Jump to content
Hundesonen.no

Hva syntes dere om løse hunder i bilen?

ellish

Recommended Posts

Har ei venninne med ei lita pappilon jente. Hun har ikke hunden i bur i bilen men helt løs i framsetet. helst sitter den med hele hodet ut vinduet, vis den får mulighet til det! Og dette er jo såklart "så søøt" Men det er jo ikke forsvarlig! Om bilen skulle krasjet hadde hun jo ikke hatt store sjangsen..

hva mener dere om dette?

• Replies 50
  • Created
  • Last Reply
Har ei venninne med ei lita pappilon jente. Hun har ikke hunden i bur i bilen men helt løs i framsetet. helst sitter den med hele hodet ut vinduet, vis den får mulighet til det! Og dette er jo såklart "så søøt" Men det er jo ikke forsvarlig! Om bilen skulle krasjet hadde hun jo ikke hatt store sjangsen..

hva mener dere om dette?

Jeg ville ikke latt hunden min sitte sånn hvertfall! Ville helst hatt henne i bur i bilen, hvis ikke ville jeg hvertfall tatt på henne en sele.

Og er det ikke sånn at de ikke burde sitte med hodet ut av vinduet? Pga. dyr ogsånt de kan få i øynene?

Jeg synes selvfølgelig det er uforsvarlig, og om jeg ikke tar helt feil så er det vel heller ikke lov?

Syns hu venninna di bør skaffe et bur til hunden! Om hun ikke vil ha hunden i bagasjen, så kan hun sette det i baksetet!

Er det så mye tryggere med bur i baksetet enn en løs hund i bilen da?

Er det så mye tryggere med bur i baksetet enn en løs hund i bilen da?

Hehe! Skrev litt fort fordi tlf min ringte, og skrev ferdig før jeg tok den!

Jeg har hatt bur i baksetet før jeg fikk stasjonsvogn og da har jeg festet buret! Så ja det er like trygt det som å ha bur i bagasjen!

CHRISTINE: Er ikke sikker på om det var meg du siktet til, men skrev aldri no om tøybur! Jeg mente at hvis man ikke liker å ha hunden i bur i bagasjen, så kan man sette buret i baksetet! I begge tilfeller bør det festet! Sorry hvis jeg skreiv litt rart! :ahappy:

Guest Christine
Hehe! Skrev litt fort fordi tlf min ringte, og skrev ferdig før jeg tok den!

Jeg har hatt bur i baksetet før jeg fikk stasjonsvogn og da har jeg festet buret! Så ja det er like trygt det som å ha bur i bagasjen!

CHRISTINE: Er ikke sikker på om det var meg du siktet til, men skrev aldri no om tøybur! Jeg mente at hvis man ikke liker å ha hunden i bur i bagasjen, så kan man sette buret i baksetet! I begge tilfeller bør det festet! Sorry hvis jeg skreiv litt rart! ;)

Sikta ikke til noen i denne tråden :ahappy:

Men altså...Om man i det hele tatt skal ha bur(et must i bil synes jeg), så hvorfor bruker man tøybur da? På NKK Trondheim var det flere som reiste langt med tøybur, med gigantiske hunder inni.

Blir det bråstopp/krasj så klart tøyburet ryker der å da..

Sikta ikke til noen i denne tråden :ahappy:

Men altså...Om man i det hele tatt skal ha bur(et must i bil synes jeg), så hvorfor bruker man tøybur da? På NKK Trondheim var det flere som reiste langt med tøybur, med gigantiske hunder inni.

Må jo være pga. de ikke vil at hundene skal gå løse i bagasjerommet/baksetet? For noe nyttig er det jo ikke... Sånn sikkerthetsmessig.

Guest Christine
Må jo være pga. de ikke vil at hundene skal gå løse i bagasjerommet/baksetet? For noe nyttig er det jo ikke... Sånn sikkerthetsmessig.

Joda, det kan være en grunn det også, men som sagt..Trygt er det ikke...

Det er da ikke sikkert :ahappy:

Et tøybur kan dempe mye det også hvis hunden fyker fort fremover/bakover pga kræsj. Men det vil jo såklart ikke dempe for flygende gjenstander like bra som et plastbur. Men et tøybur er ikke helt unødvendig.

Det er da ikke sikkert :ahappy:

Et tøybur kan dempe mye det også hvis hunden fyker fort fremover/bakover pga kræsj. Men det vil jo såklart ikke dempe for flygende gjenstander like bra som et plastbur. Men et tøybur er ikke helt unødvendig.

En stor hund vil vel klare å ryke et tøybur om den blir slengt fra den ene sia til den andre? Eller...?

Jeg mener det er fullstendig uansvarlig å ha hundene løse i bil. Det er ikke bare for hundens sikkerhet, men også for menneskenes sikkerhet. Flygende hund kan gjøre stor skade på seg selv (eller dø) og den kan skade eller drepe menneskene i bilen osv.. Løse bur er heller ikke trygt, da buret fort kan fly avgårde ved bråbrems. Det tryggeste for alle er bur (som ikke er for stort..) som sitter fast eller sikkerhetssele.

...jeg har også kjørt bil med løs hund, men da hovedsaklig taxi, buss, tog...

Christine: er du sikker på at de brukte tøyburene til selve transporten, og at det ikke var bur de hadde med fordi de var enklere å frakte til/fra bilen? Mange som har stålbur i bilen som de aldri tar ut, vet du :ahappy: Fastmonterte, spesiallagede o.l. ....

Forøvrig så kan et tøybur godt bremse farten på en ikke så alt for tung hund, dersom det er av god kvalitet og kanskej også står fast opp imot f.eks seterygg.

Guest Christine
Jeg mener det er fullstendig uansvarlig å ha hundene løse i bil. Det er ikke bare for hundens sikkerhet, men også for menneskenes sikkerhet. Flygende hund kan gjøre stor skade på seg selv (eller dø) og den kan skade eller drepe menneskene i bilen osv.. Løse bur er heller ikke trygt, da buret fort kan fly avgårde ved bråbrems. Det tryggeste for alle er bur (som ikke er for stort..) som sitter fast eller sikkerhetssele.

...jeg har også kjørt bil med løs hund, men da hovedsaklig taxi, buss, tog...

Christine: er du sikker på at de brukte tøyburene til selve transporten, og at det ikke var bur de hadde med fordi de var enklere å frakte til/fra bilen? Mange som har stålbur i bilen som de aldri tar ut, vet du :ahappy: Fastmonterte, spesiallagede o.l. ....

Møtte de der hvor de bodde, og var der da de kom..Langveisfra...

Nå har jeg sendt henne linken til diskusjonen og hun ble litt sjokka :) tar ikke ting like alvorlig nå jeg sier noe nei.. :wub: Hva med disse bilbeltene? er det noe å satse på? Men syntes nå egentlig hun burde kjøpe seg et skikkelig bur jeg da..

Nå har jeg sendt henne linken til diskusjonen og hun ble litt sjokka :) tar ikke ting like alvorlig nå jeg sier noe nei.. :wub: Hva med disse bilbeltene? er det noe å satse på? Men syntes nå egentlig hun burde kjøpe seg et skikkelig bur jeg da..

Det vil jo hvertfall hindre den i bli slengt forrover i bilen. Og skape mindre farer.

Om hunden vil overleve, det vet jeg faktisk ikke. Men vil tro den har en god sjangs. (spørs jo helt på ulykkes omfang også).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...