Jump to content
Hundesonen.no

parre på utstilling

Benedicte

Recommended Posts

I går på Hellerudsletta, ikke langt fra storeringen drev noen oppdrettere med west highland white terrier og parret to bikjer. Trodde ikke dette var lovlig??

Det ble gitt beskjed til en utstillingsansvarlig hva som skjedde, men da fikk vi høre at det kun var i de svenske reglene at det var ulovlig. Seinere fikk vi vite at det var en "uskrevet" regel, og at vi burde få tak i utstillingsnr og sende inn en klage.

omg... :wub:

Hva får folk til å være så lite diskre? Jeg skjønner at folk reagerer. Det hadde ikke vært en dum idé å få laget en regel for akkurat dette. Å pare på utstilling må jo være stressende for både hannhunden og tispa!

Sorry, men jeg skjønner ikke hvorfor dette er noen krise jeg da? Greit nok at de godt kunne ha gjort det lenger vekk fra store ringen, men utstillinger har da blitt brukt til sånt i mange år uten at jeg har tenkt over det engang. Grei måte å slippe lang reisevei på hvis de to utkårede bor på forskjellige steder i landet, er vel ikke gitt at begge to er stilt selv om de er med på utstilling..

I går på Hellerudsletta, ikke langt fra storeringen drev noen oppdrettere med west highland white terrier og parret to bikjer. Trodde ikke dette var lovlig??

Det ble gitt beskjed til en utstillingsansvarlig hva som skjedde, men da fikk vi høre at det kun var i de svenske reglene at det var ulovlig. Seinere fikk vi vite at det var en "uskrevet" regel, og at vi burde få tak i utstillingsnr og sende inn en klage.

Uskrevet regel og klage?

Seriøst?

Så lenge det er en uskrevet regel så er det ikke en regel.. Da kan du ikke klage.. Skjønner?

Ser ikkje det helt store problemet her... enten er det en regel, eller så er det ikke. Og om man på en eller annen måte føler seg støtt av å se to dyr parrer seg, så kan man faktisk snu seg bort...

Jeg har aldri hørt noen lov om at det ikke er lovlig. Og jeg ser ikke helt problemet med det heller.... Så lenge man ikke gjør det rett ved ringene og midt i tante olgas og lille Lises søndagslunsj :wub:

Men det er en veldig grei plass å få slike affærer unnagjort da mange oppdrettere samles ved slike anledninger. Og blir hundene stresset, ja da får man heller avtale å møtes senere.

Jeg har aldri hørt noen lov om at det ikke er lovlig. Og jeg ser ikke helt problemet med det heller.... Så lenge man ikke gjør det rett ved ringene og midt i tante olgas og lille Lises søndagslunsj :wub:

Men det er en veldig grei plass å få slike affærer unnagjort da mange oppdrettere samles ved slike anledninger. Og blir hundene stresset, ja da får man heller avtale å møtes senere.

Er enig jeg. Slik har det vært praktisert i kaninverdenen også, og jeg har som tidligere oppdretter fått parret hunner på utstilling. Hvis en merker at dyra stresser seg opp er det jo bare å la være.

Det er jo ganske forstyrrende hvis to hunder parrer utenfor ringen - både for hund OG eier :wub: ? Det er jo ofte snakk om en høyløpsktispe - som allerede endel har problemer med er på utstillingen og stilles (generelt altså - det er ikke alle hannhundeiere som synes det er veldig kult) Parre på utstilling er greit i seg selv, men har man ikke nok fantasi til å gå et annet sted - altså litt lenger bort, finne et fint sted ved en dam, skogen ect :wub:

Jeg kan jo ikke noe som helst om utstilling... Men jeg trodde ikke løpske tisper var så populært blant andre folk som har "gale" hanhunder og slikt....?

Er vel ikke populært, men det er fult lovlig :wub:

Det er jo ganske forstyrrende hvis to hunder parrer utenfor ringen - både for hund OG eier :wub: ? Det er jo ofte snakk om en høyløpsktispe - som allerede endel har problemer med er på utstillingen og stilles (generelt altså - det er ikke alle hannhundeiere som synes det er veldig kult) Parre på utstilling er greit i seg selv, men har man ikke nok fantasi til å gå et annet sted - altså litt lenger bort, finne et fint sted ved en dam, skogen ect :D

Må jo gjøre det litt romantisk! :D:)

Jeg prøver å finne den linken jeg fant engang. Der sto det rett ut at vis man ville gå på utstillinger og slikt så burde man velge hannhund fordi tispene ikke kunne være med under løpetida. Syntes det var litt vel drastisk jeg da men.. Prøver å finne den linken igjen :wub:

Jeg prøver å finne den linken jeg fant engang. Der sto det rett ut at vis man ville gå på utstillinger og slikt så burde man velge hannhund fordi tispene ikke kunne være med under løpetida. Syntes det var litt vel drastisk jeg da men.. Prøver å finne den linken igjen :)

Det er fullt lovlig å ha med løpsk tispe på utstilling :wub:

Du tuller?! Hvem i huleste vil utsette en høyløpsk tispe og en hannhund i en slik situasjon for en parring midt på et utstillingsområde?!?!

Det hører da for po***r ingen steds hjemme? Er man så lat og tung i sessen at man ikke orker å lette på r**a og ta med seg hundene til et sted hvor de ikke er til sjenanse for andre utstillere, for andre hunder, for publikum - og i tillegg tillater seg å utsette både hannhund og tispe for den påkjenningen det er å ikke få fred "under akten" - vel, da bør man ta sin oppdretterhatt på seg og dra til et veldig varmt sted! Seriøst!

Det finnes få arter som er så sårbare i ordets rette betydning som hunder når de parrer seg, og da stiller man dem ikke opp i midtgangen hverken på Hellerud eller noe annet sted. Hallo?

Joda - svensker har det med å opplyse om det åpenbare, og henger gjerne opp skilt på offentlige toaletter hvor de minner folk om at det er lurt å vaske hendene når de har vært på do, iblant hender det at jeg ler litt av slikt, men nå tror jeg jaggu det er på tide vi innfører samme opplysningsveldet her hjemme, gjerne med store bokstaver i utstillingsreglementet hvis det er det som må til for å få folk til å skjønne.

Djises!

Det er ikke uvanlig at det blir paret på utstilling. Som regel blir dette gjort borte fra selve utstillingsområdet.

Man slipper å reise 2 ganger da :wub: .

Har selv hatt tisper i løpetid på utstilling, men har alltid passet på at jeg ikke er i nærheten av dem som har hanhunder. Dessuten er det faktisk lovlig å stille en tispe som har løpetid (dette har jeg bare gjort en gang :) )

Jeg kjenner noe som parret hundene på nkk rogaland i fjord, men de gikk da virkelig langt vekk fra utstillingsringene og gjemte seg innimellom en del biler og slikt for at hundene skulle få fred.

Grunnen til at det ble gjort der var forde at de som har hannhunden bor her i bergen mens hun som eier tispen bor i sverige også var de så heldeig at hun var høyløpsk der og da så de slapp lange reiser siden de alikavell skulle stille hunder der begge eierene.

Du tuller?! Hvem i huleste vil utsette en høyløpsk tispe og en hannhund i en slik situasjon for en parring midt på et utstillingsområde?!?!

Det hører da for po***r ingen steds hjemme? Er man så lat og tung i sessen at man ikke orker å lette på r**a og ta med seg hundene til et sted hvor de ikke er til sjenanse for andre utstillere, for andre hunder, for publikum - og i tillegg tillater seg å utsette både hannhund og tispe for den påkjenningen det er å ikke få fred "under akten" - vel, da bør man ta sin oppdretterhatt på seg og dra til et veldig varmt sted! Seriøst!

Det finnes få arter som er så sårbare i ordets rette betydning som hunder når de parrer seg, og da stiller man dem ikke opp i midtgangen hverken på Hellerud eller noe annet sted. Hallo?

Joda - svensker har det med å opplyse om det åpenbare, og henger gjerne opp skilt på offentlige toaletter hvor de minner folk om at det er lurt å vaske hendene når de har vært på do, iblant hender det at jeg ler litt av slikt, men nå tror jeg jaggu det er på tide vi innfører samme opplysningsveldet her hjemme, gjerne med store bokstaver i utstillingsreglementet hvis det er det som må til for å få folk til å skjønne.

Djises!

haha, hadde du lest det jeg faktisk skriver så ser du jo at jeg ikke ville ha parret ved utstillingsringen. Og at jeg ikke ville ha parret hunden der det er sjenanse for andre.....

Så det vil jo si at jeg faktisk VILLE lettet på ræven og tatt det på en diskret plass! Både for andre utstillere og publikumsskyld, men aller mest for hundenes skyld. Men jeg poengterer også at det faktisk ikke er noen lov om det.... noe det ikke er. Om det skulle vært det er jo en annen sak.

At det er en grei plass å ta en parring på er det da det ofte er mange oppdrettere der. Jeg sier IKKE at det er bra å parre RETT ved ringen eller i alle andres påsyn!

Husk å lese innleggene før man går til angrep vettu :wub:

Jeg har hatt et par tisper som gjerne ville parret seg på Karl Johan, i de rette dagene! Det handler vel mer om normal folkeskikk, enn om de aktuelle hundene savner rødvin og peiskos!

Jeg har hatt et par tisper som gjerne ville parret seg på Karl Johan, i de rette dagene! Det handler vel mer om normal folkeskikk, enn om de aktuelle hundene savner rødvin og peiskos!

Tenkte på det *flir* Men det er vel kanskje akkurat i den tiden de henger at de kan slite med det? Snakk om henge der å skjemmes...uff *ler*

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...