Gå til innhold
Hundesonen.no

kløv


Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Så lenge du tilpasser vekten etter hundens størrelse, og tar det helt gradvis så kan nok din også bære kløv :D . Det som er viktig er at du finner et kløv som passer hunden og at du venner den til å bære gradvis. Hunden burde være over to år før den belastes noe særlig. Begynn med bare litt vekt i kløvet og så øke pp etterhvert. Når hunden er trent kan den uten problem bære 1/3 av vekten sin på tur. Pass på at kløvet ligger godt, at det er jevnt pakket og at det ikke ligger noe hardt og spist mot hundekroppen. Du kan gjerne legge noe alla sitteplater/liggeunderlag innerst, og som du kan ha liggende i kløvet hele tiden. Når du pakker kløvet så kan du legge den over kneet/låret. Da ser du sånn ca om det blir beint. Du kan også veie det om du har muligheten. Du ser også på turen om det er litt skeivt, kløvet skal bevege seg like mye til hver side når hunden går, og ikke sige. Merker du at det er skeivt kan du regulere med småstein eller prøve å pakke det på nytt.

Min erfaring er at kløv bare er positivt, og brukt på riktig måte så styrker det hunden. Min hund syns det er gøy å gå på kløvturer, og koser seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninde, hadde en Papilon. Han hadde en liten kløv, røykpakka, i den ene lomma, og nøkklene, i den andre :D Vi kunne se, på hele hunden, at han stortrivdes, han hadde en veldig viktig oppgave, han :D Når kløven, kom fram, sto han helt stille. Da skulle han JOBBE! Savner den lille tassen, han ble 13 år.

Han fikk kløven på seg, ved 2 års alder. Det var da min venninde fikk han. Først bare i korte perioder, med mye ros og godis. Etterhvert, hentet han kløven selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløv er morsomt.

Mange gode tips du fikk lengre opp.

Hvor ofte er opp til deg selv/hunden.

Jeg kløver en del om sommern, siden det er båndtvang. Jeg har en litt større hund enn deg ( 18kg ) og jeg fyller vann i tomme flasker.

Men det er viktig å vende hunden til kløven først.

Lykke til - det er gøy for både hund og eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløv kan brukes overalt. Skogen, fjellet, til butikken osv.

Prøvde å bruke kløv på Willy i sommer, og han digger det! Så på hele hunden at han hadde en viktig oppgave å få utstyret trygt frem...

Kan ikke si jeg har noe annet enn positive erfaringer med kløv, på både hunden og mines vegne. Men det som er meget viktig er at kløven passer (tenkt på deg selv og for trange/store sko.. au au).

Det er også veldig viktig å pakke kløvsekken likt på begge sider. Det er veldig lett å se om den er skeiv, så det er ikke noe å bekymre seg for...

Dyrlegen sa til meg at Willy uten problemer kunne bære halvparten av sin egen kroppsvekt (var visst generelt det da) så til sommeren skal vi trene mot å klare 16-17 kg!

Det er viktig å ikke slenge på for mye de første turene, la hunden venne seg til kløvsekken å sånt, og øk gradvis kiloene.

Lykke til! Det er kjempe moro (og ikke minst besparende for våre rygger på fjellturer :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satset på å la hunden bære halvparten av sin egen vekt på lange turer. Jeg har også som mål å trene opp min til å klare halvparten av sin egen vekt på en forholdsvis kort tur. Tror nok det er en fin trening å jobbe mot et sånt mål. Men på langturer så ville jeg holdt meg til 1/3 av hundens vekt maks. Samme som at jeg ikke laster min egen sekk så tung på samme turen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satset på å la hunden bære halvparten av sin egen vekt på lange turer. Jeg har også som mål å trene opp min til å klare halvparten av sin egen vekt på en forholdsvis kort tur. Tror nok det er en fin trening å jobbe mot et sånt mål. Men på langturer så ville jeg holdt meg til 1/3 av hundens vekt maks. Samme som at jeg ikke laster min egen sekk så tung på samme turen :D

Alt er jo relativt. Lemper jo ikke på 15 kg hvis man skal gå i 5 timer liksom.. Men synes det er veldig greit å ha som mål at han skal kunne bære dette en god stund uten problemer. Han vil da være bedre trent en det det han blir bedt om å utføre krever..

Men min kan godt klare 10 kg på lengre turer... vi var oppe i 10 kg i sommer, men da maks i 30 min...

Alt må jo trenes opp..

Egentlig burde man vært flink å bruke kløv på vinteren også... så de holder seg i trening... nå er det jo ikke noe snø å skryte av heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo relativt. Lemper jo ikke på 15 kg hvis man skal gå i 5 timer liksom.. Men synes det er veldig greit å ha som mål at han skal kunne bære dette en god stund uten problemer. Han vil da være bedre trent en det det han blir bedt om å utføre krever..

Men min kan godt klare 10 kg på lengre turer... vi var oppe i 10 kg i sommer, men da maks i 30 min...

Alt må jo trenes opp..

Egentlig burde man vært flink å bruke kløv på vinteren også... så de holder seg i trening... nå er det jo ikke noe snø å skryte av heller...

Vi var oppe i 12 kg ifjor vinter (husker ikke over hvor lang tid, men tror det var tre kvarter i ulendt terreng), men så ble det ikke så mye kløvtrening fra sommeren av og til nå så vi er litt på scratch igjen. Min er litt tyngre enn din da.

Jepp alt er relativt, men tenkte bare å skrive noe lengre turer og tung vekt, for å unngå at noen tror at halvparten av vekten til hunden er standard den skal kunne bære på langturer. Men klart, jeg ser det som positivt å trene de opp til å bære såpass en god stund. Er en grunn til at jeg gjør det ganske likt selv :D . Jeg er litt motsatt på det siste du nevner, for jeg er flinkere til å bruke kløv på vinteren enn om sommeren, men burde vært flinkere til å bruke den jevnt over. Jaja snart nytt år og nye muligheter er det ikke det man sier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kløvet i et halvt år med min dvergschnauzer. Det går susende og han elsker det. Begynte med helt tom kløv, og nå bærer han ca 1 kg(2 kg over korte setrekninger). Jeg ser på hele hunden at dette er noe han liker. Det vanskeligste med å begynne å kløve var å finne en liten nok kløv som var stabil, det meste jeg fant var byvesker.

Når vi kløver har jeg Ero i bånd, rett og slett fordi da har jeg mere kontroll over han. Møter vi hunder så kan ikke Ero bruke hele kroppspråket sitt, i og med at kløven er på ryggen. Spesielt hvis det er litt tyngde i kløven. I starten sprang han løs med kløvsekken, kun for at han skulle venne seg til dem og synes at dette er gøy. Vi kløver både om sommeren og om vinteren. Om sommeren i skogen, og om vinteren langs veien(eventuelt i skogen hvis det er skarsnø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kløvet i et halvt år med min dvergschnauzer. Det går susende og han elsker det. Begynte med helt tom kløv, og nå bærer han ca 1 kg(2 kg over korte setrekninger). Jeg ser på hele hunden at dette er noe han liker. Det vanskeligste med å begynne å kløve var å finne en liten nok kløv som var stabil, det meste jeg fant var byvesker.

Når vi kløver har jeg Ero i bånd, rett og slett fordi da har jeg mere kontroll over han. Møter vi hunder så kan ikke Ero bruke hele kroppspråket sitt, i og med at kløven er på ryggen. Spesielt hvis det er litt tyngde i kløven. I starten sprang han løs med kløvsekken, kun for at han skulle venne seg til dem og synes at dette er gøy. Vi kløver både om sommeren og om vinteren. Om sommeren i skogen, og om vinteren langs veien(eventuelt i skogen hvis det er skarsnø).

forsto ikke helt.. Byvesker?? kjøper man ikke en kløv sekk i dyrebutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når hunden har på seg kløv, er den bredere enn det den er vant til... hvis man da går i skog og ulendt terreng er deg veldig lett for hunden å "feilbedømme" bredden sin og slå kløvsekken inn i et tre e.l.

Jeg kan ikke si jeg vet om noen annen grunn til å ha bånd enn at man skal ha kontroll...

Grunnen til at kløv ikke brukes om vinteren er jo at det er litt vanskelig hvis det er mye snø å sånt synes jeg da... men er vel egentlig bare fint å bruke kløv hele året i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsto ikke helt.. Byvesker?? kjøper man ikke en kløv sekk i dyrebutikken?

Kløver kan man kjøpe i dyrebutikker ja, men her i Tromsø var det ingen dyrebutikker som hadde skikkelige kløver til en såpass liten hund. Alt de kom med var små løse byvesker uten støtte/hold i sekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lurt å ha på bånd om man vet man skal gå i mange nedoverbakker, for å hjelpe til så kløvet ikke sklir fremover. Når vi går langturer i skogen så pleier han som regel å være løs, bortsett fra om vi skal gå i mange nedoverbakker. Han går sjelden lengre vekk enn en halvmeter når han kløver uansett. Båndet har vi allerede festet klart, så vi bare "ruller" det opp og legger det i lillerommet oppå kløven.

Og jeg ser dere snakker om snø... Hvor får man tak i sånt da? *titte furtent ut vinduet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva bruker du? by vesker??? har du bilde?

Jeg bestilte kløv over internett, fra seleverkstedet.

Byveske ligner på en kløv, men er ikke så solid og sitter ikke så godt/stabilt på hunden. De veskene de viste til meg var av den typen hvor selve kløvsekkene bare var av tynn nylon og ikke noe holdbar, tydelig at veskene ikke var beregnet for fjellturer. Bilde av en byveske har jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Dyrlegen sa til meg at Willy uten problemer kunne bære halvparten av sin egen kroppsvekt (var visst generelt det da) så til sommeren skal vi trene mot å klare 16-17 kg!

Det er viktig å ikke slenge på for mye de første turene, la hunden venne seg til kløvsekken å sånt, og øk gradvis kiloene.

Hunder kan selvfølgelig bære halve kropsvekta, men jeg ville ikke gått over 1/3 pga belastningen på ledd og sener. Musklene bygges selvfølgelig opp, men det er allikevel stor belastning. Jeg ville heller gått en lengere tur med 1/3 vekt enn å la hunden bære halve koppsvekta.

Tidligere var det vanelig å anbefalle halve koppsvekta som maksvekt på kløven, nå er 1/3 mer gjengs oppfatning. Noen går så langt som å si bare 1/4. Men det som gjelder er jo i hovedsak å bruke huet og se på hvordan hunden trives og ikke lasse tungt på en utrent hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden kan bære mer enn halve kroppsvekta også... hvis de må. Men det gjelder å la være å utsette dem for det...

Jeg vil trene Willy opp til å klare halve kroppsvekta. Ikke fordi han er nødt til å bære det over lengre tid, men fordi da er han godt trenet og har ikke noe problemer med å bære mindre vekt på lengre turer...

Willy elsker å kløve forresten! Ser det på hele han at han nyter jobben sin :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg tror hunden kan bære mer enn halve kroppsvekta også... hvis de må. Men det gjelder å la være å utsette dem for det...

Jeg vil trene Willy opp til å klare halve kroppsvekta. Ikke fordi han er nødt til å bære det over lengre tid, men fordi da er han godt trenet og har ikke noe problemer med å bære mindre vekt på lengre turer...

Willy elsker å kløve forresten! Ser det på hele han at han nyter jobben sin :icon_redface:

Joa, jeg sier ikke at man absolutt ikke må la de bære halve, men være oppmerksom på at det er hardt for ledd og sener. Og selvfølgelig kan de klare over halve hvis de må, og å gjøre det en gang skader sikkert ikke, men som en hovedregel syns jeg 1/3 er fornuftig. Men samtidig så kan man jo ikke bare se på kroppsvekta da. Kroppsbygning har egentlig mer å si enn hvor tung hunden er. Men dagens varianter av raser og rare fasonger er det veldig viktig å huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...