurer på? Meg bekjent finnes det ingen standardisert uttalenorm for engelske ord brukt på norsk, selv om endel låneord er blitt så vanlige i vårt språk at de etterhvert til og med har fått fornorskede former (tape - teip, f eks). Så svaret er, fortsatt, nei, man kan jo snakke akkurat som man vil, men hvis man spør om hva som er korrekt, så finnes svaret på slikt bl a i ulike leksika, i dette tilfellet er Cambridge's brukt som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Det blir ingen labbetuss :P teite pappaen min beholder heller bilen... <_<

Huffa, så kjipt. Men hvis du vil ha en wannabee-labbetuss for en stund er det bare å låne Archie vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...