Gå til innhold
Hundesonen.no

Pitbull


TollerRetriver

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

..Jeg kjenner to stk som hadde hver sin Pitbull..

Grunnet RYKTENE om rasene var jeg alltid forsiktig..

Men med hånden på hjerte så må jeg virkelig si at..

Det er en utrolig flott rase.. og rasen er ikke FARLIG !

Hvilken rase er ikke farlig liksom??

Det er utrolig synd at rasen har fått et så fjernt stempel..

Min personlige mening..En puddel kan sikker gjøre like stor skade som en Pitbull !

Men det ser man ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Min personlige mening..En puddel kan sikker gjøre like stor skade som en Pitbull !

Men det ser man ikke ...

Jeg er skeptisk til puddler, jeg :) Har kun èn positiv erfaring med dem - resten negative. Men pit buller virker som noen ordentlige kjæledegger (kan jo egentlig ikke sammenligne puddel med pitbull siden jeg aldri har møtt en pitbull, men men). På Animal Planet ser man jo til stadighet pitbuller (og krysninger) som har blitt mishandlet av mennesker, og hvordan reagerer de når det kommer politifolk for å hente dem og de blir ført inn til veterinæren? Jo, de aller fleste er kjempeglade - halen går ustanselig og de vil helst sklikke alle personene i ansiktet. Og det er hunder som har blitt mishandlet og har all grunn til å være reservert/aggressiv.

Mot mennesker er dem ikke farlige - mot andre hunder kan jeg være betenksom, men med tidlig sosialisering og mye trening vil dem nok fungere sammen med de fleste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Mot mennesker er dem ikke farlige - mot andre hunder kan jeg være betenksom, men med tidlig sosialisering og mye trening vil dem nok fungere sammen med de fleste hunder.

Ja og i en ideel Walt Disney verden så er det ingenting som heter krig, sult, fattigdom og nød heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg tror faktisk at man kan få en Pitbull til å være grei med andre hunder. Men det krever god sosialisering som andre sier her.. Tror ikke vi trenger noen "Walt Disney verden" for å få til det. Men mye jobb er det uansett når det gjelder en slik rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det noen hundre raser som ikke nødvendigvis krever "en god del" sosialisering for å være vennlige mot både folk og dyr, da.. Mange raser er avlet frem for å jobbe i flokk, andre for å jobbe i stor nærhet av folk, etc.

Moro å høre alle som skal uttale seg om hvor fremragende en pitbull er som familiehund, men som i samme åndedrag sier at de ikke har møtt noen...

Om det er en "kamphund" eller ikke bare fordi den ikke brukes til kamp er vel også relativt diskutabelt. En border collie ER en gjeterhund - enten jobber aktivt med gjeting eller aldri har sett en sau i sitt liv, ikke sant? og en engelsk setter opphører å være en fuglehund hvis den aldri blir brukt på fuglejakt?

Og ang. våpen - det er ikke våpnet som er farlig, men den som holder i det, selvsagt.

Men et våpen gjør IKKE noe pga egen vilje, instinkt eller lyst (det KAN kanskje eksplodere eller noe slikt - hva vet jeg?). En hund derimot er født med endel inneboende instinkter, vilje, lyst etc som det kreves at eieren kan kontrollere. Men dette kan kun gjøres hvis man ser sannheten i øynene, og ikke hele tiden maler opp enkeltraser som urealistisk snille "Disney-dyr" som nærmest mangler alle instinktet for å være en hund...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de personene som har en farlig pitbull, ville fått en farlig hund uansett hvilken rase dem kjøpte.. Nå ville nok den type mennesker holdt seg til tøffe raser, som rottis, dober, amstaff ol.. Men sett at dem tok en golden retriver, og behandlet den på samme måte, hauset den opp i møte med andre hunder ol, så ville nok den også blitt like farlig som pitbullen..

Har familie borte i USA, de har 2 pit bull. Den yngste av dem fant de på gata når den var rundt 4-5mnd.. Disse hundene er utrolig hengivne, lekene, rampete, og er utrolig glad i barn.. Elsker kos, og ligger gjerne i fanget hele kvelden.. Dem går også fint overens med kattene i huset, og med andre hunder..

Pit bull er jo ikke avlet for å sloss med mennesker, den er avlet for å være aggressiv mot hunder.. (Selvfølgelig, skal absolutt ikke se bort i fra at de grusome menneskene som holder på med hundekamper også avler på hunder som er menneske aggresive, men det var i alle fall ikke meningen i starten)..

Innlegget mitt er utrolig dårlig formulert, er trøtt, så håper dere skjønner hva jeg mener uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som de fleste sier ja.. det er ikke noe galt med værken pittbull eller amstaff.. men meneskene bak den :/:)

søstern min har selv en Amstaff som nå er 5 år.. og han er den hunden jeg har holdt på med siden jeg var 12.til jeg fikk min egen utrolig hvor fine de hundene er.

for og si det sånn han er redd for bikkja mi.. for hu pleier og nappa han i anskite fordi hu er salu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Jeg kjenner to stk som hadde hver sin Pitbull..

Grunnet RYKTENE om rasene var jeg alltid forsiktig..

Men med hånden på hjerte så må jeg virkelig si at..

Det er en utrolig flott rase.. og rasen er ikke FARLIG !

Hvilken rase er ikke farlig liksom??

Det er utrolig synd at rasen har fått et så fjernt stempel..

Min personlige mening..En puddel kan sikker gjøre like stor skade som en Pitbull !

Men det ser man ikke ...

Rykter har jo gjerne en forankring i virkeligheten. Og det er en grunn til at pit bullen er ulovlig i Norge i dag. Jeg har ingen ting imot verken pit bull eller amstaff (eller andre lignende raser), men de kan virkelig gjøre skade hvis uhellet først er ute - mer enn en puddel vil jeg påstå. Pit bullen ER nemlig en hund med sterke gjennomtrengende instinkter, og dysse dette ned og heller kalle pit bullen en kosegris forbedrer ikke rasens situasjon, ei heller rasehaternes ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken grunn?

Grunnen er vel at de som bestemmer i dette landet har fått det for seg at rasen er farlig i ukyndige hender eller noe sånt kanskje? Og så lenge man ikke har et system som kontrollerer hvem som får lov til å drive oppdrett og hvem som får lov til å kjøpe valper av denne typen hund, så er det kanskje best at det forblir sånn. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Køen for hodekløende raseforbudsmotstandere starter rundt hjørnet til høyre...

http://www.dogbreedinfo.com/dogo.htm

Description

The Dogo Argentino is also called the Argentinian Mastiff or Argentine Dogo. It is a muscular, yet graceful dog of mastiff stock with very strong jaws, and a short, sleek, glossy, thick, and always white coat. The head is convex in the front, with a moderate stop. The skull is massive and the jaws are strong and tenacious. The muzzle should be about the same length as the skull. The teeth should meet in a scissors bite. The ears are customarily docked and the eyes should either be dark brown or dark hazel with an alert, intelligent and intense expression. The nose should be black. The chest is wide and deep giving an impression of strength. The skin on the neck is loose to protect the dog during the hunt. The long tail reaches to the hock. It is never carried over the back, though the dog may swing it and carry it high when it is excited. The short white coat has no undercoat.

Temperament

The Argentine Dogo is an excellent guardian of the home. Loyal to the family, playful and intelligent. It is good with children and loves to kiss and cuddle with those the family accepts. Dogos are easy to train. This is a highly intelligent, powerful dog who needs a firm and consistent, but loving hand. Adult Dogos can be aggressive with other dogs however, the Dogo does not usually provoke the confrontation. The Argentine Dogo is not a breed for everyone. All dogs are individuals and some are more dominant or possess a stronger prey drive than others. Breeders should work with prospective owners to match the dog with the household. They are good with other pets if they are raised with them from puppyhood. This white mastiff needs early socialization with other animals. It also requires early obedience training.

Height, Weight

Height: 24-27 inches (61-69cm)

Weight: 80-100 pounds (36-45kg)

Health Problems

*

Living Conditions

This breed will do okay in an apartment if it is sufficiently exercised and does best with at least an average-sized yard. Be sure to bring the Dogo inside when temperatures drop below freezing.

Exercise

Give this dog plenty of exercise. They need to be taken on a daily, long walk or jog.

Life Expectancy

About 10-12 years.

Grooming

The single white coat is very easy to care for and has no doggy odor. Pay special attention to the nails, as they tend to grow very fast and therefore need frequent clippings. This breed is an average shedder.

Origin

The Argentine Dogo was developed in Argentina by Dr. Antonio Nores Martinez in the 1920's. He wanted a dog that was a good pack hunter and guardian, but could also be trusted with the family. He started with a now extinct mastiff-type breed called the Dog of Cordoba. He added Great Dane, Boxer, Spanish Mastiff, Bulldog, Bull Terrier, Great Pyrenees, Pointer, Irish Wolfhound and Dogue de Bordeaux. The resulting breed, not only met Martinez,' original expectations as a big game hunter and family guardian, but has also been successful as a guide dog and in military and police work. He created a bullish and fearless hunter with great stamina and a light coat capable of deflecting, rather than absorbing, heat. The breed instantly appealed to people who organize and enjoy dogfights, an activity still popular in many parts of South America and elsewhere. Unfortunately this gave the dog a bad reputation in Britain. Britain has national legislation to control dogs in public. The Dangerous Dogs Act (1991) specifies that three breeds, the Fila Brazileiro, Dogo Argentino and Japanese Tosa, are totally banned. A fourth breed, the American Pit Bull Terrier, is allowed only under severe restrictions. It must be registered, neutered, tattooed, microchipped and has to carry insurance. It cannot be bred or imported and when in public it must be muzzled, leashed and handled by a person over 16 years of age at all times. This is a real shame. When properly raised these are all great dogs. A dog is what the master makes of it. Not all breeds are for everyone. People teach these dogs to fight giving them a bad name. Banning the breed is not the way to solve the problem. Some of the Argentine Dogo's talents are hunting, tracking, watchdogging, guarding, police work, narcotics detection, military, work, competitive obedience, and schutzhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som vet hvilke hunderase somn har drept flest barn i verden?

for understreke at det ikke er pitt bull eller amstafen

amstaff blir kalt nanny dag i usa..

synd at de noen bruker de til kamper og driver med hjernevasking hos hund. synes at de som gjør sånt mot hund burde blitt sperres inne og blitt bedrevt psykisk terror mot dem, sånn at de hadde blitt totalt grønnsaker..

nok om det, håper amstaff og pitt bull blir lovlig her igjen. fine familige hunder. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
synd at de noen bruker de til kamper og driver med hjernevasking hos hund. synes at de som gjør sånt mot hund burde blitt sperres inne og blitt bedrevt psykisk terror mot dem, sånn at de hadde blitt totalt grønnsaker..

Vår Herre bevare.... og salige er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til puddler, jeg :blink: Har kun èn positiv erfaring med dem - resten negative. Men pit buller virker som noen ordentlige kjæledegger (kan jo egentlig ikke sammenligne puddel med pitbull siden jeg aldri har møtt en pitbull, men men). På Animal Planet ser man jo til stadighet pitbuller (og krysninger) som har blitt mishandlet av mennesker, og hvordan reagerer de når det kommer politifolk for å hente dem og de blir ført inn til veterinæren? Jo, de aller fleste er kjempeglade - halen går ustanselig og de vil helst sklikke alle personene i ansiktet. Og det er hunder som har blitt mishandlet og har all grunn til å være reservert/aggressiv.

Mot mennesker er dem ikke farlige - mot andre hunder kan jeg være betenksom, men med tidlig sosialisering og mye trening vil dem nok fungere sammen med de fleste hunder.

Jeg liker puddler :P .. I alle fall kongepuddler :rolleyes: De gjør som jeg sier ^_^ *Mohaha* .. Kan si at jeg har noen rare barneminner :P . Og at bror min er skeptisk til puddler.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, jeg synes PitBuller er kjempefine, og de kan være gode familie hunder, men grunnen til at folk trur de er "drapsmaskiner" er nettop det at de er avlet fram til det..Altså hundekamper osv.. Men om man trener dem rett så kan de bli fantastiske dyr!! ;)

Hilsen jente på 12 år og hunden hennes ^_^ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke hunderase somn har drept flest barn i verden?

for understreke at det ikke er pitt bull eller amstafen

Det er blandingshunder som har drept flest barn i verden (hvis man altså ser bort i fra mennesker, krig, sult, våpen og annen styggedom). Grunnen til at jeg er så sikker i min sak er at den rasen som er mest utbredt på verdensbasis er nettopp eventyrmiksen. Betyr dette at blandingshunder er farligere enn renrasete hunder? Neppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blandingshunder som har drept flest barn i verden (hvis man altså ser bort i fra mennesker, krig, sult, våpen og annen styggedom). Grunnen til at jeg er så sikker i min sak er at den rasen som er mest utbredt på verdensbasis er nettopp eventyrmiksen. Betyr dette at blandingshunder er farligere enn renrasete hunder? Neppe :-)

Nå er ikke "eventyrmiksen" noen rase da, så det blir jo forsåvidt urettferdig å sammenligne i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har alltid syns de var fine hunder. Det er så rart at de dømmer rasen. Det kommer helt ann på hvordan hunden blir oppdratt. Jeg var på gråten når jeg så de misshandler bildene! Men nesten gledes tårer når jeg så de pitbull i familie bildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detteer en fantstis bra film som viser det eg og MANGE andre ahr sagtlenge, at du gjør din hund til hva den er! Sånn er det bare, det er ikke spørsmål om at en hvilken som helst hund kan være like farlig som en pitt bull, eneste forskellen er at denne hunden er en stor hund som kan gjøre mer skade enn en liten hund.

Til orientering er en APBT normalt sett ganske liten.. 16-23kg er vel vekten.. Og høyden et sted mellom 40 og 50cm (husker ikke helt hva standarden sier..)

Rykter har jo gjerne en forankring i virkeligheten. Og det er en grunn til at pit bullen er ulovlig i Norge i dag. Jeg har ingen ting imot verken pit bull eller amstaff (eller andre lignende raser), men de kan virkelig gjøre skade hvis uhellet først er ute - mer enn en puddel vil jeg påstå. Pit bullen ER nemlig en hund med sterke gjennomtrengende instinkter, og dysse dette ned og heller kalle pit bullen en kosegris forbedrer ikke rasens situasjon, ei heller rasehaternes ståsted.

Det er en grunn til at pitbull er ulovlig i Norge i dag, helt klart.

Grunnen er at en del kjempet for å forby den.. Deriblant en del "seriøse" folk i andre rasemiljøer..

At den fortsatt er forbudt er skammelig, og at vi har fått flere raser på listen er også skammelig.

Pitbull var forøvrig en liten rase i Norge den gangen den ble forbudt.. Det var noe slikt som 17 registrerte individer..

Det bør heller innføres et hundeeiersertifikat, og et hundeførersertifikat.

For å få være hundeeier bør det stilles strenge krav, mens det for en hundefører bør være noe mildere krav.

Men dette vil jo ikke myndighetene, det krever vel for mye ressurser..

Til sammenlikning vil de at ca 2 millioner nordmenn skal presses til å ta et båtførerbevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...