Gå til innhold
Hundesonen.no

Snørekjøring


MonicaT

Recommended Posts

En annen seletype som kanskje kan være bra til snørekjøring er sånne seler som Jeff King bruker. De er korte i ryggen og har loddrett bryststropp som nomeselen. Se her: http://www.cabelasiditarod.com/coverage_20...ng_harness.html Jeg har aldri prøvd dem, men kanskje? Noen som har erfaring med dem?

De ser veldig ut som halv-nome, eller er jeg helt på jordet...?

Har ihverfall halv-nome seler til begge mine to, foreløpig kun brukt til spor sykkel og tur, men er strålende fornøyd både med hvordan de sitter på og med kvaliteten. Blir testet med ski på beina til påske :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
De ser veldig ut som halv-nome, eller er jeg helt på jordet...?

Har ihverfall halv-nome seler til begge mine to, foreløpig kun brukt til spor sykkel og tur, men er strålende fornøyd både med hvordan de sitter på og med kvaliteten. Blir testet med ski på beina til påske :shocked:

Ja, det blir kanskje det. Folk kaller så mye forskjellig for halvnome, så jeg vet ikke. Den har ihvertfall loddrett brystreim som nomen og er kort. Er vel kanskje det som betegner halvnome...? Blir jo noe av det samme som sporselen til canis ja. Men litt annerledes ordning på ryggen/halsen. Se på canis sporsela i forhold til sela Jeff King bruker . Men ja, samme prinsippet er det jo.

Jeg har snakka med ei som brukte dem når hun kjørte for Jeff King (slede igjen), og hun syns de var veldig bra. Lite skader har han også, men det trenger jo ikke å være sele. Her spiller jo både hundematerialet, hvordan han tar seg av hundene, bruk osv inn også. Men den ser jo ikke dum ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Jeff King bruker er den "originale halvnomen" i følge mine hundekjørervenner, altså en forenklet kort nome, men med samme trekksystemet i fronten;) Troll hundefor har en som er lik Kings (kalles multisele), bare litt mer polstret. Rett bryststolpe og rett ryggstolpe. Har brukt de på et 6spann på noen treningsturer for å teste i forhold til nome, og jeg så ikke noe forskjell i trekkinga.

Troll kaller de ikke for halvnome da... På hunder med lite pels vil jeg anbefale å ha sele som er polstret, helst med noe annet enn fleece da det som oftest blir veldig fort vått i forhold til annet materiale.

En må vel bare teste å se hva som funker best for bikkja. For oss funker nome/halvnome best. Med vanlig brystsele og sånn snørekjørersele så løper han og harker/peser veldig mye, noe jeg ikke ser på som en bra ting;) *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så den fra troll brukt på Finnmarksløpet, og det så ut til at de hundene trakk veldig fint. Blir mer kraft framme, men hvordan dette innvirker tror jeg overlater noen med mer erfaring til å svare på.

Tror halvnome er best til snørekjøring, men for trekk/ pulk er nome eller komteselen best tror jeg.

Liker ikke snørekjøringselene (iallefall ikke kennel sine), gamle bikkja mi gikk konstant og ble "halvkvalt" når hun dro da de skled for langt opp på halsen. Nomeseler og komteseler flytter trekkpunktet til skuldrene, blir litt mer som en hest. og kanskje en grunn til at man har brukt det trekkpunktet på hester i mange år?... tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...