Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg gjøre?

Martine

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en hamster på fredag, og da jeg skulle ta henne ut på morgenen i går var det 7 små der! Jeg er vandt med kaninunger osv, så vet sånn ca hva jeg skal gjøre før jeg selger de/gir de bort... Men kan jeg få noe fra dyrebutikken?

Nå gleder jeg meg masse til de blir større, de er ikke akkurat pene nå, uten pels! Ser jo alt som er inni dem :P

Men,men, koselig er det!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi hadde et hamsterkull for mange år siden. Det var kjempegøy! Vi pleide å la hamstermor gå løst rundt i leiligheten å samle mat til ungene sine(brødsmuler ol), det er jo et instinkt. Men hvis man gjør det må man være sikker på at hun ikke skader seg noen plass i huset (mye å skade seg på rundt om kring) Vi fikk elleve unger! tre jenter og åtte gutter!! Det er viktig og la ungene i fred i begynnelsen. Etterhvert vil de leke og da blir det morro. Vi hadde hamsterfaren også og hadde lest at han er en god barnepasser. Det stemte, han leka med ungene sine :P Da de var gamle nok til å forlate hjemmet ga vi noen til venner, beholdte jentene selv (Raja,Mischa og Ruby) og resten ga vi til en dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

hvor er det den er fra ??? ikke bruk hamsterwatt eller bomull. Dette virker kanskje overhysterisk men flere små hamstere har fått watten surret rundt foten og noen ganger har den falt av.... dette er sant. Bruk heller oppreven dopapir. dette er ikke noe farligt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamsteren til søsteren min fikk plutselig 8 unger en gang, og vi gjorde ikke noe spesielt da de kom egentlig. De lå i vatt og det gikk kjempefint, men det er kanskje best å være på den sikre siden og ikke bruke det. Forresten døde alle sammen innen 1 år, kanskje fordi foreldrene var søsken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Når man får et hamsterkull burde du først titte helt forsiktig om det er noen døde unger i redet. Ikke ta på de med fingerene men bruk en pinsett E.l. Ikke begynn å ta på de før de ha fått pels og begynner å komme ut av rede. heller ikke fjern hele redet når du vasker buret men bare deler av det. Sørg for at hamsteren har nok vann og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt vidre på det du skrev tjukken..

Hvis du vet at hamstret er drektig,flytt det inn i et bur ,helst plastbur.

Legg inn en pirkepåreiretsak som moren kan gjøre seg fortrolig med til ungene blir født,den kan du da pirke forsiktig med i reiret om du vil sjekke.

Ha kunn i bunnstrø,papir(til reir) og matskål.(vannflaske lavt nede i buret,så ungene kan drikke av den når de er store nok,vannskål kan de drukne i)Kun det mest nødvendige,for at moren skal konsentrere seg om ungene og ikke om leker.

Hvis kullet er med hensikt regner jeg med at det er fordi moren er frisk og den er tam.

I mitt tillefelle kunne jeg ta på ungene når de var noen dager,men ikke gjør det om du er usikker på hamstret(det er vel helst ved obskull,for ellers ville jeg ikke hatt kull!).

Skift buret noen dager før utregnet termin,og skift det først når ungene er ca to uker.

Behold det mest luktfrie reirmatriale.

Nå kan du holde ungene,ukene framover er de viktigste ukene i hamsterungens liv.

Nå skal den sosialiseres med mennesker og skal presenteres for nye lyder.

Når de er tre uker skal kjønnene deles for å slippe uhellskull.

Guttene kan flyttes i nytt bur og bo der i en uke eller to(ikke for lenge pga hamstre er eneboere)

Jentene kan fortsette å bo med moren sin en uke eller to før de selges.

Dette var litt om oppdragelse av syrisk gullhamsterkull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...