Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bestemme seg for rase..


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
GS er den peneste setteren! :glare: (Sorry, går waaaay OT)

Hihi Ingvild..GS fan til 1000? ;)

Gordon Setter er den dessidert peneste av ALLE setterne, hvorfor i GS Christine? De er jo helt nydelige, og det er vell ikke såå stor forskjell på Setterne, er det vell? Naboen vår (som aldri skulle fått lov å ha hund) har 3-4 GSèr og de er helt nydelige.
Sorry, men det gidder jeg egentlig ikke å svare på. Det står imellom IRSK og ENGELSK. Jeg har faktisk bestemt meg for en av disse rasene(+enda en, forteller lengre ned) og for meg betyr ikke at den er den peneste noen verdens ting. Jeg vil ha en jakthund!

Og vet du hvorfor GS'en er nydelig? Fordi det er blandet Engelsk Setter i den. :)

Nå er det vel ikke hvor nydelige de er som bestemmer jaktegenskapene...

Nei, nemmelig!

Nei, men GSer har også jaktegenskaper.
Ja, selvfølgelig har de det..De er jo jakthunder! Men for ente gang så er det ikke denne typen setter jeg ser etter! :)

Det var jo ikke det som var argumentet ditt, men at de er nydelige? Men jo, det er forskjell på setterne og bla GS har det vært mye rar avl på fordi de har vært kjendishunder og 'er så nydelige'. Skulle jeg valgt setter til jakt hadde jeg valgt fra is-oppdretteren Christine har funnet, hun har mye resultater, erfaring og oppfølging å vise til - det er det som teller.

Ja, det er akuratt det jeg mener også. Vil jeg komme mer inn i miljøet, og lære mye så er jo denne oppdretteren super!

Ja, men det finnes da GS oppdrettere som også har erfaring, og som følger opp..?
Jaja, det finnes en del av de også. Men for 5.gang i denne tråden er det ikke GS jeg ser etter.. ;)

Hei igjen !

Av de 3 setterne er det helt klart lettest å finne bra ES og IS fremfor GS. Det betyr ikke at det ikke finnes gode GS, men der må man lete litt mer for å finne dem. GS sliter med jakt egenskaper og sykdom + mye ymse avl. Men umulig er det ikke.

Tenkte på 2 ting:

Jeg antar at IS oppdretter vi snakker om er EW

1. Amerikanske linjer.

De IS du tenker på er amerikanere og har halen rett opp i stand. Dette har jo med utseende å gjøre, men kan være greit å tenke over om man liker det. Noen amerikanere er kjent for å være strie og gå stort.

2. Skal du ha en jakthund du kan konkurrere med på jaktprøver ( kjempe moro - anbefales ) så ville jeg helt klart valgt IS. Her får du knall gode hunder som hever seg og god oppfølgning.

Om du derimot "bare" skal jakte litt og bruke hundene i mye annet ville jeg hørt grundig med IS oppdretterene om dette er mulig. Mitt inntrykk er at hennes hunden er "jaktmaskiner" og de bør du styre unna om du ikke skal satse hardt på jakt/jaktprøver. Mulig hun avler litt "mykere" også, det vet jeg ikke

Ja, det er EW vi snakker om. Har hørt en del om de amerikanske linjene, og det at halen står rett opp i stand, betyr absolutt ingenting for meg.

Angående jaktprøver så skal jeg få hjelp til å trene Milo mot jakt nå, og kanskje så starter jeg med han på jaktprøve nå i 07. I dette året blir det nok mye satsing på jakt, og jeg skal mest sannsynelig ta jegerprøven. Får jo en del tilbud om å bli med folk på jakt, så jakt blir det nok veldig mye av. Vi bor jo midt i rypeterreng på hytta, så det er bare å gå ut døra ;)

Jeg har best erfaringer med IS, men også gode med GS. Den eneste ES jeg har kjent, var litt av en vimsekopp sammenlignet med de andre setterene jeg har kjent.

Personlig er jeg nokså sikker på at jeg ville valgt en oppdretter med god oppfølgning, helt klart. I tillegg synes jeg IS er den peneste varianten av de 3. Jeg kjenner 3 individer av denne rasen, alle av veldig harmoniske og lettlærte typer. Den ene er nå 13 år gammel, og still going strong.

Det blir spennende å følge med på hva du velger! Lykke til!

Jeg kjenner alle tre variantene jeg også, og mitt personlige intrykk er at GS'en er mest vimsete, mens de andre er rolige. Men dette varierer jo fra hund til hund ;)

Nå står jo valget her mellom IS og ES da, så syns vi skal holde oss til de to rasene

Det er sikkert en grunn til at det er akkurat disse to det står mellom.

IS Men FAKTISK mest pga oppdtretteren. Hun virket utrolig dyktig

Amen!

Etter hva du har fortalt så ville jeg nok gått for en IS Men det vet du jo at jeg syns.

De setterne som har blitt nevt (gs, is, es) er jo alle pene, jeg liker vel mest gs og is på utseendet, men er ikke bare det det skal gå på. Men du sier du vil få god oppfølging om du velger is, så da teller det en del syns jeg. Dette er noe man virkelig ønsker, så tror du egentlig vet hva du vil, om du leter litt lenger inn i deg (hihi)

Hihi, jeg har grevd mye i meg selv for å kommet frem til setter igjen skal jeg si deg! ;)

Har hatt to IS, ikke fra denne oppdretteren, men som har oppdrettets linjer i seg. Den jeg har nå er etter en av dette oppdrettet(jaktch. faktisk), men det er en hund som fungerer godt hjemme og er ingen gal "jaktmaskin"

Heia IS!

(Er tidligere GS eier, men står på mitt og mener at ISen er penest)

Ja, mitt intrykk også er at de er veldig lettlærte og gode familiehunder.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oppdatering av valget:

Tror kanskje at jeg har bestemt for IS nå...Har sendt mail til en del folk og spurt om mailadressen hennes(jeg hater å ringe til folk!), så om hun i det hele tatt har en så sender jeg mail snart.

Om hun ikke skal ha kull i år så tror jeg kanskje at jeg går over til noe sjeldent. Har tenkt på denne rasen før, men i dag var første gang som min neste hund. Det finnes ikke så mange av den i Norge, og det er mange som ikke vet av den. Har sendt mail til kontaktpersonene av denne rasen og stilt de en hel mengde spørsmål, så nå venter jeg spent på svar.

Rasen er: Irsk rød og hvit Setter

Så jeg tror egentlig at Engelsk Setteren sklir mer og mer ut av horisonten min, og at de to Irske rasene løper mot meg..Den Irske først og den Irsk rød og hvite 1 meter bak...

Edit:

Fikk akuratt svar fra kontaktpersonen for rød og hvit setter. Fikk en lang og utfyllende mail. Det finnes ca. 30 Irsk rød og hvite i Norge, og dermed ingen oppdrettere kun på rasen. Sist kull ble født i 2006, og det var første kullet på 8 år liksom!

Fikk også høre at det ikke er så mange Irske røde og hvite i Sverige(ca.60), Danmark(rundt 30) og Finland(rundt 30) også, men at noen får et kull av og til. I 2006 så var det ca. 5-6 stk som importerte fra Scotland og Irland, så dette er også en mulighet.

Syns Irsk rød og hvit hørtes ganske fin ut jeg,etter hva hun skreiv om de...

Æsj, at det skal være så vanskelig å bestemme seg da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Hehe, morsomt at du vurderer rød og hvit!

Hadde ikke ISen jeg har nå dukket opp da han gjorde så er det en GOD sjanse for at det hadde blitt rød og hvit på meg. Vi vurderte en i sommer, men fant ut at det ville bli for mye arbeid med to valper... :) Forhørte meg en del om rasen i sommer, og det høres spennende ut.

Det er sjelden kull med røde og hvite i Norge. Var vel et i fjor for første gang på 8(??) år... Rasen er vel sakte men sikkert på vei oppover i Norge, så kan jo hende at noen tar et kull om ikke så lenge, men rasen er jo ikke akkurat stor her i Norge med begrenset avlsmateriale... Har hørt at det er to hanner igjen av det kullet, men de er jo unghunder nå da...

PS: Heier fortsatt på den vanlige ISen jeg da! ;)

PPS: Min far sier forøvrig at neste hund skal være en rød og hvit en! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du skriver ville jeg nok valgt Irsk setter. I og med at hun har så god oppfølging på sine valpekjøpere som hun har. Så spennende at du faktisk vurderer Irsk rød og hvit setter også :)

Jeg liker personlig den Engelske setteren best, men det e jo ikke utsende en skal gå utfra. Men hva en skal bruke den til, gå for en Irsk en du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Hehe, morsomt at du vurderer rød og hvit!

Hadde ikke ISen jeg har nå dukket opp da han gjorde så er det en GOD sjanse for at det hadde blitt rød og hvit på meg. Vi vurderte en i sommer, men fant ut at det ville bli for mye arbeid med to valper... :) Forhørte meg en del om rasen i sommer, og det høres spennende ut.

Det er sjelden kull med røde og hvite i Norge. Var vel et i fjor for første gang på 8(??) år... Rasen er vel sakte men sikkert på vei oppover i Norge, så kan jo hende at noen tar et kull om ikke så lenge, men rasen er jo ikke akkurat stor her i Norge med begrenset avlsmateriale... Har hørt at det er to hanner igjen av det kullet, men de er jo unghunder nå da...

PS: Heier fortsatt på den vanlige ISen jeg da! ;)

PPS: Min far sier forøvrig at neste hund skal være en rød og hvit en! ;)

Hehe, se editen min oppenfor :)

Kan du ikke få neste hund til sommeren du også da? Så om jeg skal ha Irsk rød og hvit så reiser vi til Irland sammens og importerer en B)

Etter det du skriver ville jeg nok valgt Irsk setter. I og med at hun har så god oppfølging på sine valpekjøpere som hun har. Så spennende at du faktisk vurderer Irsk rød og hvit setter også

Jeg liker personlig den Engelske setteren best, men det e jo ikke utsende en skal gå utfra. Men hva en skal bruke den til, gå for en Irsk en du

Hehe, nå er jo alle 4 setterne jakthunder også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GSen er ikke pen fordi den er blandet med ES, og det er den jo ikke engang. ES eier bare ikke utseende, men det gjør GS og IS. Lykke til med valget ditt!

Eh, hva var det for et utrolig tåpelig svar? Mange her inne har faktisk ES, trådstarter inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GSen er ikke pen fordi den er blandet med ES, og det er den jo ikke engang. ES eier bare ikke utseende, men det gjør GS og IS. Lykke til med valget ditt!

Okey, dette var jo et saklig innlegg må jeg si :rolleyes:

men til topic: Men hvordan er det med rød og hvit i utlandet? Er det lett å importere`? (viste ikke om denne rasen før for et halvt år siden da jeg kjøpte rasebok :) )

Sier Lykke til, og hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
GSen er ikke pen fordi den er blandet med ES, og det er den jo ikke engang. ES eier bare ikke utseende, men det gjør GS og IS. Lykke til med valget ditt!

Øhh, sorry meg, men hvordan kan du være så sikker på det? GS'ene i dag har mange mye hvitt på seg nemmelig fordi det ble sagt ja til at det skulle blandes inn ES i de..Og om ES'en ikke eier utseende, hvordan kan du da synes at Milo er sååå nydelig'?

Sakset fra en annen internettside:

"Det er vel ikke en hemmelighet, at en god del av dagens Gordonsettere har Engelsksetter "blod i årene" i mer eller mindre grad.

Ei heller er det noen hemmelighet at dette er et av de heteste diskusjonstemaene innen GS miljøet......."

men til topic: Men hvordan er det med rød og hvit i utlandet? Er det lett å importere`? (viste ikke om denne rasen før for et halvt år siden da jeg kjøpte rasebok )
Er rundt 100 i Irland fikk jeg beskjed om :) Og ja, etter det hu jeg snakka med fortalte så er det lett å importere ;)

IS, Christine, IS Du kommer ikke til å angre på det!

Haha, hadde gjort seg om jeg begynner å angre på rasevalget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Spar deg, sonja! :)

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet et dugg om setterne, bortsett fra at jeg liker GS best, hva er det som skiller disse tre(fire?) rasene fra hverandre bortsett fra utseende?

Vi har hatt en diskusjon om det her inne, her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå "kan" ikke jeg fuglehund - men jeg har da truffet atskillige. Og individer av en og samme rase, enten det har vært ES eller IS, har vært HIMMELVIDT forskjellige... det kommer jo an på både linjer, hva oppdretter velger å satse på, pluss individforskjeller. Har truffet råtasser av både IS og ES, og jeg har truffet de mest smørmyke, forsiktige hunder, så hvordan "rasen er", det kommer - som med alle raser - litt an på.

Heller enn å begynne å fable om en kjempesjelden rase her til lands, hvorfor ikke gå grundig til verks og finne en høyt anbefalt oppdretter av de to aktuelle og "reelle" rasene, altså IS og ES, og så reise på besøk, hvis mulig, eller snakke med dem i telefonen ORDENTLIG? Fortelle dem om hva du vil, hva slags forutsetninger du har, og så høre hva de har å si - om kull de venter, og hvilke forventninger de har til dem, om for eksempel gemytt. Og høre om de faktisk vil selge til deg :)

Å gå for en sjelden rase, som du kanskje må importere utenfra... vel, der kan du brenne deg stygt. Ikke får du besøkt oppdretter særlig på forhånd, ikke har du referanser eller ting å vise til som "garanterer" en seriøs oppdretter at hunden fra dem får det bra, du kan risikere å bli grundig lurt - eller ikke få den beste hunden solgt til "en avkrok" som Norge eller til en ungjente som deg selv. De kjenner ikke deg, og det gjør vel ikke det rød/hvite ES-miljøet her i landet heller, så du mangler en referanse.

Jeg synes det er bedre med noe mindre sjeldent og gode valgmuligheter - enn å "måtte ta det du får". Har sett nok av eksempler på folk som har brent seg med importer av "sjelden rase", gjort i reinspikka entusiasme men uten særlige kontakter/referanser ELLER noe annet enn bilder av oppdretters hunder å basere seg på. Det er utrolig fint å kunne følge sin egen valp, treffe foreldre på forhånd før du bestemmer deg, se andre hunder fra samme oppdretter, og også ha en ressursperson nær deg å rådføre deg med.

Skal du først ha valp, så har du vel neppe SÅ dårlig tid - med hund i huset fra før av. Hastverk ER ofte lastverk, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hva var det for et utrolig tåpelig svar? Mange her inne har faktisk ES, trådstarter inkludert.

Okey, dette var jo et saklig innlegg må jeg si :rolleyes:

men til topic: Men hvordan er det med rød og hvit i utlandet? Er det lett å importere`? (viste ikke om denne rasen før for et halvt år siden da jeg kjøpte rasebok :) )

Sier Lykke til, og hold oss oppdatert ;)

Øhh, sorry meg, men hvordan kan du være så sikker på det? GS'ene i dag har mange mye hvitt på seg nemmelig fordi det ble sagt ja til at det skulle blandes inn ES i de..Og om ES'en ikke eier utseende, hvordan kan du da synes at Milo er sååå nydelig'?

Sakset fra en annen internettside:

"Det er vel ikke en hemmelighet, at en god del av dagens Gordonsettere har Engelsksetter "blod i årene" i mer eller mindre grad.

Ei heller er det noen hemmelighet at dette er et av de heteste diskusjonstemaene innen GS miljøet......."

Er rundt 100 i Irland fikk jeg beskjed om :) Og ja, etter det hu jeg snakka med fortalte så er det lett å importere ;)

Haha, hadde gjort seg om jeg begynner å angre på rasevalget ;)

Altså dette er ikke en diskusjon om hva jeg mener eller ikke. Og Christine, har det kanskje aldri slått deg at vis jeg ikke liker utseendet på ESer så hvorfor skulle MENE at Milo er nydelig..? Jeg liker ikke utseendet på ESer, og jeg sier det jeg mener, sånn er det!

Lykke til med valget ditt da, men hvorfor haster det sånn med valp? Ser jo du planlegger å ha til våren allered.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GSen er ikke pen fordi den er blandet med ES, og det er den jo ikke engang. ES eier bare ikke utseende, men det gjør GS og IS. Lykke til med valget ditt!

Altså dette er ikke en diskusjon om hva jeg mener eller ikke. Og Christine, har det kanskje aldri slått deg at vis jeg ikke liker utseendet på ESer så hvorfor skulle MENE at Milo er nydelig..? Jeg liker ikke utseendet på ESer, og jeg sier det jeg mener, sånn er det!

Lykke til med valget ditt da, men hvorfor haster det sånn med valp? Ser jo du planlegger å ha til våren allered.

Herregud!! Er det mulig!?!?

Det er MEGET tydelig at du ikke har lest første innlegget til Christine!

"Om noen gidder å komme med meninger og innspill(ikke at jeg skal ta den rasen fordi den er penest)"

DESSUTEN så handler dette valget om IS og ES.. IKKE GS!

Og noe så frekt å si at ES'en er stygg! :) Nei jeg er helt målløs... Skrive et innlegg i en tråd hvor det handler om IS og ES at ES'en ikk ehar utseendet.. Da for det første trådstarter har en!

TENK DEG OM før du skriver!

Takk -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine: Jeg tror det kan være greiere å konsentrere seg om irsk og engelsk setter. Jeg foreslår at du finner telefonnummeret til oppdretteren av irsk setter, og enn så skummelt og ekkelt det er å ringe til fremmede folk og gjøre et godt inntrykk (jeg er faktisk enig med deg, jeg syns det er ekkelt å bestille pizza! :Laugh: ), så kan det gi deg svar på mange ting. Spør henne hva slags erfaringer hun har ang trening av andre ting en jakt også, spør om hun kan være interessert i å selge valp til deg, fortell om hva slags forventninger du har til den nye valpen, hva slags mål og bruksområder, fortell om Milo og det du har holdt på med med ham, spør om hvilke kull som er planlagt, spør om foreldrene til dette kullet osv. Husk og presenter deg med fullt navn, og snakk litt saktere enn du vanligvis gjør (for du snakker litt fort, hihi). For at du skal huske på alt det du vil spørre om og si, kan du gjerne ordne deg ei lita stikkordliste. Ha penn og papir klart så du får notert ned det aller viktigste du trenger.

Sett av tid til det, en time eller to, slik at du har ro på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

Enig med de andre her inne. Jeg ville valgt mellom IS og ES.

Og som wesminster sier, ta en telefon ( uansett hvor "ekkelt" det er ).

Jeg har truffet EW og hun er en kjempe hyggelig dame og lett å snakke med. Så det er ikke noe farlig.

Jeg ville ringt henne, og evt hørt med han/henne som har ES du vurderte valp i fra. Når du har snakket med begge to så er det mye lettere å gjøre seg opp en mening.

Kjemi med oppdretter spiller en liten rolle det også.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Nå "kan" ikke jeg fuglehund - men jeg har da truffet atskillige. Og individer av en og samme rase, enten det har vært ES eller IS, har vært HIMMELVIDT forskjellige... det kommer jo an på både linjer, hva oppdretter velger å satse på, pluss individforskjeller. Har truffet råtasser av både IS og ES, og jeg har truffet de mest smørmyke, forsiktige hunder, så hvordan "rasen er", det kommer - som med alle raser - litt an på.

Heller enn å begynne å fable om en kjempesjelden rase her til lands, hvorfor ikke gå grundig til verks og finne en høyt anbefalt oppdretter av de to aktuelle og "reelle" rasene, altså IS og ES, og så reise på besøk, hvis mulig, eller snakke med dem i telefonen ORDENTLIG? Fortelle dem om hva du vil, hva slags forutsetninger du har, og så høre hva de har å si - om kull de venter, og hvilke forventninger de har til dem, om for eksempel gemytt. Og høre om de faktisk vil selge til deg :)

Å gå for en sjelden rase, som du kanskje må importere utenfra... vel, der kan du brenne deg stygt. Ikke får du besøkt oppdretter særlig på forhånd, ikke har du referanser eller ting å vise til som "garanterer" en seriøs oppdretter at hunden fra dem får det bra, du kan risikere å bli grundig lurt - eller ikke få den beste hunden solgt til "en avkrok" som Norge eller til en ungjente som deg selv. De kjenner ikke deg, og det gjør vel ikke det rød/hvite ES-miljøet her i landet heller, så du mangler en referanse.

Jeg synes det er bedre med noe mindre sjeldent og gode valgmuligheter - enn å "måtte ta det du får". Har sett nok av eksempler på folk som har brent seg med importer av "sjelden rase", gjort i reinspikka entusiasme men uten særlige kontakter/referanser ELLER noe annet enn bilder av oppdretters hunder å basere seg på. Det er utrolig fint å kunne følge sin egen valp, treffe foreldre på forhånd før du bestemmer deg, se andre hunder fra samme oppdretter, og også ha en ressursperson nær deg å rådføre deg med.

Skal du først ha valp, så har du vel neppe SÅ dårlig tid - med hund i huset fra før av. Hastverk ER ofte lastverk, dessverre.

Har nå i det siste snakket med ei som jobber hardt for rød/hvit og hu kjenner oppdrettere i Skottland og Irland. Om jeg vil importere sa hu at det var bare å ta kontakt, slik at hu kunne hjelpe meg.

Jeg synes at det er alt for mye for meg på 14 å importere hund fra utenlandet, det vet jeg, og kommer faktisk til å utelukke. Om det blir født rød/hvit valper i Norge dette året tviler jeg egentlig på..

Har ikke dårlig tid akuratt, men det hadde passet meg ideelt å fått hund i to de sommer måndene.

Takk for et langt svar, akaela ;)

Altså dette er ikke en diskusjon om hva jeg mener eller ikke. Og Christine, har det kanskje aldri slått deg at vis jeg ikke liker utseendet på ESer så hvorfor skulle MENE at Milo er nydelig..? Jeg liker ikke utseendet på ESer, og jeg sier det jeg mener, sånn er det!

Lykke til med valget ditt da, men hvorfor haster det sånn med valp? Ser jo du planlegger å ha til våren allered.

Syns alle skal få ha sine meninger, men nå handler jo netopp ikke denne tråden om hvilken rase som er pen.

Da for det første trådstarter har en!

Akuratt det bryr jeg meg ikke noe om..For emg er rasen en av de nydeligste uansett :)

Christine: Jeg tror det kan være greiere å konsentrere seg om irsk og engelsk setter. Jeg foreslår at du finner telefonnummeret til oppdretteren av irsk setter, og enn så skummelt og ekkelt det er å ringe til fremmede folk og gjøre et godt inntrykk (jeg er faktisk enig med deg, jeg syns det er ekkelt å bestille pizza! ), så kan det gi deg svar på mange ting. Spør henne hva slags erfaringer hun har ang trening av andre ting en jakt også, spør om hun kan være interessert i å selge valp til deg, fortell om hva slags forventninger du har til den nye valpen, hva slags mål og bruksområder, fortell om Milo og det du har holdt på med med ham, spør om hvilke kull som er planlagt, spør om foreldrene til dette kullet osv. Husk og presenter deg med fullt navn, og snakk litt saktere enn du vanligvis gjør (for du snakker litt fort, hihi). For at du skal huske på alt det du vil spørre om og si, kan du gjerne ordne deg ei lita stikkordliste. Ha penn og papir klart så du får notert ned det aller viktigste du trenger.

Sett av tid til det, en time eller to, slik at du har ro på deg.

Hehe, sier du som vil ha IS ;) Morsomt, men jeg søkte i databasen på hundene, og det er en som heter Ajax!

Hei igjen !

Enig med de andre her inne. Jeg ville valgt mellom IS og ES.

Og som wesminster sier, ta en telefon ( uansett hvor "ekkelt" det er ).

Jeg har truffet EW og hun er en kjempe hyggelig dame og lett å snakke med. Så det er ikke noe farlig.

Jeg ville ringt henne, og evt hørt med han/henne som har ES du vurderte valp i fra. Når du har snakket med begge to så er det mye lettere å gjøre seg opp en mening.

Kjemi med oppdretter spiller en liten rolle det også.

Det tror jeg at jeg skal gjøre ;) EW har ikke mailadresse uansett så vil jeg ha valp derfra må jeg ringe ;)

Edit:

Er enig med Wesminster, Christine. Konsentrer deg om den vanlige IS'en du!
Hihi ;)

Hmm... Jeg syns det er spennende med ROH jeg da.

Du bør kanskje belage deg på at det blir vanlig Irsk, men det går jo ann å prøve Du har jo fått kontakter allerede

Ja ROH er virkelig spennende! Men som tidligere nevnt så blir det jo veldig stort fra meg å importere fra det store utlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Hihi, kanskje jeg skal begynne å øve meg foran speilet allerede i kveld? :)

Sett opp en liste med punkt som andre har foreslått over her. Så setter du deg godt til rette, taster nummeret i en fei og satser på det beste. Er bare verre å sitte og grue seg til å ringe! Er bare å "få det overstått"! Du kommer nok sikkert til å synes at det var en kjekk samtale etterpå tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Hihi, kanskje jeg skal begynne å øve meg foran speilet allerede i kveld? :)

Ja f.eks ;)

Ellers syns jeg MrsPowers kommer med et godt råd ;)

Sett opp en liste med punkt som andre har foreslått over her. Så setter du deg godt til rette, taster nummeret i en fei og satser på det beste. Er bare verre å sitte og grue seg til å ringe! Er bare å "få det overstått"! Du kommer nok sikkert til å synes at det var en kjekk samtale etterpå tenker jeg ;)

Skriv opp punkter, evt hva du lurer på(om man blir helt blank), og så får du nok igang en samtale. Oppdretter vil jo ofte prate litt ;) Og som jeg sa tidligere: det kommer bare noe godt ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gekko.jpg

puppy4.jpg

puppy3.jpg

puppy.jpg

Hva tror du jeg kommer til å si du burde velge? :) .

Jeg kjenner godt til både es, gs og is, og jeg foretrekker den irske. Lille dotten på bildene er nyeste valpen til broren min. Han er 9 uker på bildene. Jeg passet han i november og en så herlig skapning skal man lete lenge etter. Det var bare såvidt broren min fikk han med seg tilbake hehehe . Broren min har hatt flere irsk settere og holdt på ei stund, og han syns irsk setteren fungerer bedre på jakt enn de andre typene (han har hatt gs, og jaktet med es men ikke eid selv). Han har ikke hatt annet enn irsk setter de siste 5-6-7 årene, og han er aktivt med på jaktprøver o.l. Han har heller ikke tenkt å bytte ut den irske med det første heller hehe.

Jeg syns du også burde tenke på å velge den oppdretteren som du tror gir best oppfølging og som du får god kontakt med. Selv ville jeg garantert gått for irsk setter, jeg liker de best men jeg vet ikke helt hvorfor :)

Og så syns jeg du skal gå jaktprøver, og dra på nm på Andøya hehe *reklamere for hjemkommunen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Marthe og Elisabeth...DET var slemt det <_<

Men aww, hvor skjønne skapninger :)

Ja, får vel egentlig bare bruke tid på å sette opp en liste, og ringe den dagen jeg tar mot til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg var fryktelig snill jeg :closedeyes: hihi . Men sett deg opp en liste over hva du lurer på, øv deg litt og så hopper du i det.

Valpen kommer fra kennel heggelifjellet regner jeg med. Der alle hundene brordern har nå kommer fra så har ikke kommet på å spørre om Gecko kommer fra en annen kennel. Han har et samarbeid med han som styrer med heggelifjellet, og har iallefall en hannhund nå som har gått i avl. Tror den nest yngste og har blitt godkjent nå. Men nå sklei jeg litt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...