Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie

Guest Vicky

Kunne du tenkt deg en aussie en gang?  

22 stemmer

1. 1.

• Ja
      19
    • Nei
      3

Recommended Posts

Guest Vicky
Skrevet

Her har jeg også forklaring for de som ikke vet hva forskjellen på working aussie og show aussie er.

Skrevet

Hvis jeg skulle hatt en litt større hund (som ikke trengte sååååå mye tur som Setteren), så skulle jeg nok hatt en Aussie :roll:

Ikke det at de ikke trenger tur altså :D

Skrevet

Hvor mange aussier er det omtrent i Norge nå? Og vet du hvor mange det var f.eks. da du kjøpte Vicky? Er litt interessert i å se hvor mye rasen har "vokst" her til lands. :wink:

Kunne kanskje hatt en aussie en gang, men skulle jeg skaffet meg en hund som jeg ville ha brukt i bruks og som er litt mer aktiv enn det labradoren er, så ville jeg nok heller prioritert en curly coated retriever. Men selvsagt: Aussiene er noen av de peneste hundene som finnes, det må jeg nok innrømme. 8)

Skrevet

Jeg kunne ikke tankt meg rasen. De har fint utseende og god arbeidsmoral men det er ikke rasen som står høyest på listen.

Keeshond derimot :D

Skrevet

Kunne fint tenkt meg en Aussie i fremtiden.

Vurderte det og når jeg skulle ha hund.

Men da fant jeg ingen oppdrettere av denne rasen..

(Er ganske mangen år siden)

Så da slo jeg den rasen fra meg..

Men isåfall ville jeg hatt en hund lignende Jeppe.

Hvilke andre hunder har du hatt Astrid? Siden Vicky ikke er din første hund.. :D

Skrevet

Per dags dato kunne jeg ikke tenkt meg Aussie. Vet liksom ikke hvorfor.. men syns mange av dem ikke er så pene. Dog, det finnes flere prakteksemplarer :D

Skrevet
Kommer nok til å kjøpe en Australian Shepherd en gang i framtiden  :D

Næmmen, flere fra stavanger!? du må bli med på hundesonen treff da! :D

Og ja, jeg kunne absolutt tenkt meg aussie!

Guest Vicky
Skrevet

westminster: Hvor mange aussier er det omtrent i Norge nå? Og vet du hvor mange det var f.eks. da du kjøpte Vicky? Er litt interessert i å se hvor mye rasen har "vokst" her til lands.

Kunne kanskje hatt en aussie en gang, men skulle jeg skaffet meg en hund som jeg ville ha brukt i bruks og som er litt mer aktiv enn det labradoren er, så ville jeg nok heller prioritert en curly coated retriever. Men selvsagt: Aussiene er noen av de peneste hundene som finnes, det må jeg nok innrømme.

Vicky er fra det første kullet av Australian SHepherd i Norge, så det er 4 snart 5 år siden de begynte å avle i Norge. Det var mange som inmporterte da... Kom en del aussies fra Lyveden kennelen i England og Fairoaks i USA.

Guest Vicky
Skrevet

<Taz: Kunne fint tenkt meg en Aussie i fremtiden.

Vurderte det og når jeg skulle ha hund.

Men da fant jeg ingen oppdrettere av denne rasen..

(Er ganske mangen år siden)

Så da slo jeg den rasen fra meg..

Men isåfall ville jeg hatt en hund lignende Jeppe.

Hvilke andre hunder har du hatt Astrid? Siden Vicky ikke er din første hund.. >

Har kun hatt en da jeg var yngre, det var en Dobbermann tispe som het Aura Lacrima. Nå har jeg kun Vicky. Da jeg var yngre var jeg på kennel Sol`s amazing hver dag, så jeg var med hunder i hele oppveksten. Mye storpuddel og Golden :D

Skrevet

Har ikke hund lengre...

Su kan sikkert komme fordet :D Du kan låne en av meg hehe :P

Skrevet

Ja, en gang i fremtiden kanskje. Om jeg føler jeg lykkes med Mona, og ikke går på skole lenger. Det ville nok vært en hund jeg ville satset litt med! Ikke en Mona-hund :D

Skrevet
Ka tid e hundesone treffet ? og hvor er det  ?

Se under forumet Alt Mulig, og "temaet hundesonetreff i stavanger" :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...