Gå til innhold
Hundesonen.no

Snørekjøring


MonicaT

Recommended Posts

Nomesele og 3m strikk line. Klarer ikke kjøre med kobbel da jeg syns det blir for mye napping i min rygg og i bikkjen når den "slenger" seg i selen ved start (eller stopp :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele og 3m strikk line. Klarer ikke kjøre med kobbel da jeg syns det blir for mye napping i min rygg og i bikkjen når den "slenger" seg i selen ved start (eller stopp :rolleyes: )

Det er da Baggen beltet kommer inn i bildet. Der strikken sitter i beltet i stede for bandet. Mye mer behagelig enn vanlig belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da Baggen beltet kommer inn i bildet. Der strikken sitter i beltet i stede for bandet. Mye mer behagelig enn vanlig belte.

Har vudert Baggen ja, men føler ikke helt jeg har "retten" på min side når jeg har alt 2 hele og fine kennel belter både med og uten veske bakpå. (får i alle fall vente til en av dem bli litt slitt.... alt for god kvalitet på dem <_< )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nomesele har dere? Eller hvor fra liksom? Noen som kan vise bilde av en slik sele? Er ikke så inne i sele-verden, men nå vil vi snørekjøre med Willisen så da er det gjerne greit å vite. ;)

Skal kjøpe Baggen beltet tenkte jeg, er det samme hva slags line jeg bruker? Hvor har dere kjøpt line?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nomesele har dere? Eller hvor fra liksom? Noen som kan vise bilde av en slik sele? Er ikke så inne i sele-verden, men nå vil vi snørekjøre med Willisen så da er det gjerne greit å vite. ;)

Skal kjøpe Baggen beltet tenkte jeg, er det samme hva slags line jeg bruker? Hvor har dere kjøpt line?

Det følger med line til Baggenbeltet (i hvert fall gjør det da jeg kjøpte mitt). Anbefaler beinstropper også, siden de færreste belter er laga for å sitte godt på jenter...

Jeg har forresten kjøpt mine seler i dyrebutikker (Nirm og Vida har nomesele). Vida sin kjøpte jeg på Nordby i Sverige, og er veldig fornøyd med. Bruker det og lang line til gåturer også (trass at mange klager på det), men man må jo se an hva slags sele hundene trives i. Setter jeg eks Nirm i en halvnomesele, så blir han frustrert, drar ujamnt og låter. Jeg antar at han ikke trives i den da, siden han ikke oppfører seg likt i nomesela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nomesele har dere? Eller hvor fra liksom? Noen som kan vise bilde av en slik sele? Er ikke så inne i sele-verden, men nå vil vi snørekjøre med Willisen så da er det gjerne greit å vite. ;)

Skal kjøpe Baggen beltet tenkte jeg, er det samme hva slags line jeg bruker? Hvor har dere kjøpt line?

Har denne til begge mine, er strålende fornøyd ;)

http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...svare&ID=81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nomesele (kennel og gresshoppa) fordi at da er belastningspunktet langt bak på hundens kropp, noe som blir rikitg når jeg er på høyde med hunden rett bak og når hun skal legge vekten sin fremover. I tillegg bruker jeg 3meter langt strikkbånd som jeg fester i kjørebeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en omsydd Nomesele. Blaze drar litt spesiellt så jeg måtte ja ett bevegelig feste bakpå. Dem sydde den om for meg på brukshunden i Oslo. Slik ser den ut:

2006513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale nomeselen da krumningen på ryggen blir feil når du snørekjører. Nomeselen er konstruert for at trekkvinkelen skal være rett (slik som i spann). Ref artikkel i Jakt og Fiske vinteren 2006 med kjente hundekjørere. I hundekjøreløp (nordiskstil på snørekjøringsdelen) bruker de som regel den type sele som kalles "snørekjøresele".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale nomeselen da krumningen på ryggen blir feil når du snørekjører. Nomeselen er konstruert for at trekkvinkelen skal være rett (slik som i spann). Ref artikkel i Jakt og Fiske vinteren 2006 med kjente hundekjørere. I hundekjøreløp (nordiskstil på snørekjøringsdelen) bruker de som regel den type sele som kalles "snørekjøresele".

Det var nemlig dette jeg tenke på. Jeg har brukt nomeselen, men synes hun trekker litt rart. Verst om jeg går ( da blir hun krum i ryggen ). Litt bedre om jeg snørekjører.

Men hvordan er kombisele/halv nome ?

Det jeg er litt redd for med "snørekjøreselen" er den er rett over skulderne og jeg innbilder meg at den kan hemme skulder bevegelsen til hunden. Den "reima" som går over skuldrene er tross alt ganske bred. Og når hunden trekker så vil jeg tro at det er best å ha skuldrene fri fremover og ikke bli hindret i "reima" som går tvers over. Om noen hang med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bruker nomesele og hjemmelagd strikktau. Rett og slett. Dette har fungert supert på alle hundene jeg har snørekjørt med, men de har alle vært alaskan huskyer som er vandt til å trekke i spann. Så trekke kan de fra før. Måten de trekker på har jeg ikke kunnet se er noe annerledes fra spann til snørekjøring med samme sele (bortsett fra fart og hvor tungt det er da). "Trekkteknikken" har vært den samme hos alle disse hundene på slede og snørekjøring.

Men det er jo også sånn at alle hunder trekker forskjellig. Og det er ganske vanelig at hunder er enten høyre etter venstrevridde når de trekker, hvis dere skjønner hva jeg mener. Og noen krummer ryggen i en halvgallopp, noen løper i pasgang osv. At hunden løper rart trenger ikke bety at det er noe galt med selen. Eller hunden, eller hundens teknikk. Men en hund som løper rett vil kanskje ha mindre sansynlighet for belastningsskader, så hvis en annen sele kan få den til å løpe rettere er det jo verdt å prøve. Men jeg tror ikke det å forrandre sele vil kunne forrandre løpsmønsterert hos en hund hvor dette allerede er innarbeidet. Jeg kjenner også trekkhunder på 10 år som har gått som løpshunder hele livet og trukket sjevt (høyre eller venstrevridd, alltid til samme side) hele livet og fortsatt trenes 400 mil i sesongen uten tegn til belastningsskader. Dette er jo sledehunder, så det har ikke så mye med belastningen i snørekjøring å gjøre, jeg nevner det bare for å vise at det ikke nødvendigvis gjør noe at hunden ikke trekker rett.

Jeg har heller ikke noe tro på den tradisjonelle sykkelselen med tverreim forran på brystet fordi jeg tror den hindrer hundens skulderbevegelser og gir unødig trykk på fronten. Men halvnome eller hva det kalles (nome bare kortere) kan kanskje være lurt til snørekjøring. Det har jeg ikke prøvd, men i teorien høres det jo fornuftig ut. Blir vinkelen riktigere enn med vanelig nomesele i snørekjøring? Det kommer kanskje litt ann på hvor lang line man bruker også hvordan vinklen blir? Jeg tror at uansett hvordan sele man velger er det viktigere at den selen valget faller på er riktig tilpassa hunden enn om det er nome eller halvnome.

Noen som har prøvd begge deler og kan se de ser forskjell? Det er kanskje også vesentlig hvordan type hund det er også. En engelsk mastiff, husky og fuglehund har jo vidt forskjellig kroppsform, og kanskje ikke samme type sele er best for alle? Nomeselen er ihvertfall i utgangspunktet konstruert for huskyer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilde av hvordan en nomesele skal se ut på hunden når den er passe stor?

Fikk min sele forleden, og den virker i trangeste laget til Willis. Har litt problemer med at ting vi kjøper til ham er langt nok (over ryggen) mens det blir altfor trangt for den supersiza brystkassa hans.. :rolleyes: Attpåtil skulle den visst være spesialdesignet til fuglehunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nomesele fra Seleverkstedet.

Selen skal være trang i halsen og selene går opp over kroppen ved det bakerste ribbeina.

Du kan lese mer her

Jeg kjøpte først en nomesele fra butikken, men synes hun trakk så dårlig. Bestemte meg for å kjøpe fra Seleverkstedet hvor jeg ville få en som er tilpasset min hund. Tok med den gamle selen ( som de i dyrebutikken mente passet ). Reima så går under brystet var 22 cm lang, mens den skulle være 16cm

Og derfor trakk Toya dårlig, siden selene ikke passet til henne. Så det å ha en sele om passer til hunden er veldig viktig. Og så var Seleverkstedet sin billigere enn dyrebutikken også :D Så jeg kommer alltid til å handle derfra.

Jeg stiller meg også skeptisk til ski/sykkel sele som har tverreima som hindrer hundens bevegelser. Jeg har en halv nome sele også ( utstyrskåt ...neida :D ).

Skal prøve på den og nomeselen og se .......

Men tror at det er viktig at man på nomeselen bruker lang strikk, sånn at trekkpunktet ikke blir rett opp ( som ved kort bånd )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw; Nomeseler (og halvnome) skal være litt trang i halsen. Blir halsåpningen for stor er ikke sela passelig. Det samme gjelder bryststolpen (som Monica skrev). Det beste er altså å få noen som virkelig kan til å sjekke om sela passer. De i dyrebutikken har ikke bestandig god erfaring med hund og trekking (ganske skjeldent etter min erfaring)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den selen jeg fikk er ganske tight rundt hele brystkassa også. Det ser ut for meg som at får masse trykk på de bakerste ribbeina hvis jeg skal snørekjøre med denne selen. I tillegg er det er kryss framme på selen som ligger rett på brystbeinet, det kan vel umulig være bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Den selen jeg fikk er ganske tight rundt hele brystkassa også. Det ser ut for meg som at får masse trykk på de bakerste ribbeina hvis jeg skal snørekjøre med denne selen. I tillegg er det er kryss framme på selen som ligger rett på brystbeinet, det kan vel umulig være bra?

Det høres rett og slett ut som den ikke er riktig tilpassa hunden din. Kontakt selehundverkstedet å få dem til å lage en riktig tilpassa til din hund. Her står det litt om hvordan en nomesele skal sitte Se på sledehundsele x-back.

Selen skal være ganske trang i halsen, ikke presse på ribbeina (men det er det mange som mener at er denne selens svakhet, men da er den feil tilpassa), rekke omtrent til halerota, ikke være for stor men sitte godt på hunden. Er veldig vanskelig å forklare uten å kunne vise... men se på seleverkstedet sine sider. Se også nederst på siden om selestrørrelser og hvordan du måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Har denne til begge mine, er strålende fornøyd :D

http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...svare&ID=81

En sånn sporsæle har jeg også...Og den er jeg ikke fornøyd med! Passformen passer iallefall ikke til setter hannhunder med stor brystkul. Den sklir til siden og klarer ikke å ligge rett, dermed belastes kun dene ene skulda, og det kan jo forårsake slitasjer

Vi skal kjøpe nomesæle nå(ja, jeg er treig!), fordi vi må ha sæle med dobbel brystreim.

Kjenner flere hundekjørere og alle sier at nomesælen egentlig ikke er spesielt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...