Gå til innhold
Hundesonen.no

Pitbull


TollerRetriver

Recommended Posts

Jeg har gitt opp det der greiene,og holder meg til de som er lovlige...Det er så mange kjekke og fine at amstaffen er ikke "verdens navle" og det tviler jeg på Piten er og..Men helt klart er hvertfall Amstaff en rase jeg liker og savner!

Jeg ser da amstaffer og blandinger av disse jevnlig så raseforbud egentlig bare er idioti...det er gammelt nytt at de aldri får dem bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar
Jeg har gitt opp det der greiene,og holder meg til de som er lovlige...Det er så mange kjekke og fine at amstaffen er ikke "verdens navle" og det tviler jeg på Piten er og..Men helt klart er hvertfall Amstaff en rase jeg liker og savner!

Jeg ser da amstaffer og blandinger av disse jevnlig så raseforbud egentlig bare er idioti...det er gammelt nytt at de aldri får dem bort!

Det er igjen ganske mange amstaffer som er mer enn ca 4 år gamle.. (de ble forbudt fra 20. August 2004)

Individer som allerede var født og importert er nemlig fortsatt lovlige.. Det samme gjelder vel der tispa ble drektig før forbudet trådte i kraft tror jeg.

Ellers er det også mange som tror de ser amstaff og pitbuller hele tiden, mens de ser staffer.. Mange ser rett og slett ikke forskjellen på rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke stemme? Det vil være å gi en lov tilbakevirkende kraft, noe som er ulovlig.

Ulovlig? Det er ikke lov å avle, selge eller omplassere amstaff etter den 20 august 2004. Det ble det vel varslet om i såpass god tid at det ikke burde komme som julekvelden på kjerringa og man plutselig satt der med et kull eller to som man ikke fikk solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitbull var forøvrig en liten rase i Norge den gangen den ble forbudt.. Det var noe slikt som 17 registrerte individer..

Kilde? For dette tallet som florerer (19 forøvrig, ikke 17) har jeg ikke sett bekreftet noen plass. Alle vet det, men ingen vet helt hvordan.

Ulovlig? Det er ikke lov å avle, selge eller omplassere amstaff etter den 20 august 2004. Det ble det vel varslet om i såpass god tid at det ikke burde komme som julekvelden på kjerringa og man plutselig satt der med et kull eller to som man ikke fikk solgt?

Hvor lang tid i forkant visste vi med sikkerhet at raseforbudet kom til å bli vedtatt? Og ikke minst når det kom til å bli vedtatt? Det begynner å bli noen år siden, så tilgi meg om jeg husker feil. Men hele saken ble vel nedstemt like før Stortinget tok sommerferie i 2004? Så lagde SV en hastesak ut av det, og raseforbudet ble en av de første sakene som ble behandlet da Stortinget trådte sammen igjen etter sommerferien.

Det går litt i surr hele greia for å være helt ærlig, men du husker kanskje bedre enn meg? :lol:

Selv om det var mye diskusjon rundt forbudet i lang tid før forskriften trådte i kraft, så ser jeg ikke automatisk på mennesker som avlet (tett) i forkant av forskriften som useriøse... Det var mange hunder av god kvalitet i Norge, og disse burde selvsagt gå i avl slik at de kunne føre rasen videre. Og man fikk det jo faktisk veldig travelt plutselig. Tisper går ikke i løp annenhver uke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid i forkant visste vi med sikkerhet at raseforbudet kom til å bli vedtatt? Det begynner å bli noen år siden, så tilgi meg om jeg husker feil. Men hele saken ble vel nedstemt like før Stortinget tok sommerferie i 2004? Så lagde SV en hastesak ut av det, og raseforbudet ble en av de første sakene som ble behandlet da Stortinget trådte sammen igjen etter sommerferien.

Det går litt i surr hele greia for å være helt ærlig, men du husker kanskje bedre enn meg? :lol:

Selv om det var mye diskusjon rundt forbudet i lang tid før forskriften trådte i kraft, så ser jeg ikke automatisk på mennesker som avlet i forkant av forskriften som useriøse... Det var mange hunder av god kvalitet i Norge, og disse burde selvsagt gå i avl slik at de kunne føre rasen videre. Og man fikk det jo faktisk veldig travelt plutselig. Tisper går ikke i løp annenhver uke heller.

Jeg husker ikke helt når det ble vedtatt jeg heller, men det ble vel varslet når den nye hundeloven kom (Juli-2003). Selve foreskriften ble publisert 24 august 2004, hvilket slår meg som en smule teit - å publisere en foreskrift som begynte å gjelde for 4 dager siden, liksom.

Men, det ble diskutert i alle bauger og kanter i lang tid i forveien, JEG trodde forbudet ble varslet i januar 2004, men jeg finner det ikke igjen noe sted..

Hvordan er registreringstallene for amstaff i årene før forbudet, forresten? Det steg ganske kraftig, om jeg ikke husker feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt når det ble vedtatt jeg heller, men det ble vel varslet når den nye hundeloven kom (Juli-2003).

Ja, det ble vel sagt at det ville komme en forskrift. Eller noe i den duren. Men det ble ikke sagt hva den spesifikt kom til å innholde, eller når den ville komme. Eller? Og det står jo ingenting om dette i hundeloven, sånn bare så det er sagt.

Dermed så kan man jo til en viss grad si at den kunne komme to dager før en tispe føder sine godt gjennomtenkte og godt avlete valper. Jeg vet av slike valpekull. Heldigvis ble valpene registrert, på tross av at de egentlig er ulovlig og dermed farlige.

Men, det ble diskutert i alle bauger og kanter i lang tid i forveien, JEG trodde forbudet ble varslet i januar 2004, men jeg finner det ikke igjen noe sted..

Nei, selve forbudet var ikke oppe til avstemning engang at that point om jeg husker riktig. Jeg husker den dagen forskriften ble publisert jeg, og jeg var oppriktig sjokkert. Burde selvsagt ikke vært det, men sjokkert var leg alikevel. Og faktisk litt støtt.

Hvordan er registreringstallene for amstaff i årene før forbudet, forresten? Det steg ganske kraftig, om jeg ikke husker feil..

Selvsagt gjorde de nettopp det! Skyrocketing! Gigantøkning i registreringstallene vil vi alltid se i forkant av et raseforbud. Ironisk, er det ikke?

Registreringstallene får jeg ikke gitt deg akkurat nå fordi dogweb er en p!kk. *frust*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igjen ganske mange amstaffer som er mer enn ca 4 år gamle.. (de ble forbudt fra 20. August 2004)

Individer som allerede var født og importert er nemlig fortsatt lovlige.. Det samme gjelder vel der tispa ble drektig før forbudet trådte i kraft tror jeg.

Ellers er det også mange som tror de ser amstaff og pitbuller hele tiden, mens de ser staffer.. Mange ser rett og slett ikke forskjellen på rasene.

Jeg vet det..Har hatt Amstaff selv :lol: men er likevel ikke avhengig av den rasen..Selv om det er tåpelig forbud!

Det er den rasen jeg til nå har vært mest fornøyd med når det kommer til trening.Jeg har aldri hatt lydigere hund på så kort tid!Men grunne til at jeg kanskje tar så lett på det er at jeg vet jeg kan få meg den rasen om jeg vil...en dag..

Kilde? For dette tallet som florerer (19 forøvrig, ikke 17) har jeg ikke sett bekreftet noen plass. Alle vet det, men ingen vet helt hvordan.

Hvor lang tid i forkant visste vi med sikkerhet at raseforbudet kom til å bli vedtatt? Og ikke minst når det kom til å bli vedtatt? Det begynner å bli noen år siden, så tilgi meg om jeg husker feil. Men hele saken ble vel nedstemt like før Stortinget tok sommerferie i 2004? Så lagde SV en hastesak ut av det, og raseforbudet ble en av de første sakene som ble behandlet da Stortinget trådte sammen igjen etter sommerferien.

Det går litt i surr hele greia for å være helt ærlig, men du husker kanskje bedre enn meg? :P

Selv om det var mye diskusjon rundt forbudet i lang tid før forskriften trådte i kraft, så ser jeg ikke automatisk på mennesker som avlet (tett) i forkant av forskriften som useriøse... Det var mange hunder av god kvalitet i Norge, og disse burde selvsagt gå i avl slik at de kunne føre rasen videre. Og man fikk det jo faktisk veldig travelt plutselig. Tisper går ikke i løp annenhver uke heller.

Jeg tror jeg så det på Gomorgen Norge på tv2 en gang at en mann var lei seg fordi hunden hans-eller rasen da, skulle bli forbudt.Tror det tallet ble nevnt da..om jeg ikke er svimmel..Det er jo en stund siden.Husker mest at Piten henta egg fra hønsehuset jeg :P

*Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Hundeloven ble vedtatt natten 28.05.03 - var det ikke så? Men på den tiden hadde ikke Stortinget vedtatt å forby navngitte raser, men departementet fikk i stedet myndighet til å forby hunderaser i forskriftene, og den 20. august 2004 var amstaffen en forbudt rase i Norge. Ingen avl, ingen omplassering, ingen svensker som får lov til å komme på ferien med sin farlige hund her til lands.

Så det hele startet på vårparten i 2003, litt over et år etter Torpasaken. Litt dobbeltmoralsk hele greine, for hva var det egentlig som kokte under etter den tragedien? Var det en amstaff i det hele tatt som stod for drapet på gutten - hvorfor da være enig i at dette skal være en farlig hund? Hvor mange biteepisoder på mennesker i Norge med amstaff har vi egentlig sett/hørt om, i forhold til andre raser folk eier her i nord?

Ikke mange. If so, vennligst vis meg dem.

Hva med den tsjekkoslovakiske ulvehunden - hva gærent har den gjort?

Forbudet i Norge med DDA á 1991 fra England etter en bittepisode av ei jente som ble angrepet av en Amerikansk Pit Bull Terrier. Allikevel, tok de med Tosa Inu, Dogo Argentino og Fila Brasileiro i samme slengen. Fordi de har kamphundbakgrunn. DA, kamphundbakgrunn - hvordan skal det gå seg til når de må gå på jakt i flokker med flere hunder? Show me. Allikevel flere år seinere, lurte man på om hundebittstatistikken hadde gått ned etter DDA. Og nei, det hadde det ikke. Hadde dette forbudet hjulpet noe særlig? Nei, det hadde det ikke. Allikevel står DDA, C65, fortsatt lysende med glorie på seg. Sånt hjelper ikke. Forebygging gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg så det på Gomorgen Norge på tv2 en gang at en mann var lei seg fordi hunden hans-eller rasen da, skulle bli forbudt.Tror det tallet ble nevnt da..om jeg ikke er svimmel..

Det ække dokkumentasjon. :P

Misforstå meg rett, jeg tror det fantes svært få Amerikanske Pit Bull Terriere i Norge på den tiden, og jeg vet at det tallet er langt større i dag. Men hvor tallet 19 kom ifra er fortsatt et mysterie for meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet pitbull kommer vel fra da det ble vedtatt å forby dem her (mens amstaff fremdeles var lovlig) - da ble pitbullene som fantes i landet id-merket og på en måte "registrert" i NKK.

Jeg mener å huske at det var mellom 20 og 25 som gjorde dette, og derved hadde lovlige pitbuller.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet pitbull kommer vel fra da det ble vedtatt å forby dem her (mens amstaff fremdeles var lovlig) - da ble pitbullene som fantes i landet id-merket og på en måte "registrert" i NKK.

Har du mer info om dette? Og er du helt sikker på at dette stemmer?

Jeg har aldri hørt noe om at Pit Buller ble "registrert" i NKK i det hele tatt. NKK er et privat register for FCI raser, og har ingen offentlig "verdi". Amerikansk Pit Bull Terrier mener de er blandingshunder, trangsynte som de er. Så hvilken dokumentasjon som skulle gjelde for de å godkjenne dem som Amerikansk Pit Bull Terrier selv i raseforbudsøyemed kunne jammen meg vært morsomt å visst om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har aldri hørt noe om at Pit Buller ble "registrert" i NKK i det hele tatt.

Jeg tror heller ikke at NKK hadde noen som helst oversikt over antall PitBull som var her før forbudet kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må selvsagt tro hva dere vil...

Men jeg VET at det ble laget et "register" (kanskje mest kalles en liten liste?) over de "godkjente" pitbullterrierne som ble ID-merket før det totale forbudet kom. (NKK registrerer/registrerte forsåvidt massevis av blandingshunder i deres ID-register.)

Men akkurat med pitbull så laget "de" også en spesifikk liste over de som fantes i landet, med navn, ID-nummer, kjønn og eier.

SELVSAGT er sikkert mørketallet stort her - da det er masse tullinger der ute som ikke greier å få med seg det som skjer i samfunnet. Men på DEN tiden var det i alle fall snakk om at de hundene som ble "registrert" der ( = sto på den listen) var lovlige i landet - evt. andre (og kanskje spesielt yngre) var IKKE det.

Grunnen til at jeg vet det er at jeg faktisk lagde den..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Dere må selvsagt tro hva dere vil...

Men jeg VET at det ble laget et "register" (kanskje mest kalles en liten liste?) over de "godkjente" pitbullterrierne som ble ID-merket før det totale forbudet kom. (NKK registrerer/registrerte forsåvidt massevis av blandingshunder i deres ID-register.)

Men akkurat med pitbull så laget "de" også en spesifikk liste over de som fantes i landet, med navn, ID-nummer, kjønn og eier.

SELVSAGT er sikkert mørketallet stort her - da det er masse tullinger der ute som ikke greier å få med seg det som skjer i samfunnet. Men på DEN tiden var det i alle fall snakk om at de hundene som ble "registrert" der ( = sto på den listen) var lovlige i landet - evt. andre (og kanskje spesielt yngre) var IKKE det.

Grunnen til at jeg vet det er at jeg faktisk lagde den..

Nå er jeg sikkert en av tullingene du refererer til, men hvorfor skulle noen PitBull'er være ulovlige (bortsett fra smugling og derav av dyrehelsegrunner) så lenge det ikke fanns noen lov som forbø dem? Etter forbudet er jo saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig? Det er ikke lov å avle, selge eller omplassere amstaff etter den 20 august 2004. Det ble det vel varslet om i såpass god tid at det ikke burde komme som julekvelden på kjerringa og man plutselig satt der med et kull eller to som man ikke fikk solgt?

Jeg siterer fra forskriften: Hunder som omfattes av § 1 annet ledd og tsjekkoslovakisk ulvehund kan beholdes dersom de var lovlig avlet, innført eller holdt før forskriften her ble vedtatt. Hund som kan beholdes kan også tilbakeføres til landet etter utenlandsreiser.

Forøvrig, god tid?

4 dager på feil side er neppe god tid.

Se for deg at du er oppdretter, mindre enn 4 mnd varsel er det en umulighet å overholde, det er faktisk så lang tid det tar fra parringen finner sted til valpene er overlevert kjøper.

Forøvrig ville dette kunne omgås ved å selge valpene umiddelbart etter fødsel.

Ellers er også begrepet "avlet" ganske difust, og gir rom for tolkning.

Sånn sett vil nok enhver parring gjort før forskriften trådte i kraft også være lovlig, salg av disse vil også være lovlig så lenge det da ble gjort innen normal tid etter fødsel.

Politiet kunne sikkert forsøkt seg på annet, men en god advokat hadde LETT argumentert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett vil nok enhver parring gjort før forskriften trådte i kraft også være lovlig, salg av disse vil også være lovlig så lenge det da ble gjort innen normal tid etter fødsel.

Siden det ikke er lov til å selge amstaff etter 20. aug 04, så er det vel ikke lov til å selge amstaff etter 20. aug 04 da. Da jeg var på et møte om nettopp raseforbud i NTK og NKKs regi høsten 04 så ble dette presisert. NKK hadde hørt med myndighetene om slikt no, og hadde fått beskjed om det samme. Nå ble det heldigvis slik at amstaffvalpene unnfanget etter raseforbudene trådte i kraft ble registrert, så alt skulle være i skjønneste orden. Jeg regner det ble gjort unntak i loven på grunn av nettopp dette. Men jeg tror ikke argumentasjonen ville holdt mål om myndighetene stod hardt på sitt.

NKKs arbeid i forkant av raseforbudene både i 91 og 04 kan kritiseres, men heldigvis gjorde de sitt for å sørge for at uskyldige hunder ikke ble drept bare fordi vi hadde en inkompetent justisminister på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er lov til å selge amstaff etter 20. aug 04, så er det vel ikke lov til å selge amstaff etter 20. aug 04 da. Da jeg var på et møte om nettopp raseforbud i NTK og NKKs regi høsten 04 så ble dette presisert. NKK hadde hørt med myndighetene om slikt no, og hadde fått beskjed om det samme. Nå ble det heldigvis slik at amstaffvalpene unnfanget etter raseforbudene trådte i kraft ble registrert, så alt skulle være i skjønneste orden. Jeg regner det ble gjort unntak i loven på grunn av nettopp dette. Men jeg tror ikke argumentasjonen ville holdt mål om myndighetene stod hardt på sitt.

Altså, lovgivingen holder ikke mål om de forbyr noe som allerede er satt i gang.

En prosess som allerede er i gang kan ikke forbys uten at en lov gis tilbakevirkende kraft, det er igjen noe som er ulovlig.

Valpene som var resultat av allerede gjennomført parring vil således være ulovlige i følge en ulovlig lov..

Her kunne man trukket staten for internasjonale domstoler og fått medhold der, tilnærmet helt sikkert.

Den norske stat hadde nok lett gitt amnesti for hunder som resultat av parring før datoen, ved salg i normal alder for overlevering (8 uker)

NKKs arbeid i forkant av raseforbudene både i 91 og 04 kan kritiseres, men heldigvis gjorde de sitt for å sørge for at uskyldige hunder ikke ble drept bare fordi vi hadde en inkompetent justisminister på den tiden.

NKK sitt arbeid var ikke bare krtikkverdig, det var skandaløst.

Spesiellt i forkant av raseforbudene i 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En prosess som allerede er i gang kan ikke forbys uten at en lov gis tilbakevirkende kraft, det er igjen noe som er ulovlig.

Du er under inntrykk av at forskriften er nøye gjennomtenkt ser jeg.

Den norske stat hadde nok lett gitt amnesti for hunder som resultat av parring før datoen, ved salg i normal alder for overlevering (8 uker)

Den norske stat har gitt amnesti til alle amstaffer født før 20.aug 2004. Den seks og et halvt år gamle hannen jeg deler hjem med er også forbudt, men han innfrir visse krav som gjør at han får amnesti.

Alle amstaffer er forbudt, men det er noen av de som alikevel får leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er under inntrykk av at forskriften er nøye gjennomtenkt ser jeg.

Nei, hvor i all verden får du det fra?

Den norske stat har gitt amnesti til alle amstaffer født før 20.aug 2004. Den seks og et halvt år gamle hannen jeg deler hjem med er også forbudt, men han innfrir visse krav som gjør at han får amnesti.

Alle amstaffer er forbudt, men det er noen av de som alikevel får leve.

Det er ikke å gi amnesti, det er å forholde seg til nasjonal og internasjonal lovgiving.

Amnesti er når noen unntas fra en regel.

En bil uten katalysator solgt i 1988 var ikke godkjent i 1989 pga amnesti. Den hadde nemlig aldri krav til installasjon av katalysator som ny, og å kreve ettermontering kan ikke staten gjøre.

Hadde derimot samme bil blitt levert i 1989 måtte den hatt katalysator, om man da hadde tillatt den solgt uten hadde man gitt et amnesti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvor i all verden får du det fra?

Fordi du uttaler deg om hvordan lovverket være uten at det nødvendigvis ble slik.

Det er ikke å gi amnesti, det er å forholde seg til nasjonal og internasjonal lovgiving.

Amnesti er når noen unntas fra en regel.

Njasj. Amnesti betyr "stans av forfølgelse", eller "ettergivelse av straff". I følge bokmålsordboka da...

En bil uten katalysator solgt i 1988 var ikke godkjent i 1989 pga amnesti. Den hadde nemlig aldri krav til installasjon av katalysator som ny, og å kreve ettermontering kan ikke staten gjøre.

Vel, det ble satt visse krav til amstaffene som eksisterte før 2004 da forskriften kom for at de skulle få leve.

Det blir vel som at bilen fra 1988 uten katalysator godt kunne fortsette å eksistere i 1999, den kunne bare ikke kjøres, repareres eller selges.

Uansett, dette blir flisespikkeri og har svært lite med diskusjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det hele startet på vårparten i 2003, litt over et år etter Torpasaken. Litt dobbeltmoralsk hele greine, for hva var det egentlig som kokte under etter den tragedien? Var det en amstaff i det hele tatt som stod for drapet på gutten - hvorfor da være enig i at dette skal være en farlig hund? Hvor mange biteepisoder på mennesker i Norge med amstaff har vi egentlig sett/hørt om, i forhold til andre raser folk eier her i nord?

Det var ingen amstaff eller lignende type som var innblandet i Torpa saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det en amstaff i det hele tatt som stod for drapet på gutten - hvorfor da være enig i at dette skal være en farlig hund?

Fordi det er lettere å forby en "liten" rase som ikke er like etablert som enkelte andre...

Man kunne jo for eksempel prøvd å forby diverse polarhunder. Det hadde sikkert blitt lett. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller tenk om de hadde forsøkt å forby de hunderasene som faktisk står øverst på bittstatistikken i Norge! Oioioi, det hadde blitt ramaskrik. Folk kunne tilogmed begynt å stille spørsmålstegn ved statistikken (er den korrekt?), eller spørre om det virkelig er slik at det blir færre hundebitt ved at man forbyr spesifikke raser.

Nei, bedre å forby noen få obskure, "skummelt utseende" raser, og dermed gi inntrykk av at man gjør noe med problematikken. Dermed blir folk flest lullet inn i en følelse av trygghet ("åh, så godt at politikerne gjør noe!"), samtidig som man slipper kristiske røster som påpeker at raseforbud er like lite effektivt som å rette baker for smed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...