Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan enhver hund lære/avlære hva som helst?


Havana

Recommended Posts

Ble inspirert av trådene om å sprute vann og om vaner/uvaner. De aller fleste (alle?) hunder har en eller annen unote det er vanskelig å få has på. Jeg tenker da på hverdagsproblemer som f.eks matstjeling, hopping, hunden stikker av, umulig å få hunden til å gå pent i bånd, gneldring, jaging av sykler/biler osv osv. (Neida, hundene mine har ikke alle disse unotene :lol:) Tenker også fortrinnsvis på voksne hunder.

Da lurer jeg på: Kan enhver hund lære/avlære hva som helst? Er det bare et spørsmål om riktig trening eller er det enkelte unoter hos enkelte hunder som selv ikke de dyktigste hundetrenerne klarer å få bukt med?

Dere som har holdt på en stund (ferskere folk kan selvfølgelig også svare), hva har vært deres største utfordring? Fikk dere løst problemet, eller er det enkelte ting dere har gitt opp å forsøke å få til (på enkelte hunder)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For å svare enkelt: I utgangspunktet kan all adferd modifiseres, dvs at hunden vil aldri glemme det den først har lært/ erfart, men man kan endre terskelverdien for utførelse. En annen ting er at man kan (bl.a ved ekstinksjon) viske ut noen av minnesbildene på hunden og erstatte de med andre mer hensiktsmessige (for eier) adferder.

Det vanskeligste jeg tror jeg vet er kattejakt, fordi det er så utrolig selvforsterkende. Jeg kan stoppe hunden FØR jakten starter og jeg kan kalle den inn fra jakt, men jeg får den ikke til å slutte å ha lyst til å jakte på pelsdotten i fart. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke jeg den mest erfarne hundeeieren her inne, siden jeg bare har hatt "kose-hunder" med akkurat passe oppdragelse etter min smak:), men jeg svarer allikevel. Det største problemet jeg sliter med med min er å lære han å ikke hoppe. Han eeeeelsker og hoppe, og synes dette er morsommere enn det meste annet jeg har og tilby han. (Til og med leverpostei!! :lol: )

Han hopper på alle fremmede mennesker, og selv om de prøver å overse han til han roer seg ned, glemmer han det. Tror ikke han legger merke til at de ikke ser på han. Han har det så gøy når han driver å hopper rundt. Rare hunden!

Sleit ikke noe spessielt med forrige hunden. Han var litt for lat noen ganger bare:) men føler ikke at jeg kan klage på det. Også snuste han alle besøkende i skrittet. Det var ikke så morsomt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil jeg si. Alle levende individ kan i teorien lære alt eller avlæres fra alt, bare de blir forsterket for det. Nå er jo teori og praksis noe forskjellig, så med det i tankene vil jeg si tja! Vi mennesker har ikke kontroll på alle forsterkrerne i en hunds liv, for mye er så himla selvforsterkende samt at det er ting i miljøet vi ikke har kontroll på som virker forsterkende på hunden.

Det jeg synes har vært vanskeligst er å lære hunden min å være stille. Bjeffing og piping er så forbaska selvforsterkende for hunden og sinnsykt irriterende for meg, ingen god kombinasjon. Den ene av hunden min har jeg også gitt opp å lære å gå pent i bånd. Evighetsprosjekt... :P

Men jeg tror vi kommer langt med å utruste oss med gode forsterkere og prøve å kontrollere miljøet hunden er i. Altså legge opp til at hunden skal lykkes i den situasjonen vi trener i. Samtdig tror jeg det er viktig å tenke at hunder er levende vesen som vi ikke kan eller skal kontrollere 100 %, så noen perfekt robot blir de aldri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg brukte spruteflaske for å lære hunden at det IKKE er greit å knurre og være aggressiv mot meg. Og selv om han var under året da dette skjedde, så var det så alvorlig at jeg mistet en genser og har fremdeles et arr på armen etter den ru huden under poten hans.

Det er min feil, for jeg var selvutslettende i nørheten av samboern min. Jeg trodde jeg gjorde det lett for hunden å se at det først og fremst var sambo som var sjefen, men innså jo etterhvert at det eneste jeg lærte hunden var at meg var det ingen grunn til å ha respekt for.

Så begynte jeg å bruke spruteflaske, så han fikk en vannsprut midt i ansiktet hvis han var aggressiv mot meg. Etterhvert lærte han å åpne munnen og slikke i seg spruten, så da blandet jeg sitron i vannet, så det skulle være ubehagelig for ham. Da tok det ikke lange tiden før han sluttet med slike takter.

Og så lærte jeg meg at jeg ikke skal utslette meg selv i nærheten av samboer. Enten er jeg med på å være en autoritet, eller så er jeg ikke.

Så det funket for meg, men var jo i utgangspunktet unødvendig om jeg bare hadde gjort ting riktig fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...