Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering av haler!


Guest Maritus

Recommended Posts

Det hørtes ikke helt bra ut vis smertene kommer etterpå, men det demper vel smertene litt at de er i narkose da de kutter og syr vel...?

Det er veldig vanskelig å måle smerte generelt sett,siden vi alle har forskjellig smerteterskel. Og enda vanskeligere er det vel å måle på dyr. Men en god vetrinær lager ikke dype sår etter ørekupering. Mine har kun hatt en tynn stripe som har grodd etter en uke, da var det kun noen pittesmå skorper igjen på ca 1 cm i lengde,og vel 3mm i bredde. Det var 4 små sting i hvert øre.

Jeg har full forståelse for at noen ikke liker kupering,og noen liker det. Selv hadde jeg ikke hatt kuperte hunder om jeg ikke syns det var pent, så enkelt er det.

Mange får smertestillende i noen dager etterpå,det har ikke mine fått. Så er det også stor forskjell på hvordan man teiper opp ørene etterpå - en del lar valpen gå med krage, andre lager et sett i ståltråd som de putter på hodet,og andre igjen teiper hele øret - det er ørten måter å gjøre det på. Mine hunder har heller ikke blitt restriktert i å leke med andre hunder - jeg husker Odin når vi teipet han, da var vi i hagen til en venninne,og Odin gikk rett fra bordet og ned på marken hvor han løp villmann med to fullvoksne hunder. Ingen av dem prøvde å fjerne teipen.

Nå har jeg en som teipes for nedoverører,og der må jeg passe litt på,for der skal Odin fjerne teipen og være flink å vaske ørene... :wub:

Diezel med teip på ørene...

diezelsitt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Akkurat det der (å teipe ører inn i riktig posisjon) mener jeg blir HELT feil. Hvordan i huleste ******* skal man kunne vurdere en hunds arvelige egenskaper om de er modifisert?!

Standarden sier vel noe om hvordan ørene skal være, og derfor tapes de, på dobermann tapes de ned, på schäfer tapes de opp. Det er nå engang sånn at det er en medfødt "feil", og etter min mening bør det være "ulovlig" å stille hunder som har fått tapet ørene sine. En schäfer med opptapede ører ville kanskje aldri fått ståører om de hadde fått være i fred, og da har den EN FEIL, som ligger like mye i genene selv om man har fjernet den utvendige delen. Den vil fortsatt kunne gi det videre til sine avkom.

Ironisk nok er det utstillingsschäferne som har størst problemer med dette. :rolleyes:

Men dette ble veldig OT, tråden handlet jo om kupering...

Nei, jeg ser null poeng i å utsette en hund for smerte av utseendemessige hensyn. Hunder bør få beholde de kroppsdelene de er født med. Vil man endre noe, får man gjør det på samme måte som man ellers gjør det; gjennom selektiv avl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å måle smerte generelt sett,siden vi alle har forskjellig smerteterskel. Og enda vanskeligere er det vel å måle på dyr. Men en god vetrinær lager ikke dype sår etter ørekupering. Mine har kun hatt en tynn stripe som har grodd etter en uke, da var det kun noen pittesmå skorper igjen på ca 1 cm i lengde,og vel 3mm i bredde. Det var 4 små sting i hvert øre.

Beklager, men smerteterskelen har lite med saken å gjøre. For det første kan man ikke vite på forhånd hvor mye smerte hunden vil føle. For det andre er det snakk om å påføre hunden smerte (uansett grad) unødvendig for å tilfredstille sin egen forfengelighet!!

Ok, å beskrive det som dype sår ble feil. Men du skjærer faktisk tvers gjennom hele øret. Kommer ikke stort dypere enn det på den kroppsdelen. Det at de får en fin liten sårskorpe etterpå er jo vel og bra. Men du kan jo tenke selv om noen skjærte av deler av ditt øre.

Man kan sikkert gi smertestillende og bruke allverdens metoder for å lindre smerten. Men det forandrer ikke det faktum at hunden kunne sluppet unna i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der (å teipe ører inn i riktig posisjon) mener jeg blir HELT feil. Hvordan i huleste ******* skal man kunne vurdere en hunds arvelige egenskaper om de er modifisert?!

Standarden sier vel noe om hvordan ørene skal være, og derfor tapes de, på dobermann tapes de ned, på schäfer tapes de opp. Det er nå engang sånn at det er en medfødt "feil", og etter min mening bør det være "ulovlig" å stille hunder som har fått tapet ørene sine. En schäfer med opptapede ører ville kanskje aldri fått ståører om de hadde fått være i fred, og da har den EN FEIL, som ligger like mye i genene selv om man har fjernet den utvendige delen. Den vil fortsatt kunne gi det videre til sine avkom.

Jeg skal ikke uttale meg om schæfer...men en dobermann har ikke en genetisk FEIL som du uthever,fordi om den må teipe ørene sine! Det blir gjort fordi eierene synes det er PENEST med ørene tett inntil hodet - i rasestandarden står det at ukuperte ører helst skal henge inntil hodet....-har man da en hund som skal stilles, så sørger de fleste for at ikke ørene ligner Dumbo sine...-husk på at dobberen er en kuperingsrase,og brusken i ørene har aldri hatt noen vei å ta! Det blir som å si at en dobber med grisehale har en genetisk feil, hvorimot en som har rett hale ikke har det...

Min valp sine ører hadde ikke trengt teiping, men jeg gjør det uansett - rett og slett fordi jeg vil være 100% sikker på at jeg får de ørene JEG vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor folk ikke bare kan kjøpe hunder med det utseendet de ønsker jeg..istedet for å skjære, kutte og lemleste kroppsdeler på de hundene de kjøper.. jeg liker ståører på hunder så jeg kjøpte meg rase med ståører. Enkelt og greit.. Jeg kommer aldri aldri aldri til å ha respekt for at folk utsetter hundene sine for et kirurgisk inngrep bare for å tilfredstille sin egen sans for skjønnhet. At man ikke VET hvor vondt det gjør burde vel heller være et argument i mot kupering?? Min forrige gronnis apporterte metallapporten med bravour til tross for tre knuste tenner, min nåværende har slitt med betenelse i ryggen uten å ha klagd eller senket farten en eneste gang. Hunder skjuler smerte... Og nei, det er ikke SNILLT å utsette en liten valp for faren ved narkose for at den skal få kule ører.. det er morbid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden møtte jeg en importert riesen som hadde både kuperte ører og hale. Og selv om jeg er veldig glad for forbudet her i Norge må jeg ærlig innrømme at jeg synes en kupert riesen er mer staselig enn en som ikke er det. Men selv om jeg synes det er flott og se på håper jeg flere og flere land innfører forbud mot dette da det er komplett idioti at vi påfører dyrene smerte fordi vi synes de blir penere da.

Kupert vs ukupert dvergschnauzer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jane! den eneste hunden jeg synes er finere med kupert hale er dobermannen, men som hun sier, jeg hadde aldri kommet til aa gjoere dette om jeg hadde en. Som eier av Shaefer saa er ikke dette tema. Tenk dere en Shaefer uten hale??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jane :) Jeg synes også at boxere, dobermann og en del andre raser er utrolig flotte med kuperte ører og haler. :wub: Jeg ville jo ikke gjort dette med Box, men han hadde nok vært mye finere med kuperte ører, for han har jo DE dumboørene :imrgreen: Og halen hans river jo ned alt i nærheten :D Men det overlever vi. Han er nydelig som han er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være så "ondsinnet" å si at jeg synes endel raser er penere kupert enn ukupert, spes med tanke på halen... Men det har kun med at personlig synes jeg ikke hunder med grisekrøll bak er pen.

Jeg ville derimot ikke hatt en halekupert hund (eller en med stumphale) selv, de vil jo ikke få "balansert" kroppen på samme måte som en hund med hale og dermed ha lettere for å få feilbelastninger i ryggen.

Diskusjonen om smerteterskel styrer jeg unna :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden møtte jeg en importert riesen som hadde både kuperte ører og hale. Og selv om jeg er veldig glad for forbudet her i Norge må jeg ærlig innrømme at jeg synes en kupert riesen er mer staselig enn en som ikke er det. Men selv om jeg synes det er flott og se på håper jeg flere og flere land innfører forbud mot dette da det er komplett idioti at vi påfører dyrene smerte fordi vi synes de blir penere da.

Kupert vs ukupert dvergschnauzer:

Synes den som ikke er kupert er MYE finere. Ser mye mer ordentlig ut og ser ikke tilgjort/modifisert ut i det hele tatt. Kan ikke fatte at folk lar seg synes dette er flott å se på.. SKAM SKAM SKAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker mora og noen liker dattra. Vi har alle forskjellige meninger, og nei, jeg skammer meg ikke over å ha andre meninger enn deg.

Og tatt i betraktning at den kuperte er verdensvinner og den andre ikke engang nuch så..

Men jeg er som sagt for forbudet, og ser gjerne at det utvides i resten av Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jane :) Jeg synes også at boxere, dobermann og en del andre raser er utrolig flotte med kuperte ører og haler. :wub: Jeg ville jo ikke gjort dette med Box, men han hadde nok vært mye finere med kuperte ører, for han har jo DE dumboørene :imrgreen: Og halen hans river jo ned alt i nærheten :D Men det overlever vi. Han er nydelig som han er ;)

Hei Elisabeth :P

Mange ganger jeg har tenkt at Sara skulle hatt kupert hale, hehe.. hver gang ho pisker meg med den stive halen eller slenger halen sin rundt bordet og alt detter ned. Men for å være seriøs hadde jeg aldri gjort hverken ører eller haler, men det er selvsagt mye penere og stasligere, men nå er vi jo så heldige å ha hunder med et så vakkert indre at vi trenger ikke å pynte på dem på utsiden for at de skal bli lagt merke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om schæfer...men en dobermann har ikke en genetisk FEIL som du uthever,fordi om den må teipe ørene sine! Det blir gjort fordi eierene synes det er PENEST med ørene tett inntil hodet - i rasestandarden står det at ukuperte ører helst skal henge inntil hodet....-har man da en hund som skal stilles, så sørger de fleste for at ikke ørene ligner Dumbo sine...-husk på at dobberen er en kuperingsrase,og brusken i ørene har aldri hatt noen vei å ta! Det blir som å si at en dobber med grisehale har en genetisk feil, hvorimot en som har rett hale ikke har det...

Min valp sine ører hadde ikke trengt teiping, men jeg gjør det uansett - rett og slett fordi jeg vil være 100% sikker på at jeg får de ørene JEG vil ha...

Hvis du må tape ørene på en dobermann for å få de til å ligge slik standarden krever, så har den en feil, jo. Hvordan skal man kunne avle på dobermann med gode ører hvis de blir tapet ned alle sammen? Da blir det jo umulig å vite hvem som har _genetisk_ korrekte ører.

Jeg synes også enkelte raser er pene med kuperte ører, men det er likevel en helt forkastelig ting å gjøre i dagens samfunn. Jeg ville ikke hatt spesielt lyst til å importere en ørekupert hund, selv om den var aldri så pen, da ville jeg støttet praksisen. For meg er dette faktisk et tema, i og med at jeg har en rase som ørekuperes, og ikke finnes i noen særlig grad i Skandinavia. Dermed blir det store havet av hunder man kan velge mellom, veldig lite, i og med at de aller fleste kuperes som små valper (langt tidligere enn 3 måneder - det er vel nærmere 3 dager... og uten bedøvelse, såvidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er noe som ikke er helt riktig når man er nødt til å teipe en hund sine ører opp, eller å kupere ører og hale på en hund bare pga. at man selv synes det er fint.

Blir jo å sette det litt på spissen, men jeg ser likhetstrekk med noen kinesiske familier som før i tiden bandt på døtrene sine altfor små sko for at de syntes det var mer feminint når kvinnene ble eldre at de ikke kunne gå skikkelig siden føttene deres var tvunget sammen i for små sko.

Hundene som kuperes får jo ikke på samme måte et sånt handikap, men det blir jo noe av det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må tape ørene på en dobermann for å få de til å ligge slik standarden krever, så har den en feil, jo. Hvordan skal man kunne avle på dobermann med gode ører hvis de blir tapet ned alle sammen? Da blir det jo umulig å vite hvem som har _genetisk_ korrekte ører.

Jeg synes også enkelte raser er pene med kuperte ører, men det er likevel en helt forkastelig ting å gjøre i dagens samfunn. Jeg ville ikke hatt spesielt lyst til å importere en ørekupert hund, selv om den var aldri så pen, da ville jeg støttet praksisen. For meg er dette faktisk et tema, i og med at jeg har en rase som ørekuperes, og ikke finnes i noen særlig grad i Skandinavia. Dermed blir det store havet av hunder man kan velge mellom, veldig lite, i og med at de aller fleste kuperes som små valper (langt tidligere enn 3 måneder - det er vel nærmere 3 dager... og uten bedøvelse, såvidt jeg vet).

Leste du innlegget mitt ?Jeg har ikke sagt et kløyva ord om at ALLE dobbere MÅ teipes. Jeg sa at om man ønsker å f.eks stille ut sin hund,er det en fordel at den ikke blir forveklsa med dumbo...derfor er det mange som teiper ørene på hunden sin -just in case.. - noen dobbere har lengre og tyngre ører enn andre, slik er det - akurat som på schæfer - noen har en bredere ørebase enn andre, noen har lenger ører enn andre,noen har mykere ører enn andre,noen har vipper på toppen av ørene,noen har kortere ører enn andre...hvilke har da genetisk feil??

Om kupering er forkastelig eller ikke får andre krangle om - jeg har kupert hund og det kommer jeg til å fortsette å ha, på lik linje som at jeg kommer til å fortsette å ha ukuperte. For min del er det viktigst hva som er INNI knotten på dem...men kan jeg få dem kupert - ja takk! En bonus.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du innlegget mitt ?Jeg har ikke sagt et kløyva ord om at ALLE dobbere MÅ teipes. Jeg sa at om man ønsker å f.eks stille ut sin hund,er det en fordel at den ikke blir forveklsa med dumbo...derfor er det mange som teiper ørene på hunden sin -just in case.. - noen dobbere har lengre og tyngre ører enn andre, slik er det - akurat som på schæfer - noen har en bredere ørebase enn andre, noen har lenger ører enn andre,noen har mykere ører enn andre,noen har vipper på toppen av ørene,noen har kortere ører enn andre...hvilke har da genetisk feil??

For å presisere det; det er ikke snakk om en feil som i sykdom, det er snakk om en feil i forhold til standarden som ligger i genene til hunden, men som har blitt fysisk endret slik at den ikke synes.

ALLE doberører som ikke følger standarden har feil. Enkelt og greit.

Du skjønte visst ingenting av det jeg skrev du?

Det er nettopp på utstillings- og avlshunder dette er et problem. Man premierer jo da hunden for ører den egentlig ikke har! Hvorfor i all verden tror du det er ulovlig å farge hunder som skal stilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere det; det er ikke snakk om en feil som i sykdom, det er snakk om en feil i forhold til standarden som ligger i genene til hunden, men som har blitt fysisk endret slik at den ikke synes.

ALLE doberører som ikke følger standarden har feil. Enkelt og greit.

Du skjønte visst ingenting av det jeg skrev du?

Det er nettopp på utstillings- og avlshunder dette er et problem. Man premierer jo da hunden for ører den egentlig ikke har! Hvorfor i all verden tror du det er ulovlig å farge hunder som skal stilles?

Det er tydeligvis du som ikke skjønner det jeg skriver...da jeg og presiserte at du måtte huske at dobberen er en KUPERINGRASE...det vil si at brusken i ørene ikke har hatt noen vei å gå - u see? Hverken opp eller ned...-dobberen blir fremdeles kupert,og du kan ikke si at det er en genfeil å teipe hverken den ene eller den andre veien!

Og hva i huleste har farging av hunder med ører å gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis du som ikke skjønner det jeg skriver...da jeg og presiserte at du måtte huske at dobberen er en KUPERINGRASE...det vil si at brusken i ørene ikke har hatt noen vei å gå - u see? Hverken opp eller ned...-dobberen blir fremdeles kupert,og du kan ikke si at det er en genfeil å teipe hverken den ene eller den andre veien!

Og hva i huleste har farging av hunder med ører å gjøre??

Du skjønte det ikke, nei...

Står det i standarden for dobermann hvordan ukuperte ører skal se ut?

Da skal de se sånn ut, UTEN Å TAPES!

Farging av hunder er å manipulere utseendet til hunden for at det skal bli "riktig", man endrer genenes uttrykk. Men genene ligger fortsatt der.

Det er nøyaktig det samme som med taping av ører.

Du endrer utseendet, men hunden HAR altså feil farge eller feil ører, og vil kunne gis videre i avl. Utstilling skal liksom være et avlsverktøy. Om det gjøres for moro, så kan man like gjerne stille en hund med uriktige ører, eller hur?

Var visst vanskelig for deg, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte det ikke, nei...

Står det i standarden for dobermann hvordan ukuperte ører skal se ut?

Da skal de se sånn ut, UTEN Å TAPES!

Farging av hunder er å manipulere utseendet til hunden for at det skal bli "riktig", man endrer genenes uttrykk. Men genene ligger fortsatt der.

Det er nøyaktig det samme som med taping av ører.

Du endrer utseendet, men hunden HAR altså feil farge eller feil ører, og vil kunne gis videre i avl. Utstilling skal liksom være et avlsverktøy. Om det gjøres for moro, så kan man like gjerne stille en hund med uriktige ører, eller hur?

Var visst vanskelig for deg, dette.

Pssst, Argyros, finne standarden, referere, forklare - God helg!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville derimot ikke hatt en halekupert hund (eller en med stumphale) selv, de vil jo ikke få "balansert" kroppen på samme måte som en hund med hale og dermed ha lettere for å få feilbelastninger i ryggen.

Kan du dokumentere dette ?

Min rase har stumphale og jeg har aldri hørt at de kan få belastningskader i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan og gjennom hvilke kanaler bør man gå fram om man vil arbeide for et totalforbud mot import av kuperte hunder? Slik jeg ser det, er det ingen grunn til at man skal tillate at nordmenn støtter denne praksisen gjennom å kjøpe slike hunder. I våre dager, med AI med frossen sæd er det ingen avlsmessig nødvendighet å importere slike hunder hit til landet. Hvor mange av de ørekuperte hundene som finnes her i landet blir forresten brukt i avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan og gjennom hvilke kanaler bør man gå fram om man vil arbeide for et totalforbud mot import av kuperte hunder? Slik jeg ser det, er det ingen grunn til at man skal tillate at nordmenn støtter denne praksisen gjennom å kjøpe slike hunder. I våre dager, med AI med frossen sæd er det ingen avlsmessig nødvendighet å importere slike hunder hit til landet. Hvor mange av de ørekuperte hundene som finnes her i landet blir forresten brukt i avl?

Jeg mener at et slikt forbud vil motstride prinsippene for avlen, slik man prøver å arbeide. Naturlig parring er å foretrekke fremfor inseminering, og det er heller ikke gitt at avlshunden trenger å være en hannhund... Man KJØPER gjerne tisper, man låner dem ikke.

Jeg tror ikke det ville legge nok press på eksportørene av kuperte hunder, det er nok av andre å selge til, dermed blir det bare ugunst hele greia. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at et slikt forbud vil motstride prinsippene for avlen, slik man prøver å arbeide. Naturlig parring er å foretrekke fremfor inseminering, og det er heller ikke gitt at avlshunden trenger å være en hannhund... Man KJØPER gjerne tisper, man låner dem ikke.

Jeg tror ikke det ville legge nok press på eksportørene av kuperte hunder, det er nok av andre å selge til, dermed blir det bare ugunst hele greia. Desverre.

Kan man ikke kjøpe en ukupert valp, da? Om en hund har så stor verdi som avlshund, må den da kunne gi gode nok valper til at man kan importere en av dem i stedet for det voksne, kuperte individet? Om en hanhund har så stor verdi som avlshund, må det da også gå an å bringe tispa til hanhunden der den er, framfor å importere hanhunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke kjøpe en ukupert valp, da? Om en hund har så stor verdi som avlshund, må den da kunne gi gode nok valper til at man kan importere en av dem i stedet for det voksne, kuperte individet? Om en hanhund har så stor verdi som avlshund, må det da også gå an å bringe tispa til hanhunden der den er, framfor å importere hanhunden?

Nå er det jo sånn at man ikke kan vite hvor bra en hund er før den er voksen, så innkjøp av avlshunder bør jo være innkjøp av voksne. Og så er det jo ikke sånn at man vil avle på alle søsknene i et kull heller, uten at det trenger å være noe i veien med det (man velger jo det beste hvis man kan).

I tillegg er det faktisk ikke alle land man kan importere valper fra i ung alder.

På noen raser kuperes de svært tidlig, og for at noen skal kunne kjøpe en ukupert valp, må da hele kullet forbli ukupert til utvelgelsen, og det er det nok få som er villig til.

I tillegg er det jo sånn at folk faktisk ikke motsetter seg kuperingen, siden den finner sted i et annet land. :rolleyes:

Jeg synes det er trist at folk støtter dette inngrepet ved å kjøpe kuperte hunder, og at oppdrettere ikke forsøker å få gode hunder som ikke er kuperte, men jeg mener også at det ville føre til mer problemer enn goder å forby det. Jeg synes oppdrettere av kuperingsraser bør drive mer med holdningspåvirkning hos sine utenlandske kollegaer, og selv slutte å støtte denne praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...