Gå til innhold
Hundesonen.no

tispe og hannhund


ellish

Recommended Posts

I dag når jeg var på tur stoppet nabodama meg. hun hadde hørt at vi nå skulle skaffe oss enda en liten tibbe. jeg forklarte at vi ville ha ei lita jente (vis det ble tisper i kullet) og da lo hun av meg ;) "man kan ikke ha ei tispe og hann i samme hus! blir bare tull og paring under løpetida.. og innavl" jeg vet da om mange som har forskjellige kjønn på hundene sine og det har da aldri blitt noe paring og innavl av den grunn! hva mener dere? såklart skal vi være på vakt og kjøpe løpetidstruse. er det noe mer jeg kan gjøre?

ble litt sånn skremt av hva hun sa jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart skal vi være på vakt og kjøpe løpetidstruse. er det noe mer jeg kan gjøre?

Tispetruser er til for å hindre blodsøl, ikke for å hindre parring (og det gjør de heller ikke).

Du må holde dem adskilt under løpet, fullstendig adskilt sånn at det ikke er fysisk mulig for dem å komme til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder tispen adskilt fra hannene når hu har løpetid vi. Vi har ikke fått no "innavl", man må jo bare passe på og være på vakt. Vi ble faktisk også fortalt at det kom til å bli innavl med engang tispa vår fikk løpetid etter at broren hennes kom i hus. Men, vi har faktisk ikke fått valper etter at vi har hatt de sammen i nesten to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt hundene adskilt når jeg ikke var til stede under løpetiden før. Altså: må jeg på do så tar jeg den ene med meg...

Når Lyradillen blir kjønnsmoden og får sin første løpetid så er planen den samme.. ha de sammen når jeg er i samme rom men skille de når jeg må snu ryggen til. Men nå aner jeg faktisk ikke hvordan disse to vil bli når den tid kommer, mulig jeg må skille de hele tiden når hun står.

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig med alle disse uhellene jeg. Hvis man ikke klarer å ha kontroll på hver part under løpetiden så får man bare skille de helt. Man har da dører stort sett og gjerne en nøkkel til de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer å holde hundene fra hverandre når det er nødvendig (i stådagene), så burde man selvsagt ikke ha både hannhund og tispe!

Men tar man ansvar, så er det ikke noe problem...

For å kunne få innavl, er jo første forutsetning at hundene er i slekt. Det blir ikke innavl bare fordi de bor sammen......

Jeg kjenner flere som har begge kjønn, og noen er vel flinkere til å organisere enn andre...

Har selv hannhund og flere tisper, men har aldri hatt problemer med uønskede paringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer å holde hundene fra hverandre når det er nødvendig (i stådagene), så burde man selvsagt ikke ha både hannhund og tispe!

Men tar man ansvar, så er det ikke noe problem...

For å kunne få innavl, er jo første forutsetning at hundene er i slekt. Det blir ikke innavl bare fordi de bor sammen......

Jeg kjenner flere som har begge kjønn, og noen er vel flinkere til å organisere enn andre...

Har selv hannhund og flere tisper, men har aldri hatt problemer med uønskede paringer.

Etter som jeg har forstått det, er de to Tibbene i slekt.. Hvis jeg ikke tar feil.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går absolutt an å holde tispe og hannhund i samme hus!

Jeg har hatt tispe og hannhund sammen i 2år nå, de går så sinnsykt godt sammen og er perlevenner i dette tilfelle, det er kun under løpetiden det er stress å ha hann og tispe sammen, vi har vært gjennom tre løpetider med hundene sammen og har ikke hatt en eneste tjuvparring. Det er fordi vi aldri går fra dem uten at de er separert, under stådagene får de overhodet ikke være sammen, det blir for mye stress for hannhunden og en parring ville nok skjedd... Så tispe og hann kan selvfølgelig bo sammen om man passer på under løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er jo en gjenganger her, jeg tror jeg har startet minst to sånne tråder. Jeg får en tispevalp i løpet av våren, og har bestemt meg for at det skal gå greit ;) Har en datter med egen leilighet som har sagt seg villig til å passe en av dem de verste dagene (håper bare tispen forstår at hun kan ikke sette igang med løpetid akkurat når Sara skal ut og reise eller noe sånt!).

Men si meg en ting folkens: Hvor lenge "står" tispen? Og er det sannsynlig at det går an å ha dem i samme hus resten av løpetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oij så masse fine svar:) tusentakk alle sammen! ja, de er altså i slekt (far og datter!:)) etter å ha lest alt dere har skreve så skal jeg definitivt passe godt på når hun har løpetid:) har ei søster som mer en gledelig vil passe på hunden så det skal nok ikke bli ett problem:) å mor e jo hjemmeværende så hun kommer også definitivt til å passe på!:) takk for alle gode råd ;) dette skal nok gå kjempebra!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag når jeg var på tur stoppet nabodama meg. hun hadde hørt at vi nå skulle skaffe oss enda en liten tibbe. jeg forklarte at vi ville ha ei lita jente (vis det ble tisper i kullet) og da lo hun av meg :) "man kan ikke ha ei tispe og hann i samme hus! blir bare tull og paring under løpetida.. og innavl" jeg vet da om mange som har forskjellige kjønn på hundene sine og det har da aldri blitt noe paring og innavl av den grunn! hva mener dere? såklart skal vi være på vakt og kjøpe løpetidstruse. er det noe mer jeg kan gjøre?

ble litt sånn skremt av hva hun sa jeg :)

Nå quotet jeg denne før jeg leste hele tråden så du har nok fått de svarene jeg ville gitt! Den løpetidstrusa er ikke noe kyskhetsbelte akkurat, så det kan være lurt å holde dem atskilt i løpetida. Dette er jo ikke bare for å unngå parring, men for å skåne både hannen og tispa mot frustrasjonene med å ha hverandre i nærheten uten å få parret seg! Selvfølgelig er hunder forskjellige, men dette er nå min erfaring. Hvis hundene ikke skal brukes i avl, er jo sterilisering et alternativ.

Dette temaet er jo en gjenganger her, jeg tror jeg har startet minst to sånne tråder. Jeg får en tispevalp i løpet av våren, og har bestemt meg for at det skal gå greit ;) Har en datter med egen leilighet som har sagt seg villig til å passe en av dem de verste dagene (håper bare tispen forstår at hun kan ikke sette igang med løpetid akkurat når Sara skal ut og reise eller noe sånt!).

Men si meg en ting folkens: Hvor lenge "står" tispen? Og er det sannsynlig at det går an å ha dem i samme hus resten av løpetiden?

Tispene mine har stått en ukes tid. De vi har nå, er jo svært forskjellige. Solo ville blitt svært frustrert over å ha en hannhund i nærheten uten å få parret seg, mens Fibi syns det er veldig rart med den halen som vipper til side når noen viser interesse for henne, for hun vil ikke det! Gutter skal leke og la bakenden hennes være i fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa står i 3dager til en uke cirka, men to hunder som bor sammen er "glad" i hverandre og tispa kan derfor tillate parring før og etter stådagene, og siden sædceller fra hannhund kan oppholde seg flere dager (husker ikke hvor mange) i tispa til eggene kommer så er det fare for befruktelse utenom stådagene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa står i 3dager til en uke cirka, men to hunder som bor sammen er "glad" i hverandre og tispa kan derfor tillate parring før og etter stådagene, og siden sædceller fra hannhund kan oppholde seg flere dager (husker ikke hvor mange) i tispa til eggene kommer så er det fare for befruktelse utenom stådagene også.

Ups, dette visste jeg ikke. Vil det si at hundene bør være adskilt i et par uker f.eks.? Flere med synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at det skal være noe problem å ha både hannhund og tispe i samme hus. Men en må jo passe på de da, evt. ha de avskilt. Min neste hund skal være tispe, hannen min er kastrert da. Så det er jo også en mulighet, men det er ikke umulig å ha de sammen uten å være det herller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, dette visste jeg ikke. Vil det si at hundene bør være adskilt i et par uker f.eks.? Flere med synspunkter på dette?

Har hatt en av hvert kjønn dem siste 5 årene. Det spørs litt på hannhunden hvordan vi har gjort det. Når jeg hadde Schäfer hadde jeg ikke noe problem med ¨å ha dem sammen hele løpetiden. Jeg gikk tur med dem sammen og dem kunne ligge i stuen sammen. Når jeg var "uoppmerksom" (lage mat e.l) så satt jeg bare opp en grind og skillte dem av slik (evt en av dem i hundegården). Med dem var det ikke noe stress.

Men med Springeren var det ett h**** når hun kom inn i høyløpe. Han hylte og ulte konstant, enda Blaze ikke var i rommet. Så han reiste på ferie 4-5dager når hun var i høyløpe. At Blaze reiste på ferie var bortkastet ettersom lukten hennes var i huset så stresset han like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlagt at det er Pippin som skal dra på besøk når tispen løper. Mest fordi jeg synes at det er jeg som hundeeier som skal ta meg av løpetispe, med søl og truse og ekstra behov for påpasselighet. Og så har jeg en magefølelse som sier at en hormonell løpetispe må få være hjemme hos mor i kjente omgivelser, kanskje det tilsvarer det å være menstruell for oss damer? Kanskje jeg menneskeliggjør veldig nå, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i deg der Heidi :) Kan ikke være kjekt for ei tispe som har alle disse tankene oppe i hodet og som plutselig må bo en helt annet plass en hjemme i senga til mor! Da får heller lille gutten finne seg i å måtte bo hos søster ei ukes tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...