Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase/blanding?


borderen

Recommended Posts

Har snakket med moren min nå, og valget står mellom:

schäfer (mørk, miljøsterk, aktiv, sunn og rikhåret/langhåret)

australsk kelpie

tervuren (ikke en som viser tegn til nervøsitet. skal ha mørke farger)

Eller denne, også hos Charlottes:

http://www.charlottes.no/default.asp?page=...nfo&id=1723

Eldre hund, men den har jo god helse, og den er vandt med å gå løs på gård.

Noen må jo ta seg av ham også, og det høres ut som han passer til deres bruk.

Den blir for gammel. Virker ikke som en aktiv hund som kan trenes og bli supersprek heller...

Retriver er uaktuellt. Ønsker hunder som er en del mer krevende.

ang hund løs: Har hatt 5 hunder som har bodd på gården her(3x lh bruksschäfer, 1 portis som bodde her i 7 mnd + Amira). Ingen av de har noen gang tatt seg turer på egnenhånd. Så det med at den skal gå løs trenger dere ikke tenke på. Skal nok klare å lære den det ;)

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal altså være "krevende"? Hvorfor? Og hva mener dere med "krevende"?

Synes dere avfeier en hund som en flatcoat alt for fort - nei - de stikker ikke av på jakt - ja, de er brukshunder - ja, de kan gå sammen med andre dyr - ja, de er vennlige sjeler som ikke bråker med andre - og de er "krevende" så det holder - å trene flat er ikke nødvendigvis så lett, de er utrolig kjappe og krever at man er utrolig kjapp i responsen. Og så kan man more seg med å teste sine trener-egenskaper ved å håndtere vimsingen deres når det koker over for dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller denne, også hos Charlottes:

http://www.charlottes.no/default.asp?page=...nfo&id=1723

Eldre hund, men den har jo god helse, og den er vandt med å gå løs på gård.

Noen må jo ta seg av ham også, og det høres ut som han passer til deres bruk.

Den blir for gammel. Virker ikke som en aktiv hund som kan trenes og bli supersprek heller...

Retriver er uaktuellt. Ønsker hunder som er en del mer krevende.

ang hund løs: Har hatt 5 hunder som har bodd på gården her(3x lh bruksschäfer, 1 portis som bodde her i 7 mnd + Amira). Ingen av de har noen gang tatt seg turer på egnenhånd. Så det med at den skal gå løs trenger dere ikke tenke på. Skal nok klare å lære den det ;)

Hunden skal altså være "krevende"? Hvorfor? Og hva mener dere med "krevende"?

Synes dere avfeier en hund som en flatcoat alt for fort - nei - de stikker ikke av på jakt - ja, de er brukshunder - ja, de kan gå sammen med andre dyr - ja, de er vennlige sjeler som ikke bråker med andre - og de er "krevende" så det holder - å trene flat er ikke nødvendigvis så lett, de er utrolig kjappe og krever at man er utrolig kjapp i responsen. Og så kan man more seg med å teste sine trener-egenskaper ved å håndtere vimsingen deres når det koker over for dem..

Ja, ja, men ingen hjemme hos oss har lyst på flat eller noen annen retriver (da måtte det blitt en jaktgolden til meg i så fall). Mange flat er litt "seige", andre ikke. Uansett er ikke dette en rase vi har lyst på.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med moren min nå, og valget står mellom:

schäfer (mørk, miljøsterk, aktiv, sunn og rikhåret/langhåret)

australsk kelpie

tervuren (ikke en som viser tegn til nervøsitet. skal ha mørke farger)

De er jo ganske tunge, så er ikke så lett å få de til å sprinte på skitur/ridetur o.l... Uansett er det liksom de forrigenevnte rasene moren min har en forkjærlighet for...;)

Det virker jo som om dere har bestemt dere, så da er det vel bare å leite etter den rette hunden da? Men det er kanskje det du lurer på, ikke hva slags raser folk foreslår? :P

Hva mener du egentlig med krevende, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har klart å bestemme meg for raser du (en av de 3 nevnte). Så trenger egentlig ikke flere raseforslag - takk for hjelpen ;)

Krevende: Mener en hund som ber om å få jobbe, som krever både litt fysisk og mental trening hver dag og en hund som kan bli veldig god etter mye jobb. Altså en hund man kan trene en god del og at den dermed blir god i f.eks lydighet. Jeg tenker også på en hund som kan trenes til å bli ganske utholdene.

Det er mange raser man kan få til å passe inn her, men som jeg tidligere har nevnt, tenker jeg å holde meg innenfor de gamle gjeterhund-rasene, da der er disse vi er vandt til og trives veldig godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krevende: Mener en hund som ber om å få jobbe, som krever både litt fysisk og mental trening hver dag og en hund som kan bli veldig god etter mye jobb. Altså en hund man kan trene en god del og at den dermed blir god i f.eks lydighet. Jeg tenker også på en hund som kan trenes til å bli ganske utholdene.

Ser for meg moren din og en liten Aussie-valp jeg. Tenk for et par :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krevende: Mener en hund som ber om å få jobbe, som krever både litt fysisk og mental trening hver dag og en hund som kan bli veldig god etter mye jobb. Altså en hund man kan trene en god del og at den dermed blir god i f.eks lydighet. Jeg tenker også på en hund som kan trenes til å bli ganske utholdene.

Jeg respekterer meningen din, at du ikke vil ha retriever og at gjeterhunder er mer din/deres type hund. Men argumentet med at du vil ha en mer krevende hund kjøper jeg ikke! En daff feit golden er ikke noe for LP og AG, det skjønner jeg også, men du er allerede kjent med schäfer som er delt i to - hvorfor ikke tenke sånn på retrieversiden også? Jeg skal love deg at de fleste som kjenner både retrieverrasene og gjeterhundrasene kan garantere at jaktretrievere er på akkurat samme nivået som BC når det gjelder å være krevende. De er akkurat like kjappe i hodet, raske til å lære både ønskede og uønskede ting, like arbeidsvillige - det står jo til og med i rasestandarden at de skal ha en sterk vilje til å tilfredstille. En mer førerorientert og kjapp hund enn -spesielt- jaktlabrador og jaktgolden har jeg aldri vært borti. Også slipper du uønsket gjeting og vokting, og kan repetere alt hundre og ørten ganger uten at hunden blir lei. Det er bare det at folk tror de er kun brukendes til jakt og menn med bart, men det er altså totalt misforstått. Men som sagt, at du liker bedre gjeterhundraser er jeg helt med på, og det respekteres!

(Og ja, jeg har hatt flere raser enn labrador :ahappy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt retrievere og gjeterhund raser (krevende varianter av de begge) og jeg må si at gjeterhunder er krevende på en annen måte enn retrieverene. De har en litt andereldes psyke som man må ha i bakhodet, i forhold til retrieverene som bare blir litt bajas hvis de ikke får rett stimuli. Ville jeg "bare" hatt en ukomplisert hund som kunne jobbe og jobbe og som var glad hele tiden ville jeg valgt en retriever jeg og (eller sannsynligvis en working springer), men noen av oss har en slags underlig sans for litt skrudde hunder og som liker de utfordringene en gjeterhund gir så blir liksom ikke en retriever et alternativ i lengden.Tror det er det BC Amira mener med krevende. Det er smak og behag helt enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...