Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå pent i bånd


Mirai

Recommended Posts

ja, og de voksne ulvene tar hverandre og valpene så det uler når de gjør noe uakseptabelt.

Men så er jo ikke vi ulver heller da..

Hunden skal bo i en menneske familie..

Og de fleste gangene når vi bruker straff på hunden er

det maktmisbruk.. (min meining)

Eller pga de tærer på tålmodigheten vår, og til slutt

så tar vi hunden.. Men det er også feil..

For eneste som skjedde da, er at du ødela treningen.. osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg tar hunden for frekkheter, og min hund ser på meg som en god og rettferdig leder :D Jeg har en veldig hard aussie som man umulig kan klare uten å sette på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig Vicky! :D Hunder tåler masse de og har bare godt av å bli irrettelagt hvis det er noe.

Et eksempel er at nabohunden her, en cocker spaniel, eies av en voksen/eldre dame. Hunden bjeffer konstant på forbipasserende og damen kjefter. Hun tar ikke i hunden. Hunden bryr seg ikke noe om henne. Blir han sotte inn står han å bjeffer innendørs. Null respekt for eieren. Men så har ho en voksen sønn da. Og han er ikke redd for å ta i hunden. Han tar i den hvis den bjeffer. Og så lenge han er der, så er hunden stille og er helt vanlig. Er han borte, står han å bjeffer og bråker. Så det er tydelig hvem han har respekt for. Den hunden må tas, for å få bort bjeffingen, men det skjønner ikke dama. Men egentlig får ho bare ha det så godt ! ;) det er alt for mange eiere som blir trillet rundt lillefingeren av hunden sin. Og mange skjønner det ikke selv engang. Det er faktisk menn som så oftes som har best kustus på hundene sine, og en grunn for det er at de ikke er redd for å ta i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet eksempel jeg kom på er at en gang i vinter var samboern på skitur. Så satte han seg ned og skulle slappe av og spise litt. Så kom det en dame med en golden. (var sånn felleshytte hvor alle skigåere går) samboern min hadde ei brødskive i hånda og plutselig kom golden bort til han og snappa brødskiva ut av hånden på han!! Dama gjorde ingenting hun. At det går an! Hunden skulle fått juling av meg, hadde jeg vært der. Maken til frekkheter! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet eksempel jeg kom på er at en gang i vinter var samboern på skitur. Så satte han seg ned og skulle slappe av og spise litt. Så kom det en dame med en golden. (var sånn felleshytte hvor alle skigåere går) samboern min hadde ei brødskive i hånda og plutselig kom golden bort til han og snappa brødskiva ut av hånden på han!! Dama gjorde ingenting hun. At det går an! Hunden skulle fått juling av meg, hadde jeg vært der. Maken til frekkheter! :evil:

Gosh så frekt!!!

Jeg tror jeg hadde flydd i flint hadde Chicka gjort noe sånnt, hun tar jo aldri noe her hjemme så det er utelukket, men hvis hun hadde gjort det...

Hvordan oppdragelse har folk på hundene sine når de gjør sånnt?

Den snillismen går over alle hauger syntes jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. nå har jeg noe stort å bryne meg på i ukene og månedene framover.

Eso har gått "greit nok" i bånd fram til nå. Drar ikke som en tulling, men sitter ikke på venstrefoten min heller.

Var på en lang tur med ham langs veien idag. Først må jeg skryte litt: ikke en eneste gang prøvde han å gjete biler! Måtte ikke hindre ham å falle i gjetertranse med godbit eller leke en eneste gang, kjempeflink!

Men så er det å gå pent da.. Han liker å alltid være et hode eller halv kropp foran. Jeg vil at han skal gå "på" venstrehånda mi. Å dra eller rykke i båndet funker ikke, når jeg prøver det, så legger han seg bare ned og fram i halsbåndet, å blir bare enda verre!

Det funker sånn halvveis å stoppe hver gang han drar, for da kommer han tilbake til meg å setter seg, men som oftest så raser han avgårde igjen når vi begynner å gå igjen. Bruker jo et halvt århundre på 10 meter.. #-o

Jeg bruker vanlig halsbånd på han, sånn til opplysning.

Sukk.. noen råd? Det veeeerste som finnes er lyden av en hund som "kveles" når den henger i halsbåndet. Har alltid sagt at en sånn hund skal jeg aldri ha, så er jeg i ferd med å få en.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt fra lunah har vært liten, så har jeg gått og stoppa hver eneste gang hu drar. Nå er hu blitt veldig flink,men jeg har trent MYE på det. Det som ser ut til å funke ennå bedre her er å snu hver gang hu drar. har begynnt med det nå og det funker utmerket =D> Du kommer ikke langt nei, så med det første er det ikke no vits å sette seg mål hvor man skal gå. Da går man for å trene på å gå pent. Det er bare å ha tolmodighet og begynne å trene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. nå har jeg noe stort å bryne meg på i ukene og månedene framover.

Eso har gått "greit nok" i bånd fram til nå. Drar ikke som en tulling, men sitter ikke på venstrefoten min heller.

Var på en lang tur med ham langs veien idag. Først må jeg skryte litt: ikke en eneste gang prøvde han å gjete biler! Måtte ikke hindre ham å falle i gjetertranse med godbit eller leke en eneste gang, kjempeflink!

Men så er det å gå pent da.. Han liker å alltid være et hode eller halv kropp foran. Jeg vil at han skal gå "på" venstrehånda mi. Å dra eller rykke i båndet funker ikke, når jeg prøver det, så legger han seg bare ned og fram i halsbåndet, å blir bare enda verre!

Det funker sånn halvveis å stoppe hver gang han drar, for da kommer han tilbake til meg å setter seg, men som oftest så raser han avgårde igjen når vi begynner å gå igjen. Bruker jo et halvt århundre på 10 meter.. #-o

Jeg bruker vanlig halsbånd på han, sånn til opplysning.

Sukk.. noen råd? Det veeeerste som finnes er lyden av en hund som "kveles" når den henger i halsbåndet. Har alltid sagt at en sånn hund skal jeg aldri ha, så er jeg i ferd med å få en.. :D

Er ikke å gjete biler et teng på at spesilet gjeterhunder kjeder seg/har lite og holde på med? Ikke sånn frekt ment da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt fra lunah har vært liten, så har jeg gått og stoppa hver eneste gang hu drar. Nå er hu blitt veldig flink,men jeg har trent MYE på det. Det som ser ut til å funke ennå bedre her er å snu hver gang hu drar. har begynnt med det nå og det funker utmerket =D> Du kommer ikke langt nei, så med det første er det ikke no vits å sette seg mål hvor man skal gå. Da går man for å trene på å gå pent. Det er bare å ha tolmodighet og begynne å trene!

Blir jo nesten sånn drakamp da, du vil den veien og hun vil den andre :D

Neida, tror nok at det virker, må kanskje prøve det når hun er som verst.

Noen ganger må jeg nærmest dra henne vekk da, men det er veldig sjelden jeg rykker i båndet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke å gjete biler et teng på at spesilet gjeterhunder kjeder seg/har lite og holde på med? Ikke sånn frekt ment da...

Ikke nødvendigvis ;) Har lest endel om BC og gjeting, "ekspertene" sa noe sånt som; Det er noe som henger med BC, den gjetinga får du uansett om den går på sau eller ikke. Men vær konsekvent og bli kvitt den!

Nå er jeg kvitt den på Eso! :D

Hehe, tviler på at dyret her kjeder seg/får lite stimulanse om dagene. Leker, trener + løper utrolig mye løst på skogsveiene og i marka. Der får han faktisk tilbudet med å gjete sauer å, siden de går på beite der vi går, men Eso løper bare etter for å "leke" med de, før han snur og finner noe annet å leke med, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho ;) Hadde jeg skulle rykka i båndet når LiLi dro, da hadde jo hun flydd gjennom lufta og landa skrikende på bakken i en eller annen merkelig stilling! Tror ikke det nei...

:D Hehe... tror kanskje det har litt å si med hvor hardt du rykker til og? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hehe... tror kanskje det har litt å si med hvor hardt du rykker til og? ;)

Jo, kanskje det ;) Men det hadde blitt vanskelig tror jeg. Har uansett ingen planer om å prøve det ;) Det er ekstra ille med rykking på små raser, fordi de har så små pusterør, som kan bli klemt sammen eller no sånn, har jeg hørt :? Vet ikke jeg, men synes i alle fall at det er no tull ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis :P Har lest endel om BC og gjeting, "ekspertene" sa noe sånt som; Det er noe som henger med BC, den gjetinga får du uansett om den går på sau eller ikke. Men vær konsekvent og bli kvitt den!

Nå er jeg kvitt den på Eso! :D

Hehe, tviler på at dyret her kjeder seg/får lite stimulanse om dagene. Leker, trener + løper utrolig mye løst på skogsveiene og i marka. Der får han faktisk tilbudet med å gjete sauer å, siden de går på beite der vi går, men Eso løper bare etter for å "leke" med de, før han snur og finner noe annet å leke med, hehe..

Minner meg på da Tjorven møtte en sau, var en som gikk tur med den langs veien, utpå landet da... Tjorven skulle absolutt leke med den, hun som ellers pleier å være veldig forsiktig, så det var sauen som måtte trekke seg unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra oss: Idag gikk jeg en tur på ca 2 km, både langs stille grusvei og langs asfaltert trafikkert vei.. Jeg gikk å tenkte på så utrolig mye (var forbanna på noe, så jeg tok bare hunden å gikk..) Så jeg glemte nesten at jeg hadde med hund, og jeg tenkte heller ikke på det at han ikke skulle trekke.. Gjett hvem som gikk fint i bånd hele turen da? :) Når jeg var nesten hjemme gikk det opp for meg at jeg ikke hadde "kommentert" det en eneste gang til ham, hihi!

Så neste gang jeg skal ut på tur skal jeg prøve det samme, konsenterere meg om noe annet enn at han i alltid skal gå på venstrefoten min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...