Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved fot

LiLi

Recommended Posts

Skrevet
jeg sier fot.

Altså det finnes sååååå utrolig mange forskjellige måter å lære hunden å gå på plass, jeg har hittil lært den på 3forskjellige måter med 2hunder, det er bare å finne den du synes funker best, eller høres best ut :wink:

Hvilke metoder da? :)

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky
Skrevet

to kjente metoder er Nordenstam og Klikker trening. Jeg anbefaler Nordenstam hvis du har en hund som er litt egenrådig ;)

Skrevet

jeg har forklart to stykker hvertfall, og den tredje er bare sitten annerledes:

Du fører en godbit foran hunden og bak deg (sånn at den blir gående rundt deg) og får hunden til å sette seg ved venstre side, så tar godbiten foran hunden og går ett skritt, da følger hunden etter og det er fot...

Jeg synes den metoden blir feil da hunden blir gående etter godbiten og det er ikke det som er poenget :wink:

Guest Vicky
Skrevet

nettopp! Godbithund vil hvertfall ikke jeg ha, og det blir den garantert sånn----

Guest Vicky
Skrevet

viktig å bruke kroppspråk og stemme ;) sånn er det ekte lederer oppfører seg. tror ingen av lederne i ulveflokken flyr rundt med klikker og godbiter... ;)

Skrevet
viktig å bruke kroppspråk og stemme ;) sånn er det ekte lederer oppfører seg. tror ingen av lederne i ulveflokken flyr rundt med klikker og godbiter... ;)
;)
Skrevet

Tror ingen ledere i ulveflokken står og lemper inn en apportbukk i munnen på bikkja heller. :wink:

Skrevet

Tror ingen ledere i ulveflokken står og lemper inn en apportbukk i munnen på bikkja heller. :wink:

Vi mente vel heller å sette treningsmetodene på spissen; hva er mest likt ulven? Å bruke en klikker?

Skrevet

Ulver trener ikke valpene sine til å lære lydighetsøvelser. en ulv trener valpene sine til å bli ulver og dette hadde aldri vi klart uansett. Så jeg synes det å blande inn ulver i lydighetstrening er direkte latterlig. Veit tat mange tar dette helt seriøst, men jeg mener dette er latterlig. Det at en hund får straff på "ulvemetoden" når den ikke sitter eller gjør noe annet får den ikke til å forstå det noe mer. Selvfølgelig forstår den at det lønner seg å sitte, men den ser nok ikke på deg som en ulv forde. En ulv oppfører seg ikke slik. Den tenker ikke : gjør det, ellers får du bank. Den straffer bare i svert få tilfeller. Og den driver da aldri å skal ha hunder til å gjøre slike ting vi gjør. Det er helt unaturlig for både en hund og en ulv.

Skrevet
Ulver trener ikke valpene sine til å lære lydighetsøvelser. en ulv trener valpene sine til å bli ulver og dette hadde aldri vi klart uansett. Så jeg synes det å blande inn ulver i lydighetstrening er direkte latterlig. Veit tat mange tar dette helt seriøst, men jeg mener dette er latterlig. Det at en hund får straff på "ulvemetoden" når den ikke sitter eller gjør noe annet får den ikke til å forstå det noe mer. Selvfølgelig forstår den at det lønner seg å sitte, men den ser nok ikke på deg som en ulv forde. En ulv oppfører seg ikke slik. Den tenker ikke : gjør det, ellers får du bank. Den straffer bare i svert få tilfeller. Og den driver da aldri å skal ha hunder til å gjøre slike ting vi gjør. Det er helt unaturlig for både en hund og en ulv.

=D> =D> =D>

Jeg "tar" også hunden hvis den er agressiv mot meg/biter meg, men jeg skjønner ikke hva i all verden det har med lydighetstrening å gjøre. Ulver prøver da slett ikke å lære hverandre kompliserte lydighetsøvelser eller sirkustriks. Derfor ser jeg heller ingenting galt i å gi godbiter til en hund når du ber den om å lære noe slikt.

Guest Vicky
Skrevet

Det er litt snakk om tro. Jeg tror på lederskapet. Jeg vil ha en selvsikker hund som respekterer meg, ikke ser på meg som en foringsautomat ;)

Skrevet
Det er litt snakk om tro. Jeg tror på lederskapet. Jeg vil ha en selvsikker hund som respekterer meg, ikke ser på meg som en foringsautomat ;)

Men du er jo på en måte det da..

Du som gir den mat..

Skrevet

Hun gir den mat ja, men det er jo bare de faste måltidene. Ikke klikk og godbit hele dagen.

Jeg vil ikke si at dersom jeg setter ned valpen når den ikke gjør det selv, så er det STRAFF. Straff er hvis du feks tar hunden eller kjefter på den.

Skrevet
Hun gir den mat ja, men det er jo bare de faste måltidene. Ikke klikk og godbit hele dagen.

Jeg vil ikke si at dersom jeg setter ned valpen når den ikke gjør det selv, så er det STRAFF. Straff er hvis du feks tar hunden eller kjefter på den.

Jeg vil kalle det korrigering, ikke straff.

Men høres det ikke mye morsommere ut å prøve å finne ut hva du skal gjøre for å vinne en herlig premie, som f.eks. en godbit eller en lekestund med favorittmenneske ditt, enn å prøve fortvilt å forstå det merkelige menneskespråket, for å unngå at noen andre herser med kroppen din? Jeg ville ikke likt det i alle fall..

Skrevet

Jeg vil kalle det korrigering, ikke straff.

Men høres det ikke mye morsommere ut å prøve å finne ut hva du skal gjøre for å vinne en herlig premie, som f.eks. en godbit eller en lekestund med favorittmenneske ditt, enn å prøve fortvilt å forstå det merkelige menneskespråket, for å unngå at noen andre herser med kroppen din? Jeg ville ikke likt det i alle fall..

=D>

Skrevet

Det at klikkertrenere går å propper i hundene godbiter hele dagen en en merkelig missforståelse.. Jeg bruker godbiter når jeg trener, og når jeg vil forandre en uønsket adferd...sånn til vanlig bruker jeg belønninger som finnesrundt oss hele tiden, eks løpe løs eller snuse på noe osv..

Skrevet

=D>

Alt som får en adferd til å skje færre ganger er straff. Korrigering er straff, selv om man bruker det i en mild form. Mange bruker ordet korrigeringfordi di liksom skjuler for seg selv at de bruker straff.. Men all kjefting og "ta'ing" er straff.. Klikketrenere bruker også straff, men man skal kun bruke negativ straff. Altså for eksempel å ikke slippe hunden løs før den slutter å dra i båndet. Det er straff enten man her vil ta hunden i nakkeskinnet, eller rett og slett vente til hunden sluttet å dra. Straff er nødvendig i et hundehold, men jeg bruker helst ikke fysisk..

Skrevet

Nå mener jeg straff er straff.. For korrigering er jo ett finere ord for straff.

Men det andre Lilleariel sa er jeg helt enig i.. :)

Skrevet
Nå mener jeg straff er straff.. For korrigering er jo ett finere ord for straff.

Men det andre Lilleariel sa er jeg helt enig i.. :)

Som vi har diskutert før, så handler det jo egentlig bare om ordvalg. Så i bunn og grunn er vi nok ganske enige. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...