Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syntes dere om løse hunder i bilen?


ellish

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Har ei venninne med ei lita pappilon jente. Hun har ikke hunden i bur i bilen men helt løs i framsetet. helst sitter den med hele hodet ut vinduet, vis den får mulighet til det! Og dette er jo såklart "så søøt" Men det er jo ikke forsvarlig! Om bilen skulle krasjet hadde hun jo ikke hatt store sjangsen..

hva mener dere om dette?

Er ikke det farlig hvis hunden har hode ute av vinduet når man kjører ?

Vi har hunden bak i bilen .. Hun har et teppe hun ligger på (vi har stasjonsvign ).. så ho har en stor plass baggi der :wub:

Men det er jo sikkert best med bur bak i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det farlig hvis hunden har hode ute av vinduet når man kjører ?

Vi har hunden bak i bilen .. Hun har et teppe hun ligger på (vi har stasjonsvign ).. så ho har en stor plass baggi der :wub:

Men det er jo sikkert best med bur bak i bilen :)

Poenget er ikke at hunden skal ha kjempestor plass (må selvfølgelig ha plass nok) men at den skal være sikret! Sånn at hvis man kræsjer, så kan ikke hunden "fly" rundt i bilen å skade mennesker eller seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke skal få være løs i bilen etterhvert.. Bare jeg får åpnet bakdøra så jeg får ut buret til Lyra(litt rusten lås).

Jeg har lett og lett og vridd hjernen i alle retninger for å finne et bur som er stort nok til at han kan få strekt seg skikkelig ut der og som samtidig ikke er så stort at det ikke blir plass til Lyra. Jeg har en Peugout Partner så det burde ikke være umulig, men altså: han tar mye plass... Han er en rimelig stor hund når han skal strekke seg og akkurat det må han ha muligheten til pga ryggproblemene og muskelstivheten. Mine hunder er mye i bilen så jeg må tenke på komforten i tillegg til sikkerheten. Tar jeg ut buret til Lyra og lar henne arve Loke sitt så har han akkurat nok plass til å strekke seg skikkelig ut og reise seg helt opp når han trenger det. Det blir altså like stor plass som det han strengt tatt må ha... Skulle vi kræsje så er han omringet av veggene på kassa til bilen og gamle buret sitt. Innbiller meg liksom at det ikke er så veldig mye mer utrygt selv om det bare blir burgitter på den ene siden og metall resten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal ikke være løse i bilen.

Har en venn som mistet ene hunden sin fordi den fikk lovå sitte løs i forsetet. I front til front, så gikk det galt.

Kunne noen her tenke seg å kjøre rundt med barna "løse" i bilen?? ...... Nei, det var vel det jeg trodde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne med ei lita pappilon jente. Hun har ikke hunden i bur i bilen men helt løs i framsetet. helst sitter den med hele hodet ut vinduet, vis den får mulighet til det! Og dette er jo såklart "så søøt" Men det er jo ikke forsvarlig! Om bilen skulle krasjet hadde hun jo ikke hatt store sjangsen..

hva mener dere om dette?

Det er det dummeste jeg har hørt!! Havner i samme kategori som jålete klær og vesker til småhunder...

En venninne hadde sin puddel løs i bilen sist hun var på trening. Det hele endte med at hunden utløste sentrallåsen og så sto hun der da, med hund og nøkkel innelåst.... Det tok litt tid før falken kom...

Regner med hun har fått buret på plass nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står denne regelen egentlig? Flere som ikke har funnet noe.

Det står ikke spesifisert at det gjelder hund så vidt jeg har skjønt, men det går under "sikring av last" regelen. Jeg har varebil og kan derfor ha hunden løs da området hans er avgrenset på lik linje som med et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at når jeg kjører til stallen (4-min) så pleier hun bare være løs, og så går det bra, men hun skal helst se ut, så da går knappen på vinduet opp, hun trykker selv ubevisst, men vi bruker alltid bur!

Man rekker å kræsje på en 4 min lang tur... <_< Hvorfor utfordre skjebnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner fikk bot for løs hund i bilen, greit nok, men hun dro bort til politiet for å finne utav hva denne loven egentlig sa, men ingen kunne finne den. Og på biltilsynet hadde de ikke hørt om den så konklusjonen er at det går på skjønn, er opp til hver enkelt betjent om han vil bøtlegge det eller ikke.

Forstå det den som kan... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uansvarlig! Hund bør enten være i et sikret bur eller i hunde-sikkerhetssele når den er i bilen. Hva skjer med hunden hvis hun plutselig må bråbremse? Enten får hun en del kilo i nakken og skader både seg selv og hunden, ellers vil hunden få en flytur og det sier vel sitt hva som vil skje da!! Si ifra til venninna di...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner fikk bot for løs hund i bilen, greit nok, men hun dro bort til politiet for å finne utav hva denne loven egentlig sa, men ingen kunne finne den. Og på biltilsynet hadde de ikke hørt om den så konklusjonen er at det går på skjønn, er opp til hver enkelt betjent om han vil bøtlegge det eller ikke.

Forstå det den som kan... :unsure:

Jeg mente (hm var det deg mon tro?!) :P det var en her inne som hadde/kjente noen som hadde fått bot, men at dem ikke fant noen lov. For tror ikke hunder går under "sikring av last".

Men skal ikke si sikkert. Men de bør da ikke kunne gi bøter om det ikke står noe sted. MEN at det burde hvert er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er, som jeg vel har sagt før, at det er livsfarlig- ikke bare for hunden, men for alle i bilen om den er løs. Mennesker blir drept av litersflasker, vanlige ryggsekker, tunge nøkkelknipper og mobiler knuser frontruta. En hund på 20 kg vil veie flere tonn dersom du kræsjer i 80 km/t. Det er nok til å drepe deg ,datteren din som sitter foran, og den som bremser opp foran bilen din for å ikke treffe deg.. Nødvendig? Nei. Lovlig? Nei. All last skal være sikret under frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ei jeg kjenner fikk bot for løs hund i bilen, greit nok, men hun dro bort til politiet for å finne utav hva denne loven egentlig sa, men ingen kunne finne den. Og på biltilsynet hadde de ikke hørt om den så konklusjonen er at det går på skjønn, er opp til hver enkelt betjent om han vil bøtlegge det eller ikke.

Forstå det den som kan... :unsure:

Forskriften om sikring av gods som noen nevner, gjelder ikke innvendig i en personbil (dessverre).

Det man imidlertid kan bli bøtelagt for er hjemlet i vegtrafikklovgivningens §3 som sier at "Enhver skal ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Å kjøre med en usikret hund kan altså være brudd på denne regelen dersom det kan oppstå fare eller volde skade. Dette går på skjønn, ja.

Uansett folkens, det er ikke lurt engang å ha et kamera løst i bilen, er ulykken først ute så kan det svimeslå deg og i verste fall få deg drept...det vil heller ikke gagne hunden noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er: Teip fast alle dine eiendeler og kjøp Tupperware-bokser du kan sikre bilen med!

Fra spøk til alvor. Jeg har en meget stor hund. Det er så vidt hun får plass i bagasjerommet på en stasjonsvogn, og der er det definitivt ikke plass til noe bur som er stort nok til henne. I stedet med sele kan hun ikke sitte, da ville hun fått nakkeskader fordi hun er for høy. I den andre bilen vi har, som er en toseter, er hun baki, der er det netting mellom setene og bak der hvor hunden er. Stasjonsvognen er upraktisk med Mona inni, så vi kjører helst den andre med henne (er stor firehjulstrekker).

Jeg syns folk er raske med å dømme her, når de skriker ut at det er så uansvarlig og burde ikke være noe problem å sikre osv. Det finnes grunner til at noen hunder er løse i bilen (men såklart, Mona får liksom ikke sneket seg under bremsepedalen sånn som en Chihuahua), eller hoppet rundt i setene som en labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er: Teip fast alle dine eiendeler og kjøp Tupperware-bokser du kan sikre bilen med!

Fra spøk til alvor. Jeg har en meget stor hund. Det er så vidt hun får plass i bagasjerommet på en stasjonsvogn, og der er det definitivt ikke plass til noe bur som er stort nok til henne. I stedet med sele kan hun ikke sitte, da ville hun fått nakkeskader fordi hun er for høy. I den andre bilen vi har, som er en toseter, er hun baki, der er det netting mellom setene og bak der hvor hunden er. Stasjonsvognen er upraktisk med Mona inni, så vi kjører helst den andre med henne (er stor firehjulstrekker).

Jeg syns folk er raske med å dømme her, når de skriker ut at det er så uansvarlig og burde ikke være noe problem å sikre osv. Det finnes grunner til at noen hunder er løse i bilen (men såklart, Mona får liksom ikke sneket seg under bremsepedalen sånn som en Chihuahua), eller hoppet rundt i setene som en labrador.

Nei da må du nok kjøpe deg en stor varebil altså :rolleyes:*ironi*

Men jeg kjøpte sånn belte før jeg dro på fjellet på fredag, og jeg syns den virker veldig bra. Jeg får jo ikke akkurat testa den ;) men han kommer ikke langt frem om vi skal kollidere, og ettersom han er "stor" så vil han nok ikke henge om bilen står på taket.

Jeg vil ikke be alle jeg sitter på med (når hunden er med) kjøpe bil som passer til hunden min, OG bur som skal være tilpasset og sikret skikkelig. Tror jeg blir veldig upopulær da :wub: Men den sela kommer jeg til å bruke så lenge jeg ikke har mulighet til å ha hunden i bur, baki bilen. Er en helt grei løsning. Bedre det enn å ha usikret/dårlig sikret bur i baksetet. Mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har snakket om tupperware? Det er rimelig seriøse saker dette her, og hvis man har en så stor hund bør man vurdere å fikse et bur spesialtilpasset bilen. Det er ikke hundens feil at den er stor.

Det med Tupperware var en spøk, om du ikke tok den ;) Det bare virker for meg litt hysterisk når vi skal dra det så langt som at man ikke engang kan ha en ryggsekk løs i bilen, fordi det kan ta livet av deg om du må bråbremse. Må jo være lov å leve også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig så vanskelig å forstå at hvis hunden knapt får plass i bilen så trenger man ikke bur? Buret er der for at hunden ikke skal flakse villt rundt når man kræsjer. Buret er ikke sterkt nok til å beskytte hunden mer enn at den ikke flyr langt for å si det sånn. Har man et skille mellom hund og passasjerer og hunden ikke har plass til å flakse villt rund, se så har man faktisk en sikret hund. Bur eller ei.. :rolleyes:

Ergo så har Julie en hund som er minst like godt sikret som de andre her så lenge Mona er baki stasjonsvogna. Bare jeg får ut buret til Lyra (får det fortsatt ikke ut :wub: ) så skal jeg kjøre samme løsningen for Loke. Han er da ikke i et hundebur, men han har ca like god plass som i et hundebur av den størrelsen jeg mener han bør ha (altså så han kan strekke seg). Blir det en bråstopp så går han rett i et gitter akkurat som han ville gjort hvis jeg hadde bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig så vanskelig å forstå at hvis hunden knapt får plass i bilen så trenger man ikke bur? Buret er der for at hunden ikke skal flakse villt rundt når man kræsjer. Buret er ikke sterkt nok til å beskytte hunden mer enn at den ikke flyr langt for å si det sånn. Har man et skille mellom hund og passasjerer og hunden ikke har plass til å flakse villt rund, se så har man faktisk en sikret hund. Bur eller ei.. :rolleyes:

Ergo så har Julie en hund som er minst like godt sikret som de andre her så lenge Mona er baki stasjonsvogna. Bare jeg får ut buret til Lyra (får det fortsatt ikke ut :wub: ) så skal jeg kjøre samme løsningen for Loke. Han er da ikke i et hundebur, men han har ca like god plass som i et hundebur av den størrelsen jeg mener han bør ha (altså så han kan strekke seg). Blir det en bråstopp så går han rett i et gitter akkurat som han ville gjort hvis jeg hadde bur.

Jeg er enig når det gjelder det. Et fysisk skille mellom hund og fører/passasjer er bedre enn ingenting. Et bur kan heller aldri beskytte en hund fullverdig fra å skade seg i en kollisjon. Det viktigste er tross alt å sikre menneskene fra en flyvende hund. Harde fakta, men..

IW: Skjønte at det ikke var alvorlig ment ;) Men jeg mener det alvorlig når jeg sier at en ryggsekk ikke bør plasseres i et sete. Heller i bagasjen eller bak et sete.. Snakker ikke om å stroppe alt fast! Men det er lov å bruke hodet (ikke som skyteskive...;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke bur i min fars bil, men bilen er i tillegg litt større enn den vanlige familiebilen, så de har liggeplass på gulvet, og de har bur de sover i bakerst, men som oftest når vi er på lengre kjæreturer får de gå på gulvet mellom setene og være sosiale osv.

Men med en gang det er snakk om biler der det er lite gulvplass og setene er plassert høyt osv syntes jeg bur er et must, eller i hvert fall sele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg vitne til noe grusomt.

Bilen som kjørte forran meg hadde et fastmontert bur bak i bilen, men hunden, ei jamthundtispe satt løs i baksetet. De fikk sleng på bilen og kolliderte, hunden fløy inn i ene siden på bilen og knakk nakken. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...