Gå til innhold
Hundesonen.no

Importering av valp fra Danmark

Toya

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken på å kanskje importere en valp fra danmark med tiden, aner ikke når, men jeg vil heller være føre var, med ting man må huske på...

Så jeg har lest litt på mattilsynets sider, og blir lettere oppgitt, for det står jo forskjellig informasjon fra side til side..

Så jeg retter ett spørsmål til de som har importert valp den siste tiden jeg,

Hva må jeg huske på?

Og hvor lang tid i forveien må søknadder sendes o.l?

( spesielt kanskje martine kan det med danmark, som jeg sikkler litt på valp fra)

Men alle tips mottas med takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg. Men det meste står på mattilsynet sine sider om import av valp under 3 mnd. Kort fortalt finner du deg en oppdretter og et kull du liker, plukker ut valp og sender mattilsynet en søknad når valpen har fått chip og passnummer. De behandler søknaden din på 7-14 dager, så det er kjekt å spørre om oppdretter kan chippe de litt tidligere enn 7 uker. Du må også ha en egenerklæring fra oppdretter som du legger ved søknaden, hva som skal stå i den står også på mattilsynet sine sider.

Du må betale moms(25%) hvis valpen koster over 6000,-(hvis du har vært ute av landet i over 24 timer)

Om du skal kjøre gjennom Sverige må du søke jordbruksverket også, derfor lurt å ta enten fly eller ferje hjem.

Det står ikke at du må betale 500,- -/+ til mattilsynet for at de behandler saken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har vært ute av landet i mindre enn 24 timer så trenger du ikke å betale 25% moms?

Må du betale noe ekstra hvis hun henter valpen via Sverige da?

(Siden enn må søke til jordbruksverket også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har vært ute av landet i mindre enn 24 timer så trenger du ikke å betale 25% moms?

Må du betale noe ekstra hvis hun henter valpen via Sverige da?

(Siden enn må søke til jordbruksverket også)

Du må betale 25% i tollen i sverige om hunden koster mer enn 6000.

Om du har hvert i landet mindre enn 24 timer ligger summen lavere for å betale moms. Lurer på om det er 3000 du må betale moms ved da. (ikke helt sikker, men mener det hvertfall gjelder andre varer).

Men jeg sendte mail til de som er ved tollen. bare spurte om hva man gjorde når man kom til grensa sverige/norge. Og fikk beskjed at om prisen var over 6000 måtte jeg betale 25 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det står ikke at du må betale 500,- -/+ til mattilsynet for at de behandler saken din.

Eh?? Har ikke betalt ett rødt øre til mattilsynet jeg? :icon_confused:

Toya: det lureste du gjør er å ta kontakt med mattilsynet i det distriktet du bor. Det praktiseres forskjellig fra distrikt til distrikt desverre.. Jeg måtte feks registrere meg som importør, noe ingen andre jeg har pratet med måtte. Jeg slapp grensevetrinær noe andre jeg vet om måtte ha. I tillegg vet jeg det er noen som har fått tilatelse til å forhåndsøke på et helt kull og bare fylle ut id nummeret på den de valgte når de var å hentet valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa ikke vetrinæren på mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket?

HAn nevnte ikke annet enn det jeg leste på siden..

hihi... det her kan jo bare bli tull :icon_confused: hehe...

Kan tenke seg at jeg får til det her haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa ikke vetrinæren på mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket?

HAn nevnte ikke annet enn det jeg leste på siden..

hihi... det her kan jo bare bli tull :twitch: hehe...

Kan tenke seg at jeg får til det her haha

Du trenger bare å søke til Jordbruksverket hvis du skal frakte hunden gjennom Sverige. Mye lurere å dra direkte fra Danmark til Norge med hunden. Husk også at hunden skal ha markkur i løpet av syv dager etter ankomst.

I tillegg til 25% merverdiavgift, betalte jeg noen hundrelapper i gebyr til tollen når jeg hentet ut valpen på cargo, på flyplassen. Sikkert penger for papirarbeid, scanning av chip osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare å søke til Jordbruksverket hvis du skal frakte hunden gjennom Sverige. Mye lurere å dra direkte fra Danmark til Norge med hunden. Husk også at hunden skal ha markkur i løpet av syv dager etter ankomst.

I tillegg til 25% merverdiavgift, betalte jeg noen hundrelapper i gebyr til tollen når jeg hentet ut valpen på cargo, på flyplassen. Sikkert penger for papirarbeid, scanning av chip osv.

da må man enten fly eller ta den ekkle båten, og av de to tinga så står flyet på toppen altså, enten blir det kjøring via sverige eller fly, skal ikke ha valpen min i noe lasterom på båten nei.. ett sted går grensa hihi...

men han fyren på mattilsynet, sa ikke noe om noe jordbrukstilsyn, selv når jeg nevnte at jeg skulle kanskje frakte via sverige..

blir smårar her.,.. hehe.. kanskje enklere å dra t sverige å hente en valp, slippe alt søknadsstresset hehe..

blir forvirret av alle reglene hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he blir også litt småstressa betalte ingenting i tollen jeg heller. Jeg bare viste passet til hunden min de så på den også gikk jeg det var det. Hadde med en bunke papirer i tilfelle rottefelle men de trengte det ikke. så knapt på passet en gang og dette var på gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv si at du skal fortolle valpen?

Det er jo ofte sånn, om man kjører over grensa, eller kommer i tollen på flyplassen så kan man gå/kjøre på rødt. Dvs at du skal fortolle noe. De vet jo ikke om du har kjøpt valp, eller om du har hatt med din på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stress i det hele tatt :ahappy:

Jeg fikk heller ikke beskjed av mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket, dette fikk jeg beskjed om av tollvesnet utrolig nok. Og da jeg spurte spesefikt om dette på Mattilsynet, bekreftet de det.

Vedr betaling av saksomkostninger til Mattilsynet fikk jeg dette på regning for 1 mnd siden... Noe jeg ble gjort obs om i bekreftelsen og godkjent søknad.

Du trenger ikke ha valpen i lasterom på båten, du har valpen i bilen på bildekk i bur etc. Også kan du gå ned på bildekk fulgt av vekter når du vil(sånn en gang i timen). Jeg gruet meg til det, men Kokos sov hele tiden, null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...