Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå pent i bånd


Mirai

Recommended Posts

ARGH!!! GGRRRRR!! HRMPF!! :evil:

Jeg er en smule frustrert. Nettopp kommet inn igjen etter en tur med Mona. Jadda. Kan si armene verker. JEg tenkte jo at tur blir ikke noe problem, hun har jo gått så fint i byen og parkeringsplasser osv..

Men det er tydelig at hun vet at hun er hjemme og ehr er alt trygt, for nå vil hun liksom ligge bortetter astfalten med meg på slep.

Jeg trenger råd, gode råd. Jeg prøvde å stanse hver gang det ble stramt bånd, men det gikk ikke. Så det eneste som hadde minimal effekt var hvis jeg sa nei og deretter nappet i båndet.

Ekstremt frustrerende, og jeg blei jo bare mer og mer forbanna på vei bort til skogen.

Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to råd:

1. hver eneste gang hun drar så båndet blir stramt stopper du. når hun snur hodet mot deg roser du MASSE. eventuelt kan du snu og gå f.eks til siden når hun drar..

2. mindre "korrekt" men funka bra på frøya- nå drar hun ikke id et hele tatt: vi brukte metode nummer en, men bytta ut "stoppet" noen ganger med å klype henne litt i hasen.. ikke så morsomt ,og ikke så "riktig" iallefall ikke etter klikke prinsipper, men det fungerte bra.. men med tålmodighet og 100% konsekvens er nummer en superbra! og gå MASSE med henne i bånd..gjør det sånn at når hun går fint litt kna du slippe henne løs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu og gå i motsatt retning med en gang hun drar. Ikke se på henne eller snakk til henne, bare snu og gå. Når hun kommer opp på "din høyde" igjen roser du, og snur og går riktig vei igjen. Drar hun i båndet så snur du og går motsatt vei. Du ser idiotisk ut for forbipasserende, men det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu og gå i motsatt retning med en gang hun drar. Ikke se på henne eller snakk til henne, bare snu og gå. Når hun kommer opp på "din høyde" igjen roser du, og snur og går riktig vei igjen. Drar hun i båndet så snur du og går motsatt vei. Du ser idiotisk ut for forbipasserende, men det fungerer!

Jepp, og det viktigste: gjør det samme hver eneste gang! Jeg vet det er slitsomt, men det er jammen på tide! Særlig med den størrelsen Mona kommer til å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, det er skikkelig slitsomt i begynnelsen... men etter at du har holdt på med det en stund kommer hun til å gå kjempe fint :) Du kan jo prøve et lenkehalsbånd og nøkke forsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke løsninger som stoppe, gå en annen vej og sådan. Det gider jeg ikke.. Hunden skal vite at det er meg som bestemmer og jeg IKKE vil ha noe trækkeri i båndet. Jeg pleier for det meste og bruke stemmer. NEI - GÅ PENT.

Reagerer han ikke på det som han i de fleste tilfelle gør, Da slakker jeg i båndet og gir et fort rykk tilbake. Og så er der ikke mere. For hvergang han merker at jeg slakker i båndet så stopper han op og går stille. Hehe..

Det er sånn jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har jo sine måter og trene på. Jeg gider ikke stoppe op hele tiden og gå rundt om min selv og ligne en idiot for og få hunden til og forstå. Jeg er ikke "redd" for og bruke strupebånd på en hund, for jeg vet hvordan jeg skal bruke det. Og i stedet for og nærmest leke med hverandre da sier jeg fort fra i stedet. Dette har jeg også brugt på og lære ham fri ved fot. Og det gikk fint. Tog han 30 min og lære det. Og lærte han det først i sidste uke :wink:

Har vært sløv med treningen de sidste 6 måneder. Må indrømme jeg gikk litt lei det. Men nu er lysten kommet igjen.. Syns bare at det var træning og træning før i tiden. Det blev litt kjett til sidst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ta den på riktig vei, de i dyrebutikken viser deg hva som er riktig;) kan ta med et lenke halsbånd når jeg skal opp til deg så kan jeg vise deg. :) Du skal kun nøkke, ikke dra. det skal være akkurat sånn at hunden kan høre skranglet, og reagere. Kun et lite nøkk er nok. Også må du huske å kjøpe den tynneste lenken, for den glir best, sånn at hunden ikke henger seg fast og blir kvelt liksom... kjøp et som glir lett og er i passe størrelse... det skal ha noe å gå på liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta den på riktig vei, de i dyrebutikken viser deg hva som er riktig;) kan ta med et lenke halsbånd når jeg skal opp til deg så kan jeg vise deg. :) Du skal kun nøkke, ikke dra. det skal være akkurat sånn at hunden kan høre skranglet, og reagere. Kun et lite nøkk er nok. Også må du huske å kjøpe den tynneste lenken, for den glir best, sånn at hunden ikke henger seg fast og blir kvelt liksom... kjøp et som glir lett og er i passe størrelse... det skal ha noe å gå på liksom...

Nå når du siger det med at lenken setter seg fast og kvæler hunden, da glemmer jeg aldrig da vi gikk en tur på vei. Pludselig hørte jeg Rocky hoste etter luft. Sat mig ned for og se hva som var galt. Da var lenken knekker og sat seg sammen stramt om halsen på en dum måte. Kunne bare ikke skille det ad, gikk helt i panik og "kastede" rocky i veigrøften for kjempede med den lenke.. Fikk den av til sidst. Men måtte gå uten halsbånd hjem. Hehe. Det blev litt av en tur. Heldigvis mødte vi ikke andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

uff.... :) de tykke lenkene er skumle... det kan plutselig henge seg opp ;) ;) derfor lønner det seg å kjøpe et med tynn tynn lenke som umulig henger seg opp... har hørt om mange skumle tilfeller som det der med ROcky... hadde blitt helt livredd selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så skadeligt. Hvorfor bruker da mesteparten av hunde eiere lenke??

Og hvis en hund er så skrøbelig at den ikke klarer et lite nøkk da er der noe galt. Så den der hopper jeg desværre ikke på..

Men den kan sikkert være skadelig for folk som ikke bruker den rigtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvordan du vil trene og hva du vil skal være grunnen til at hunden går pent. Jeg vil at Tinka skal gå pent fordi hun vet at det er den eneste måten å komme framover på, ikke fordi hun er redd for å få et rykk i båndet. Begge metodene fungerer selvsagt, men det kommer an på hva du vil at hunden skal synes om å gå pent i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvordan du vil trene og hva du vil skal være grunnen til at hunden går pent. Jeg vil at Tinka skal gå pent fordi hun vet at det er den eneste måten å komme framover på, ikke fordi hun er redd for å få et rykk i båndet. Begge metodene fungerer selvsagt, men det kommer an på hva du vil at hunden skal synes om å gå pent i bånd.

Enig med deg, bruker å stoppe når hun biter i båndet f.eks. korte på lina og stå helt stille, da lærer hun at biting betyr kjedelig, og at når hun går pent får hun mye mer frihet og slakkere line.

Funker bra på meg, som oftest, selv om hun sliter på tålmodigheten min noen ganger :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvordan du vil trene og hva du vil skal være grunnen til at hunden går pent. Jeg vil at Tinka skal gå pent fordi hun vet at det er den eneste måten å komme framover på, ikke fordi hun er redd for å få et rykk i båndet. Begge metodene fungerer selvsagt, men det kommer an på hva du vil at hunden skal synes om å gå pent i bånd.

Enig med deg, bruker å stoppe når hun biter i båndet f.eks. korte på lina og stå helt stille, da lærer hun at biting betyr kjedelig, og at når hun går pent får hun mye mer frihet og slakkere line.

Funker bra på meg, som oftest, selv om hun sliter på tålmodigheten min noen ganger :roll:

Er heller ikke for å rykke i båndet, nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er ikke redd for å ta hunden min. Det er hunder vi har, ikke fugler eller ekorn :D de tåler litt. Hvis dere har sett hvordan det funker i ulveflokken forstår dere at hunden tåler en del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for å ta hunden min. Det er hunder vi har, ikke fugler eller ekorn :D de tåler litt. Hvis dere har sett hvordan det funker i ulveflokken forstår dere at hunden tåler en del

ja, ulveflokken er som en familie. valpene får mat først bla :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...