Gå til innhold
Hundesonen.no

Mange spm. ang. jakt og jakthund


jeanette-k

Recommended Posts

Jeg har i flere år hatt lyst å prøve meg på jakt, og etter jeg fikk Bono har jeg hatt lyst å prøve han på jakt også.

Nå kommer endel spørsmål, håper noen kan svare meg på dem:

-Hva må en hund kunne for å blir brukt i jakt?

-Må hunden ha noe godkjennelse av noe slag?

-Jeg har en blanding av 25 % Flat Coated, 25% Samojed og 50% Breton vil denne egne seg?

-Går det an å bruke denne blandingen til Hjortjakt, eller er det sånn at fuglehunder kun jan brukes til fugl?

-Må en ha godkjent jegerprøve for å gå jakt (om en går med andre jakt folk)?

-Hva går en jegerprøve ut på?

Nå fikk jeg totalt jerneteppe, husker ikke de andre spm. mine. Men er det noen som kan svare meg? Kom med alle opplysninger som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år hatt lyst å prøve meg på jakt, og etter jeg fikk Bono har jeg hatt lyst å prøve han på jakt også.

Nå kommer endel spørsmål, håper noen kan svare meg på dem:

-Hva må en hund kunne for å blir brukt i jakt? Innkalling under enhver omstendighet, førerkonsentrert, men selvstendig. Inneha jaktlyst

-Må hunden ha noe godkjennelse av noe slag? Det er forskjellig alt ut i fra hva du jakter og hvor

-Jeg har en blanding av 25 % Flat Coated, 25% Samojed og 50% Breton vil denne egne seg? Hvis den viser jaktlyst; ja.

-Går det an å bruke denne blandingen til Hjortjakt, eller er det sånn at fuglehunder kun jan brukes til fugl? Hadde gått for fugl, men klart du kan jakte hjort hvis hunden viser interesse for det, men vær klar over at det krever helt forskjellig trening og det er lurt å bestemme seg for èn

-Må en ha godkjent jegerprøve for å gå jakt (om en går med andre jakt folk)? Ja, du har ikke lov til å håndtere våpen av tungt kaliber, eller skyte dyr, uten jegerprøve

-Hva går en jegerprøve ut på? Det er et kurs med en avsluttende prøve

Nå fikk jeg totalt jerneteppe, husker ikke de andre spm. mine. Men er det noen som kan svare meg? Kom med alle opplysninger som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg har i flere år hatt lyst å prøve meg på jakt, og etter jeg fikk Bono har jeg hatt lyst å prøve han på jakt også.

Nå kommer endel spørsmål, håper noen kan svare meg på dem:

-Hva må en hund kunne for å blir brukt i jakt?

-Må hunden ha noe godkjennelse av noe slag?

-Jeg har en blanding av 25 % Flat Coated, 25% Samojed og 50% Breton vil denne egne seg?

-Går det an å bruke denne blandingen til Hjortjakt, eller er det sånn at fuglehunder kun jan brukes til fugl?

-Må en ha godkjent jegerprøve for å gå jakt (om en går med andre jakt folk)?

-Hva går en jegerprøve ut på?

Nå fikk jeg totalt jerneteppe, husker ikke de andre spm. mine. Men er det noen som kan svare meg? Kom med alle opplysninger som mulig..

En hund må kunne innkalling, og mange hverdagskommandoer. Hunden skal kunne sette seg når du roper sitt og står langt unna.

Som oftest må hunden ha sauereinhetsbevis(altså at den ikke jager sau osv)

Som Terrier sa, så kan du bruke hunden så lenge den viser jaktlyst.

Om du går med andre uten å bære ammunisjon/våpen så trenger du ikke godkjent jegerprøve. Skal du gå med våpen må du ha godkjent jegerprøve.

Jegerprøven er en hel del kvelder med teori og praksis, leirdueskyting og helt tilslutt en prøve. Skal du jakte hjort,elg og stor vilt må du ta en tileggsprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år hatt lyst å prøve meg på jakt, og etter jeg fikk Bono har jeg hatt lyst å prøve han på jakt også.

Nå kommer endel spørsmål, håper noen kan svare meg på dem:

-Hva må en hund kunne for å blir brukt i jakt?

-Må hunden ha noe godkjennelse av noe slag?

-Jeg har en blanding av 25 % Flat Coated, 25% Samojed og 50% Breton vil denne egne seg?

-Går det an å bruke denne blandingen til Hjortjakt, eller er det sånn at fuglehunder kun jan brukes til fugl?

-Må en ha godkjent jegerprøve for å gå jakt (om en går med andre jakt folk)?

-Hva går en jegerprøve ut på?

Nå fikk jeg totalt jerneteppe, husker ikke de andre spm. mine. Men er det noen som kan svare meg? Kom med alle opplysninger som mulig..

Hei.

1. Det spørs hva du skal bruke hunden til. Det kreves forskjellige ting av hunden om du jakter fugl/hjort.

Men den bør kunne innkalling.

2. Du trenger ingen godkjennelse med mindre du skal bli ettersøkshund ( søke opp skadet vilt ).

3. Om hunden egner seg er bare en måte å finne ut av - nemlig å prøve.

Om du skal på fuglejakt må hunden ha jaktlyst ( dvs lyst til å jakte ) og ta stand på fuglene.

Hjortejakt vet jeg lite om.

4. Du må ikke ha jegerprøven for å bli med andre på jakt eller trene.

Det er kun om du selv skal ha med våpen/skyte at du trenger jegerprøven.

5. Jegerprøven er et kurs du tar over noen mnd eller intensiv kurs. Her lærer du grunnleggende regler for jakt og hva slags arter vi har. Utrolig lærerikt - om man selv skal jakte eller bare vil lære mer om naturen.

Jakt er utrolig morsomt og det er helt utrolig gøy å jobbe med hunden.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du har jo fått en del svar allerede.

Ting som vi i min familie vektlegger veldig på jakthundene er sitt. Hundene skal kunne sitt på kommando og lang avstand. Dette går ut på ro i oppflukten. En hund bør ideelt sett sette eller legge seg (noen lar dem stå, men helt stille) når fuglen flyr opp. En hund som flyr etter fuglen kan risikere hagl i kroppen. Innkalling er som flere her har sagt også vesentlig.

Det er ikke krav om noe spesielt, men som Christine skrev så burde den være saueren og ikke løpe etter annet vilt enn det den er trent for (kan fort bli upopulært hos andre...).

Jegerprøven består av 50 multiple-choice spørsmål hvorav 40 må være rett.

http://www.njff.no kan du nok finne mye info om jakt og fiske, de har egne sider om jakthunder og du kan finne ut når og hvor nærmeste jegerprøve er:). Her er det også link til de nye jegerprøvesidene (opplegget har blitt delvis nettbasert).

Hva en hund kan brukes til avhenger til en viss grad av hva den er trent til, men det blir nok lettere å lære hunden din å jakte fugl enn hjort, da genene dens sier fugl:)

Om du er under 18 kan du være med på opplæringsjakt, og dette ville nok vært veldig greit. Lurer på om du kan være med uten jegerprøven før du er fylt 16 (men skal ikke si det for sikkert, og vet jo heller ikke hvor gammel du er).

Foreslår en titt på NJFF- Norges Jeger og Fiskeforund- sidene, der kan du nok få mye svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...