Gå til innhold
Hundesonen.no

Corso Søsken.Genie og Igor


Inustaff

Recommended Posts

Etter å ha lest om dilute i linken du la ut, så vil jeg si at DD'n da er grå. Hvor vidt dilute forekommer hos rasn, det vte jeg ikke. Men den grå fargen de har er ikke pga. dette genet, for de er ikke sykere enn de andre standardfargene.

At valpen på bildet har blå øyne vil jeg tro kommer av alderen. For det tar tid før fagen på øynene er ferdig utviklet.

Blå (dilute) er ikke nødvendigvis forbundet med sykdom, men såvidt jeg har fått med meg kan dette være et tema på dobermann (vet ikke om det er en myte).

Blå/grå farge er jo ikke noen genfeil i den betydning at det utløser sykdom, det er bare enda en farge, som er feil i mange raser. På samme måte som hvit farge hos schäfer er uønsket, men ikke farlig for hunden (den er egentlig ikke hvit, men creme, dermed er ikke døvhet/blindhet noe tema).

Dilute-hunder har gjerne blå øyne som valper, og utvikler senere grønne/brune/gule øyne, ofte avhengig av rase, i forhold til hva som er normalt. Som regel er de lysere enn de "skal være" (på raser der blå er feilfarge, får de ofte for lys farge i forhold til standarden). De får også lysere nesebrusk, som også er en feil som går mot standarden der hunder skal ha svart nesebrusk.

Jeg tolker det dithen at grå CCer er det man kaller blå, men at dette altså er godkjent. Hva sier standarden om nesebrusk og øyenfarge? Ofte er det jo nedfelt i standarder at hunder med farge A kan ha den og den øyenfargen, mens hunder av farge B skal ha den eller den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Joda,han er registrert...men nkk er jo skammelig treige fordi jeg skulle omregistrere han på meg.Regningen er betalt og det ble betalt for 2 1/2 mnd siden.Jeg begynner å bli irritert på dette trege systemet de har.

kanskje jeg skrev praszky feil? Prazsky eller Praszky hehe...bytte på z og s..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ögonfärgen skall vara så mörk som möjligt i harmoni med pälsfärgen. Uttrycket skall vara intressant och uppmärksamt.

Nostryffeln skall vara svart och stor med stora, vida näsborrar. Den skall ligga i linje med nosryggen.

Färg: Svart, blygrå, skiffer, ljusgrå, ljust fawn (gulaktig), hjortröd och mörkt fawn, brindle. Den svarta eller grå masken hos fawnfärgade och brindlefärgade hundar skall inte sträcka sig över ögonen. En liten vit fläck i bringan, på tåspetsarna och nosryggen tolereras.

291.jpg

Fant denne, den er grå, og har lyse øyne. Så da er det nok dilutantgenet som ligger hos rasen, men hos CC'n så er det da ikke et sykt gen - slik det ofte er hos Dobermann, og fargen er godkjent.

Jeg har truffet et par blå dobermenn, disse hadde enormt dårlig imunforsvar og mistet mye pels flere steder på kroppen. De var ikke fra samme linjer.

inustaff: Det var jeg som hadde søkt på feil rase. Da er det ikke så rart jeg ikke fant noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ögonfärgen skall vara så mörk som möjligt i harmoni med pälsfärgen. Uttrycket skall vara intressant och uppmärksamt.

Nostryffeln skall vara svart och stor med stora, vida näsborrar. Den skall ligga i linje med nosryggen.

Färg: Svart, blygrå, skiffer, ljusgrå, ljust fawn (gulaktig), hjortröd och mörkt fawn, brindle. Den svarta eller grå masken hos fawnfärgade och brindlefärgade hundar skall inte sträcka sig över ögonen. En liten vit fläck i bringan, på tåspetsarna och nosryggen tolereras.

Fant denne, den er grå, og har lyse øyne. Så da er det nok dilutantgenet som ligger hos rasen, men hos CC'n så er det da ikke et sykt gen - slik det ofte er hos Dobermann, og fargen er godkjent.

Jeg har truffet et par blå dobermenn, disse hadde enormt dårlig imunforsvar og mistet mye pels flere steder på kroppen. De var ikke fra samme linjer.

Det var det jeg trodde. :D

Den blå fargen i seg selv medfører jo ingen sykdom, men hos noen raser kan det tydeligvis det, som dobermann. Det betyr at dilute-genet hos dobermann påvirker andre ting i tillegg til pigment, men det betyr ikke at det er grunn til bekymring hos andre raser, enten fargen er godkjent eller ikke. Men når de ER godkjent, da bør det ihvertfall ikke være bekymringsfullt.

Takk for utfyllende svar, det var interessant å finne ut. :D

En ting man kan lure på er jo at nesebrusken skal være sort, hehe. For det er den ikke hos blå hunder, den er mørk, mørk grå (svært vanskelig å oppdage, men om du sammenlikner en blå mot en annen farge ser du det tydelig). Feil og ting som ikke henger sammen i standarder er vel ikke noe nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Nå har jeg kommet i hus med lille grå...aner ikke hva hun skal hete,men jeg finner det aldri ut før jeg får det plutselig inn i hodet pga personligheten.

Nå koser hun på gulvet med Obelix,og jeg har kjøpt et knall rødt halsbånd og bånd til henne,i tillegg til et fleezepledd som er grått med røde hjerter..og masse småsnacks.

Hun kom inn dørene for 10 minutt siden og spretter allerede rundt og kjekker seg for Wilma(pus)som også er grå..(liker grå dyr)og Obelix som tygger griseøre...Hun skal få snuse litt og kose seg her.Sikkert tisse litt og sånn.Heh...jeg får trappetrim da jeg bor i 2 etg foreløpig.

Om 2 mndr får jeg heldigvis stor tomt som er innegjerdet.Der kan vi kose oss mot våren,sommeren.

Mye kjekkere,her er bare tørkestativ på en hageflekk,men er velsignet med gode turområder ,en barnehage som blir tom etter 16-17 og en stor mark.Så kose oss skal vi likevel.

Lille grå ,som egentlig heter Chantico`s Allegra A Rainy Night kommer fra samme far som valpen din Alucinor:) og moren er Mangnuslunds Julia.Oppdretter er herlige Solgunn.

Kjempefornøyd med dette kjøpet.Dette var gøy!

Neste helg er det jo utstilling i Ølen,så for dem som skal der kommer hun til å være sammen med oss slik at de som vil får hilst på henne.Obelix vil bort og vise hvor flott han er.

Legger inn et bilde av han også her.

Gratulerer med valp! :D Jeg skal på Ølen-utstillingen, men muligens bare søndagen. Når skal du? Håper jeg treffer på dere, vil hilse på nurket og skjønne Obelix! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nok på lørdagen..noen som har fått sånt hefte som man vet hvem hva hvor?

Mye gode forslag.Takker!Jeg likte Lexie og har vurdert Jenny eller Genie i tillegg(Djini uttale)

men jeg får se an personligheten..hun minner meg om en liten gråtass,men hun er jo jente.kan ikke kalle henne det.Shadow...det har jeg faktisk tenkt på selv,Scarlet..også pga fargen.Eller Fade..pga fadet farge på en måte...men det kan høres ud som feit..hehehe..

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode forslag.Takker!Jeg likte Lexie og har vurdert Jenny eller Genie i tillegg(Djini uttale)

men jeg får se an personligheten..hun minner meg om en liten gråtass,men hun er jo jente.kan ikke kalle henne det.Shadow...det har jeg faktisk tenkt på selv,Scarlet..også pga fargen.Eller Fade..pga fadet farge på en måte...men det kan høres ud som feit..hehehe..

Jeg stemmer for Scarlet eller Genie :D Veldig fine navn begge to!

Kan jo være jeg tar meg en tur på lørdagen også, vi får se det an;)

Lykke til med navnevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir genie eller jenny..min mor insisterer på at alle små før i tiden ble kalt for litle jenny...hmm...får se..jeg hater å finne navn..plutselig en dag synes jeg det ikke passer/høres dumt ut..hehehe jeg er rar...jeg mente forresten at jeg selv tenkte på navnet shadow pga fargen,det sa jeg til Scarlet.Ikke et alternativ..Ikke fordi det ikke er pent da;)men fordi det er et nick og det er ikke min type navnevalg.

Tenker på Oda og Lexie også jeg..tenke mer.

Lille fjåtten er bortskjemt og sover i senga mi.Nå måtte hun på do.Typisk idet jeg skulle til og sovne.MEN,herlig med valp er det...Jeg blir aldri lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Oda eller Lexie passer best til Obelix, men personlig så likte jeg Lexie aller best. Om det passer den vakre frøkna di er en annen sak :wub: Er enig at det er vanskelig å finne navn, kan jo ikke bare bytte navn senere heller :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Jeg synes du hadde funnet 2 skikkelig flotte navnevalg til den lille "allerede bortskjemte" valpen din jeg :wub: . Går ut fra at jeg iallefall får se henne "live" på SBK sin utstilling i mai :wub: . Når det gjelder navnet Shadow er det mulig jeg kommer til å bruke dette som stamtavle navn på en valpene i kommende kull :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genie er navnet! Lille frøken ser jo ut som en litt gjennomsiktig ånd som går i ett med asfalten,grus og litt av hvert,og øynene kommer til å bli sprø og mystiske som en ånd sikkert har..på en måte.Så navnet kler henne.

Jeg skal på dobbelt utstilling i mai ja.Stvgr og Sandnes..Forhåpentligvis da med begge to om hun er gammel nok...Gleder meg til det allerede..

Håper jeg treffer noen kjekke sonen folk både i ølen og her i området i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ögonfärgen skall vara så mörk som möjligt i harmoni med pälsfärgen. Uttrycket skall vara intressant och uppmärksamt.

Nostryffeln skall vara svart och stor med stora, vida näsborrar. Den skall ligga i linje med nosryggen.

Färg: Svart, blygrå, skiffer, ljusgrå, ljust fawn (gulaktig), hjortröd och mörkt fawn, brindle. Den svarta eller grå masken hos fawnfärgade och brindlefärgade hundar skall inte sträcka sig över ögonen. En liten vit fläck i bringan, på tåspetsarna och nosryggen tolereras.

291.jpg

Fant denne, den er grå, og har lyse øyne. Så da er det nok dilutantgenet som ligger hos rasen, men hos CC'n så er det da ikke et sykt gen - slik det ofte er hos Dobermann, og fargen er godkjent.

Jeg har truffet et par blå dobermenn, disse hadde enormt dårlig imunforsvar og mistet mye pels flere steder på kroppen. De var ikke fra samme linjer.

inustaff: Det var jeg som hadde søkt på feil rase. Da er det ikke så rart jeg ikke fant noe. :wub:

Dette ser ut som klassisk dilute på grunn av den gjevne "stålblå" fargen, de lyse øynen og den grå snuta. Fargen kalles blå i mange raser. I og med at hunden fra før er brindle blir det altså blå-brindle.

Men det er ikke et ukjent fenomen at det brukes ulike navn på samme farge i forskjellige raser, og samme

fargebetegnelse betyr ulik farger i ulike raser.

I noen raser som dobermann har noen blå individer helsmessig problemer som håravfall og infeksjoner i huden, kalt Black Hair Follicular Dysplasia og ller Color Dilution Alopecia.

http://homepage.usask.ca/~schmutz/dogconditions.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja..samboeren min og jeg har snakket sammen.Etter at vi har vært hos oppdretter 3 ganger og sjekket valpene så var valget hardt mellom 2 grå tvillinger.Tispa jeg allerede har og en hannhund.

Jeg hadde så lysst på dem begge,og det var et umulig valg.Hele tiden satt jeg med følelsen at jeg ikke kunne være uten noen av dem.

Vi har nå regnet på vår tid,vår økonomi og funnet ut av vi skal ha broremann også.

Så på Ølen utstillingen vil vi få overlevert han til oss.Dette gleder vi oss til.Det kommer til å bli meget spesielt og ha 2 søsken,men jeg har ubegrenset mye tid og stort hjerte.Derfor vil dette gå bra.

Her er bildet av han.Han er like nydelig som sin søster,og jeg kaller dem tvillingene.pga deres tegn på brystet...

Og dette er lille Genie..som allerede er i hus.

Travle dager i vente,dette blir GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja..samboeren min og jeg har snakket sammen.Etter at vi har vært hos oppdretter 3 ganger og sjekket valpene så var valget hardt mellom 2 grå tvillinger.Tispa jeg allerede har og en hannhund.

Jeg hadde så lysst på dem begge,og det var et umulig valg.Hele tiden satt jeg med følelsen at jeg ikke kunne være uten noen av dem.

Vi har nå regnet på vår tid,vår økonomi og funnet ut av vi skal ha broremann også.

Så på Ølen utstillingen vil vi få overlevert han til oss.Dette gleder vi oss til.Det kommer til å bli meget spesielt og ha 2 søsken,men jeg har ubegrenset mye tid og stort hjerte.Derfor vil dette gå bra.

Travle dager i vente,dette blir GØY!

Oioi... To valper samtidig! Tror du er gal, jeg! :wub:

Det blir mye moro av sånt, men også mye arbeid!

De var jo skjønne da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja et fryktelig travelt liv,det kan jeg love.Men det er moro,og jeg kommer nok til å klare dette siden jeg har så god tid og interresse.Jeg har ikke noe annet enn hund på tapetet om dagen.Og litt soving.

Kunne ikke gjort det om jeg var i full jobb med mann og barn.Da hadde jeg vært urealistisk gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, og gratulere med enda en valp :wub: De er jo så kjempe nydelige :P Selv om det blir travle dager, så tror jeg du er klarer det fint jeg :P Hva skal denne lille sjarmøren hete da? :wub:

Edit: Hehe, så nettopp på overskriften, Gråtass blir visst navnet, eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg blir Igor eller Gråtass,eller Shadow eller eller..Vet ikke,kom gjerne med nye forslag.Fortsatt like blank.Liker de fleste navn,men blir tom i hodet av å tenke på det.

Ja jeg skal klare det.Jeg er vandt til flere hunder,så det er nok bare en smaksak og selfølgelig kreves det masser av tid.Jeg gleder meg skikkelig.Tenk at jeg skulle finne på det.Søsken liksom.Det hadde jeg ikke trodd tidligere da jeg foretrekker og lære opp nr 1 først til oppdragelsen sitter litt..og deretter tenke på baby nr 2.Men nå får jeg lære litt om dette også.Det blir en utfordring noe jeg liker veldig godt!

neida..gråtass er noe jeg kaller dem for..begge..men det blir nok ikke døpenavn.eller kanskje det blir?heheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei her står det allerede sprayflasker og dopapir på ethvert hjørne,men hun er fortsatt litt genert og liten da..derfor sover hun mye og undersøker mindre.Imorgen og fremover blir det nok meget mer aktivt.Spesielt når broremann skal komme.

Igor er bestemt.Genie og Igor...så søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...