Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos Better Behave Bridie

PsychoLynx

Recommended Posts

• Svar 282
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Og til slutt... Bridie sier fra at schæfer Carma, lille ungjyplingen, skal roe ned nøtta si litt og ikke være så himla rampete og masete.

Edit 20.11.07 fjernet røde kryss etter bilder...

• 1 month later...
Skrevet

Her kommer enda noe nye bilder av Bridie. Blandt annet fra 17 mai, og fjellturen vår i helga.

Edit 20.11.07 Fjernet røde kryss etter bilder

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Bridie er en skikklig fotogen dame. Det siste bildet der tror jeg rett og slett må opp på veggen sammen med Buffymor.

Skrevet

Gladjenta jo. Aro sier hun bare må vente til han er frisk, så skal han nok trimme litt med henne igjen. :innocent:

Guest Just me!!
Skrevet

Fiine jenta! Flott at ting går så bra med henne (beklager at jeg er usosial med mobben, pengene er borte)

Det er gøy å lese om hva dere greier! :ahappy:

Vi vil gjerne leke litt mer med dere altså. :innocent:

Skrevet

Utrolig fine bilder, og herlig hund :ahappy: Du har forresten vært heldig med fotogene hunder, kunne ønske min var sånn :ahappy:

Skrevet
Gladjenta jo. Aro sier hun bare må vente til han er frisk, så skal han nok trimme litt med henne igjen. :P

Det høres flott ut! Bridie syns at alle andre vennene hennes er blitt kjedelige, de gidder ikke løpe lenger! Men, da dukker vi opp hos Aro en dag han er frisk igjen! :ahappy:

Fiine jenta! Flott at ting går så bra med henne (beklager at jeg er usosial med mobben, pengene er borte)

Det er gøy å lese om hva dere greier! :P

Vi vil gjerne leke litt mer med dere altså. :P

Hehe, ser på datoen når jeg kan forvente svar fra deg og ikke vettu ;)

Og ja, Bridie må møte Archie en dag!

Skrevet

På lørdag reiste Bridie og jeg opp til ei venninne for å la hundene leke. Vi "kidnappet" med oss ei venninne til, og samlet flokk på 4 hunder

(Odin - golden på 1,5 år, Buffy - Border Collie på 2 år, Carma - schæfer på 8 mnd, og Bridie (aussie) på 3 år) fant en idyllisk plass ved elva på Dokka. Her møtte vi i tilegg på en ufattelig flott groenendael gutt på 3 år ved navn Dio, og dermed var gjengen komplett.

Kun Bridie, Buffy og Carma hadde sett hverandre før, ingen av de andre (i noen kombinasjon) hadde i det hele tatt satt snuten på hverandre, men det gikk supert! Null knuffing fra noen. Det hele var rett og slett en perfekt kveld, på et perfekt sted, og med herlige hunder. Dere skulle virkelig vært der alle sammen.

Edit 20.11 Fjernet røde kryss etter bilder...

Skrevet
Carma var utrolig pen, minnet veldig om buffy'en din. Kan skjønne hvorfor hun er ditt hjertebarn :)

Ja, hu minner meg mye om Buffy'n min i utseende egentlig. Bare at Carma har mer rette farger, også er hu ufattelig blond! *flire*

Buffy var utrolig flott ;)

Vet du hvor ho er fra?

Ja, BC buffy er nydelig! Herlig jente. Skal høre litt hvor hu er fra og svare deg etterpå ;)

Skrevet
Ja, hu minner meg mye om Buffy'n min i utseende egentlig. Bare at Carma har mer rette farger, også er hu ufattelig blond! *flire*

Ja, BC buffy er nydelig! Herlig jente. Skal høre litt hvor hu er fra og svare deg etterpå :)

;)

Ho minte meg en del om Rex. Kanskje derfor ho var så nydelig ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...