Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase/blanding?


borderen

Recommended Posts

Dette er egentlig en litt hysj hysj melding, da det handler om en jubileumsgave til moren min!

Marko, langhårs-schäferen vår, er snart 11 år, og ser ikke ut til å kunne bli stort eldre. I løpet av 1 år har det vært en enorm endring i levemåten hans. Fra å være aktiv og frisk, sover han nesten hele dagen og natten (har tungt for å våkne) og må ha litt kortison fordi han har forkalkninger i skulderene. Derfor må han antagelig slippe i løpet av året... :whistle:

Uansett trenger vi en ny hund på gården! Siden Marko er moren min sin og jeg har min egen hund, er det moren min som skal ha denne nye hunden. Nå leter jeg litt etter HVORDAN hun hun skal ha. Hun har alltid hatt aktive schäfere, men er åpen for nye raser. Hunden må ha slike egenskaper:

- Størrelse: Medium/Stor

- Aktiv/må kunne bli skikkelig sprek (må kunne løpe timesvis på ski etterhvert)

- Skal være en sosial rase som ikke "stikker av" uten videre (alle hundene som har vært her før har gått løse på gården hele døgnet og året rundt)

- Relativt lettlært

- Tåle å være sammen med andre dyr (f.eks på ridetur og ellers løs sammen med dyra på gården)

- Rask

- Kan godt se endten litt "tøff" ut eller være ganske pen hund

- Kan ikke være noen "gneldrete"

- Trenger ikke være ren rase eller registert på noen måte

- Kan gjerne være en unghund eller en voksen (ikke mer enn 3-4 år da..) fordi da VET man hvordan hundens gemytt er!

Raser jeg står i mellom nå er:

- Schäfer (skal IKKE være en korthåra, lys, stresset utstillingsschäfer!)

- Border Collie

- Aussie

- Tervuren

- Laktanois

- Rotwiler

- Rodesian Rideback

(beklager masse skrivefeil!)

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sjekket ut noen omplasseringssteder jeg - der finner du mye hunder som er i den aldersgruppen du nevner, og det er jo ikke sjeldent raser av den typen du leter etter legges ut sånn.

Ellers tror jeg at jeg ville unngått Rottweileren og Ridgebacken og Lakenoisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasen jeg tenkte på automatisk var boerboel. Har ikke hatt den selvmen har lest litt om den og den ser ut til å ha de egenskapene du leter etter. Dog er det vel ikke en vanlig hund så kanskje litt vanskelig å få tak i.. Les mer i rasebiblioteketpå canis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar...

- Schäfer (skal IKKE være en korthåra, lys, stresset utstillingsschäfer!)

Jeg vet ikke helt hva du mener med det du skriver her, for utstillingsschäferne har som regel lengre pels enn bruksvarianten (altså, normalpelsen deres er mer "fluffy"), det er som regel der du finner de med lanhgår også. Med lys regner jeg med at du mener normalfarget. Stress finner du nok i begge leire også. Jeg tror nok du bør fjerne schaferen fra lista egentlig, med mindre du finner en til omplassering som du VET passer kriteriene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene mine er et "eldre" hyggelig ektepar som har to omplasserings ridgbacker. De krever en myndig hånd og at man kan la de løpe, men ellers svært lite. Vet at naboene er knallfornøyde med rasevalget til tross for at de var opp i årene når de fikk sin første. 2 fantastisk flotte hunder.

Laekenoisen..hmm.. du finner ikke en sånn en på omplasseringsbyråene. I hvertfall ikke her i Norge hehe.. Uansett hadde jeg styrt litt unna. Laekenoisen er svært lik malle, slik som Groen er til Terv, bare at de kan være striere i hodet.Selv om de skal ha en bedre av-knapp så er det krevende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar...

Jeg vet ikke helt hva du mener med det du skriver her, for utstillingsschäferne har som regel lengre pels enn bruksvarianten (altså, normalpelsen deres er mer "fluffy"), det er som regel der du finner de med lanhgår også. Med lys regner jeg med at du mener normalfarget. Stress finner du nok i begge leire også. Jeg tror nok du bør fjerne schaferen fra lista egentlig, med mindre du finner en til omplassering som du VET passer kriteriene. :)

Med korthåret tror jeg Maren mener at den skal være langhåret (slik som den schaferen de har nå). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helst ikke ha FOR mye pelsjobb.. sånn som i Eurasier. Har egentlig mest lyst til å holde meg innen "gjeterhund-typene" (da faller rideback utenfor). Hunden skal bli trent ja, og kanskje brukes litt i LP konkuranser. Evt også agility. Det burde være en relativt lett hund, da den vil bli brukt VELDIG mye fysisk. Når det gjeler det med schäfer mener jeg bare at jeg ikke vil ha den typen "utstillingschäfer" som er pinglete eller lyse... Man finner typer av schäfer som ikke bjeffer og stresser så mye, og det er en sånn jeg ville hatt...

Omplasseringshunder er jeg absolutt ute etter, hvis de er relativt unge. Fordelen da er at jeg kan be om å ha hunden på prøve. Da vet jeg hva jeg får, iforhold til når man skaffer seg en valp (da kan man jo selvsagt påvirke veldig mye selv da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig en litt hysj hysj melding, da det handler om en jubileumsgave til moren min!

Men burde ikke moren din selv være med på å bestemme hva slags hund hun skal ha? Ikke alltid like populært å overraske folk med hund. (Ikke for å lage dårlig stemning her :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde ikke moren din selv være med på å bestemme hva slags hund hun skal ha? Ikke alltid like populært å overraske folk med hund. (Ikke for å lage dårlig stemning her :))

Jeg spør henne hele tiden, så jeg vet helt sikkert hva hun er ute etter. Hun er ikke helt bestemt på rase, men bestemt på egenskaper. Hun er også sikker på at hun vil ha en ny hund nå snart, fordi Marko ikke kommer til å holde noe særlig lenger. Men helt sant, ikke alltid like populært, derfor må jeg være HELT sikker på at den hunden jeg velger, vil passe moren min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ETT ganske spesielt krav dere stiller til en hund, og det er at den skal kunne gå løs døgnet rundt, på en gård, sammen med ulike dyr. Og så kommer det kanskje folk på besøk? Som ikke varsler på forhånd, kanskje? Da hadde jeg skygget unna alt med STERKT vaktinstinkt, som rottweiler, cane corso, muligens også ridgeback (kommer litt an på individer, de kan være ganske forskjellige, har jeg inntrykk av) etc. Det er noe helt annet med en slik "løsgjenger", enn det er med en hund som holdes under oppsyn/kontroll - og det er DETTE jeg hadde lagt mest vekt på, siden dette vil være en vesentlig del av hundeholdet, ikke sant?

Ser det på en gård i nabolaget hos et vennepar, der rottweileren de skaffet seg er noe HELT annet enn "koseretrieveren" de hadde fra før; den tar på seg vaktoppgaven på en helt annen måte. Schäfere er jo mer varslere enn de er voktere, og er kanskje litt mer veike dersom de kommer fra vanlige oppdrettere. Og kanskje litt mer lydhøre? Jeg hadde lagt aller mest vekt på å finne "riktig" hund på dette området, og sett mest mot litt mykere, hyggelige hunder som kan fungere fint i en slik sammenheng.

Du må også styre helt unna hunder med noe som helst jaktinstinkt, siden det å være løs MED folk i nærheten og masse dyr rundt kan være noe helt annet enn å være løs helt på egenhånd.

Med en omplasseringshund kan dere være riktig uheldige - og risikere få en hund som vil stikke vekk. Ikke med en gang, men etterhvert - når den føler seg trygg, når den føler at den kjenner området, antagelig ETTER at dere har bestemt dere for å beholde den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aussievalp (kan jo også være ganske nyttig i arbeidet på gården) eller en eldre BC unghund/voksen- så dere vet den er frisk og hvordan hodet er, synes jeg høres ut som noe som passer dere ypperlig. Litt risky å kjøpe BC-valp, fordi de finnes i alle slags former, både fysisk og psykisk, men det finnes jo mange eldre hunder til omplassering fordi de f.eks ikke har NOK gjeterinstinkt til ¨å nå opp i de høyeste klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte med en gang lh-schäfer, golde retriever, dalmatiner eller ridgeback jeg ;) Lykke til med valget, og virkelig synd å høre om Marko :)

Dalmatineren kan bli riktig så sprek, sterkt og utholdende, og den trekker bra med skikkelig trening. Den går godt sammen med gårdsdyr (spesielt hester - mange hestefolk har dalmis - med stort hell), og har relativt liten jaktlyst og "radius" i forhold til eier (ikke de verste til å stikke av). De varsler som regel, men er svært sjelden gneldrete.

På den annen side er den ikke spesielt egnet som "gårdshund"/"utehund", både pga pelsen og at de fleste av dem har tendenser til å være "borrelåshunder" som gjerne vil være sammen med familien. De er heller ikke særlig "tøffe" eller veldig gjeterhundske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke en Flat vanligvis stikke av når den ser f.eks. fugl eller ville dyr?

Det kommer da ann på hunden. Noen har jo veldig jaktinnstinkt, slik er jo individuelt.

Men vil ikke si at så mange flatter stikker av på grunn av det du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Flatjenta, flaten høres bra ut til det du vil ha den til ;)

(sorry, men får ikke til å quote eller skrive vanlig svar, da kommer det opp sånn feilmelding, og om man vil sende feilrapport eller ikke. Hvis noen vet hva som er galt, så si ifra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...