Gå til innhold
Hundesonen.no

Importering av valp fra Danmark

Toya

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken på å kanskje importere en valp fra danmark med tiden, aner ikke når, men jeg vil heller være føre var, med ting man må huske på...

Så jeg har lest litt på mattilsynets sider, og blir lettere oppgitt, for det står jo forskjellig informasjon fra side til side..

Så jeg retter ett spørsmål til de som har importert valp den siste tiden jeg,

Hva må jeg huske på?

Og hvor lang tid i forveien må søknadder sendes o.l?

( spesielt kanskje martine kan det med danmark, som jeg sikkler litt på valp fra)

Men alle tips mottas med takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg. Men det meste står på mattilsynet sine sider om import av valp under 3 mnd. Kort fortalt finner du deg en oppdretter og et kull du liker, plukker ut valp og sender mattilsynet en søknad når valpen har fått chip og passnummer. De behandler søknaden din på 7-14 dager, så det er kjekt å spørre om oppdretter kan chippe de litt tidligere enn 7 uker. Du må også ha en egenerklæring fra oppdretter som du legger ved søknaden, hva som skal stå i den står også på mattilsynet sine sider.

Du må betale moms(25%) hvis valpen koster over 6000,-(hvis du har vært ute av landet i over 24 timer)

Om du skal kjøre gjennom Sverige må du søke jordbruksverket også, derfor lurt å ta enten fly eller ferje hjem.

Det står ikke at du må betale 500,- -/+ til mattilsynet for at de behandler saken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har vært ute av landet i mindre enn 24 timer så trenger du ikke å betale 25% moms?

Må du betale noe ekstra hvis hun henter valpen via Sverige da?

(Siden enn må søke til jordbruksverket også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har vært ute av landet i mindre enn 24 timer så trenger du ikke å betale 25% moms?

Må du betale noe ekstra hvis hun henter valpen via Sverige da?

(Siden enn må søke til jordbruksverket også)

Du må betale 25% i tollen i sverige om hunden koster mer enn 6000.

Om du har hvert i landet mindre enn 24 timer ligger summen lavere for å betale moms. Lurer på om det er 3000 du må betale moms ved da. (ikke helt sikker, men mener det hvertfall gjelder andre varer).

Men jeg sendte mail til de som er ved tollen. bare spurte om hva man gjorde når man kom til grensa sverige/norge. Og fikk beskjed at om prisen var over 6000 måtte jeg betale 25 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det står ikke at du må betale 500,- -/+ til mattilsynet for at de behandler saken din.

Eh?? Har ikke betalt ett rødt øre til mattilsynet jeg? :icon_confused:

Toya: det lureste du gjør er å ta kontakt med mattilsynet i det distriktet du bor. Det praktiseres forskjellig fra distrikt til distrikt desverre.. Jeg måtte feks registrere meg som importør, noe ingen andre jeg har pratet med måtte. Jeg slapp grensevetrinær noe andre jeg vet om måtte ha. I tillegg vet jeg det er noen som har fått tilatelse til å forhåndsøke på et helt kull og bare fylle ut id nummeret på den de valgte når de var å hentet valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa ikke vetrinæren på mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket?

HAn nevnte ikke annet enn det jeg leste på siden..

hihi... det her kan jo bare bli tull :icon_confused: hehe...

Kan tenke seg at jeg får til det her haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa ikke vetrinæren på mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket?

HAn nevnte ikke annet enn det jeg leste på siden..

hihi... det her kan jo bare bli tull :twitch: hehe...

Kan tenke seg at jeg får til det her haha

Du trenger bare å søke til Jordbruksverket hvis du skal frakte hunden gjennom Sverige. Mye lurere å dra direkte fra Danmark til Norge med hunden. Husk også at hunden skal ha markkur i løpet av syv dager etter ankomst.

I tillegg til 25% merverdiavgift, betalte jeg noen hundrelapper i gebyr til tollen når jeg hentet ut valpen på cargo, på flyplassen. Sikkert penger for papirarbeid, scanning av chip osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare å søke til Jordbruksverket hvis du skal frakte hunden gjennom Sverige. Mye lurere å dra direkte fra Danmark til Norge med hunden. Husk også at hunden skal ha markkur i løpet av syv dager etter ankomst.

I tillegg til 25% merverdiavgift, betalte jeg noen hundrelapper i gebyr til tollen når jeg hentet ut valpen på cargo, på flyplassen. Sikkert penger for papirarbeid, scanning av chip osv.

da må man enten fly eller ta den ekkle båten, og av de to tinga så står flyet på toppen altså, enten blir det kjøring via sverige eller fly, skal ikke ha valpen min i noe lasterom på båten nei.. ett sted går grensa hihi...

men han fyren på mattilsynet, sa ikke noe om noe jordbrukstilsyn, selv når jeg nevnte at jeg skulle kanskje frakte via sverige..

blir smårar her.,.. hehe.. kanskje enklere å dra t sverige å hente en valp, slippe alt søknadsstresset hehe..

blir forvirret av alle reglene hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he blir også litt småstressa betalte ingenting i tollen jeg heller. Jeg bare viste passet til hunden min de så på den også gikk jeg det var det. Hadde med en bunke papirer i tilfelle rottefelle men de trengte det ikke. så knapt på passet en gang og dette var på gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv si at du skal fortolle valpen?

Det er jo ofte sånn, om man kjører over grensa, eller kommer i tollen på flyplassen så kan man gå/kjøre på rødt. Dvs at du skal fortolle noe. De vet jo ikke om du har kjøpt valp, eller om du har hatt med din på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stress i det hele tatt :ahappy:

Jeg fikk heller ikke beskjed av mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket, dette fikk jeg beskjed om av tollvesnet utrolig nok. Og da jeg spurte spesefikt om dette på Mattilsynet, bekreftet de det.

Vedr betaling av saksomkostninger til Mattilsynet fikk jeg dette på regning for 1 mnd siden... Noe jeg ble gjort obs om i bekreftelsen og godkjent søknad.

Du trenger ikke ha valpen i lasterom på båten, du har valpen i bilen på bildekk i bur etc. Også kan du gå ned på bildekk fulgt av vekter når du vil(sånn en gang i timen). Jeg gruet meg til det, men Kokos sov hele tiden, null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...