Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos Better Behave Bridie

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet

Jeg klarer ikke dy meg lenger.... (kontrakten blir skrevet førstkommende søndag i Letohallen hihi)

Jeg har fått meg ny hund! Hakinos Better Behave Bridie har nå vært her i 4,5 uke. Hun er en Red Merle Australian Shepherd tispe som blir 3 år den 19 mai i år. NUCH, konkurrert i agility og trent litt lydighet med. Hun har desverre HD C på en side, så kan ikke avles på, men det er ikke derfor jeg vil ha hund heller. For meg bryr jeg meg filla om hvor mye NUCH hun er også, bare hu funker i hjemmet hos oss, ogd et gjør hu så absolutt.

Bridie trengte nytt hjem pga samlivsbrudd, og det var oppdretter Hanne som kontaktet meg og spurte om jeg var intr. Den 15. januar møtte vi Hanne samt tidligere eier på Otta for å hente Bridie hjem på prøvetid.

Hu stresset en del med kattene, og var ikke spes vandt med å gå løs inne så alt måtte læres inn, men det tok kort tid før Bridie begynte å slå seg mer til ro.

Hun takler å være hjemme alene, gå løs uten å stikke, har selektiv hørsel til tider, og er en "jeg går rett frem samme hva jeg støter på" hund som har knekt pinner i slalome i agility bare fordi hu er ivrig. Hu er en bulldoser der hu farer frem, tar ikke hensyn til hverken seg selv eller andre, men jeg syns hu er herlig. Og siden hu gjør alt dette samtidig som hu logrer fra nesetipp til stumphale, så er det helt ok.

Jeg er langt fra perfekt selv, og hadde vel kanskje ikke følt meg vel med en perfekt hund heller. :icon_redface:

Bridie kommer til å bli trent noe i agility hos oss, kanskje mer lydighet (bare vi får den blondina til å holde konsetrasjonen i mer enn 3 sek om gangen), og eller bare tur hund, familie hund, venn og kosehund. Sistnevnte klarer hu med glans, og hu sku gjerne brukt 25 t i døgnet på fanget for å få kos!

edit:røde kryss er fjernet

• Svar 282
  • Created
  • Siste svar
Guest Just me!!
Skrevet

Hoho, endelig kan jeg paple ut med det! (det var noen vanskelig uker gitt) :icon_redface:

Hun er så nydelig, gleder meg MASSE til Letohallen :lol: Da får du sett Bartetrollet også!

Skrevet
Hoho, endelig kan jeg paple ut med det! (det var noen vanskelig uker gitt) :icon_redface:

Hihihi, samme her! :) Ifare for å gjenta meg selv, gratulerer! :lol:

Skrevet
Hoho, endelig kan jeg paple ut med det! (det var noen vanskelig uker gitt) :D

Hun er så nydelig, gleder meg MASSE til Letohallen ;) Da får du sett Bartetrollet også!

hihi, ja endelig kan du åpne kjeften din du også! :P Jeg har jo sett Bartetrollet før da, men gleder meg til å se han igjen! ;)

Hihihi, samme her! :P Ifare for å gjenta meg selv, gratulerer! ;)

*ler*

Hei!

Gratulerer med ny hund:) Hører "rykter" om at dere trives i lag ja!:D Lykke til:)

Hehe, ja det går veldig bra her! Litt rart å ha en hund som konstant følger med for å se om hu kanskje skal få beskjed om å gjøre noe, men det venner man seg til. Hu er herlig!

Gratulerer så mye ;) Hun er niesen til Blondie forresten...(Faren til Bridie, Aros, har samme mor som Blondie)

Ja, har faktisk fått med meg at det er noe slekt der inne. hehe

Skrevet

Så gøy å lese at det dere trives sammen :D og at du skal beholde henne... Jeg har ventet spent på oppdateringer ;) Og dette var gode nyheter...

Du får kose deg med snuppa de, og holde oss oppdatert med bilder, det blir vi aldri lei av...

Edit: jeg glemte jo å si det jeg eeegentlig skulle si da..

Ho ser utrolig flott ut, skikkelig nydelig :D

• 2 weeks later...
Skrevet

flere bilder av jenta!

Og ja, nå er hu mi da... Omreg papirer er sendt inn osv.

Min flyvende Aussie jente.... *ler

Her kommer bilder, av forskjellig kvalitet.

(edit 20.11 røde kryss etter bildene er fjernet)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke vært borti det selv personlig, men har hørt om andre som har det; og som da har betalt 'ekstra'. Dette har vært blandingsrase i tillegg.   Men som Simira skriver, avtalebrudd ja.
    • Det er avtalebrudd. Jeg har aldri hørt om eller vært borti det, men hvis de har annonsert en "vare" til en pris så er de forpliktet til den prisen hvis de har inngått en avtale med kjøper uten at noe annet er nevnt.  Hvis de FØR avtale om kjøp sier at annonsen bare er veiledende og valpen koster så mye mer så er det noe annet.  Jeg ville uansett tenkt meg grundig om før jeg evt. kjøpte av en slik oppdretter.
    • Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...