Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett bilde som rasebeskrivelse


charlotte

Recommended Posts

Vet ikke helt hvor denne tråden hører hjemme, men jeg prøver her :-D

Jeg synes det hadde vært moro om dere kunne legge ut ETT bilde av deres rase (eller yndlingsrase for de som ikke har hund), hvor bildet beskriver den rasen slik dere opplever den. Det være seg oppstillingsbilde av rasen med korrekte overlinjer, en rase som arbeider med noe spesielt eller en rase som har spesielt uttrykk eller hva som helst. Altså ett bilde som beskriver din hunderase, med begrunnelse! ETT bilde - hvis ikke blir det kjedelig å lese igjennom tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Du kan legge ut et bilde av Lisa for meg, for det er drømme rasen min (altså JAKT Labrador) når man tenker på renrasede hunder. :icon_redface:

Ellers har jeg et ønske om korthåret BC liknende Missy til Fanny, Pavlov til Thomas eller Nirm til Mikkel

merlin.jpg

Denne hadde ikke vært å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være dette bildet hentet fra www.laekenzine.com

Det er ikke noe spesiellt med selve hunden, men det er utrykket jeg synes beskriver rasen så godt. Når man først har blitt kjent med en altså, når man ikke kjenner de så virker de fjerne og utilnærmelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette bilde sier mye om AK som rase:

vot.jpg

Bilde er av min første Ak, Hexa, hun er 11uker på bilde. Er ordentlig "skøyer" som rasen skal være. Her gjør hun seg klar til å angripe kamera og løpe spinnvill rundt i leiligheten. Klarte å fange henne i sekunde før det eksploderte. Ting hender faktisk med denne rasen iløpet av sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slik jeg liker og tenke på whippet og det er slik jeg liker og se dem. Løpene Løs ,glad og fornøyd :icon_redface:

Er ikke det beste bilde da, men var det eneste løpebilde jeg fant i farten.. skulle jeg satt inn et annet bilde måtte det være liggene i sofan med beina i været :lol: syntes det beskriver rasen mye.

http://www.fotoknudsen.no/archive32/131020...HXYmwPp1atz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes dette bilde representerer buhunden på en fin måte. For det første viser det våre to farger, og understreker "Sort og gult er like kult", men det viser også to hunder i lek. (Ja, det er lek).

Jeg mener hvertfall at man kan se ut i fra et slikt bilde at dette er en rase som vil være sammen med andre, både hunder og mennesker, og at det er en aktiv og grei hund. :icon_redface:

Bamse_0306.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på dette bildet tenker jeg schäfer... Et våkent, nysgjerrig blikk, nesten litt bekymret, men som slår over i lekenhet på en tidels sekund. Mine favorittbilder av schäfere er alltid av hunder som skakker på hodet. :icon_redface:

post-554-1167342747_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett? Det tror jeg ikke jeg får til. Jeg kan klare meg med to eller tre, men ett... Nei, jeg vil ikke være fornøyd med å si at det bildet jeg setter inn er det som beskriver labradoren best. Men det beskriver labradoren, det gjør det. Hoppende glad, aktiv, oppmerksom, sosial... Tar jeg ikke helt feil er det enten en godbit eller en pinne/ball som får hundene til å hoppe. Bildet er hentet via googlesøk.

120745H.jpg

Også tar jeg med ett til i lysegrå skrift sånn at de ikke syns - dette som viser hvor tilpasningsdyktige, konsentrerte, fokuserte, arbeidsvillige og flinke de kan være. Også ville jeg egentlig ta med et bilde av en labrador som ligger og eter stjålen mat i en sofa for å virkelig presisere hvordan de er, men noe sånt fant jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd, men ingen lett oppgave. Skulle gjerne hatt med et løpebilde. Havanaisene har en veldig karakteristisk løpegreie, men jeg har ingen gode bilder av akkurat det. Det går så fort i sikksakk og åttetall og hundene blir bare noen uklare dotter :D Derfor har jeg valgt et annet bilde. Begrunnelse for dette bildet: Glimtet i øyet, selvfølgelig!

close_theo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris er jo blanding av Kooiker og Gordonsetter . Begrunnelsen for dette bildet er vel måten han står på,stoltheten,uavhengigheten.

ptur27desember2006123.jpg

Åsså et av Zanto-sheltie,Begrunnelse for bildet: du ser både skjønnheten,klokheten,og beviset på at sheltien er en stor hund i liten pakke og kan være med på skogsturer den å :D

ptur27desember2006190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av bildene som jeg synes best beskriveer rasen, er kanskje dette: Arbeidehunder er de faktisk. I tillegg synes jeg det er så søtt at de "hjelper hverandre" på dette bildet, for det er slik jeg opplever rasen. De er utrolig hjelpsomme, og alltid veldig positive til å gjøre ting med andre mennesker og hunder.

http://www.anafaros.se/basilochleia.jpg

Hentet fra http://www.anafaros.se

Vannhunden som har et utrolig vinnende vesen, herlig temperament og er fulle av glede. De elsker vann, og å arbeide både i vann og på land. De er veldig allsidige.

EDIT: Må jo legge ut et bilde som jeg synes er utrolig nydelig. Det er rasen i et nøtteskall. Som jeg sa, individene er alltid veldig samlede med andre hunder, og veldig samkjørte i alt de gjør. De er utrolig oppmerksomme, både på ting som skjer ute med andre, og på sin egen eier. I grå skrift, som Ingvild: Bildet er lånt fra www.portugisiskvannhund.com: Ekte portiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg.... ETT bilde??

Jeg som har så mange jeg gjerne skulle ha delt... Har sett igjennom en del, og satt igjen med to "kandidater". Ett fra en "vill" basenji i sitt naturlige element, og et av mitt eget kull fra 2005 som viser 3 herlige gutter- en rød, en sort og en tri valp som bare er helt herlige. Det av basenjien i sitt naturlige miljø er vel mest beskrivende, so here it goes:

Bell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...