Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie!

Mud

Recommended Posts

Skrevet

Pappa skal se på en Bearded collie tirsdag. :P En tre år gammel tispe. Jeg har jo falt litt for rasen etter å ha hatt Lady en natt og lest om de her på sonen så jeg gleder meg stort og håper det blir beardis i familien. Planen er at jeg skal passe den når Pappa skal på bowling turnering etc så jeg føler det nesten som om jeg skal få en halv hund :o

Så kommer spørsmålene da..HVOR mye pelsstell er det egentlig med en beardis??Tispa er allerede champion og jeg tror ikke pappa er så keen på å stille henne ut så da er det kanskje mulig å klippe ned? Eller ødlegger det beskyttelsen? Hvordan er de ovenfor andre hunder sånn generellt? Pappa har ikke hatt hund på flere år, siste hund var en langhårscollie tispe, men han innehar evnen til å ta i mot råd og er en sindig og rolig type. Vil en beardis bli krevende?

Skrevet

Jeg overlater til noen med erfaring å gi råd, vil bare ønske hjertelig tillykke, de beardisene jeg har truffet har vært utrolig behagelige dyr!

Skrevet

Hei,

Pelsstellet er IKKE så enormt som man tror!

Og det finnes knop og knep som gjør at selv den mest fullpelsede hunden likevel er "stussset" slik at det ikke floker seg som besatt.

Reelt sett - hvis han setter av EN time i uka'. Bruker en grov metallkam + en såkalt parykkbørste (metallbørste) - børster igjennom hunden fra topp til tå. Da vil den hunden IKKE rekke å få noen sælig med floker, noensinne.

Men det forutsetter at det gjøres skikkelig, selvsagt. Og ikke bare "glatte til litt midt oppe på ryggen!-børsting som mange er flinke til å gjøre..

Man må legge ned hunden på et bord (eller som meg - gulvet), sitte ved siden av, begynne bakerst og børste lag for lag for lag helt til man ender opp ved snuten.

Hvis det ikke er en utst.hund, men man likevel vil la den se ut som en beardis (dvs ikke klippe den helt ned), så kan man klippe "rent" på innsiden av lårene samt på innsiden av albuene - det synes ikke utenfra, og underletter flokejobbingen enormt.

Jeg børster mine voksne (utst.hunder) ca hver 3 uke, av og til går det lengre tid imellom. Men jeg KAN børste og vet hvor langt man kan strekke strikken før man må klippe og røske/rive ut for mye pels..

Regelmessig børsting ca 1 gang i uka' = mindre pels = mere lettstelt = ikke alltid så iddelt for utst.ringen men helt greit for en vanlig kose/familiehund som likevel ser ut som en beardis.

Lykke til!

Susanne

Skrevet

Dette tror jeg han fikser :o Så er det bare å håpe hund og mann liker hverandre og at oppdretter eventuellt stoler på at Pappa gir hunden et godt hjem. Jeg ser jo allerede for meg lange turer i skogen med tre gjeterhunder (og Pappa på slep seff)og å bli enda mer sjarmert av beardisens livsglede. Underlig nok var det faktisk ikke jeg som påvriket gammern, han liker rasen helt av seg selv han;)

Skrevet
Hvordan er det man egentlig uttaler rasen : Bearded collie ?

Noen som kan gi meg en ordlyd på det ? :icon_fun:

Jeg har hvertfall alltid sagt berded kålli :closedeyes:

Skrevet
Sier også berded kålli,jeg trooor ikke at det er birded ?=)

Jeg tenkte som så atte Bearded betød skjegget? Og beard uttales vel bIrd?

Haha, håper noen som vet kan svare, for jeg hater å uttale ting feil. :icon_confused:

Skrevet
Jeg tenkte som så atte Bearded betød skjegget? Og beard uttales vel bIrd?

Haha, håper noen som vet kan svare, for jeg hater å uttale ting feil. :icon_confused:

Jeg uttaler beard beerd jeg da, så kanskje det er jeg som tar feil?

Skrevet

Vanvittig herlige hunder, men jeg hadde aldri skaffet meg en hvis jeg ikke var glad i pelsstell.

Skrevet

Det uttales definitivt som det engelske ordet for skjegg, dvs. beard - (uttale: "berd") - da det er nettopp det - en skjeggete collie. Altså, uttale er "Berded Kålli".

Mange sier birded og endel sier børded - begge deler skjærer ontrent like langt nedi sjelen min..

Men kan jo forsåvidt (kanskje, muligens, eventuelt, på en god dag, osv) skjønne birded-uttalen da rasen beagle faktisk uttales "bigel". Og ordet pea (ert - uttales "Pi"), lean (lene - uttales "Lin"), sea (sjø - uttales "si") - men hvor kommer "bø"en fra??

Joda - fugl (bird) uttales med en "bø" først, men det er jo bokstavene bi - ikke bea...

Men, men - jeg later som ikke noe, jeg - alle de gangene jeg hører folk fortelle om birdis eller børdisen sin..

:icon_confused:

Susanne

Skrevet

da er frøkna beskuet og jeg er - som forventet - dødsjarmert. Pappa er som alltid litt mer avventende og irriterende gjennomtenkt. Han likte henne kjempegodt men må jo selvfølgelig ta tre hundre runder med tenk om atte hvis om atte dersom atte etc.. Det skal han få lov til, men jeg håper jo han lander på den fine frøkna.

Eier sa det samme som SusanneL her: det er ikke sååå ille som det ser ut med den pelsen. Det er ofte ikke lengden på en pels det kommer ann på, noe jeg erfarte da jeg sleit vettet av meg for å holde tollerpelsen til Panebass flokefri etter å ha synes belgerpels gikk som en lek (og min forrige belger var virkelig langhåret). Så nå krysser jeg fingrene og håper at pappa tar til "fornuft" og får seg ei fin lita labbetuss frøken som øyesynlig har blitt oppfostret på lykkepiller :icon_confused:

Skrevet

Ja, lykkepiller gies til valpene våre istedenfor ormekurer når de er små - så blir de så glade og blide så...

(virkningen går riktignok aldri vekk, men...)

Susanne

Skrevet
Ja, lykkepiller gies til valpene våre istedenfor ormekurer når de er små - så blir de så glade og blide så...

Susanne

Hadde det ikke vært for at jeg er godt oppdratt så hadde jeg endt opp med en liten beardisvalp... den lille sorte og hvite bamsen hun hadde var så søt at det ikke burde vært lov! Er det mulig å se så gjennomført valp ut? Skikkelig fluffy med ramp i blikket! *sukk*

Skrevet

Susanne

Aha, det forklarer jo mye! Fortsett med det :(

Skrevet
Mange sier birded og endel sier børded - begge deler skjærer ontrent like langt nedi sjelen min..

Men, men - jeg later som ikke noe, jeg - alle de gangene jeg hører folk fortelle om birdis eller børdisen sin..

Susanne

Jeg skal aldri si børded noe mere, fra nå skal jeg tenke på sjegg og få til å uttale det rett, takk for oppklaringen :(

Skrevet
Det uttales definitivt som det engelske ordet for skjegg, dvs. beard - (uttale: "berd") - da det er nettopp det - en skjeggete collie. Altså, uttale er "Berded Kålli".

Men kan jo forsåvidt (kanskje, muligens, eventuelt, på en god dag, osv) skjønne birded-uttalen da rasen beagle faktisk uttales "bigel". Og ordet pea (ert - uttales "Pi"), lean (lene - uttales "Lin"), sea (sjø - uttales "si") - men hvor kommer "bø"en fra??

Joda - fugl (bird) uttales med en "bø" først, men det er jo bokstavene bi - ikke bea...

Susanne

Sorry folkens (særlig SusanneL, dah):

Sjekk Cambridge learners dictionary:

http://dictionary.cambridge.org/define.asp...7&dict=CALD

Engelsk engelsk uttaler ordet bearded ca slik: biieded (kort i, kort e/æ-lignende lyd) som på us-engelsk erstattes med en r-lyd. Begge har iiii-lyd (ikke e, æ, eller ø, nei) i starten av ordet.

Jeg får dessverre ikke kopiert lydskriften fra nettstedet, men dere kan jo titte selv :(

Lotta

Skrevet
Sorry folkens (særlig SusanneL, dah):

Sjekk Cambridge learners dictionary:

http://dictionary.cambridge.org/define.asp...7&dict=CALD

Engelsk engelsk uttaler ordet bearded ca slik: biieded (kort i, kort e/æ-lignende lyd) som på us-engelsk erstattes med en r-lyd. Begge har iiii-lyd (ikke e, æ, eller ø, nei) i starten av ordet.

Jeg får dessverre ikke kopiert lydskriften fra nettstedet, men dere kan jo titte selv :icon_confused:

Lotta

Huhuu, da kan jeg fortsette å si Biiiirded Kålli! :(

Takk for oppklaringen, Lotta. :P

Skrevet

Hei igjen,

Ja, bare fortsett å si Biiirded Kålli du, Pointerguri - ingen tar ille opp av det - du er ikke alene!

Sorry'en er godtatt, Lotta, men...

Jeg skal selvsagt ikke motsi the Cambridge Dictionary, men hvis dere ser lenger ned på listen over phonetikken (dvs klikk på lydspråket) under "Diphthongs" - så står denne I (og oppned/bakfram e) som uttale : EAR (øre) for UK (dvs England).

Og det er for oss mest Berded (med krøll på tunga for r'en..) - slik de uttaler det også i rasens hjemland England.

Punktumet i lydspråket er en liten pause - så riktigst vil vel da være å si: ber-did kålli...

Susanne

Skrevet
Hei igjen,

Ja, bare fortsett å si Biiirded Kålli du, Pointerguri - ingen tar ille opp av det - du er ikke alene!

Sorry'en er godtatt, Lotta, men...

Jeg skal selvsagt ikke motsi the Cambridge Dictionary, men hvis dere ser lenger ned på listen over phonetikken (dvs klikk på lydspråket) under "Diphthongs" - så står denne I (og oppned/bakfram e) som uttale : EAR (øre) for UK (dvs England).

Og det er for oss mest Berded (med krøll på tunga for r'en..) - slik de uttaler det også i rasens hjemland England.

Punktumet i lydspråket er en liten pause - så riktigst vil vel da være å si: ber-did kålli...

Susanne

Den oppned baklengs e'en uttales jo ikke e - rett frem. Den er vel mer en mellomting mellom i/e/a eller noe sånt? Man sier jo ikke 'ER' til EAR heller da?

Skrevet
Pappa skal se på en Bearded collie tirsdag. :( En tre år gammel tispe. Jeg har jo falt litt for rasen etter å ha hatt Lady en natt og lest om de her på sonen så jeg gleder meg stort og håper det blir beardis i familien. Planen er at jeg skal passe den når Pappa skal på bowling turnering etc så jeg føler det nesten som om jeg skal få en halv hund :icon_confused:

Gratulerer :P Kjempefin rase!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...