Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie!

Mud

Recommended Posts

Jeg sier det på den måten jeg sier BEAR + slutten da :icon_confused:

Så jeg har alltid sagt Berded kålli (med en liten krøll på tunga på R`en). Har ikkek vist om jeg har sagt det rett, men har bare dannet den måten å si det på, fordi det begynner med ordet BEAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bcRex - jeg er enig med deg der.

Pointerguri - nei, man sier ikke ER for EAR, men man sier jo ikke IR, heller. Så ja, noe midt i mellom, og ordet BEAR var nok ikke så dumt å tenke på i denne sammenhengen.

Men tenk dere alle de andre rasenavnene som har vannvittig uttale - da blir akkurat denne rasen ikke så ille i hvertfall..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det som jeg ville uttalt det hvis jeg skulle si "skjegget collie" til en engelskmann. Altså : bierded kålli.

Uansett: dumme Pappa må tenke veldig lenge på om hun kanskje muligens er for stor. Han har funnet ut at han har plass til buret til Pan i baksetet på bilen (stor toller hannhund), men han er veldig usikker på om skjønne frøkna får plass i det buret. Dette bekymrer han veldig.. Jeg på min side håper han tar seg sammen og heller kjøper seg ny bil hvis det skulle bli et problem som normale folk :rolleyes:

Så kryss fingrene folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det som jeg ville uttalt det hvis jeg skulle si "skjegget collie" til en engelskmann. Altså : bierded kålli.

Uansett: dumme Pappa må tenke veldig lenge på om hun kanskje muligens er for stor. Han har funnet ut at han har plass til buret til Pan i baksetet på bilen (stor toller hannhund), men han er veldig usikker på om skjønne frøkna får plass i det buret. Dette bekymrer han veldig.. Jeg på min side håper han tar seg sammen og heller kjøper seg ny bil hvis det skulle bli et problem som normale folk :rolleyes:

Så kryss fingrene folkens!

Selvfølgelig må han tilpasse bilen etter hunden og ikke motsatt :shocked: Men beardistisper er da ikke noe særlig større enn tollerhanner? Er de det? Jeg kjenner i hvertfall en beardistispe som er ganske liten - og helt herlig :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må han tilpasse bilen etter hunden og ikke motsatt :shocked: Men beardistisper er da ikke noe særlig større enn tollerhanner? Er de det? Jeg kjenner i hvertfall en beardistispe som er ganske liten - og helt herlig :(

Denne tispen har nesten hannhundstørrelse..som en liten hannhund kanskje? jeg vet ærlig talt ikke om buret passer jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler så jeg griner! Tenk - det ER mulig å krangle med et leksikon (særlig når man ikke kan lese lydskrift!)...

Jippi!

(Bearded uttales altså med samme type i som "ship") - Men, man blir selvsagt ikke arrestert om man heller til den litt mer oscholoøstkantske "schjepp åhåi", heller - altså) (Jeg spurte min østlandske tremenningsfirlingsnevø om det :( )

Eeeh.. Nei? Bortsett fra d-lyden på slutten så uttaler jeg dem helt likt..

Da så :icon_confused: (Det er ganske mange som uttaler "aunt" og "ant" likt også - det blir ikke mer korrekt av den grunn...)

Og det er littegranne forskjell på "beer" og "bear", alle som skal til Crufts i helga (som jeg!!), kan jo prøve å bestille en "bear" i baren - sorry - puben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppned baklengs e'en uttales jo ikke e - rett frem. Den er vel mer en mellomting mellom i/e/a eller noe sånt? Man sier jo ikke 'ER' til EAR heller da?

- neida, du har helt rett oppned-e er en kort æ-lyd som kommer ETTER den korte i-lyden i "beard" (altså den korte i-lyden som er lik den som brukes i "ship" - pluss en kort/flat æ-lyd). Den korte i-lyden i ship/beard skiller seg fra den laaange i-lyden i f eks "sheep" (for alle hører forskjell på ship og sheep, forhåpentligvis?)

Og ja, "ear" uttales som regel med en i- pluss en æ/e-lignende lyd (sjekk Cambridge) og en "todelt"/"totrinns" vokal (altså i stedet for en vokal pluss en konsonant som man bruker på amerikansk engelsk "biededd kålli" kontra birdedd kålli, liksom...) :icon_confused:

(Og plutselig så husket jeg hvorfor jeg har sluttet å undervise!!) Sænk ju ænn gudd nait!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... siden vi er i Norge og snakker norsk, så er det vel greit å si "berdedkålli" siden VI ikke har disse "mellomtinglydene" i våre dialekter ??? Det synes ikke riktig verken å si biiiirdedkålli eller bøøørdedkolli uansett, så da må det vel være greit nok med det fornorska berdedkålli ? Sånn egentlig ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... siden vi er i Norge og snakker norsk, så er det vel greit å si "berdedkålli" siden VI ikke har disse "mellomtinglydene" i våre dialekter ??? Det synes ikke riktig verken å si biiiirdedkålli eller bøøørdedkolli uansett, så da må det vel være greit nok med det fornorska berdedkålli ? Sånn egentlig ? :P

Nettopp. Tipper britene ikke gidder å anstrenge seg så veldig for å uttale Norsk Lundehund eller Haldenstøver på perfekt norsk heller! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet med talespråk pleier å være å bli forstått/kunne gjøre seg forstått - men hvis noen spør hva som er KORREKT uttale, så synes jeg det må være fornuftig å svare riktig på det også...

Altså, bearded collie, skal uttales med en kort i-lyd på engelsk, selv om den som bruker ordet hverken er flink i engelsk eller kan lese fonetisk skrift. Og visst har "vi" "mellomlyder" på norske dialekter - men det er ikke alle som har alle eller bruker dem likt, er det vel?

Øh?, er for meg veldig lik oppned-e-en i beard, f eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet med talespråk pleier å være å bli forstått/kunne gjøre seg forstått - men hvis noen spør hva som er KORREKT uttale, så synes jeg det må være fornuftig å svare riktig på det også...

Altså, bearded collie, skal uttales med en kort i-lyd på engelsk, selv om den som bruker ordet hverken er flink i engelsk eller kan lese fonetisk skrift. Og visst har "vi" "mellomlyder" på norske dialekter - men det er ikke alle som har alle eller bruker dem likt, er det vel?

Øh?, er for meg veldig lik oppned-e-en i beard, f eks...

Dersom jeg nå skal kverulere litt, så kan man jo spørre seg hva som er korrekt uttale PÅ NORSK - siden vi jo fortsatt befinner oss i Norge liksom ??? Jeg håper forresten aldri noen spør meg om å uttale rasenavnet på min rase på korrekt fransk... :rolleyes:

Min dialekt inneholder ikke de lydene som skal til for å uttale bearded collie korrekt på engelsk, så jeg forholder meg fortsatt til det norske språket jeg. For det er jo ikke sånn at vi må uttale alle fremmedord ihht opprinnelseslandets talemåte heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg nå skal kverulere litt, så kan man jo spørre seg hva som er korrekt uttale PÅ NORSK - siden vi jo fortsatt befinner oss i Norge liksom ??? Jeg håper forresten aldri noen spør meg om å uttale rasenavnet på min rase på korrekt fransk... :rolleyes:

Min dialekt inneholder ikke de lydene som skal til for å uttale bearded collie korrekt på engelsk, så jeg forholder meg fortsatt til det norske språket jeg. For det er jo ikke sånn at vi må uttale alle fremmedord ihht opprinnelseslandets talemåte heller ?

Som sagt - når man SPØR hva som er KORREKT uttale så antar jeg at man spør om hva som gjelder på det språket man lurer på? Meg bekjent finnes det ingen standardisert uttalenorm for engelske ord brukt på norsk, selv om endel låneord er blitt så vanlige i vårt språk at de etterhvert til og med har fått fornorskede former (tape - teip, f eks). Så svaret er, fortsatt, nei, man kan jo snakke akkurat som man vil, men hvis man spør om hva som er korrekt, så finnes svaret på slikt bl a i ulike leksika, i dette tilfellet er Cambridge's brukt som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Det blir ingen labbetuss :P teite pappaen min beholder heller bilen... <_<

Huffa, så kjipt. Men hvis du vil ha en wannabee-labbetuss for en stund er det bare å låne Archie vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...