Gå til innhold
Hundesonen.no

Importering av valp fra Danmark


Toya

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken på å kanskje importere en valp fra danmark med tiden, aner ikke når, men jeg vil heller være føre var, med ting man må huske på...

Så jeg har lest litt på mattilsynets sider, og blir lettere oppgitt, for det står jo forskjellig informasjon fra side til side..

Så jeg retter ett spørsmål til de som har importert valp den siste tiden jeg,

Hva må jeg huske på?

Og hvor lang tid i forveien må søknadder sendes o.l?

( spesielt kanskje martine kan det med danmark, som jeg sikkler litt på valp fra)

Men alle tips mottas med takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg. Men det meste står på mattilsynet sine sider om import av valp under 3 mnd. Kort fortalt finner du deg en oppdretter og et kull du liker, plukker ut valp og sender mattilsynet en søknad når valpen har fått chip og passnummer. De behandler søknaden din på 7-14 dager, så det er kjekt å spørre om oppdretter kan chippe de litt tidligere enn 7 uker. Du må også ha en egenerklæring fra oppdretter som du legger ved søknaden, hva som skal stå i den står også på mattilsynet sine sider.

Du må betale moms(25%) hvis valpen koster over 6000,-(hvis du har vært ute av landet i over 24 timer)

Om du skal kjøre gjennom Sverige må du søke jordbruksverket også, derfor lurt å ta enten fly eller ferje hjem.

Det står ikke at du må betale 500,- -/+ til mattilsynet for at de behandler saken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har vært ute av landet i mindre enn 24 timer så trenger du ikke å betale 25% moms?

Må du betale noe ekstra hvis hun henter valpen via Sverige da?

(Siden enn må søke til jordbruksverket også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har vært ute av landet i mindre enn 24 timer så trenger du ikke å betale 25% moms?

Må du betale noe ekstra hvis hun henter valpen via Sverige da?

(Siden enn må søke til jordbruksverket også)

Du må betale 25% i tollen i sverige om hunden koster mer enn 6000.

Om du har hvert i landet mindre enn 24 timer ligger summen lavere for å betale moms. Lurer på om det er 3000 du må betale moms ved da. (ikke helt sikker, men mener det hvertfall gjelder andre varer).

Men jeg sendte mail til de som er ved tollen. bare spurte om hva man gjorde når man kom til grensa sverige/norge. Og fikk beskjed at om prisen var over 6000 måtte jeg betale 25 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det står ikke at du må betale 500,- -/+ til mattilsynet for at de behandler saken din.

Eh?? Har ikke betalt ett rødt øre til mattilsynet jeg? :icon_confused:

Toya: det lureste du gjør er å ta kontakt med mattilsynet i det distriktet du bor. Det praktiseres forskjellig fra distrikt til distrikt desverre.. Jeg måtte feks registrere meg som importør, noe ingen andre jeg har pratet med måtte. Jeg slapp grensevetrinær noe andre jeg vet om måtte ha. I tillegg vet jeg det er noen som har fått tilatelse til å forhåndsøke på et helt kull og bare fylle ut id nummeret på den de valgte når de var å hentet valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa ikke vetrinæren på mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket?

HAn nevnte ikke annet enn det jeg leste på siden..

hihi... det her kan jo bare bli tull :icon_confused: hehe...

Kan tenke seg at jeg får til det her haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa ikke vetrinæren på mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket?

HAn nevnte ikke annet enn det jeg leste på siden..

hihi... det her kan jo bare bli tull :twitch: hehe...

Kan tenke seg at jeg får til det her haha

Du trenger bare å søke til Jordbruksverket hvis du skal frakte hunden gjennom Sverige. Mye lurere å dra direkte fra Danmark til Norge med hunden. Husk også at hunden skal ha markkur i løpet av syv dager etter ankomst.

I tillegg til 25% merverdiavgift, betalte jeg noen hundrelapper i gebyr til tollen når jeg hentet ut valpen på cargo, på flyplassen. Sikkert penger for papirarbeid, scanning av chip osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare å søke til Jordbruksverket hvis du skal frakte hunden gjennom Sverige. Mye lurere å dra direkte fra Danmark til Norge med hunden. Husk også at hunden skal ha markkur i løpet av syv dager etter ankomst.

I tillegg til 25% merverdiavgift, betalte jeg noen hundrelapper i gebyr til tollen når jeg hentet ut valpen på cargo, på flyplassen. Sikkert penger for papirarbeid, scanning av chip osv.

da må man enten fly eller ta den ekkle båten, og av de to tinga så står flyet på toppen altså, enten blir det kjøring via sverige eller fly, skal ikke ha valpen min i noe lasterom på båten nei.. ett sted går grensa hihi...

men han fyren på mattilsynet, sa ikke noe om noe jordbrukstilsyn, selv når jeg nevnte at jeg skulle kanskje frakte via sverige..

blir smårar her.,.. hehe.. kanskje enklere å dra t sverige å hente en valp, slippe alt søknadsstresset hehe..

blir forvirret av alle reglene hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he blir også litt småstressa betalte ingenting i tollen jeg heller. Jeg bare viste passet til hunden min de så på den også gikk jeg det var det. Hadde med en bunke papirer i tilfelle rottefelle men de trengte det ikke. så knapt på passet en gang og dette var på gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv si at du skal fortolle valpen?

Det er jo ofte sånn, om man kjører over grensa, eller kommer i tollen på flyplassen så kan man gå/kjøre på rødt. Dvs at du skal fortolle noe. De vet jo ikke om du har kjøpt valp, eller om du har hatt med din på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stress i det hele tatt :ahappy:

Jeg fikk heller ikke beskjed av mattilsynet at jeg måtte søke jordbruksverket, dette fikk jeg beskjed om av tollvesnet utrolig nok. Og da jeg spurte spesefikt om dette på Mattilsynet, bekreftet de det.

Vedr betaling av saksomkostninger til Mattilsynet fikk jeg dette på regning for 1 mnd siden... Noe jeg ble gjort obs om i bekreftelsen og godkjent søknad.

Du trenger ikke ha valpen i lasterom på båten, du har valpen i bilen på bildekk i bur etc. Også kan du gå ned på bildekk fulgt av vekter når du vil(sånn en gang i timen). Jeg gruet meg til det, men Kokos sov hele tiden, null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...